de nieuwe plannen

over de zorg premie is trouwens al/nog een topic:

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?p=5400976#5400976

Ja mamamarije, dat vroeg ik me dus ook af. Begin dit jaar zijn we met mijn man snel naar de spoed gevlucht omdat ie pijn op zijn borst had, heb geen ha of wat dan ook gebeld, ze namen dit ook meteen serieus. Hij viel er ook bijna bij neer dusja. Maar de volgende keer mocht dit gebeuren dan krijgen we dus een boete van 50 euro.

Normaal gesproken als roan hoge koorts heeft of een vermoedelijke ooronsteking, een hechting moet dan bel je idd naar de hap bellen en dat doen we ook netjes, maar bij sommige gevallen denk ik dat is wel echt spoed.

@mamaMarije wrote:

@cees77 wrote:
Vervalt dan het eigen risico in de zorg?

nope, dat gaat (waarschijnlijk) zelfs behoorlijk omhoog.

Dus een afentoe zieke werkende met een behoorlijk inkomen zou straks op 300 euro per maand kunnen komen en de eerste 200/300 euro ook nog eerst zelf op mogen hoesten. Dus lekker kort door de bocht… bij een eigen risico van 300 euro (weet niet hoe hoog het dus wordt)… heb je dan bij een premie van ook 300 euro 13x300 = 3900 euro aan de zorg uitgegeven voor je iets vergoed krijgt.

Een opvallende vond ik trouwens dat als je straks zonder verwijzing van een ha op de SEH komt je 50 euro eigen bijdrage hebt… dus als je met een elektrische zaag je duim er bijna afratst moet je wel eerst even langs een ha gaan anders kost het je extra :eh: .

Dat ze ongeoorloofd gebruik willen tegen gaan oké, maar door iemand die de zorg sowieso nodig heeft en duidelijk ook… eerst verplicht via een ha te gaan… maak je de zorg juist duurder, want dubbel consult (zowel ha als SEH).

Ik vraag me af of dat er in de praktijk ook zo uit zal zien, lijkt me in bepaalde gevallen namelijk niet reëel. Eerst maar eens afwachten dus tot er meer details daaromtrent bekend zijn.

Ze hebben ook aangegeven dat de HAP bij de SEH moet komen. Dan heb je ook de mogelijkheid om eerst naar de HAP te gaan en mocht het nodig zijn, zit je binnen een paar minuten bij de SEH.

@juulke wrote:

Ze hebben ook aangegeven dat de HAP bij de SEH moet komen. Dan heb je ook de mogelijkheid om eerst naar de HAP te gaan en mocht het nodig zijn, zit je binnen een paar minuten bij de SEH.

Oh, hier is dat al het geval. Niemand gaat eerst naar de seh idd, je wordt gescreend als het ware door de hap.

@juulke wrote:

Hier zit dat ook bij elkaar dus al jij met je afgezaagde duim komt binnen rennen halen ze echt wel snel die HAP erbij en zit je zo de SEH. Maaruh dat is dus irritanter als ik eerst naar mijn eigen ha zou moeten. Of mag je dan bellen en dan belt ie het door. Om nu eerst met mijn duim naar ha en dan weer in auto naar ziekenhuis??

@D. wrote:

@juulke wrote:

Oh, hier is dat al het geval. Niemand gaat eerst naar de seh idd, je wordt gescreend als het ware door de hap.

maar dat is dan alleen in het weekend/ in de avonden.

Overdag is de HAP niet open.

Hmm, hadden we gisteren toch al de eerste boete van 50 euro gekregen :? ( max heeft tijdens de training zijn pols gebroken. Daarvandaan direct naar de spoedeisende hulp van het umcg. Daar zeiden ze: goed dat u hier bent gekomen want via de huisarts waren er geen foto’s gemaakt omdat de fractuur heel onduidelijk was. Dan was er zo weer een week met pijn en misschien daardoor een langere herstelperiode verder gegaan. )

Ik vraag me dan gelijk af hoe het met bijvoorbeeld sportwedstrijden zit. Het gebeurt regelmatig dat een sporter ergens uit nederland een wedstrijd bijvoorbeeld in groningen doet. Nu gaat dat direct door naar het ziekenhuis in groningen. Ik kan me niet voorstellen dat dat straks anders gaat.

Verder ben ik ook heel blij met de verandering van de alcohol leeftijd.

En de oldtimers die weer wegenbelasting moeten betalen… ook wel mee eens. Jammer van die enkeling die een oldtimer maar een paar keer per jaar gebruikt maar er word nu zoveel misbruik gemaakt. Bijvoorbeeld zakelijk een bak gaan rijden die net geen wegenbelasting hoeft te betalen. Die oudjes zijn vaak het meest milieu vervuilend!

@mamaMarije wrote:

@D. wrote:
@juulke wrote:

maar dat is dan alleen in het weekend/ in de avonden.

Overdag is de HAP niet open.

Dat weet ik.

als je ergens anders bent voor sport is er altijd in de buurt een ha die je door kan sturen. ik ben het er wel mee eens, en soms is een telefoontje met uitleg naar de ha al genoeg om doorgestuurd te worden. Ik hoor/lees vaak dat men voor niets naar spoed gaat, ook naar de hap en daar zijn ze niet voor. Dus ik vind het een goede regel (als dat nou ook nog zou gelden voor de ha… dan zijn er in mijn omgeving vast mensen die niet meer voor ieder stom wissewasje naar de ha gaan. 1x een hoest en ze gaan soms al, kan me daar soms zo over opwinden!)

Volgens mij klopt dat niet wat nu gezegd word over die boete voor de seh, er word een code doorgegeven aan de verzekering als ze de behandeling declareren.

Als blijkt dat het door een ha opgelost had kunnen worden dan krijg je idd die boete bij echte spoedgevallen zoals breuk, afgezaagde ledematen e.d word het gewoon vergoed.

Het blijkt dat in de praktijk mensen ook wel naar de seh gingen voor recepten e.d en dat soort onzin dingen willen ze op deze manier voorkomen.

Hetzelfde geld voor ambulance vervoer dacht ik, als je zittend vervoerd word (maw je had ook met een taxi oid gekund) dan betaal je ook een bijdrage.

Melanie, zo klinkt het me veel logischer. Bij sommige dingen weet je gewoon dat je direct naar de spoeddienst moet. Omdat het duidelijk gebroken of afgezaagd is :? Dan verlies je geen tijd door eerst eens naar een huisarts te gaan of op de hap al dan niet aan de telefoon uit te leggen wat er is.

Overigens heb ik met mijn vader afgelopen mei wel hele positieve ervaringen met de hap. Binnen enkele ogenblikken waren we al terug gebeld door ee huisarts en binnen 5 minuten stond de huisarts voor de deur. Okee, erg ver wonen ze niet van de hap af maar toch. Heel snel en adequaat .

Het lijkt me wel weer een extra belasting voor de huisartsen wiens praktijk toch al zo vol zit.

En wat zouden ze gaan doen met comazuipers, die kosten bergen geld voor de tijd die ze in beslag nemen op de seh.

Ik maak me er nog niet druk om, het is er nog niet door…

@lonneke1980 wrote:

Reken er maar wel op dat het door is. Zowel de achterban van de VVD en PVDA hebben voor gestemdd (zojuist dus ook de achterban van het PVDA), dus aanstaande maandag staat het nieuwe kabinet gewoon op het bordes.

Dus vanaf 2014 zal het akkoord met evt. kleine correcties gewoon uitgevoerd gaan worden.

@rijstkorrel wrote:

En wat zouden ze gaan doen met comazuipers, die kosten bergen geld voor de tijd die ze in beslag nemen op de seh.

Dit soort discussies zijn lastig, want er zijn wel meer doelgroepen die wellicht een hoop geld kosten.

Hoorde trouwens dat extra vergoedingen voor chronisch zieken gestopt gaat worden. Vind dat wel sneu voor een lading van mijn clienten. Dat beetje extra kunnen ze soms net goed gebruiken om dingen te kopen/vergoeden die in een gewone maand niet kunnen.

@juulke wrote:

@lonneke1980 wrote:

Reken er maar wel op dat het door is. Zowel de achterban van de VVD en PVDA hebben voor gestemdd (zojuist dus ook de achterban van het PVDA), dus aanstaande maandag staat het nieuwe kabinet gewoon op het bordes.

Dus vanaf 2014 zal het akkoord met evt. kleine correcties gewoon uitgevoerd gaan worden.

Het moet nog door de eerste kamer, vergeet dat niet he pvda en vvd hebben daar geen meerderheid

@Melanie wrote:

@juulke wrote:
@lonneke1980 wrote:

Het moet nog door de eerste kamer, vergeet dat niet he pvda en vvd hebben daar geen meerderheid

Dat bedoel ik.

ik snap die vergoeding bij chronisch zieken tot een bepaalde hoogte. iemand uit mn omgeving kreeg em uitgekeerd omdat ze een tumor had verwijderd. Was een erg leuk kadootje bij een bijkomstigheid die totaal niet leuk was… maar ze zei al, waaom ben ik em nodig?

Hier met onze zoon, speciale melk, voeding en noem maar op, die keren antibiotica en ziekenhuisopnames maar niet mee gerekend, de onkosten die we hebben gemaakt aan parkeren ed…

Dan denk ik halllowww… als ze dat anders gaan regelen, kan die vergoeding er ook wel af en doe dan een stukje van de zorgpremie af!

Overigen bedoel ik nie tmensen die chronisch ziek zijn en het nodig zijn omdat hun leven dan toch veel slechter wordt dan wat het nu is.

Verder… mensen, ik zie het wel… Ik woon prima, bne geen gekke dingenv an plan… we zien wel!

Hopelijk hou ik mijn baan :frowning: dat is het enige wat onzeker is! :frowning: en als dan de ww tijd terug gaat van 3 naar 2 jaar… en ik vind geen baan meer in het onderwijs, betekend dat ik dan wel verplicht ben om wat anders te gaan doen buiten mijn vakgebied :frowning:

@konijn wrote:

ik snap die vergoeding bij chronisch zieken tot een bepaalde hoogte. iemand uit mn omgeving kreeg em uitgekeerd omdat ze een tumor had verwijderd. Was een erg leuk kadootje bij een bijkomstigheid die totaal niet leuk was… maar ze zei al, waaom ben ik em nodig?

(

De mensen over wie ik het heb leven in een awbz instelling, krijgen zak en kleedgeld en houden amper wat over. Die paar honderd euro vergoeding was dan een welkome aanvulling. En nu wordt er weer gesproken over eigen bijdrage in ggz en eigen risico gaat omhoog. Die mensen houden niets over.

Ik geloof dat GGZ nederland (oid) al naar de rechter aan het stappen is, daar mensen zo echt geen kant meer op kunnen. tenminste zoiets ving ik op.