De etiquette rondom vriendenboekjes?

Zo nu en dan krijgen wij een vriendenboekje mee van een kindje uit de klas. Dat vullen we eigenlijk meteen in, en binnen 1 a 2 dagen heeft het kindje zijn/haar vriendenboekje weer terug. Andersom heb ik die ervaring ook, ouders wachten daar meestal niet te lang mee (want kleuters willen dat boekje gewoon graag terug, is mijn ervaring)



Nu heeft J. drie weken geleden zijn vriendenboekje aan een jongetje uit de klas gegeven. Hij heeft een paar keer aan het jongetje zelf gevraagd waar het bleef, het jongetje zei steeds: Ik heb het nog niet ingevuld. Vanmorgen hebben we de moeder aangesproken, ze reageerde nogal verontwaardigd dat we ernaar vroegen. Daar had ze toch helemaal geen tijd voor, en het komt wel als ze er wél tijd voor heeft, en en en. Goed dan.



Eigenlijk vind ik dat niet zo prettig. Ik vind meer dan 3 weken best lang voor een vriendenboekje. Zo veel werk is dat niet, m.i. Maar misschien ben ik wel heel erg verwend door de snelheid waarmee dat normaal gesproken bij ons gaat, en is dit helemaal zo gek lang niet.



Hoe gaat dat bij jullie?

hier is het meestal ook redelijk snel, maar binnen 1 a3 dagen ga ik zelf ook niet redden.

ik werk 3 dgn tot 18.00 uur.

dan is het hier spitsuur. Ik vul zon boekje echt samen met mijn kinderen in, wat ze zelf kunnen schrijven doen ze zelf.

dus ben er ook echt wel half uur mee bezig. wil namelijk dat het goed gebeurd.



Maar 3 weken vind ik idd ook wel lang.

ik heb het zelf een keer gehad omdat ik 2 weken ziek ben geweest, maar heb die desbetreffende ouder toen een mailtje gestuurd dat het iets langer ging duren.

Hier gisteren voor het eerst een vriendenboekje mee gekregen. Heb het 's sinds meteen ingevuld en vandaag kon Jayden het weer meenemen. Zelf zou ik het ook niet tof vinden als ouders het boekje heel lang houden…

3 weken zou ik niet tof vinden… Denk dat hij dan eerder vergeten word en dan niet meer terugkomt ( daar zou ik dan bang voor zijn tenminste :oops: ) 1 keer vriendenboekje hier gehad van school en die heeft hier week gelegen denk ik, toen weer terug. ( was klassenvriendenboekje)

Ik probeer ze altijd zo snel mogelijk in te vullen. En eerlijk… het duurt hooguit 10 minuten, daar kan toch iedereen wel even tijd voor maken? Het zou in mij niet opkomen om het boekje 3 weken te houden. Ik zou dan eerder overleggen met de betreffende ouders, dat je het heel graag wilt invullen, maar dat het nu door omstandigheden niet zo goed uitkomt. Dan zou ik het boekje teruggeven, zodat het kindje er ondertussen andere kinderen in kan laten schrijven.

Hier ook 1-3 dagen voordat het boekje weer terug gaat naar de eigenaar. En Jesse krijgt meestal zijn eigen boekje ook zo snel weer terug.



En idd…een minuut of 10 en dan ben je wel klaar, wat stickertjes, een fotootje erbij en hup weer de tas in.

maar laten jullie het jullie kind niet zelf doen



ik vind het juist leuk als het door het kind wordt gemaakt ingevuld

Als mathijs smorgens het boekje krijgt, vul ik hem tussen de middag samen met hem in en neemt hij het die zelfde middag weer mee, als hij het smiddags krijgt vul ik het samen met hem na het eten in en neemt hij het de volgende dag weer mee, 10 tot 15 min ongeveer langer duurt dat niet.



Zelf hebben we ook eens 4 weken moeten wachten op het boekje van mathijs, nee dat was niet leuk, toen de moeder het weer terug gaf zei ze ook nog nou zo weer goed dan… vond ik een beetje vreemde reactie maar goed we hadden hem weer terug ingevuld ook nog.

@knollie1 wrote:

maar laten jullie het jullie kind niet zelf doen



ik vind het juist leuk als het door het kind wordt gemaakt ingevuld




Mijn kleuter kan nog niet schrijven 8) .

Maar we vullen het wel samen in.

Dus ik lees de vraag voor en hij geeft antwoord en ik schrijf letterlijk op wat hij als antwoord geeft.

Want de echte kinderantwoorden zijn het leukst :thumbup: .



1-3 dagen red ik niet altijd (want ja het duurt maar 10 minuten misschien om even te doen, maar op sommige dagen weet ik van voren niet meer dat ik van achteren ook leef en dan is zo’n boekje echt niet het eerste wat me te binnen schiet… of het ligt nog onderop de wagen/ zit nog in een gymtas of weet ik het) maar max een week echt wel.

Als je hem hier voor het weekend meegeeft krijg je het op maandag zeker wel terug.



3 weken zou ik ook echt niet leuk vinden… die van de oudste was een tijd weg… en niemand wist meer wie hem had… fijjjnnnnn (oudste wist heel zeker aan wie hij hem gegeven had maar diens neus bloedde).

Oudste helemaal over de emmer, want daar had opa nog in geschreven en die was toen al erg ziek… en als opa er niet meer zou zijn, dan zou hij dat nooit meer over kunnen doen.



Nu het boekje dus weer terug is en opa afgelopen maand overleden… mag die van de oudste dus niet meer mee naar school.

@knollie1 wrote:

maar laten jullie het jullie kind niet zelf doen



ik vind het juist leuk als het door het kind wordt gemaakt ingevuld




Ik vul het samen met hem in…zijn naam schrijft hij zelf. De antwoorden komen ook van hem.

Hier laat ik de kids wel zelf de antwoorden geven, komen hilarische dingen uit, maar op de vraag…3 weken? Nee, sorry, hoe druk heb je het dan? Zou toch vriendelijk vragen of je hem terug mag, dan komt het stukje van haar kind wel als ze een keer tijd heeft…(ook lullig voor dat kindje zeg, dat moeders er niet eens een minuutje tijd voor kan maken). Zeg dan gewoon dat je het vergeten bent…



Zou me vreselijk generen…langste was hier vorige week meen ik, vergat het echt gewoon te doen in de avond, maar binnen 1 week was het zeker wel klaar hoor…

Even een foto zoeken of uitprinten kan even duren, maar als het moet, dan maar zonder…



Vanmiddag weer 1, meteen ingevuld vanavond anders vergeet ik het echt weer te doen.



Boekje van Jo is ook wel eens 2 weken weg geweest…bij iemand, van wie ik het op voorhand echt wel verwachte. Vond het zo moeilijk die moeder aan te spreken (dacht niet voor niets, dat het bij hen nogal eens moeizaam ging worden , maar ja…kindjes kunnen daar niet veel aan doen).

Heb het toch gevraagd en kreeg hem vrij snel terug. Pff…



Nu Eli meer boekjes mee krijgt, wil hij ook weer…gaan we weer…haha…

Dank voor de reacties. Deze moeder en ik liggen elkaar niet echt, om het zo maar te zeggen, en ik was een beetje bang dat ik daardoor onredelijke eisen stelde, maar jullie zijn met me eens dat 3 weken wel erg lang is.



Heb het er nog met J. over gehad, en die heeft zelf besloten dat hij zijn boekje terug wil, ook als het niet is ingevuld. ‘Dan geef ik het liever aan een kindje dat er wel tijd voor heeft’…



En ik snap echt heel goed dat niet iedereen de mogelijkheden heeft dat boekje binnen 48 uur weer terug te brengen hoor. Maar drie weken voelt wel een beetje alsof je er geen zin in hebt en je verschuilt achter ‘geen tijd’, het is maar 10 minuten werk.



Ik vul 'm samen met J. in. Hij geeft de antwoorden, ik schrijf, hij tekent en plakt nog wat. Foto doen we overigens zelden, hebben we niet standaard liggen. We tekenen altijd een zelfportret. 8)

Pff dat is precies waarom ik vriendenboekjes voor nog nietschrijvende kinderen zostompzinnig vind.

Ik zal maar eerlijk toegeven, ik ben zo’n moeder bij wie het lang duur t. Ik vergeet het, hebe r geen tijd voor als ik er wel aan denk, en ik heb er dus een beetje een aversie tegen die dat vast ook beinvloed :wink:

Maaar drie weken heeft het zeker nooit geduurd. Een week, 10 dagen hooguit. Nu is dat hier op school ook wel gebruikelijker moet ik zeggen, een week kijkt niemand van op iig.

Ik vind haar reactie eigenlijk nog veel stommer als het lange wachten, zou het ook lekker terugvragen.

Ik doe het meestal wel meteen die avond het terug geven duurt als nog wat langer omdat manlief de kinderen weg brengt en het nogal eens vergeet terug te geven



Maar drie weken nee zolang niet

Kai was zijn boekje een keer 3 weken kwijt bleek dat hij was vergeten te zeggen aan ons dat hij hem al weer aan een ander kindje had gegeven afijn na 3 weken kwam het boekje weer eens mee naar huis en stonden er ineens 4 kindjes meer in

:mrgreen:

@Sophia wrote:

@knollie1 wrote:
maar laten jullie het jullie kind niet zelf doen



ik vind het juist leuk als het door het kind wordt gemaakt ingevuld




Ik vul het samen met hem in…zijn naam schrijft hij zelf. De antwoorden komen ook van hem.




Hier idem

@Debke wrote:

@Sophia wrote:
@knollie1 wrote:
maar laten jullie het jullie kind niet zelf doen



ik vind het juist leuk als het door het kind wordt gemaakt ingevuld




Ik vul het samen met hem in…zijn naam schrijft hij zelf. De antwoorden komen ook van hem.




Hier idem




Hier doen we het ook zo. Ik probeer het boekje ook altijd binnen 3 dagen terug te geven, 3 weken vind ik wel heel lang.

@Sophia wrote:

@knollie1 wrote:
maar laten jullie het jullie kind niet zelf doen



ik vind het juist leuk als het door het kind wordt gemaakt ingevuld




Ik vul het samen met hem in…zijn naam schrijft hij zelf. De antwoorden komen ook van hem.




Zo doe ik het ook, en de volgende dag gaat het weer mee naar school. Dus na 1 dag.

tot groot verdriet van mijzelf is het eerste boekje van juul nooit terug gekomen nadat het bijna vol was en ook vriendinnetjes van verder weg erin geschreven hadden!

het huidige boekje is ook al langer dan een week bij het gezin… durf niet zo goed te vragen… :oops:



hier het streven zelfde dag terug, maar soms wil de foto niet, of ze zijn weer op, dan blijft het onbedoeld nog wel eens wat langer liggen dan dat ik wil, ik zoek altijd de desbetreffend emoeder op om dat even aan te geven dat het even iets langer duurt.

Ik doe hier ook altijd mijn best om het binnen een week weer retour te hebben bij het kindje van wie het boekje is. Soms lukt dat niet door ziekte en dat ik dan dus niet op school kom, ik ga niet speciaal voor een vriendenboekje de deur uit om het te brengen dan :shifty: Maar dan komt het wel de eerstvolgende schooldag weer bij het kindje terug.



Reden dat het hier dan wel eens langer ligt dan de bedoelde 1 a 2 dagen is als fotootjes op zijn inderdaad. Mijn printer staat niet standaard aangesloten en ik denk er dan ook niet altijd aan om met hele hebben en houwen naar zolder te lopen voor die printer :wink:



Maar 3 weken vind ik veel te lang! En dan ook nog zo’n reactie :shock: Ik zou me geloof ik kapot schamen als mij om een boekje gevraagd zou moeten worden :roll:

Drie weken vind ik ook te lang hoor!! 1 tot 1.5 week kan dan nog maar 3 weken :shock:



Ik probeer ze ook altijd zo snel mogelijk weer terug te doen en meestal lukt dat wel, maar laatst hadden we 2 tegelijk en had ik ze in de krantenmand gelegd en helemaal vergeten. Tot ik een boekje zocht en ze tegenkwam, heb ze dezelfde dag ingevuld (samen met mijn meisje) en de volgende dag gingen ze mee…heb ze toen volgens mij 1.5 week gehad.