cross trainer

nu ik al 2 weken druk aan het lijnen ben, maar helaas te weing tijd/mogelijkheid had om te bewegen een cross trainer gekocht.

nu is hij vanmorgen binnen gekomen, maar ini de lichtste stand hangt na 2 minuten mijn tong al zowat op de grond…

denk dat zelfs een sta caravan meer conditie heeft dan ik heb :S

wat is nu de beste manier om dit op te bouwen?? gedurende de dag steeds even op dat ding staan, of een langere tijd achter elkaar maar dan tussendoor steeds korte rust momenten pakken??

ik wist dat mijn conditie slecht was, maar zo slecht :oops: :oops:

en dan lees ik op internet verhalen van mensen die daar xzeker 1,5 uur achter elkaar op staan op een zwaardere stand en dan zakt de moed me wel ini de schoenen hoor…

dus alle tips/ervaringen zijn welkom!

Ik vond de crosstrainer altijd het fijnste fitness apparaat, zou er ook wel één willen hebben thuis!

Ik kon ook op een gegeven moment met gemak een uur op dat ding staan.

Een schema opstellen voor jezelf, is mss het handigst?

Zou gewoon op een rustig tempo beginnen en dat gaan opvoeren. Gaat echt sneller

dan je denkt :thumbup:

(ik deed altijd maar wat) Ik begon geloof met een kwartier, als het te zwaar werd, zette

ik de weerstand lager.

Staan er geen adviezen in het boekje ofzo?

toen ik mijn crostrainer kreeg ben ik begonnen met vijf minuten, even volhouden… en dan per dag 3 minuten erbij. uiteindelijk zat ik op 30 minuten per keer.

@lonneke1980 wrote:

toen ik mijn crostrainer kreeg ben ik begonnen met vijf minuten, even volhouden… en dan per dag 3 minuten erbij. uiteindelijk zat ik op 30 minuten per keer.

dit vind ik idd wel een goed advies…denk dat ik dat maar ga proberen… merk wel dat ik hem net voor de tv had gezet het een stuk makkelijker vol te houden was met ondertussen er op :smiley:

Wellicht is 3 min per dag erbij pakken wat teveel van het goede? Ik vond dat ding ook berezwaar toen ik aan’t het revalideren was. :smiley: Kijk gewoon wat voor jou fijn voelt. Je kan best een paar dagen achtereen bijvoorbeeld beginnen met 3 min, en dan na een paar dagen al naar gelang hoe het voelt een minuut of 1 of 2 erbij pakken en dat tijdsbestek ook weer een paar dagen volhouden en zo opbouwen.

Je bent wel goed bezig meid! :thumbup:

vind mezelf ook best goed bezig hoor :smiley:

en tja, je moet er iets voor over hebben, dat weet ik, maar ik weet nu wel weer waarom ik 5 jaar geleden o de sportschool de crosstrainer altijd oversloeg… pffff

maar 3 min. per dag moet haalbaar zijn in elk geval. beetje doorzetten als je eigenlijk niet meer kan is ook niet verkeerd volgens mij.

Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst naar de sportschool ging en daar op de crosstrainer mocht, was ik na 1 minuut al helemaal op (ik woog toen 120 kilo)

Het kan dus nog slechter qua conditie :wink:

Ik ging 3 keer per week naar de sportschool en de crosstrainer was een van de apparaten waarop ik mocht gaan trainen. Ik kan me nog herinneren dat ik elke week 1 minuut erbij deed tot ik uiteindelijk 30 minuten zonder problemen kon volhouden.

Ik zou het trouwens niet dagelijks doen, maar minimaal 2 of 3 keer per week een rustdag inplannen. Je moet je spieren ook niet teveel inspannen!

maar sassie, als ik elke dag maar 3 minuten doe, dan is dat ook teveel?? een rustdag is, zelfs bij zo’n kort aantal minuten, echt nodig??

Op een crosstrainer ben je niet alleen met de spiergroepen in armen en benen bezig, maar ook in je romp. Je hart is ook een spier en het is dan wel te raden om minimaal 2 keer per week een rustdag in te plannen.

Dat je binnen 3 minuten buiten adem bent, is een teken dat je lichaam teveel moet werken, dus je hart ook om jouw bloedsomloop (die dan omhoog gaat) te besturen.

oke bedankt weer voor je reactie!

wil ik dus toch iets te fanatiek doen dan eigenlijk goed voor me is…

Bij afvallen is het ook belangrijk dat je niet al te fanatiek gaat crossen, want

dan wordt je hartslag te hoog.

Iets lagere hartslag is beter bij vetverbranding. Alhoewel ik het ook altijd lekker

vond om te knallen op dat ding.

Welke heb je eigenlijk gekocht?

heb een buffalo hr 2004.

heb hem gekocht via mp zodat ik eerst kan kijken of het echt iets voor me is voor ik een dure nieuwe aan zou schaffen.

Ohja, rustdag, hele goede tip :thumbup:

Ik heb maar een paar keer op die crosstrainer gestaan overigens, ik dacht echt dat ik een hartaanval kreeg na een van de eerste keren. Ik ben zelfs bij de ha geweest omdat ik een te hoge hartslag bleef houden 2 uur na 't trainen. Ik durfde daarna niet meer. Het is echt belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert. Als starten met 3 min per dag te veel voor je is, is dat echt geen schande hoor. Dan begin je met 2 min. per keer. Je gaat 't vanzelf opbouwen!

(mijn conditie was overigens nog veel slechter dan 't jouwe hoor, omdat ik geopereerd was en erg achteruit was gegaan. Lang in 't ziekenhuis had gelegen, dus geen vergelijking met jou. )

maar dan is het logisch dat je conditie slecht is…

de mijne is gewoon slecht door mijn ongezonde leefstijl die ik had.

maar goed, daar ben ik verandering aan het inbrengen :smiley: dus hopelijk werpt dat zijn vruchten af op meerdere vlakken :mrgreen:

@knipoogje1983 wrote:

maar goed, daar ben ik verandering aan het inbrengen :smiley: dus hopelijk werpt dat zijn vruchten af op meerdere vlakken :mrgreen:

Vast en zeker :thumbup: In 't begin gaat het opbouwen van je conditie vrij snel, en daarna stabiliseert het een beetje! Wees maar trots op jezelf dat je zo goed bezig bent met je gezondheid!

(nu nog een beebje, ik blijf duimen)…

@Sooki wrote:

@knipoogje1983 wrote:

Vast en zeker :thumbup: In 't begin gaat het opbouwen van je conditie vrij snel, en daarna stabiliseert het een beetje! Wees maar trots op jezelf dat je zo goed bezig bent met je gezondheid!

(nu nog een beebje, ik blijf duimen)…

thanks!! k blijf ook duimen :mrgreen: en klussen natuurlijk :mrgreen:

Mijn ervaring is dat ik vaak teveel vraag van mezelf en dan te snel vermoeid raak :mrgreen:

Trainen op hartslag vind ik ideaal. Je zou kunnen google-en hoe je jouw hartslag berekend… Je kan een ideale hartslag berekenen voor vetverbranding en een ideale hartslag voor conditietraining. Dan werkt het heel simpel… is je hartslag lager moet je een beetje gas bij geven. Is je hartslag hoger moet je gas terug nemen. (In het begin moest ik altijd kei sloom van mijn hartslag :mrgreen: ).

Oh…moet je natuurlijk wel een harslagmeter hebben op je crosstrainer :lol: 8)

Ik sloeg de step altijd over dat vond ik een $#%^ding! :angel:

heb er inderdaad wel een hartslagmeter op zitten fraukje, maar die zit aah het handvat wat niet meebeweegt zeg maar. (snap je hem?? :D)

en dat loopt niet lekker want dan komen die bewegende krengen steeds tegen je arm aan.

en na die paar minuutjes van gister hebik nu toch spierpijn… pffffffffff :oops:

wil je alleen even veel succes wensen meid! :thumbup:

dank je cin!!

ik heb het nodig denk ik :mrgreen: