De juffie kan niet verder... :-(

Gister het verdrietige bericht gekregen dat er voor het nieuwe schooljaar te weinig kleuters zijn voor 3 kleuter klassen en dus wordt het contract van Thomas zijn juffie niet verlengd :cry: .

Gelukkig blijven alle kleuters (die niet overgaan naar de 1e/groep 3) wel bij elkaar, maar dat we afscheid moeten nemen van zo’n enthousiaste lieve juffie vind ik echt heel erg.

Pffff, tjeemig hoe en wanneer vertel ik dit Thomas?

Wat jammer!

Sneu voor de juf.

Denk je dat Thomas het zich zo aan zal trekken? Isabel neemt al dat soort dingen toch gewoon gemakkelijk voor waar aan. Net als opa in de hemel en zo, ze heeft dan echt zoiets van “jammer dan, maar hoe erg kan dat zijn?!” :wink:

Gewoon maar eerlijk zijn lijkt me in elk geval het beste. En misschien krijgen jullie een emailadres of hyves van de juf zodat jullie nog een klein beetje contact kunnen houden af en toe?

Zei vandaag al tegen een vriendin, denk dat “de kinderen” er het minst last van hebben, het zijn meer de ouders die er moeite mee hebben.

Ik weet niet wat er nu verder gebeurt of juffie binnen school werkzaam blijft.

En emailadres en hyves hebben we al, gelukkig :wink: .

vervelend, hier het zelfdeprobleem er gaat een klas dicht :?

we weten alleen nog niet welke.

wel heel naar want ben zelf ook kleuterjuf op die school… er vallen bij ons geen ontslagen er is werk in de onderbouw. omdat ik zelf ondebouw juf ben vrees ik dat ik het dus ga zijn die de kleuterbouw gaat vertlaten… :frowning:

Het is vervelend dat de juf weggaat, maar waar Anne naar school gaat heeft ze zowiezo de kans dat ze elk jaar (ook in de kleuterklassen) een andere juf krijgt en zelfs van klas kan wisselen. Hier hebben ze alleen maar groep 1 en 2 samen zitten, maar 5 kleuterklassen. Dus ze gaat het eerste jaar bv bij Juf B in groep 1/2 C en het jaar erop bij Juf D in goep 1/2 A. Kinderen wisselen nooit alleen, maar altijd met een paar bekenden van klas. Ik dnek dat kinderen daar zo aan wennen. Anne s lievelings juf moest weg op de psz, ze heeft het nog wel eens over haar maar zegt er altijd achteraan: ze is nu andere kindjes alles aan het leren he mama?..dus dat gaat prima.

Alleen naar dat er ontslagen moeten vallen :?

Op Thomas zijn school is het juist de bedoeling dat de kinderen de kleutertijd bij dezelfde juffie blijven. Alleen de samenstelling veranderd omdat het de jonge en oude kleuters samen zijn (groep 1 en 2 dus). Als ze uit gekleuterd zijn, meestal met 6 jaar, maar soms blijven ze een jaartje langer, dan brengt juffie ze op de 1e schooldag van het nieuwe schooljaar naar de 1e klas, “overvliegen”. En dan hebben ze van de 1e t/m de 6e klas weer dezelfde leerkracht.

En ook ik denk wel dat Thomas snel zal wennen bij de nieuwe juf in de nieuwe klas, en zijn klasgenootjes (die niet naar de 1e gaan) blijven allemaal samen, dus dat is ook fijn!

Maar toch is hij er wel erg gevoelig voor, veranderingen. En ik hou niet van verandering als het juist net zo lekker gaat! Hij gaat nu elke dag met plezier naar school, heeft op 1x na toen hij niet lekker in zijn vel zat nooit problemen gehad met afscheid nemen en is echt vol van zijn lieve juffie!

De andere kleuterjuffen zijn ook lief hoor en die kent hij ook wel een beetje maar toch zijn zij (nog) niet ZIJN juf. Hopelijk gaat dat snel, die verandering.

Maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden, dat ze zo’n goede juf aan de kant zetten. Eén kleuterklas zit volgend schooljaar eigelijk al vanaf het begin vol (17kinderen) en Thomas zijn kleuterklas (met 13 kinderen) bijna, er zijn in elk geval een aantal broertjes en zusjes die volgend schooljaar 4 worden en op het KDV zitten ook veel bijna 4 jarigen (al gaan ze niet allemaal naar de Vrije School)… dus dan zitten de kleuterklassen volgens mij best snel weer vol… moeten ze dan weer opzoek naar een kleuterjuf. Hadden ze haar beter binnen de school kunnen houden… maar dat zal dan wel te duur zijn. :cry:

Hopelijk kan ik toch nog contact met zijn juffie houden, want ik ben ook zeer op haar gesteld geraakt. Ik vond het ook gewoon erg fijn om een juffie te hebben die van mijn leeftijd is, dat praat toch makkelijker vind ik.

Oh ja, en juffie gaat het hier zelf pas de laatste week/weken met de kinderen over hebben en doet dat dan heel gewoon.

De oudste gaan naar de 1e en de jongste naar juffie M. Gewoon, gewoon.

En ze zei zelf dat ze geen afscheidscadeau wou, maar daar luisteren wij ouders toch niet naar hahaha!

kunnen alle kinderen uit zijn klas in dezelfde klas blijven? dat is wel fijn, wij gaan dat ook proberen maar waarschijnlijk redden we dat niet :?

