Ben nu 14 weken en 4 dagen zwanger van ons derde hummeltje, we zijn er erg blij mee en hadden zoiets van we laten de combinatietest doen met 12 weken,
Dit is nu 2 weken geleden, kreeg gisteren een telefoontje van mijn verloskundige dat ik een verhoogde kans hebt op een kindje met een chromosoom afwijking( kans 1 op 8 ) ik schrok hier erg van en ben hier helemaal van onderste boven, de grond zakte onder me vandaan.
Nu krijg ik volgende week pas een gesprek met een gyn. en kan aan de hand daarvan beslissen of ik een vruchtwaterpunctie wil.
Heb dit al besloten en wil er denk ik toch voor gaan, zie er erg tegenop en ook omdat er een kans bestaat dat het uitdraait op een miskraam, vindt het allemaal doodeng. Weet me geen raad, kan de hele dag wel huilen en heb nergens geen behoefte aan sinterklaastijd breekt aan maar heb hier helemaal geen zin in maar heb nog 2 kleine kindjes rondlopen en voor hun moet ik sterk zijn, valt dus niet mee.
wil graag weten of iemand hier ervaring mee heeft(en of mijn gedrag wel normaal is) en of je dit met mij wil delen.
beste Robin, zo’n combinatietest hoeft niets te betekenen. Er zijn kindjes met een chromosoomafwijking geboren die goed uit deze test kwamen, ook zijn er kindjes die niet goed uit de test kwamen en vervolgens niets hadden.
Zelf heb ik ze nooit laten doen, niet omdat ze niet vergoed werden maar ook niet omdat het alleen maar angsten opwekt zoals nu in dit geval.
Wil je een dikke :hug: geven… en een beetje hoop ook
groetjes,
Louise
Ik snap wel waarom je de test gedaan hebt. Ik zou het ziekenhuis bellen voor een eerder gesprek met de gyn. Ik vind volgende week pas veel te laat. Je wilt zo kort mogelijk in onzekerheid blijven. Sterkte.
Ik zou ookl het ziekenhuis bellen voor een afspraak. Ik heb geen verstand van zo’n test maar kan goed begrijpen dat de uitslag even slecht valt.
trouwens, wat hebben je kinderen leuke namen :inlove: Mijn oppaskindjes heten zo, ook zusjes :inlove:
Omdat wij een kindje hebben gekregen met trisomie 18 hebben wij bij onze 2e zoon een vlokkentest laten doen en bij onze dochter een vruchtwater punctie.
Ik had na onze 1e zoon een verhoogde kans op een chromosoomafwijking 1% boven op het risico wat je hebt qua leeftijd. De weken voor en na de test zat ik ook in spanning tis heel normaal, had ook nergens zin in. Het liefst wou ik gewoon onder dekens en pas wakker worden als de uitslag er was.
Bij jou is het natuurlijk anders om dat de combi test verhoogd was. Ik zou bellen of je eerder een afspraak kan krijgen met je gyn, een week wachten is wel lang hoor
sterkte meis :hug:
Ik wil je alleen even veel sterkte wensen en zou echt het ziekenhuis bellen of je bij een andere gyn niet eerder terecht kan, of gewoon elke dag even bellen of er niemand is uitgevallen. 1 op 8 is nog altijd 7 op 8 dat alles goed is :hug:
Bedankt voor jullie reactie’ s, heb geprobeerd om in een ander ziekenhuis eerder te kunnen komen maar omdat ik nu pas 14 weken en een paar dagen ben heeft dit geen zin want de vruchtwaterpunctie kan pas gedaan worden tussen de 15 en 18 weken.
Kan woensdag terecht en we wachten rustig af, kan op dit moment niet anders.
:hug: :hug: :hug: :hug:
jeetje stertke zeg
Robin,
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt tijdens mijn eerste zwangerschap. Je bent zalig zwanger en dan hoor je dat de combinatietest niet goed was… Dan donder je meteen van die heerlijke roze wolk… Je reactie en gevoelens zijn héél normaal. Ook ik heb dagenlang gehuild en had nergens zin in. Maar hou de moed erin! Die combinatietest is slechts een kansberekening en er is veel kans dat jouw kindje perfect gezond is! Ik heb toen ook ondanks het risico de vruchtwaterpunctie laten doen. We wilden niet tot het einde van de zwangerschap in die onzekerheid leven en ons afvragen wat als? We wilden weten waar we aan toe waren. Dan konden we ons voorbereiden indien er iets mis was. Voor ons liep alles goed af en ik kreeg een perfect gezond zoontje. Ik begrijp héél goed wat je nu doormaakt en wil je héél veel moed geven. Hoe moeilijk het nu ook is, probeer positief te denken!
Heel veel sterkte en een dikke :hug:
Ik kan je enkel mijn (eigenlijk non-) ervaring vertellen. Wij zijn onze dochter verloren na een prima zwangerschap, goeie echo’s en enkel nekplooi ipv combinatie. Iedere nieuwe zwangerschap mag ik elke test op de aardbol doen om voor mijzelf wat rust in te bouwen! En toch gaan mijn man en ik NIET voor de combinatietest. Zoals de dames hiervoor al aangeven is het een ‘kansberekening’ enkel een vruchtwaterpunctie geeft (meer) zekerheid. Iedere echo kunnen ze je kindje bekijken en veel afwijkingen zijn dan zichtbaar, al is het maar deels (zoals bv de nekplooi een aanwijzing is voor Down).
Probeer de uitslag ook als dusdanig te zien; ze geven je aan dat je een ‘verhoogde kans’ hebt. Dit doen ze op basis van niet alleen metingen maar ook statistieken. En JIJ (idem geldt voor jullie kindje!) bent geen statistiek!!! JIJ bent uniek en je kindje ook. Probeer je vast te houden aan het feit dat de gyn je een stuk zekerheid gaat bieden met de vruchtwaterpunctie. Pas dan gaat het om ‘feiten’ ipv ‘kansen’ :hug:
vlak overigens je intuitie niet uit en het feit dat je al over de 14 weken zwanger bent, veel kindjes met echt zware afwijkingen zullen die termijn niet eens halen. Jullie kindje is dus iig al zo gezond dat het deze termijn heeft gehaald!
Djoessie, bedankt voor je berichtje geeft me een beetje moed .
Jij sterkte met de bevalling.
Rhiannon ik ken je van berichten over jullie overleden kindje, vindt je altijd een sterke vrouw zoals ik het lees en hoe jij alles kunt omschrijven, petje af hoor.
De ene dag denk ik erg positief maar de andere dag ben ik weer erg negatief.
We gaan voor een vwp. en hoop dat ik die volgende week kan krijgen, we hopen er het beste van.
Bedankt dat jullie ervaringen en/of meningen met mij willen delen doet me erg goed.
groetjes Robin
Wij hebben bij Lucy ook de combinatietest laten uitvoeren. Gelukkig een heel goede kansberekening, had de kans-uitslag ook “slecht” geweest, had ik (wij) ook een vruchtwaterpunctie laten doen. Wij houden van zoveel mogelijk zekerheid en ook al is zou er een afwijking uitkomen waarmee je kindje kan leven, maar met aanpassingen, dan wilden we dat graag snel weten. Ondanks het risico van een punctie.
Ik wens je heel veel succes komende tijd en hopelijk komt het gewoon op zijn pootjes terecht en heb je zometeen een goede echte uietslag in handen, geen kansberekening. Dikke knuffel en hopelijk vliegt de tijd voorbij, zodat je dus snel zekerheid hebt!
:hug: :-*
Is toch alleen maar logisch dat je heen en weer geslingert wordt? :hug: Een heerlijk portie hormonster in de mix en voila je staat op de kop met zulk nieuws! Blijf goed praten met je partner een goeie huilbui wil ook nog weleens opluchten gek genoeg. Maar bovenal, zorg ook dat je goeie begeleiding krijgt. Niet alleen qua testen maar vraag bv een extra gesprek aan met MW oid. dat kan zoooo helpen! Je haalt je allerlei scenario’s in je hoofd. Gaat na wat er allemaal mis zou kunnen zijn ed en het klinkt mss gek uit mijn mond maar wat je hoofd met je doet is vaak vele malen erger dan de werkelijkheid. :-*
Vertrouw op je lijf en geef een stukje van je enorme last uit handen aan de artsen met al hun testen. :thumbup: Al kan ik me zo voorstellen dat je liever gisteren dan morgen een uitslag hebt, probeer wat afleiding te vinden (ha 2 kids helpen dan vaak best een beetje ) en de decembermaand is een maand van wonderen!
@robin wrote:
Djoessie, bedankt voor je berichtje geeft me een beetje moed .
Jij sterkte met de bevalling.
Dank je wel! :-*
Ik wens je een goeie punctie toe en hou de moed erin, alles komt wel goed! :hug: Hou ons op de hoogte!
De punctie valt heel erg mee qua pijn. Ik voelde er gelukkig helemaal niks van.
Vlokkentest vond ik pijnlijker.
Heel veel sterkte met de punctie , duimen draaien hier voor een goede uitslag
Heel lief dat iedereen zo met me (ons) meeleeft,
hoop idd. dat er een wonder geschiedt, morgenvroeg controle vk.
en woensdagmorgen gesprek met gyn. hoop zo dat ik deze week de punctie kan krijgen, weet iemand ook hoelang het duurt voordat je zo’ n punctie krijgt, of kun je meestal snel terecht.
Een dikke :-* voor iedereen die zo met ons meeleeft.
groetjes en hou jullie zeker op de hoogte
Bij mij ging het allemaal snel weet ik nog. Na de uitslag van de combinatietest en het gesprek met de gyn kon ik 2 dagen later al voor de punctie terecht. Maar ik was wel al wat verder zwanger dacht ik waardoor niet meer te lang gewacht mocht worden voor ze punctie deden, mss had dat er ook wel mee te maken… Gooi al jullie twijfels en vragen op tafel bij de VK en de gyn! Dring er maar op aan om zo snel mogelijk te mogen langs gaan zodat jullie niet langer dan nodig moeten wachten! Ik hoop dat je snel terecht kan en dat al deze narigheid snel voorbij is voor jullie.
Veel succes!
Vaak kan je heel snel terecht hoor :hug: Vaak hebben ziekenhuizen een dag waar ze vw puncties uitvoeren.
succes woensdag :hug:
Hallo,
Heb gisteren het gesprek gehad en krijg a.s maandag de vruchtwaterpunctie, voor mijn leeftijd (30) vond de gyn. het een behoorlijk hoge kans.
en omdat ik een erg hoog risico heb op een kindje met downsyndroom en de chromosomen 13 en 18(zwaar gehandicapte kindjes die wss. buiten de baarmoeder niet lang zullen leven) kan ik een punctie krijgen waar ze 2 tot 3 dagen erna de uitslag al van hebben dus we hebben als alles goed is uiterlijk volgende week donderdag de uitslag al.
Hou jullie verder op de hoogte als ik meer weet
grtjs robin