Dagritmekaarten

Is er iemand die hier met dagritmekaarten werkt?



Voor Nova (maart 2005) leek het me door verschillende omstandigheden fijn om te werken met een dagschema. Ze krijgt duidelijk besef van tijd dus wat dat betreft lijkt ze me er klaar voor te zijn. Dmv de ritmekaaten wil ik haar betrekken in het dagschema en haar meer structuur geven.



Ik heb via intermet hele leuke kaarten gevonden. En ik ben erg benieuwd naar ervaringen, meningen, tips en naar hoe jullie het doen!

hey wat leuk !!! Ik blijf hier mee volgen, is misschien ook wel iets voor Jinthe…die kan nl moeilijk wachten eens ze iets in haar hoofd heeft.

Waar heb je die kaarten gevonden?

ik ga er zelf ook mee beginnen in januari.

ik heb activerende begeleiding thuis voor mijn zoon en die gaat me helpen om dit zo goed mogelijk in te zetten.

je kan de kaartjes op verschillende manieren gebruiken, met een magneten boord of een plaksysteem.

per dag of per week.

welke site heb je de kaartjes vandaan?

ik heb op een site een heel starters pakket gevonden die je dan ook weer kan uitbreiden.

je hebt ook een speciale kleuren klok: Een Kleurenklok is een klok waar je niet meer op kunt zien hoe laat het is en je kunt er ook geen klok op leren kijken. Wat is het dan wel? Een handig hulpmiddel, om kinderen zelfstandig te leren werken.

Kijk op de site van frokkie en lola daar kan je dagritmekaarten krijgen, ik heb ze ook mathijs is nog wel klein maar werk er al wel mee, en mathijs vind het wel leuk als ik het hem laat zien, we hebben een bord en daar heb ik ze op met magneetjes, zo leert hij vanf heel klein al wat we gaan doen, ik weet natuurlijk niet hoe mathijs er op reageerd als hij ouder word, maar op deze manier groeit hij er wel mee op.





succes er mee

Via google is heel veel te vinden :wink: of mag ik wat di onderwerp wel weer links plaatsen :think:

Er is inderdaad erg veel te vinden als je even googeld, maar wat ik net heb getypt is toch geen link…

@nette wrote:

Kijk op de site van frokkie en lola daar kan je dagritmekaarten krijgen, ik heb ze ook mathijs is nog wel klein maar werk er al wel mee, en mathijs vind het wel leuk als ik het hem laat zien, we hebben een bord en daar heb ik ze op met magneetjes, zo leert hij vanf heel klein al wat we gaan doen, ik weet natuurlijk niet hoe mathijs er op reageerd als hij ouder word, maar op deze manier groeit hij er wel mee op.




Mag ik vragen waarom je dit nu al doet? Ben daar erg benieuwd naar aangezien je zoontje pas 6 maanden is…

Mathijs is inderdaad nog erg klein, maar zo groeit hij er wel mee op en geeft het ritme in de dag, als ik met hem voor het bord sta vind hij het erg leuk en lacht als ik aanwijs wat we gaan doen.



Eigenlijk hoop ik dat ik op deze manier makkelijk met hem kan communiceren als hij nog niet kan praten, dan kan hij het aanwijzen op het kaartje wat hij wil of wat hij bedoelt, en de reden waarom ik er nu mee begonnen ben is dat ik hoop dat hij er op deze manier mee op groeit zodat hij als hij wat ouder is begrijpt wat de bedoeling is van het bord en de kaartjes.



En op sommige peuterspeelzalen gebruiken ze ze ook en als mathijs daar heen gaat kent hij het al, en dat is toch ook wel leuk dat hij het dan al kent.

nette, ik vind het een heel goed idee om het opdeze manier te doen.

zeker als ze straks in de leeftijd komen dat ze wat willen zeggen maar het lukt niet zodat je de kaartjes kan inzetten.

je moet er wel mee oppassen dat de kaartjes niet de comminucatie overnemen als je begrijpt wat ik bedoel. altijdt de dingen blijven benoemen en gewoon tegen hem praten.

maar het is wel een voordeel dat hij er zo meeopgroeit en straks presies weet wat er gebeurt en gaat gebeuren wat voor elk kind heel belangrijk is “voorspelbaarheid”.



heb je dan de daagelijkse dingen zoals tandenpoesten, eten, drinken, aan tafel. kun je een beetje proberen uit te leggen hoe je de kaartjes inzet?

Ik heb de kaartjes nog maar net vanaf dinsdag, dus het is voor mij nog wel even “puzzelen” welk kaartje ik waar voor gebruik, en hoe ik het precies ga doen, maar ook niet alle dingen staan op een kaartje zoals schone luier, dus moet even zien wat ik daar voor gebruiken ga, en mischien ga ik het bord ook nog wel iets anders maken met vakken, dat is mischien iets overzichtelijker, maar nu doe ik het eerst zo (zie foto),



En monique het is ook zeker niet de bedoeling dat de kaartjes de communicatie over gaan nemen hoor, ik wil ze als mathijs wat ouder is maar nog niet (goed) kan praten gaan gebruiken als communicatie-ondersteuning.(jeetje wat een woord bestaat dat eigenlijk wel :think: :mrgreen: ) nou ja ik hoop dat je me begrijpt.

ja dat ziet er goed en leuk uit.

zo heb ik ook een bepaald plaatje in mijn hoofd hoe ik het straks kan doen.

het is een bestaand woord wat je zegt hoor :lol:

mijn oudste praat helemaal niet alleen losse woordjes dus dit zou een uitkomst zijn voor hier thuis.

eerst wilde we het met echte fotos doen omdat hij de link nog niet kon leggen maar dat gaat nu steeds beter dus kan ik de pictos nu ook gaan inzetten. ik kijk er al helemaal naar uit :mrgreen:

Ik zou zeggen veel succes, en ik hoop dat je kids en vooral de oudste er veel aan zal hebben, en het is echt leuk hoor om te doen, de kaartjes die op het bord zijn trouwens van frokkie en lola.

ik zag al dat je heel veel verschillende heb ook met spongebob enzo.

maar ik houd het op de traditione picto`s die niet zo zwart/wit zijn maar net iets moderner.

de plaatjes die jij gebruikt zijn voor mijn oudste teveel (kleuren en indrukken) het moet bij hem duidelijk en strak. beertjes met een tandeborstel is heel raar in zijn ogen.

bedankt en je hoort het wel hoe het afloopt :wink:

Ik werk er thuis niet mee, maar wel op school.

Mag ik effe de tip geven dat die dagritmekaarten allemaal super ijn en heel mooi.

Maar voor jonge peuters en kleuters is het vaak beter om te werken met foto’s. :wink:



Zo heb ik op school dagritmekaarten gemaakt met Jules erop (de klaspop) en dan zijn het allemaal foto’s van dingen die we doen in de klas.

Het bied d ekleuters een bepaald onersteuning. Want hoe leg je een peuter uit dat zijn mama hem om twaalf uur komt halen. :doh:

Dus nu ga ik met peuter naar het bord en toon ik wat we nog doen en wanneer mama komt.

We hebben een pareltje dat meeschuift.

Wanneer we bijvoorbeeld koek hebben gegeten, dan staat het pareltje op de foto van Jules met de koek.

Zo zien ze wat er nog gaat gebeuren en wat we al gedaan hebben. :wink:



Veel succes.

@Ilse81 wrote:

Maar voor jonge peuters en kleuters is het vaak beter om te werken met foto’s. :wink:




ja dat was idd bij ons ook voorgesteld door de logopediste, maar die heb ik niet meer want ze is langdurig ziek helaas.

de voorwerpen met 1kleur achtergrond fotograveren.

hij staat er dan zelf niet op maar wel zijn spullen.

zou je het ook kunnen combineren zowel fotos als picotos of word dat weer teveel?

Ik zou denk ik niet combineren. Maar eerst voor de foto’s gaan. met een jaar of vier kan er voor picto’s gegaan worden. :wink:

Toen Bart een jaar of 3 1/2 was heb ik van janbibejan een weekkalender gekocht. Ik heb diddle dagritmekaartjes erbij gemaakt. Hij heeft er best houvast aan. Ik werk dus wel per dag, maar in een weekoverzicht…



Marije is nu net 3 en zij begint er ook interesse in te krijgen… Hij hangt nu nog als weekschema voor Bart op. Wanneer hij naar school moet, overblijven, bso, zwemles, logeren bij papa en vriendin, scouting enz… Maar binnenkort zal ik, omdat Marije er ook naar gaat kijken, wat anders moeten bedenken…

ik ben logopediste, dus voor specifieke vragen kan ik misschien helpen?



Maareh…vwb de foto’s das wel waar…echter…als je kind ermee opgroeit en bekend is met de plaatjes…maakt het niet zoveel uit… het is dan hetzelfde als woorden leren… ze koppelen een plaatje aan een handeling… helemaal prima dus…



ik werk zelf met FLO (een dag met FLO), maar ik weet niet of dat ‘gewoon’ te koop is, want ik bestel bij uitgeverij …

@noui wrote:

ik ben logopediste, dus voor specifieke vragen kan ik misschien helpen?



Maareh…vwb de foto’s das wel waar…echter…als je kind ermee opgroeit en bekend is met de plaatjes…maakt het niet zoveel uit… het is dan hetzelfde als woorden leren… ze koppelen een plaatje aan een handeling… helemaal prima dus…



ik werk zelf met FLO (een dag met FLO), maar ik weet niet of dat ‘gewoon’ te koop is, want ik bestel bij uitgeverij …




ik baal ontzettend want de logopediste van ethan is langduurig ziek en bij andere zijn er wacht lijsten en op het mkd geven ze nog geen individuele logopedie. we waren nu erg bezig met plaatjes en fotos, voornamelijk plaatjes: lotto en sok bij plaatje sok, lepel bij plaatje lepel enz enz.<br /> het ging al aardig de goede kant op, nu probeer ik wel veel te doen wat ik bij logo geleerd heb maar we komen niet verder.<br /> nu zat ik dus te denken aan dagritme kaarten omdat je dan het plaatje bij de handeling kan koppelen en als ik fotos neem dan moet je ze toch steeds weer aanpassen. hij is zeer leergierig dus ik dacht zelf als je een plaatje van een beker hebt dan kan ik hem leren dat dat drinken is of dat nu thuis is of ergens anders en dan hoeft hij niet te koppelen aan zijn drinkbeker maar aan drinken, snapje wat ik bedoel?

dus een plaatje van eten en niet van zijn boord maar van een boord want ik ga niet overal zijn boord mee naar toe nemen…

is het dan niet beter om gewoon met pictogrammen te gaan werken?



wat is FLO?