17 en 13 vind ik trouwens echt niet vol, juist erg leeg… en als dat voor 2 klassen is kan ik wel begrijpen dat er 1 dicht moet, hoe jammer dat ook is.

wij beginnen straks waarschijnlijk met 1 klas van 27 en en 1 van 21. 28 is voor ons vol en gaat er weer een kleuterklas open…

Maar zoals ik het lees gaat het om de vrije school, volgens mij hebben die hele andere klasgroottes…

@mlk1982 wrote:

Maar zoals ik het lees gaat het om de vrije school, volgens mij hebben die hele andere klasgroottes…

dit gaat ook over een vrije school!

op een vrije school is het net als op een reguliere school: voor 1 klas krijg je 1 leerkracht. dat moeten dan ongeveer 25 kinderen zijn. als er 1 klas iets meer en 1 iets minder heeft is het niet zo erg. als het echter zoveel minder is en in meerdere klassen dan wordt het wel een probleem en heb je als school gewoon het geld niet om alle klassen open te houden.

Nog maar 4 dagen en dan is het schooljaar voorbij.

En dan moeten we echt afscheid nemen van juffie als zijnde Thomas zijn juffie (we blijven hopelijk wel een beetje contact houden). :cry:

Vrijdag is hun “nieuwe” kleuterjuf even in de klas geweest en waarschijnlijk worden ze na de vakantie door hun “oude” juf naar de nieuwe klas gebracht.

Gelukkig blijven alle kleuters bij elkaar. Er zijn dan 17 kinderen, waarvan maar 4 meisjes.

Gelukkig zijn er een heleboel broertjes en zusjes dus de komende jaren zullen de kleuterklassen wel weer vol raken.

Maantje, is er bij jou al meer duidelijk?

Ik vraag me nu toch iets af.

Ik hoor jou nu steeds praten over Juffie.

Blijven de kinderen op de vrije school de juf nou tot aan de laatste klas juffie noemen?

@stillewater wrote:

Blijven de kinderen op de vrije school de juf nou tot aan de laatste klas juffie noemen?

ja :mrgreen:

bij ons is inmiddels helemaal bekend hoe het gaat.

2 klassen gaan samen en 1 gaat alleen verder zeg maar. uit de 2 klassen die samen gaan gaan uit elk 2 kinderen naar de andere klas. best heftig. gelukkig hebben "mijn"ouders erg goed gereageerd!

zelf ga ik volgend jaar klas 3 doen (wij houden het ook nog steeds bij klassen…). doe nu ook klas 2 1 dag en volgend jaar dan 2 dagen. en 1 dag gym.

o ja hier idd. ook een erg grote jongens groep!

en nu gaan er erg veel meisjes naar de eerste klas (groep 3)maar 5 jongens…gelukkig lrijgen ze een meester :mrgreen:

@maantje wrote:

@stillewater wrote:

ja :mrgreen:

Het viel mij ook al op en moet eerlijk bekennen dat ik dat alleen al echt verschrikkelijk vind. We hebben het toch over volwassen mensen die voor de klas staan??? Wat is de meerwaarde van een jufrouw 'juffie' noemen en dat tot je 12e?

Wij noemde onze juf gewoon juf naam

Op een gegeven moment vind je daar zelf je weg in hoor. Mijn juf vond het op een gegeven moment goed dat we alleen haar naam zeiden.

De kleuterjuf blijft alleen in de kleuterklas, dus dan zijn de kinderen 4 t/m 6 (a 7 jaar). Thomas noemt deze juf, juffie M (voornaam). Ik vind het leuk, klinkt niet zo strak.

Zijn juf voor volgend jaar wordt geloof ik “gewoon” juf genoemt (ook een juf M. alle kleuterklasjuffen beginnen met een M.).

Maar hier worden de juffen in de hogere klassen met juf aangesproken, geen juffie meer, misschien nog in de 1e klas maar verder ook niet.

En Maantje, heftig zeg, het uit elkaar gaan van 1 klas.

En de 3e klas, dat is wel even heel anders! Zijn daar dan ook oud kleuters van jou bij? Dat is dan wel bijzonder!

Oh kreeg net een email met hoe de laatste dag zal zijn.

Zat gewoon met tranen in mijn ogen te lezen :cry: . Emo-doos!

Ik heb ook bij elk afscheid wel een brok in mn keel.

afscheid bij de peuterspeelzaal, afscheid bij de kleuterschool, groep 8. :slight_smile:

Mn zusje heeft haar kids ook op de vrije school, ik hoor haar dus ook steeds praten over juffie.

Ik vind het zo apart klinken. Volwassenen die het over de juffie van hun kind hebben.

Ik ben er helemaal aan gewend.

Voor de kinderen is het dus gewoon juffie, als ik het met Th. over juffie heb noem ik haar juffie, met mede ouders en persoonlijk tegen haar gebruiken we gewoon haar naam…

Ik vind het juist iets warms en vriendelijks hebben en lekker sofisch.

Maar ik maak me al op voor een gezellig ochtendje huilen.

Pfff begon vandaag al zowat, want dit was de laatste echte schooldag.

Morgen is het afscheidnemen, cadeautjes uitwisselen en elkaar een goede vakantie toe wensen.

Na de vakantie is juffie er op de 1e dag nog, om de oudste kleuters naar boven te brengen, over te dragen aan de 1e klas juf, en in ons geval de jongste kleuters naar de andere kleuterjuf te brengen.

Zucht…

Ik heb 6 kleine cadeautjes voor de kleuters die naar de 1e klas gaan (Chineze geluksmunten). En een gelukscadeautje voor juffie.

Morgenochtend moet ik nog ergens een bloem vandaan halen en dan ben ik er klaar voor. :cry:

Emo-doos sluit af :wink: