consultatiebureau

Hoi,

Mijn kindje is alweer 8weken!!!En ze groeit als kool!!! ze is alweer 53 cm en weegt 4325gram!!!

Daar kwam ik maandag avond achter tijdens mijn 2e bezoek aan het consultatie bureau,

Ik was heel erg zenuwwachtig, want jasly kreeg dr eerste prikjes,

Ik kreeg op het consultatiebureau heel erg op mn kop van de wijkverpleegkundige, omdat Jasly nogsteeds bij mij in bed sliep,

Ze wijsde erop dat er dan kans is op wiegendood en dat ik haar verwende en na 2maanden moeilijk afteleren is en dat als ze dalijk groter is nog steeds bij mij in bed sliep,

Sinds die dag slaap Jasly gewoon in dr eigen bed naast mijn bed,

Ik vind het moeilijk want het is toch een afstand,

Ik word steeds wakker en kijk dan naar dr,

Ze doet het wel goed!En als mijn vriend om 6 uur naar zn werk is dan leg ik haar toch weer even stiekem naast me ,

Ik let goed op haar!!!Ik slaap een soort van met een oog open naast dr, Maar ik laat haar vanaf nu gewoon in dr eigen bed slapen, ik weet niet waar die mensen van het consultatiebureau allemaal in staat voor zijn,

Het was niet zo een aardige vrouw die ik kreeg, misschien kwam het omdat ze me op me kop gaf maar ook omdat ze niet zo goed mijn vragen beantwoorden, Ik had alles opgeschreven in het groene boekje,

Jasly heeft last van niezen,hoesten en spugen af en toe. Daarbij heeft ze soms ook last van benauwdheid en dan piept ze af en toe,

daarbij komt ook dat ze acne op dr gezichtje heeft die ze open krabt,

mijn conclusie was eczeem of allergie,

Hun conclusie was dat het niets ernstigs was en dat het gewoon door een droge huidje kwam, terwijl het droge alleen op dr gezicht is,

voorderest heeft ze een zacht babyhuidje, Ik verzorg haar goed,

Nu mag ik haar maar 2 keer in bad doen en zonder zeep od. terwijl ik haar gezichtje nooit met zeep was alleen met lauw water,

Ik voel me niet echt serieus genomen, dat hoesten spugen en niezen hoorde gewoon bijelkaar en dat piepen is niks ernistigs want dr longen doen het goed, Maar ik maak haar 24 uur per dag mee,

Nou ja niks aan te doen, was ookal naar de HA geweest, die zei ook dat ik me nergens zorgen hoefde te maken, Maar ja… Denk toch dat het die moedergevoelens en bezorgdheid is.

Daarna kwamen die prikjes met die doodenge lange naalden,

ik was al zo zenuwwachtig voor dat, en die vrouw stak hem gewoon in mijn kleine Jasly dr beeentje, en ze begon te krijzen en toen kwam het andere prikje en toen was ze klaar met huilen en toen begon ik te huilen,

Die vrouw keek me aan of ik gek was,

ben snel met mn kindje naar buiten gelopen,

Mn vriend was er ook bij en die zei dat die mensen wel meer verstand van hebben en die dingen dagelijks doen en nergens van op kijken,

Maar het is nu donderdag en het gebeurde maandag en het zit me nogsteeds dwars.

zijn er nog meer moeders met zulke ervaringen,

of is het concultatie bureau zo goed en heilig dat ik me gewoon aanstel???

Het consultatiebureau is verre van heilig… Ik heb ook de vreselijkste verhalen over ze gehoord, zelf nog niet zulke dingen meegemaakt gelukkig. Neem alles wat je daar hoort met een flinke korrel zout, en doe wat jíj denkt dat goed is!

