CV ketel.... Huren of kopen?

Ik weet niet of er al eens een topic is geweest, kon het niet zo gauw vinden…



De vraag is dus: kopen of huren?



En: waarom juist kopen of juist huren?



Alvast bedankt voor jullie reacties…

wij hebben net sinds een maandje een nieuwe cv ketel wij hebben hem gekocht onder het motto ik spaar liever dat ik 1 van me zelf heb dan dat ik moet huren ( ook niet slecht natuurlijk) maar die prijzen voor huren zijn zo ontzettend hoog en als je dan uitrekend heb je na einde contract de ketel dubbel terug betaald en bij huren zit alle reparaties er niet echt bij.

wij hebben zn bedrag uitgetrokken en dat hadden we over voor een ketel zijn na winkels in de buurt geweest maar al snel kwamen we er achter dat er op marktplaats ook heel veel nieuwe ketels aangeboden worden maar veel goedkoper :thumbup:

wij hebben uiteindelijk via marktplaats een ketel gekocht wat ons met in de winkel dik 600 euro scheelde en hij was ook nieuw :thumbup:

vriend van ons werkt als cv monteur en heeft hem aangesloten en helemaal ingesteld na onze wensen en we zitten heerlijk warm.

wij hebben een cv ketel zonder waakvlam bespaard behoorlijk wat geld en er zit geen 3 weg klep in dat is 1 van de onder delen die redelijk snel kapot gaan.

het was even een uitgave maar we kunnen er nu meer dan 10 jaar tegen aan en als ik het dan uitreken konden we voor dit geld niet eens huren.



succes bij je beslissing en mocht je nog wat willen weten pb me maar.

koop

Toen wij dit huis kochten zat er nog een huurketel in en dat ding was ten eerste ontzettend oud en op en ten tweede ontzettend duur (en het verbruik was er ook naar… toen wij het nieuwe voorschot kregen met nieuwe ketel… hadden we een al een heel stuk terugverdiend :lol: ).

kopen



laatst zat mijn vriend voor de gein eens te berekenen van goedkoper was, en dat was toch echt kopen.

Maargoed moet je wel de mogelijkheid hebben natuurlijk want het is wel een flink bedrag zo in 1x

Ik lees even mee, want met een ketel van 20 jaar oud ben ik ook alvast eens rond aan het kijken… ooit zal hij het wel begeven.



Vrienden van ons hebben vorig jaar een nieuwe ketel aangeschaft, die hebben dat toen allemaal goed nagerekend, en kwamen tot de conclusie dat leasen de beste optie is.

Leasen heeft eigenlijk een beetje de voordelen van huren, maar dan met het verschil dat het apparaat na een x aantal jaren echt jouw eigendom wordt (dus als het lang meegaat, is dat mooi meegenomen)



Onderhoud & aansluitkosten zijn bij de prijs inbegrepen, geen grote uitgave in 1 keer, geen omkijken naar verder…

Leasen zou dan per maand wel iets duurder uitkomen dan kopen (een minimaal verschil geloof ik, iets van een paar euro per maand).

Tenminste, ervan uitgaande dat je bij een gekochte ketel ook een onderhoudscontract zou afsluiten.



Maar goed, dat heb ik allemaal alleen maar van horen zeggen, ik wil zelf eigenlijk eens wat offertes gaan opvragen binnenkort om concrete cijfers in handen te hebben.

zeker kopen!

Goe drondkijken hoor. Dat loont echt. Wij hebben bewust niet via onze ketel leverancieer een nieuwe gekocht, die was daar gewoon een paar honderd euro duurder he.

Als je huurt ben je aan het einde meestal 2x het aankoop bedrag kwijt.

Surf eens op warmtewinkels en er gaat een wereld voor je open als het om ketels gaat. Voor 1000-1500 euro heb jij al een hele goede ketel

@Jennifer77 wrote:

Voor 1000-1500 euro heb jij al een hele goede ketel


Ok, dat is de eenmalige aanschaf.

Maar ik zou zeker ook even berekenen wat een onderhoudscontract je jaarlijks kost, plus eventuele reparaties / vervangen van onderdelen.

Ik denk dat het dan al gauw over 100-150 euro per jaar gaat, dus dan kun je er nog een keer 1500 euro bij optellen (als zo’n ketel een jaar of 12 mee gaat).

Evengoed kan kopen dan nog steeds wel voordeliger zijn hoor… maar met alleen de aanschaf ben je er nog niet natuurlijk.

wij huren hem

als er wat mee is (zoals nu dus :smiley: oh en hij is net 3 jaar oud komen ze “gratis” langs om hem na te kijken)

wij betalen 70 euro per maand geloof ik :think:

maar goed zelf kopen is “goedkoper” alleen heb je dan ook je bijdrage voor het jaarlijks na laten kijken en als er wat mee is betaal je ook en dat zit er nu gewoon in in de huurprijs

@Mejis wrote:

@Jennifer77 wrote:
Voor 1000-1500 euro heb jij al een hele goede ketel


Ok, dat is de eenmalige aanschaf.

Maar ik zou zeker ook even berekenen wat een onderhoudscontract je jaarlijks kost, plus eventuele reparaties / vervangen van onderdelen.

Ik denk dat het dan al gauw over 100-150 euro per jaar gaat, dus dan kun je er nog een keer 1500 euro bij optellen (als zo’n ketel een jaar of 12 mee gaat).

Evengoed kan kopen dan nog steeds wel voordeliger zijn hoor… maar met alleen de aanschaf ben je er nog niet natuurlijk.




bij ons komt de onderhoud (zonder reparatie) op 50 euro per jaar.

en reparatie ligt er echt aan wat er kapot is :mrgreen:

maar wij hebben de afspraak daarbij ook mochten er problemen zijn, komen ze kijken en hoeven ze niet te repareren zijn er ook geen kosten aan verbonden.



Ik zou zeker voor kopen gaan,

wij hadden ook rond gekeken en alles berekend maar bij huren betaal je bijna het dubbele voor de cv. en dan is onderhoud van 50 euro per jaar er af gerekend :angel:

wij hebben trouwens zo’n contract dat als hij kapot is er ook gewoon op hun kosten een nieuwe komt wij betalen alleen de huur dus verder helemaal niks anders had ik ook voor kopen gegaan

en wij hebben een hele zware eigenlijk te zwaar voor dit huis :lol: maar ik vond het belangrijk dat er overal tegelijkertijd warm water kan zijn :thumbup:

zo daar schrik :shock: ik wel even van 70 euro per maand als je dan rekend dat een ketel 1500 euro is dan heb je hem binnen 2,5 jaar er al uit zn ketel gaat laten we zeggen 10 jaar mee dan betaal je na mijn idee nog 7,5 jaar 70 per maand.

wij hebben dus gewoon een beun die hem elk jaar schoonmaakt werkt bij erkend bedrijf en kost 25 euro 1 x per jaar en als er iets stuk is ja kost het natuurlijk ook geld maar na mijn idee altijd goed koper dan elke maand weer een vaste last erbij moet hebben.

onze oude ketel was vorig jaar al aan vervanning toe en wij hebben echt een jaar hard gespaard ervoor en wij hebben ook gelijk de zwaartse genomen een cw5 toestel.

:smiley: sja we voelen er niet heel veel van aangezien wij niet een hele hoge energie rekening hebben :wink:

kopen,



huren ben je het geld kwijt maar het is niet van jezelf.

(en een onderhoudscontract afsluiten)

ik zou zeggen kopen.

Mijn moeder was pas ook zo dom om er bijna een te gaan huren,

Je betlaad tig jaar lang en als je dt uitrekend kan je er toch beter een kopen.

!x per jaar een controle en klaar is klara.

Huren is altijd geld weggooien (net als met een huis)

kost een onderhoudscontract 150 euro per maand :shock:

Huren is altijd geld weggooien (net als met een huis)

Nou, is niet helemaal hetzelfde he.
Een cv-ketel moet sowieso na een jaar of 15 vervangen worden. Dus of je nou koopt of huurt of leaset, het bedrag wat je in die 15 jaar betaald hebt, ben je gewoon kwijt.

@Jennifer77 wrote:

kost een onderhoudscontract 150 euro per maand :shock:


Is dat een reactie op mijn bericht? Want ik had het over 150 euro per jaar

(en dan nog inclusief reparaties, dus niet alleen onderhoudscontract)

@Mejis wrote:

@Jennifer77 wrote:
kost een onderhoudscontract 150 euro per maand :shock:


Is dat een reactie op mijn bericht? Want ik had het over 150 euro per jaar

(en dan nog inclusief reparaties, dus niet alleen onderhoudscontract)




Maar als je nagaat als er bijv. niets kapot gaat in 5 jaar je al gauw 500 euro betaald voor een onderdeel wat los miss. 100 euro kost.

dan heb je als het ware ook 400 euro “voor niets” betaald :slight_smile:

@MamaMarianne wrote:

@Mejis wrote:
@Jennifer77 wrote:
kost een onderhoudscontract 150 euro per maand :shock:


Is dat een reactie op mijn bericht? Want ik had het over 150 euro per jaar

(en dan nog inclusief reparaties, dus niet alleen onderhoudscontract)




Maar als je nagaat als er bijv. niets kapot gaat in 5 jaar je al gauw 500 euro betaald voor een onderdeel wat los miss. 100 euro kost.

dan heb je als het ware ook 400 euro “voor niets” betaald :slight_smile:


Dat ben ik wel met je eens.

Bij huren of leasen betaal je waarschijnlijk standaard iets meer, maar heb je geen onverwachte kosten meer. Eigenlijk kun je het meer zien als een soort verzekering dan.

Maar om een eerlijke vergelijking te maken, zul je toch wel iets van reparatie en onderhoud moeten meenemen in de berekening, ook als je kiest voor kopen. Dat was eigenlijk mijn punt. Het is gewoon niet realistisch om alleen te kijken naar het aankoopbedrag (en installatiekosten!) en verder niets. Ik denk dat de meeste apparaten het echt geen 15 jaar uithouden zonder schoonmaakbeurt of een keer een nieuw onderdeel.



Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor ons handig is, en het is natuurlijk lastig vergelijken, maar ik ga bij de berekening dan toch uit van een onderhoudscontract van 90 euro per jaar (dat betalen we nu) en gemiddeld daarbovenop nog 50 euro per jaar aan reparaties/onderdelen. Dat is puur mijn eigen schatting, maar daar bestaan vast mooie statistieken over. En zoals altijd met gemiddelden, je kunt geluk hebben en je kunt pech hebben. Maar dat weet je pas achteraf.

maar hebben jullie er dan ook wel eens over na gedacht dat als je koopt sowieso garantie hebt.

wij hebben 2 jaar op alle onderdelen en dan nog eens 15 jaar op de pomp.