Cytotec

Wie van jullie heeft ervaring met cytotec tabletjes om een miskraam op gang te helpen bij een MA?



Heb vandaag gehoord dat zo’n 2 weken geleden het hartje gestopt is met kloppen. Niets wijst er op dat het vanzelf gaat komen. Maar wil er ook niet lang mee rondlopen.

Curetteren doen ze liever niet bij mij ivm een dubbele baarmoeder, dan kunnen ze er slecht bij.

Maar afwachten vind ik te lang duren.

Weet overigens niet of ik het hier goed plaats, maar dat hoor ik dan hopelijk wel.

Ach jakkes, meid… Niet weer! :frowning: Wat een verdrietig nieuws. Ik heb zelf alleen ervaring met curretage, de pillen heb ik niet gehad. Maar er zijn vast meiden die je er wat meer over kunnen vertellen.



Heel erg veel sterkte & een dikke knuf!

he getsie, alweer :cry: Hier ook geen ervaring maar ik wil je wel veel sterkte wensen :hug:

:hug: ken je nog van het topic testen jeetje mina wat een tegenslag



sterkte :kaars:

je mag me een pb sturen!

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb wel kennis omdat ik in een apotheek werk.



weet niet of je dit wilt weten nu:ik ben bevallen dmv cytotec



Ik wil je heel veel sterkte wensen!! :-*

tja, aleen ervaring als “professional”



vaak brachten de clienten thuis al twee tabletjes in (avond van tevoren) en kwamen dan de ochtend daarna naar het ziekenhuis. daar werden dan zo nodig nog meerdere keren tabletjes ingebracht, en dan kwam vaak in de avond de bevalling op gang…



dit was vaak bij een termijn van 16-24 weken, ik weet niet hoe ver jij bent?

Kantjeboord…alweer, :hug: sterkte ermee.

Weet precies hoe je je voelt. Heb 1x een curretage gehad en 2x cytotec gehad. Bij mij werkte het beide keren al na 2 tabletjes. Ik nam het in het begin van de middag in en 's nachts was het al zover. De eerste keer had ik er vrijwel geen last van, de tweede keer had ik best heftige krampen. Niet zo erg als echt weeen, maar toch wel paracetamol nodig. Ik vond het zelf prettiger dan de curretage. Het is toch een ingreep en dit is ‘lekker’ thuis en minder last er van na die tijd.

Je moet het wel kunnen handelen dat je het vruchtje er uit ziet komen. Ik vond dat best een emotioneel moment. Het gevoel dat je het moet houden, maar dat kan niet.



Als je nog vragen hebt, PB gerust!



Nienke

@Fietje wrote:

tja, aleen ervaring als “professional”



vaak brachten de clienten thuis al twee tabletjes in (avond van tevoren) en kwamen dan de ochtend daarna naar het ziekenhuis. daar werden dan zo nodig nog meerdere keren tabletjes ingebracht, en dan kwam vaak in de avond de bevalling op gang…



dit was vaak bij een termijn van 16-24 weken, ik weet niet hoe ver jij bent?




Ik dacht vandaag 8 weken te zijn, maar het vruchtje is even na de 6 weken gestopt met groeien.



Was het bloedverlies dan heftiger met gebruik van deze tabletten?

@nienke2 wrote:

Kantjeboord…alweer, :hug: sterkte ermee.

Weet precies hoe je je voelt. Heb 1x een curretage gehad en 2x cytotec gehad. Bij mij werkte het beide keren al na 2 tabletjes. Ik nam het in het begin van de middag in en 's nachts was het al zover. De eerste keer had ik er vrijwel geen last van, de tweede keer had ik best heftige krampen. Niet zo erg als echt weeen, maar toch wel paracetamol nodig. Ik vond het zelf prettiger dan de curretage. Het is toch een ingreep en dit is ‘lekker’ thuis en minder last er van na die tijd.

Je moet het wel kunnen handelen dat je het vruchtje er uit ziet komen. Ik vond dat best een emotioneel moment. Het gevoel dat je het moet houden, maar dat kan niet.



Als je nog vragen hebt, PB gerust!



Nienke




Nienke, dank je wel voor je verhaal, het sterkt mij iig in de beslissing of ik het nu wel of niet moet doen. Ik wil nl eigenlijk helemaal niet nog een week wachten! Het vruchtje is al 2 weken dood, straks krijg je er nog 1 of andere infectie bij. Ik weet dat het emotioneel is en gaat worden om het vruchtje te verliezen. Pies ook al steeds in een opvangbakje zodat het niet zomaar het riool in verdwijnt. ( we hebben zo’n dieplader)

Ik lees even mee, zit in dezelfde situatie als kantjeboord :frowning:

Morgen moet ik naar de gyn, dan zal ik horen of het dus medicatie of currettage gaat worden.



Zijn er nog voorwaarden zeg maar waaraan je moet voldoen om met die tabletten te beginnen?

Misschien vraag ik het raar maar het is allemaal vreemd voor me.

Kantjeboord, als eerste :hug: En voor Marieke natuurlijk ook.

Ook ik heb vorig jaar een MA gehad (hartje was bij 8w5d gestopt). Heb 2 weken afgewacht en uiteindelijk na een dagje wikken en wegen gekozen voor opwekken met medicijnen (cytotec) ipv curettage. Belangrijkste reden voor mij was: het vruchtje/ kindje blijft heel, je kan het zien en daardoor waarschijnlijk beter verwerken. Bij curretage (zo werd mij verteld, heb geen ervaring) komt het kindje er niet heel uit, maar is het weefsel. Bovendien blijft curettage, hoe klein ook, een operatie, met narcose en risico’s vandien.

En moet zeggen het is me goed bevallen, zou het zo weer doen (al hoop ik natuurlijk niet nog een keer voor de beslissing te staan).

In het kort ging het als volgt: 's avonds thuis 1 pil innemen die de boel wat op gang moest brengen. Heb hier geen last van gehad, 's ochtends een heel klein beetje bloedverlies. Half negen in ziekenhuis melden, hier werd om de vier uur een aantal tabletten ingebracht. Net na het middaguur (na de “2e sessie”) kreeg ik een half uur lang behoorlijke krampen die ik toch wel weg moest “puffen”. Ik merkte wel dat het bloedverlies toenam, maar verder nog niets. Tegen vier uur, voor de 3e tablettensessie ging de arts nog even inwendig voelen en floepte het kindje eruit. Was heftig, maar toch ook wel fijn om te zien. Armpjes, beentjes, een oogje in wording… klein, maar toch al zo duidelijk een mensje.

Ze heeft toen nog wel de volgende serie tabletten ingebracht, voor evt. restweefsel. Dit liet na een paar uur nog niet echt los en hebben ze uiteindelijk redelijk hardhandig (zo voelde het althans) losgetrokken (dit was het enige niet fijne). Tegen een uurtje of zeven 's avonds was ik “schoon” en mocht ik naar huis.

Al met al was ik er dus een dagje zoet mee (was ook gemiddeld zeiden ze), maar op deze manier was ik er wel ook geestelijk mee bezig en anders had ik waarschijnlijk na de ingreep alweer aan het werk gegaan (beetje nuchter typje). Dus voor mij werkte het goed. Moet er wel bij zeggen dat ik van sommige meiden lees dat ze de pillen mee hebben gekregen voor thuisgebruik, dat ik daar wat m’n twijfels bij zou hebben.

Ik werd echt onder controle gehouden. Voor elke tablettensessie werd je bloeddruk ed gemeten en tabletten werden ook door arts(assistent) ingebracht. Niet door verpleging. Had dit achteraf niet thuis zelf willen doen, maar was dus bij ons ziekenhuis sowieso geen optie.

Nou, al met al toch een heel verhaal geworden.

Succes met het nemen van je beslissing. Als je nog meer wilt weten, kun je altijd pb sturen.

Miep, fijn om ook jouw verhaal te lezen. Even een vraag, moest jij de tabletten oraal innemen? Want je leest merendeel dat je ze vaginaal moet inbrengen.



En wat was de reden dat je naar het ziekenhuis moest? Standaard protocol van dat ziekenhuis?

Miep dankjewel voor jouw verhaal.



Net als kantjeboord vraag ik me ook af, is het normaal dat je naar het ziekenhuis moet voor die medicatie?

1e pil thuis kon je oraal innemen. Tabletten in het ziekenhuis (zijn ook andere, hele kleine, tabletten) werden vaginaal ingebracht. Dit vergt m.i. ook wel enige “techniek”. ze moeten goed blijven liggen, je mag ook eerste half uur/ uur niet lopen, maar ook niet rechtop in bed zitten, omdat anders kans bestaat dat ze er weer uit “vallen”.

Er was geen specifieke reden voor ziekenhuis. Dit ziekenhuis deed dit gewoon altijd op deze manier. Thuis zelf doen kwam niet eens ter sprake, had vooraf van een paar mensen wel gelezen dat ze het thuis zelf mochten doen, maar toen ziekenhuis zei is dagopname leek mij dat prima, zo begeleid.

Duidelijk.

Vanmiddag moet ik naar de gyn, dan hoor ik of het curretage of medicatie wordt.

Marieke, als je zo tegen curettage opziet kan je toch gewoon vragen of ze het eerst met de cytotec willen proberen?

Het is jouw lijf hoor! En wat iemand idd hier al zei, met een curettage komt het kindje er niet heel uit. Met tabletten loop je die kans wel. Weet niet wat je wil, of je het vruchtje mee wil nemen, dat zou ik dan ook bespeken, want dat is ook niet de gewoonte in ziekenhuizen.



Veel sterke vanmiddag meis, denk aan je! :hug: :-*

Ja we willen het kindje graag in onze tuin begraven als het mogelijk is.

Maar ik had niet verwacht dat je dus voor die medicatie naar het ziekenhuis moet :?

Ik dacht dat je dat gewoon thuis kon doen.

kantjeboortje en marijke :hug: :hug:



wat een klote nieuws.



ik heb voor de zwangerschap van nic tabletten gehad. die werden erin gedaan doro de gyn, tone moest ik een uur daar liggen en dan naar huis, ik heb het vruchtje opgevangen maar ik was nog maar 5 weken.



ik verbaas mij er niets over dat ze je in spanje naar huis laten gaan. ik weet dat ik er veel krampen aan heb gehad die erg pijnlijk waren.



ik heb 7 dagen gevloeit en toen was het over …



Ik heb ook een curetage gehad na elizabeth om resten te verwijderen die waren blijven zitten. Hier heb ik een soort van trauma aan overgehouden dus voor mij liever geen curretage meer. Maar ‘voordeel’ (ja ik vind het een stom woord om zo te gebruiken) bij een curretage is alles weg normaal vanaf dag 1 …







:hug: :hug: :hug: :hug: heel veel sterkte jullie 2!

@Marieke_5000 wrote:

Ja we willen het kindje graag in onze tuin begraven als het mogelijk is.

Maar ik had niet verwacht dat je dus voor die medicatie naar het ziekenhuis moet :?

Ik dacht dat je dat gewoon thuis kon doen.




Misschien doet jouw ziekenhuis dat ook wel hoor. gewoon vragen. Ik heb ooit eens eerder een curettage ondergaan. wilden ze me voor onder narcose hebben. dat heb ik geweigerd, ben altijd strontziek van narcoses, kunnen ze me zo 2 dagen extra houden omdat ik zo blijf spugen. wilde persé plaatselijke verdoving. Na flink wat aandringen is dat ook zo gebeurd en kon ik binnen een uur weer naar huis. fris en wel.