Helaas, hier is het cb ook verre van heilig, hoeveel verkeerde adviezen ik al gehoord heb… Baal daar ook echt van, want als ik echt ergens mee zit zal ik het niet aan hun vragen!

ik snap er niks van,

die mensen die daar werken hebben toch verstand van baby’s en kindjes,

ze pakte mijn jasly ook helemaal verkeerd op,

ik heb geleerd dat ik het hoofdje van de baby altijd moet ondersteunen

maar die mensen daar die pakken haar op alsof ze een of andere lapjespop is,

ik vond het niet leuk,

ik ben al vaker met meerdere vragen naar hun gegaan,

maar word steeds van het kastje naar de muur gegooit,

ga maar naar de HA zeggen ze steeds,

De HA weet dat en vind het iook nergens over gaan,

kan ik een ander cb vinden?

of is dat niet mogelijk?

misschien kijken ze niet zo nauw omdat ik jong ben ofzo,

wat vinden jullie van baby in bed slapen?

ze zei dat ze dat alleen maar vroeger deden,

en toe was er veel wiegendood,

ik leg dr gewoomn in dr bedje ookal is het moeilijk,

ik ben ook maar voor het eerst moeder,

maar ja, ze horen me meer te begeleiden dat had ik aangevraagd en zo een formulier in gevuld voor jonge gezinnen

maar ze laten me toch maar gewoon,

jammer

inieder geval bedankt voor de reacties

groetjes!

Ik ben geen voorstander van een baby in je bed laten slapen, zei de mama die haar baby’s op de buik laat slapen :wink: :mrgreen:

Het hoofdje ondersteunen hoeft ook niet, hun zullen je baby op de ‘basis bevestigende manier’ hebben opgetild, zo doe ik dat ook nl. Dat ik eigelijk nog een betere manier. (Ik pakte ze altijd zo op dat ik hem op zijn buik/onder de oksel in mijn hand had liggen zegmaar, beetje moeilijk beschrijven zo. )

Misschien in baby massage wel een goede tip voor jou en je baby? Dan leer je je kleintje goed kennen en dus ook de draagtechnieken en het hoe en waarom. Dan zul je je misschien ook wat zekerder voelen in je omgang met je kleintje, én heb je meerdere moeders bij elkaar waar je ervaringen kunt uitwisselen…

niet prettig als je zo’n verstandhouding met het cb hebt.

maar ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom jij meteen een angst hebt dat ze je kind bij je weg halen. Is daar aanleiding voor dan? Dat is een stap waar je in normale gevallen echt totaal geen angst voor hoeft te hebben.

Ik kan me voorstellen dat ze je erop wijzen dat je kindje bij je in bed laten slapen, geen goed plan is. Zeker bij echt jonge babies loop je gewoon gevaar dat je erop rolt, en dat je kindje daardoor geen adem meer krijgt. Dat is iets waar ze je gewoon op moeten wijzen.

Verder weet ik natuurlijk niet hoe het allemaal gegaan is, maar kan het niet ook zo zijn dat jij sowieso geen vertoruwen in hun hebt en daardoor alles ook als heel negatief en aanvallend opneemt?

nou ik had ergens gelezen dat ze heel snel kindjes bij jonge ouders weghalen.

ik hou veel van me kindje en weet van mezelf dat ik nooit diep slaap en nooit rol op me kind of wat dan ook,

maar ja, het cb heeft wel gelijk over dat,

en mijn nachtrust was ook niet zo goed,want ik sliep altijd maar met een oog open leek het wel,

verder vond ik het cb niet goed omdat xze me niks serieus namen over deklachten die ik bij Jasly zag,

maar ja, dus eigenlijk hoef ik het hoofdje dus niet echt te ondersteunen?

ja baby massage doe ik thuis, want weet wel hoe dat moet,

ze vind dat echt heerlijk,

ik leer mn meissie steeds beter kennen, ze huilt echt heel weinig de laatste tijd, alleen eens in de week last van darmkrampjes,maar dan weet ik van wat het komt en eet ik steeds beter en let meer op mn voeding,ik hou van eten zowel van spruiten als van lekker gekruid en pittig eten met knoflook en uien, maar zoals ik het merk bij Jasly als ik dat gegeten heb word ze misselijk en krijgt ze darmkrampjes,de cb zegt dat ik gewoon moet eten wat ik wil, behalve alcoholische dranken moet laten staan, ik vind dat ook onzin want ik vind het kei zielig als ze pijn heeft en huilt,ik mag haar geen venkelthee geven van de cb terwijl vele moeders mij dat geadviseert hebben, ik drink het wel zelf en ze heeft er geen last van, soms huilt ze omdat ze zich verveelt en heel erg slaap heeft, dan moet ik gewoon mn hand hand p dr buik leggen en dan slaapt ze,

ze lacht steeds meer en maakt steeds meer brabbelverhaaltjes in dr zelf en soms lijkt het alsof ze terug brabbelt als ik tegen haar praat,

ik vind het echt leuk om haar te hebben, en ik denk toch dat het cb niet zoveel verstand heeft, of juist wel maar er niet zo nauw naar kijken,

maar ja, het zal wel aan mij liggen,

in ieder geval bedankt voor de reacties

groetjes jeanette :wink:

Nee, het CB is alles behalve heilig. Ze mogen haar wegen, meten en de prikjes geven, maar met vragen kom ik daar zeker niet. Als ze vragen hoe het gaat, goed, het gaat altijd goed, zowel met moeder als dochter. Als ik echt ergens mee zit, stel ik hier op het forum mijn vraag, google ik de verschijnselen, vraag het aan mijn moeder (wat een schat is :inlove: ) en als ik het niet vertrouw ga ik naar de HA (die je overigens wel serieus moet nemen!!)

Persoonlijk zou de kleine ook niet de hele nacht bij me in bed laten slapen (zei de moeder die de kleintje ook op dr buikje laat slapen :silenced: en regelmatig bij de laatste voeding samen met haar op de bank in slaap valt :silenced: ) maar idd pas bij me in bed nemen weer na de 1e voeding… maar dat zou ik doen…

Over het huidje zou ze trouwens wel gelijk in kunnen hebben! Mijn neefje van 5mnd heeft wat jij beschrijft, maar dan over zijn hele lichaam. Die is naar een dermatoloog gestuurd en kwam tot de conclusie zeer ernstige droge huid. max 1xper week in bad, kort maar met olie. GEEN ZEEP, en de huid vettig houden…

Meid, die onzekerheid is heel erg normaal en snap dat je nog onzekerder wordt van zo’n miep bij het CB… :hug:

Ik denk dat je je onzekerheid een beetje aan de kant moet zetten. Het cb is echt niet heilig, maar zij weten vast wel hoe ze een kleintje vast moeten pakken…

Juul had ook acne toen hij een paar weken oud was. (heeft hij nog af en toe) Het is heel normaal bij jonge kindjes. Het niesen ook, ze heeft 9 maanden veilig bij jou in de buik gezeten. Daar dwarrelde geen stof rond, en zo. Hier wel. Ze moet ook even wennen aan de omschakeling.

Baby in bed laten slapen ben ik echt op tegen. Juul heeft de eerste week bij ons op de kamer geslapen maar op de dag dat de kraamverzorgster ging, is Juul ook naar zijn kamertje verhuisd.

Het is beter voor je kleintje en beter voor jullie (anders heb je helemaal geen privacy :wink:)

Daarbij komen ze haar echt niet weg halen alleen omdat ze bij jullie in bed slaapt, daar moet heeeeeeeel wat meer voor gebeuren…

Succes!! Maak je niet te druk.

Qua in bed slapen, tja daar ben ik ook fel op tegen.

Ik vind dat een kindje in zijn eigen bed op zijn eigen kamer hoort te slapen, maar goed dat moet ieder voor zich weten, maar ik zou haar toch in bed naast je bed leggen…

Qua droog huidje… haar gezicht komt in aanmerking met buitenlucht en kan daarom best iets droger zijn. Hebben veel kindjes. Probeer het eens een poosje te smeren met balneum extra vette creme te smeren. Liefst geen creme enz van Zwitsal, omdat daar parfum in zit.

En optillen, ik til een beeb ook vaak op met 2 vingers achter het hoofdje zeg maar, dat deed zij misschien ook wel… zie je niet zo goed.

Maar probeer je niet te druk te maken, weet niet hoe oud je bent, maar dat is echt niet een reden om een kindje bij zijn ouders weg te halen.

@Moosje wrote:

Baby in bed laten slapen ben ik echt op tegen. Juul heeft de eerste week bij ons op de kamer geslapen maar op de dag dat de kraamverzorgster ging, is Juul ook naar zijn kamertje verhuisd.

Het is beter voor je kleintje en beter voor jullie (anders heb je helemaal geen privacy :wink:)

Dat is echt onzin hoor! Het wordt juist aangeraden om een baby op je kamer te laten slapen (niet in je bed, wel op je kamer). Juist dan schijnt er ook minder wiegedood voor te komen. En hoezo is dat beter voor jezelf of de baby? Dat is heel persoonlijk zoiets. Ik vind het persoonlijk erg prettig dat Mila nog bij ons op de kamer slaapt. Dat is makkelijker bij de nachtvoedingen, en zo voelt ze (want ze zijn nu eenmaal nog heel klein) ook nog de nabijheid van haar ouders.
Enne, baby op de kamer hoeft echt niets in de weg te staan hoor. Ze slapen heel diep :wink:

Is misschien een beetje fout gezegt idd, dat het niet goed zou zijn voor het kindje. Ik bedoelde eigenlijk dat ik denk dat je zelf meer moeite gaat krijgen om je kind uit eindlijk op zijn/haar kamertje te laten slapen. Hoe lang ga je hier mee door??

Dan over wiegendood…tja, ik denk dat het ook overdag kan gebeuren, als je kindje ligt te slapen. Ik neem niet aan dat je er continu naast zit.

Ik ken verhalen dat kinderen van 2 of nog ouder, nog steeds bij papa en mama slapen. Ik zie dat niet zitten.

Maar dat is ieders eigen mening. Iedereen moet doen waar hij/zij zich happy bij voelt.

Ik heb totaal geen probelemen met het CB. Vind t altijd wel gezellig eigenlijk. Voel me serieus genomen, en e zeggen juist tegen mij, dat ik op mn gevoel dingen moet doen. ( wat ik eigenlijk al deed)

Maar ik kan me voorstellen dat het ene CB het andere niet is. En tja…je bent natuurlijk best onzeker in t begin( was ik in ieder geval wel) Dus vervelend als t niet zo klikt.

Enneh…over dat im bed slapen, is al genoeg gezegd. :wink:

Zelfs dat verschilt per persoon :wink: Timo sliep na 3 weken op zijn kamertje omdat hij me de hele nacht wakker hield met zijn gereutel. Mila reutelt niet EN heeft een zolderkamer. Het is dus ook gemakzucht want ik heb geen zin om 's nachts een trap op te lopen. Dus zo lang als het goed gaat/ze nachtvoedingen krijgt blijft ze bij ons.

On topic, babydaiblow, ze geven best wel eens nuttige tips op het CB. En met slapen in bed moet je uitkijken, daar hebben ze gelijk in. Verder snap ik dat je onzeker bent maar ze geven vooral advies. Ze verplichten je niet om iets op een bepaalde manier te doen. En goed advies is nooit weg, toch?

het CB geeft advies, en met dat advies mag jij doen wat je wilt, je hoeft het echt niet op te volgen, er komt geen politie agent die je komt arresteren als je het niet doet.

En je kindje van je wegnemen, daar hoef je ECHT niet bang voor te zijn. Er moet heeel heeeeeel wat aan de hand zijn willen ze een kleine baby uit huis plaatsen, dan moet er echt sprake zijn van ernstige mishandeling o.i.d. En dan nog is het erg moeilijk om een kind bij ouders weg te laten halen.

Ik weet niet waar je hebt gelezen dat ze makkelijk kindjes bij jonge ouders weghalen, maar dat is gewoon echt niet zo! Maak je daar niet druk om.

En het Cb heeft natuurlijk wel verstand van babytje, maar sommige cb’s zijn nogel erg van de regeltjes, en blijven daarop hameren. Luister ernaar, bedenk voor jezelf of je er wel ofniet iets mee wil doen, en volg gewoon verder je eigen moedergevoel.

Hoewel ik echt geen fan ben van het cb (understatement) :lol: Weten ze ook wel weer voor een groot deel wat ze doen hoor.

Idd… je hoeft niet bij letterlijk elke beweging het hoofdje te ondersteunen.

Oppakken onder de okseltjes waarbij het koppie op de achterzijde van het nekje steunt, kan prima, maar als ze langdurig bij je op de arm ligt, dan wel natuurlijk, zo ontzettend sterk zijn die spieren nog niet. Dan word ze gewoon ontzettend moe en kunnen ze spierpijn krijgen.

Verder bekijkt het cb babies van alle kanten en liggen ze soms op de hand van de arts met enkel hun buikje, de rest hangt dan, maar ook dat is niet gevaarlijk. Zo komen ze ook ter wereld :wink:

Prikken, ik vind je geen aansteller hoor, die naalden vallen best mee, totdat je ze in je kind ziet gaan… ik kan er nog altijd niet tegen en kijk ook niet. Hielprik heb ik ook door de kraam laten doen… ik stond te grienen op de gang :shifty:

Niezen doen veel babies de eerste 4 a 6 maanden, dit is niet direct een allergie, meer een kindje wat 9 maanden in een behoorlijk steriele omgeving heeft geleefd (geen stof en andere zooi) en nu ineens moet ademen door neus en mond en van alles mee naar binnen ademt waar het lichaam nog aan moet wennen.

Meestal zie je dat dit niezen minder word als ze wat ouder zijn en wat meer gerijpt.

Aniek was ook maar een tenger klein prutsie en zij had het langer dan Peter, die kwam meteen als flinke beer ter wereld.

In bed slapen… eh…ligt eraan HOE je dat doet, ligt ze op jou matras, onder jou dekbed/deken, dan is het niet aan te raden en behoorlijk verontrustend. Hoewel ik inmiddels ook heb ervaren dat moederinstinct ver gaat en ik dus ook niet op mijn kind rol ofzo terwijl ik normaal een woelwater ben… toch zit er een risico aan. Je moet maar zo denken, je kunt nog zo zeker zijn van jezelf… wat doe je als het toch fout gaat, op een manier waar je nooooooit aan had gedacht, dan vergeef je het jezelf gewoon nooit en dat is het niet waard dacht ik zo.

Peter heeft 10 maanden bij ons geslapen, de eerste 3 maanden in de reiswieg van een oude kinderwagen die net zo hoog was als ons bed… gewoon een verlengstuk dus en ik kon hem zo aanraken, hij mij ook.

Soms zette ik hem ook zo in het midden neer… wel in zijn eigen bakje, maar midden op bed. :thumbup: We hebben nu voor pruts 3 een cosycot gekocht, een soort opvouwbaar bedje met een vrij lage rand. Deze kan makkelijk tussen ons in, toch veilig met de rand en pruts lekker bij ons. :inlove:

Enne… weghalen bij jonge ouders… nee hoor, wel bij jonge en oude ouders die hun kind verwaarlozen en wellicht ligt het cijfer van verwaarlozing iets hoger bij jonge ( tiener)moeders dan bij 25+ers… maar dat weet ik niet. Kan het me wel indenken dat het misschien zo is.

Als jij goed voor Jasly zorgt, het aankan, van d’r houd en zij het goed doet dan hoef jij je echt geen zorgen te maken hoor :-*

Het volgende vond ik toevallig op een site voor moeders onder de 26. (daar ben ik er zelf ook eentje van 8) )

PB me maar als je de link wilt hebben.

Samen Slapen

Wie kent niet de reclame waarin een lief kindje gezellig tussen papa en mama in ligt en dat vervolgens papa per ongeluk de deken over het hoofdje trekt. Een heel enge gedachte. En het schept een heel naar beeld over het samen gaan slapen. Maar samen slapen kán ook heel veilig, al dan niet veiliger dan de wieg, en samen slapen heeft ook zijn voordelen! De veiligheid heb je helemaal zelf in de hand. Hier zullen we je vertellen over de (onbekende) voordelen over samen slapen, en geven we veilig-samen-slapentips. Maar als eerste de fabels over samen slapen:

Fabels

Je kind kan stikken

Dit beeld wordt ook geschetst in de reclame die ouders waarschuwt om het kind in je bed nemen. Het dekbed zou je over je kindje kunnen trekken met als gevolg dat je kind zou kunnen stikken. Er zijn echter vele manieren om dit scenario te voorkomen. Meer hierover lees je in het gedeelte met veilig-samen-slapentips. Ook bestaat de angst dat je op je kindje kunt rollen. Moeder en kind zijn echter van nature bedoeld om bij elkaar te liggen. Moeder en kind zijn in hun slaap bewust van elkaars aanwezigheid en reageren hierop in hun slaap. Zo zal een moeder dus ook nooit bovenop het kind rollen. Een moeder zal zelfs in haar slaap haar kind beschermen door een eventueel omrollende vader weg te duwen. Voorwaarden die hierbij horen staan in het veilig-samen-slapentips onderdeel.

Wanneer je je kind bij je in bed neemt, gaat hij nooit meer weg

Een nooit onderzochte, dus nooit bewezen stelling, met andere woorden: een vooroordeel. Samen slapen kan zolang ouders of kind het prettig vinden. Vaak is het kind rond het tweede of derde levensjaar toe aan een eigen slaapplek en zullen dan ook zonder al te veel aanmoediging op een eigen slaapplek gaan liggen. Wanneer een van de of beide ouders eerder niet meer willen samen slapen, dan zal het afhankelijk van de levensfase van het kind waarschijnlijk meer moeite kosten. Maar met de nodige inspanning zal ook je kind in deze leeftijd, weg van de ouders kunnen slapen.

Maar die reclame dan?

Veel samen slapende moeders hebben zich verwonderd over de SIRE reclame die het samen slapen ontraadt. SIRE reageerde dat het inderdaad goed mogelijk is om veilig samen met je kind te slapen. Maar de ouders die hier bewust voor kiezen en dus op de hoogte zijn van de veiligheidsvoorschriften zijn niet de doelgroep voor SIRE. De door hun beoogde doelgroep zijn de ouders die sporadisch hun kind bij zich in bed nemen. Deze ouders zijn niet op de hoogte van de veiligheidsvoorschriften en dan vormt het slapen in bed van de ouders een vergroot risico. Aangezien apart slapen de norm is in Nederland voelt SIRE zich niet geroepen het veilig samen slapen te promoten, maar alleen maar het onveilig samen slapen af te raden.

Voordelen van het samen slapen

Nachtvoedingen

Samen slapen maakt de nachtvoedingen gemakkelijk en gezellig. Je wordt samen met je kind op een rustige geleidelijke manier wakker en tijdens of na de voeding val je weer direct inslaap dankzij de oxytocine die vrijkomt tijdens een voeding. Zeker bij kindjes die meerdere keren per nacht willen drinken is dit erg fijn. Soms weten moeders de volgende ochtend niet eens hoe vaak het kindje gedronken heeft en is de moeder evengoed heerlijk uitgerust. Het samen slapen is bevorderlijk voor de borstvoeding. Samenslapende moeders geven gemiddeld twee keer zo lang borstvoeding dan niet-samenslapende moeders (McKenna).

Kleinere kans op wiegendood

Wanneer álle voorzorgsmaatregelen voor samen slapen in acht worden genomen, vermindert het samen slapen de kans op wiegendood. Wiegendood wordt in verband gebracht met dat baby’s kunnen vergeten om te ademhalen in hun (diepe) slaap. De ademhaling van de ouder kan een kind herinneren aan zijn eigen ademhaling (McKenna, 1990; Mosko, 1996; Richard, 1998). Ook kan de moeder in haar slaap waarnemen dat het kind stopt met ademhalen, hiervan wakker worden en dus voorkomen dat de adem stilstand aanhoudt.

Contact met je kind

Veel ouders die met hun kinderen samen slapen ervaren dat ze meer afgestemd raken op hun kind. Ze merken dat hun gevoeligheid ten opzichte van de behoeften en patronen van hun kind ook doorwerkt in hun gevoeligheid overdag. Het lijkt de band met de baby te versterken. Zeker wanneer je overdag werkt kan samen slapen de binding met je kind bevorderen.

Langere-termijnvoordelen

Onderzoeken naar langdurig samen slapen wijzen aan dat op de lange termijn, het een aantal karakteristieke voordelen met zich mee te brengt voor kinderen. Het bevordert zelfvertrouwen, eigenwaarde en intimiteit (Crawford, 1994), vrouwen lijken een minder ongemakkelijke houding ten opzichte van fysieke aanraking en affectie te hebben (Lewis & Janda, 1988). Kinderen die samen (hebben ge-)slapen vertonen minder driftaanvallen, lijken minder angstig en zijn makkelijker te handhaven (Heron, 1994).

Veilig samen slapen

Samen slapen is onverantwoord wanneer:

• Eén of beide ouders rookt.
  • Eén of beide ouders alcohol heeft genuttigd.
  • Eén of beide ouders medicijnen gebruikt.
  • Eén of beide ouders drugs heeft gebruikt.
  • Eén of beide ouders extreem moe is.
  • Eén of beide ouders ziek is.
  • De eerste maand(en) van een premature baby.
  • Op een sofa of bank
  • In een waterbed
  • Er huisdieren op bed slapen

En verder…

• Je matras moet schoon, stevig en plat zijn, beanbagmatrassen, waterbedden en dergelijke zijn niet geschikt. Schapenvachten of ander los, luchtig of pluizig materiaal mogen niet in bed liggen.
  • Zorg ervoor dat de baby niet uit bed kan vallen.
  • Zorg ervoor dat de baby niet onder het dekbed kan komen. Bijvoorbeeld door een wollen deken te gebruiken, twee aparte dekbedden en de baby een eigen (wollen) deken/slaapzakje, of in een snugglenest.
  • Zorg voor een aangenaam klimaat (16-18°C is optimaal).
  • De baby moet niet te warm aangekleed zijn.
  • Beide ouders moeten ervan bewust zijn dat de baby in het bed ligt.
  • Wanneer er nog meer kinderen in bed slapen, mag de baby nooit naast een kind liggen.
  • Zorg ervoor dat de baby niet in de kussens komt of naar onderen schuift. Door je benen op te trekken voorkom je dat de baby naar omlaag beweegt en door je arm boven langs om de baby te leggen voorkom je dat hij naar boven schuift.
  • Hele lange haren dienen vastgebonden te worden

Mijn dochter slaapt vaak bij ons. Ik vind het gezellig en ook handig, want doorslapen doet ze nog niet… :? ik zorg er wel voor dat ze absoluut niet onder het dekbed/de kussens kan komen, ze slaapt dan hoogt tussen ons in, in haar eigen slaapzakje.

Grappig, ik merk dat de wat “lossere opvoedstijl” vaak de wat jongere moeders aanspreekt. Misschien omdat we nog jong en naief zijn :stuck_out_tongue: als je een cb hebt wat zo heel streng in de leer is kan ik me voorstellen dat het je onzeker maakt. maar je hoeft echt niks met hun advies te doen! en anders zeg je toch ja maar doe je nee :silenced: dan komt er helemaal niemand op het idee je beter te controleren.

en dat oppakken…zij pakken daar zoveel kinderen op, dat ze misschien het eerder op een manier doen, die jij nog niet durft. Als ze straks wat steviger is doe je het makkelijker :wink:

HEE IK KAN DIE SPOILER NIET LEZEN???

KAN JE NAAR ME STUREN??

PS IK HEB EEN PB ACHTER GELATEN

Daarom staat het in een spoiler: moet je ff op ‘tonen’ klikken. :wink: