de nieuwe plannen

ben ik de enige die het echt spaans benauwd krijgt van die nieuwe kamerplannen?

ik zou echt niet weten hoe we het dalijk allemaal rond moeten breien als die zorgverzekering echt zoveel omhoog gaat, de hypotheekrente aftrek streng aangepakt wordt en 2 kinderen op het kdv.

ik begrijp dat er bezuinigd moet worden en ik ben daar thuis ook mee bezig, maar jemig de modale en 2x modale groep wordt echt keihard geraakt…

Het moet de 1e kamer nog door he.

De hypotheekrente aftrek is te overzien vind ik… een half procent per jaar. Dat scheelt dan in 2014 een euro of wat en dat loopt zo langzaam op.

De zorgverzekering is andere koek. Mijn man moet de volle mep gaan betalen en ik veel minder dan nu omdat ik niks verdien. Alsnog zitten we straks rond de 480 euro elke maand. Daar staat dan een lagere loonbelasting tegenover, maar toch. We gaan er zeker 300 euro per maand netto op achteruit.

Dat is wel een aderlating ja, maar het moet wel ergens vandaan komen.

Ik denk dat mensen die NU hun financiën al niet op orde hebben, schulden hebben, elke maand rood staan en gaten vullen met de kinderbijslag, dat DIE het nog het meest gaan merken.

Maar als je financiën gezond zijn, je bewust omgaat met je uitgaves en verder niet ver boven je stand leeft, dan zal het allemaal nog best in verhouding staan tot wat er binnenkomt.

ja ik krijg het er ook benauwd van.

wij kunnen zelfs niet eens hier blijven wonen waar we nu wonen.

wij kunnen dan echt niet meer rondkomen als dit allemaal doorgaat.

Modale inkomens betalen 42 procent meer premie zorgverzekering 2014

Nederlanders met een modaal inkomen betalen 42 procent meer aan premie voor het basispakket van de zorgverzekering door de invoering van de inkomensafhankelijke zorgpremie. Door de plannen van het nieuwe kabinet gaat de nominale premie omlaag naar 255 euro. Daartegenover staat dat de basispremie voor een groter gedeelte inkomensafhankelijk wordt. Hierdoor gaan Nederlanders met een modaal inkomen ruim 1800 euro aan zorgpremie betalen. Twee keer modaal gaat zelfs bijna 5500 euro betalen. Dit jaar betaalt iedereen gemiddeld 1284 euro (exclusief zorgtoeslag) voor de basisverzekering.

Zorgtoeslag verdwijnt, hoofdzakelijk inkomensafhankelijke premie

Vanaf 2014 verdwijnt de zorgtoeslag en de premie voor de basisverzekering wordt in hoofdzaak inkomensafhankelijk. Volgens de plannen in het regeerakkoord blijft er een nominale premie van 255 euro in 2014. Daarnaast wordt een inkomensafhankelijke premie van 11,1 procent geheven vanaf het wettelijk minimumloon (incl. vakantiegeld) tot een grens van twee keer modaal.

Dit betekent voor een Nederlander met minimumloon dat hij een zorgpremie van 255 euro gaat betalen in 2014. Wanneer deze persoon modaal inkomen zou verdienen gaat hij ruim 1800 euro aan zorgpremie betalen. En twee keer modaal gaat vervolgens bijna 5500 euro per jaar aan zorgpremie betalen. Mensen die meer verdienen dan twee keer modaal gaan niet meer premie voor de zorgverzekering betalen.

Modaal inkomen*

2xmodaal**
Minimumloon***

Nominale premie----€ 255
€ 255
€ 255

Inkomensafhanke- € 1568
€ 5231
€ 0,00
lijke premie

Totaal premie € 1823
€ 5486
€ 255
per jaar

*Uitgaande van een modaal inkomen van € 33000,- (inclusief vakantiegeld).
** Uitgaande van twee keer modaal: € 66000,- (inclusief vakantiegeld).
*** Minimumloon van € 1.572,48 (inclusief vakantiegeld).

Van de zorgverzekering had ik nog niks meegekregen, mijn facebook stond voornamelijk vol van dat studenten geen stufi/ov/etc meer krijgen. :evil:

Wij krijgen het ook heel moeilijk,waarschijnlijk moeten we ook verhuizen.

Mijn man verdient iets boven het miniumloon,maar door overwerk zit hij er vaak net iets boven.

Ben ook bang dat het voor ons heel moeilijk gaat worden om rond te komen.

Vind het vooral erg dat ze aan de kinderbijslag gaan klooien. :evil:

@Cell wrote:

De hypotheekrente aftrek is te overzien vind ik… een half procent per jaar. Dat scheelt dan in 2014 een euro of wat en dat loopt zo langzaam op.

En dan nog niet voor iedereen, maar in 2014 eerst alleen voor de mensen die de rente in de 4e schijf hebben zitten.

Dan heb je het over de echt hogere inkomens en duurdere huizen.

Ons zal het zeker in 2014 niet gaan raken.

En zelfs als dat wel zo is, zal ik van dat halve procentje niet direct wakker liggen…

Dan per jaar gaat er een half procent af gaan, dus na 10 jaar heb je het over 5% minder…

Tegen de tijd dat ze zover afgebouwd hebben dat het onze schaal/huizenprijs gaat raken… hebben we toch al geen recht meer op hyp.rente aftrek, dat verloopt na 30 jaar. Gok dat het wel langer duurt dan 20 jaar voor ze zover zijn.

De zorgkosten vind ik erg moeilijk te overzien moet ik zeggen hoe het uit gaat pakken met ene kant hogere premies, andere kant lagere inkomstenbelasting…

Bah. Ik word misselijk van die gasten :sick:

IK heb me er nog niet in kunnen verdiepen,maar even simpel…die zorgpremie inkomensafhankelijk, is dat per persoon of per gezinsinkomen?

Kort gezegd, als ik weinig verdien, gaat mijn premie ten opzichte van nu waarschijnlijk omlaag en zal die van mijn man gaan stijgen? Zoiets?

Misschien houden we de boel per saldo dan 'normaal".

De rest, die hypotheek, tja…dat zat er hoe dan ook aan te komen. Zo niet nu,dan wel over enkele jaartjes. Het is nu wat eerder,maar anderzijds, er kunnen ook nog zoveel regeringen omvallen tussen nu en dan.

Eerst de eerste kamer maar eens afwachten…

Wat gebeurd er met de kinderbijslag dan? Want op zich zie ik dat als iets extra,s

@Sennapen wrote:

Wat gebeurd er met de kinderbijslag dan? Want op zich zie ik dat als iets extra,s

Al gevonden

Op dit moment ontvangen ouders voor een kind tot 6 jaar 191,65 euro per kwartaal, voor een kind van 6 tot 11 jaar 232,71 euro en voor kinderen van 12 tot 17 jaar 273,78. In het regeerakkoord is afgesproken dat de kinderbijslag bij elke leeftijd op de hoogte komt van kinderen tot 6 jaar. Dit kan dus tot een verlaging leiden van ruim 80 euro per kwartaal.

Tot en met 2015 wordt het bedrag van de kinderbijslag niet geïndexeerd voor inflatie.

Kindgebonden budget

In 2015 krijgen ouders een hoger kindgebonden budget. Voor het eerste kind krijgen ze er 25 euro per jaar bij, voor het tweede kind 517 euro per jaar Tegenover deze verhoging staat wel een inkomenstoets.

Men komt vanaf 2014 alleen in aanmerking voor een kindgebonden budget als het inkomen van een alleenstaande ouder onder de 35.059 euro per jaar ligt. Bij samenwonenden ligt dit maximale inkomen op 51.691 euro per jaar. Eerder werd al besloten dat ouders met een vermogen boven de 80.000 euro geen recht hebben op kindgebondenbudget.

Alleenstaande ouders

Alleenstaande ouders krijgen een extra kindgebonden budget van 2.800 euro per jaar. Deze maatregel vervangt de alleenstaande ouderkorting en aanvullingen voor alleenstaanden op de bijstand en de nabestaandenuitkering.

Kindregelingen geschrapt

Het nieuwe kabinet gaat de ouderschapsverlofkorting en de aftrek voor levensonderhoud kinderen (Lok) afschaffen, net als de Tegemoetkoming ouders thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG). De TOG komt in de kinderbijslag terecht.

Vervalt dan het eigen risico in de zorg?

volgens mij niet cees…

Poeh, ik vind dit altijd zo moeilijk te volgen he…

Wil altijd graag feiten/cijfers zien. Weet dus nu ook niet wat er bij mij bijkomt/afgaat volgend jaar. Pfff lastig he.

@cees77 wrote:

Vervalt dan het eigen risico in de zorg?

nope, dat gaat (waarschijnlijk) zelfs behoorlijk omhoog.

Dus een afentoe zieke werkende met een behoorlijk inkomen zou straks op 300 euro per maand kunnen komen en de eerste 200/300 euro ook nog eerst zelf op mogen hoesten. Dus lekker kort door de bocht… bij een eigen risico van 300 euro (weet niet hoe hoog het dus wordt)… heb je dan bij een premie van ook 300 euro 13x300 = 3900 euro aan de zorg uitgegeven voor je iets vergoed krijgt.

Een opvallende vond ik trouwens dat als je straks zonder verwijzing van een ha op de SEH komt je 50 euro eigen bijdrage hebt… dus als je met een elektrische zaag je duim er bijna afratst moet je wel eerst even langs een ha gaan anders kost het je extra :eh: .

Dat ze ongeoorloofd gebruik willen tegen gaan oké, maar door iemand die de zorg sowieso nodig heeft en duidelijk ook… eerst verplicht via een ha te gaan… maak je de zorg juist duurder, want dubbel consult (zowel ha als SEH).

Even door de kinderbijslag wijzigingen gegaan (zie ik ook als extra trouwens).

Ook daar voorzie ik nog geen drama. Voor beide gaat het naar niveau 6 jaar, kortom, voor 1 dus omhoog! Tja, later zal het dus evengoed minder blijven,maar die maatregel zullen we niet merken denk ik.

Kindgebonden budget en de rest, hebben we allemaal nooit recht op gehad.

Ben nu wel benieuwd naar de zorgpremie, het zal zeker veranderen bij ons, maar vragen ons nu echt af, of dat krap in de plus of krap in de min gaat…ik denk om het even.

Hypotheekrente aftrek…dat plaatje kan ik nog niet helemaal volgen.

Zit er een hypotheekgrens aan? Of voor alle huizenbezitters?

Ik denk dat de plannen nog een staartje gaan krijgen…

@mandy_d. wrote:

Ook daar voorzie ik nog geen drama. Voor beide gaat het naar niveau 6 jaar, kortom, voor 1 dus omhoog!

het gaat toch naar het nivo van kinderen onder de 6! dus het gaat van een omlaag!

hypotheekaftrek: 52% wordt elk jaar met 0,5% verlaagt tot 38% uiteindelijk.

Geldt voor iedereen die in de 52% schaal valt met inkomensbelasting. De inkomensbelasting van 52% gaat als compromis ook dalen.

Er komt ook geld bij door oa. verlaging van belasting. Er wordt door VVD, PVDA en CBS gezegd dat onder de streep de minima met 0.2 procent in de plus gaan en inkomens boven de ton komen op 0.6 procent in de min. Na de minima tot 51000 blijft gelijk en tussen de 51000 en de ton dus tussen de 0 en 0.6 procent in de min. Als dit echt zo is, dan valt het in mijn ogen wel mee, maar ik moet het wel eerst zien. Ik vind de zorgpremie echt enorm.

@klavertje4 wrote:

@mandy_d. wrote:

Ook daar voorzie ik nog geen drama. Voor beide gaat het naar niveau 6 jaar, kortom, voor 1 dus omhoog!

het gaat toch naar het nivo van kinderen onder de 6! dus het gaat van een omlaag!

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn kind van 7 veel meer geld kostte tot 6 jaar dan hij nu kost. Als baby, peuter en kleuter kostte hij veel meer geld. Luiers, doekjes, babykamer, kinderwagen, binnen een paar weken uit kleding groeien etc. Zwemles kostte een fortuin en de peuterspeelzaal was veel duurder dan school en voetbal.

@juulke wrote:

@klavertje4 wrote:
@mandy_d. wrote:

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn kind van 7 veel meer geld kostte tot 6 jaar dan hij nu kost. Als baby, peuter en kleuter kostte hij veel meer geld. Luiers, doekjes, babykamer, kinderwagen, binnen een paar weken uit kleding groeien etc. Zwemles kostte een fortuin en de peuterspeelzaal was veel duurder dan school en voetbal.

Ik heb het inderdaad verkeerd gelezen. Nou ja…dat is maar een paar tientjes. Terug vallen vanaf 15 jaar bijv. is wat meer.

Ben het ook wel eens met bovenstaande…

Zwemles hier kost ook een godsvermogen, omdat hij particulier zwemt (vanwege ASS), broertje zwemt er ook,omdat ik mezelf niet in 2-en kan delen en op 2 plekken tegelijk kan zijn.

Zodra hij daar vanaf is (op weg naar B.), dan lopen we er zelfs op in (sport is niet zo duur als deze zwemles). PSZ van Eli…pfff…schofterig! Er viel een hele last weg,toen hij 4 jaar werd…