colega's maken zich druk over bv

gisteren hadden we team vergadering (ik werk op een kdv) en mijn mede team leidsters maken zich nu al druk over mijn borstvoedingsperiode…



als ik straks in mei weer aan de slag ga na het verlof dan zijn er waarschijnlijk vier colega’s die hun kindje live willen voeden, kolven hoeft niet aangezien ik ons kindje meeneem!



hoe moet ik dan twee keer per dag vervangen worden en dus ook op drie andere groepen? ik heb gezegd dat dat een zorg van de baas is en niet van ons… daar komt nog bij dat ik de woensdag en vrijdag middag alleen op de groep sta, dus hoe moet het dan, ja dan kun je niet voeden zeiden mijn colega’s, ja dag als ik zou kolven dan moest ik die middag ook kolven. ga volgende week naar de baas om te vragen wat zij in gedachten heeft.

beetje cru dat ze juist op een kdv daar zo moeilijk over doen zeg.



Je hebt recht om te voeden of te kolven en volgens mij hebben ze met jou juist een voordeel, je hoeft het gebouw niet eens uit.



Leg het maar eens aan je leidinggevende voor. Misschien kijkt die er wel veel minder ingewikkeld tegen aan dan je naaste collega’s :wink:

@lydia wrote:

beetje cru dat ze juist op een kdv daar zo moeilijk over doen zeg.



Je hebt recht om te voeden of te kolven en volgens mij hebben ze met jou juist een voordeel, je hoeft het gebouw niet eens uit.



Leg het maar eens aan je leidinggevende voor. Misschien kijkt die er wel veel minder ingewikkeld tegen aan dan je naaste collega’s :wink:




mijn leidinggevende zat erbij en dacht er ook zo over…

je baas dan :wink:

ik dacht: ik zeg leidinggevende, dat klinkt liever dan baas 8)



Maar dan gewoon eens met je baas praten, of iemand van personeelszaken?

hoe zit dit dan? Jij kunt geen borstvoeding geven want ‘dat doen er al 4’. Vind het heel raar, zeker voor een KDV. Maf hoor. Dan moet er in die periode maar iemand bij op de woe en de vrij middag!

@lydia wrote:

je baas dan :wink:

ik dacht: ik zeg leidinggevende, dat klinkt liever dan baas 8)



Maar dan gewoon eens met je baas praten, of iemand van personeelszaken?


mijn baas is heel lief haha, heb daar ook mijn paard aan huis staan!

zal het volgende week zeker aankaarten!

@blue_fairy wrote:

hoe zit dit dan? Jij kunt geen borstvoeding geven want ‘dat doen er al 4’. Vind het heel raar, zeker voor een KDV. Maf hoor. Dan moet er in die periode maar iemand bij op de woe en de vrij middag!




op dit moment is er 1 collega die haar kindje voedt op het werk en ook dat vinden ze lastig, ik heb dus ook gezegd dat het probleem niet bij die collega ligt maar dat ze ermee naar de baas moeten gaan over het hoe oplossen van een persoon minder op de groep. een andere colega is bijna uitgeteld en dan volg ik met nog een andere collega en daarna nog een collega. dus ze vinden 1 voedende collega al lastig…

misschien 2 voedende leidsters op 1 dagdeel plannen, zodat ze om de beurten kunnen voeden/kolven? Of is dat lastig? Ik heb nog nul ervaring met voeden en kolven…



Maar je hebt gelijk dat het een probleem is van je baas. Alleen zijn mensen over het algemeen gesproken er wel goed in van HUN probleem iemand anders probleem te maken… :slight_smile: Succes in ieder geval!

Ik werk op een kdv en heb te maken met dezelfde problemen. Jij hebt gewoon recht op 1/4 van je werktijd te besteden aan voeden. Ze kunnen het je dus niet wiegeren. In eerste instantie kolven, maar als dat niet lukt, dan mag je live voeden.



Hoe ze dat oplossen qua kinderen en personeel, daar meoten ze mee naar de baas. Je kunt zelf ook kijken of je het er net omheen kan plannen ( dat is met kolven natuurlijk makkelijker dan live voeden ).



Ik werk nu 4 dagen, maar na de bevalling 3, waarvan ik er 2 alleen sta en 1 met een adnere net bevallen iemand( mijn baas, ze is 2 weken na mij uitgerekend :smiley: ).



Ik zou zelf goed je rechten uitzoeken en dan een gesprek aangaan met je baas eroverl. Niet dat je gelijk van alles moet gaan eisen ofzo, maar dna weet je goed wat je rechten zijn.



Succes, hopelijk heb je hier wat aan!



Liefs Suzanne

Misschien ben ik een KDV leek,maar hoe kan het dat je (al is het maar een middag of dagdeel) ALLEEN staat???

Dat zou toch niet mogen op een KDV…zo’n groep bestaat al gauw uit meer dan 12 kids…waaronder misschien ook wel hele kleine beebs…vind het een heel verontrustende gedachte dat leidsters daar lange tijd alleen voor staan…even los van het kolven dus.







Kan me voorstellen dat het misschien wel tijdens lunchpauzes van collega’s is,maar dan hebben we het over maximaal 1 uur…tja…daar omheen voeden moet toch te regelen zijn denk ik…

Althans…t maakt t al wat minder dramatich dan de hele middag alleen staan…



Maar misschien mis ik wat info…

Hoi hoi,



Ik werk op de babygroep en daar mag ik met 5 baby’s alleen staan ( leeftijd 0 tot 2 jaar ). Bij de peuters mag dit met 8 peuters.



Ik vind dit zelf ook veel en zwaar, maar zo zijn de ggd regels.



Liefs Suzanne

Meid, ik voel helemaal met je mee.

Ik heb er ervaring mee dat mensen je al snel “lastig” vinden als je borstvoeding geeft en daar dus even tijd voor nodig hebt.

Niet alleen bazen, maar ook collega’s kunnen dan opeens heel egocentrisch uit de hoek komen.

Ik werkte in de tijd dat ik kolfde voor mijn zoon op een basisschool. (heb inmiddels ontslag genomen, dus bij mijn kindje nu heb ik het probleem niet meer…)

Je hebt tot je kindje 9 maanden oud is recht op een kwart van je werktijd om te kolven of je kindje te voeden. Je hebt ook recht op een afsluitbare ruimte met koud en warm stromend water en een koelkast, maar dat vond ik de meest interessante dingen niet.

Het nare van het hele kolfrecht is echter dat jij wel recht hebt om het onder werktijd te doen, maar directeuren hebben geen recht op vervanging van jou daarvoor.

Als je bv op een kantoor zit waar je alles op je eigen tijd afwerkt, hoeft dat niet zo’n probleem te zijn. Je bureau redt zich wel als jij er even niet bent. Maar kijk je naar bv het onderwijs of kinderdagverblijven, dan heb je dus opeens een groep kinderen over waar niemand meer voor is.

En dan komt het dus aan op creativiteit en/of flexibiliteit van directie en/of collega’s. En helaas schort het daar soms aan…



In de situatie die jij omschrijft lijkt me dat het nog het minst hinderlijk is.

Je hebt geen afgesloten ruimte voor jezelf alleen nodig (tenminste, daar ga ik even vanuit, kijkende naar dat ik het geen probleem vind om in het openbaar te voeden) en voeden kost stukken minder tijd dan kolven. Ideaal dus, zou je zeggen.

Maar helaas blijken er altijd collega’s zijn die geen strobreed toe willen geven en totaal niet flexibel willen zijn om een en ander mogelijk te maken. Ik heb zelf ervaren dat dit vooral met onbegrip en jaloezie te maken heeft. Mensen die kinderen kregen vóór het kolfrecht zeggen dat zij daar ook geen recht op hadden, zij moesten maar gewoon stoppen met werken. Mensen die flesvoeding gaven vinden het niet eerlijk dat zij gewoon al hun uren moesten maken, terwijl jij (in hun ogen) zomaar even vrij krijgt voor je kindje. Mensen die een kleine aanpassing moeten doen (flexibel zijn dus, collegiaal kun je het ook noemen) vinden dat vaak te veel moeite, want ZIJ krijgen er immers niets voor terug… dat soort dingen.

Erg jammer!

Er wordt niet voor niets gezegd “waar een wil is, is een weg” toch?



Net als jij heb ik ook al in mijn zwangerschap aangegeven gebruik te willen maken van mijn recht op kolfverlof.

Dat doe je om dingen vroeg bespreekbaar te maken, zodat ze zo makkelijk mogelijk opgelost kunnen worden.

Het nare is alleen dat mensen altijd het gevoel hebben “Kijk eerst maar eens of het wel lukt met die borstvoeding”. Het is een ver van hun bed show.

Maarja, doe je het pas na de bevalling, dan wordt je weer verweten dat het op stel en sprong geregeld moet worden.



Je zit in een lastig parket meid.

Ik kan je niet echt goede tips geven, maar hoop van harte voor je dat de directeur met je meedenkt en er misschien iemand bereid is wel mee te denken, zodat jullie samen tot een creatieve oplossing kunnen komen.



Succes!

Liefs,

Sandra.

Hier wordt mijn kolfrecht/live voeden ook bemoeilijkt. Het liefst willen ze dat ik helemaal stop, maar ik mag in ieder geval niet eerder van het werk weg (half uurtje) om thuis nog live te kunnen voeden.



Dus nu blijkf ik op mijn werk, maar moet dan wel een keer extra kolven, dus wat voor tijdswinst is er dan? :eh: :think:



Wat een gedoe zeg en mijn ouderschapsverlof vinden ze ook al niet leuk, terwijl ze zelf hun handtekening onder de ouderschapsverlofuren hebben gezet! :wall:

@suzusuzu wrote:

Jij hebt gewoon recht op 1/4 van je werktijd te besteden aan voeden. Ze kunnen het je dus niet wiegeren. In eerste instantie kolven, maar als dat niet lukt, dan mag je live voeden.


Je zelf kiezen of je kolft of live voedt. Voor hoe het precies wettelijk is vastgelegd:

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/borstvoeding-werken-nederland.html

Vervelend hoor, dat het zo moeilijk ligt op je werk. Klinkt wel alsof werkdruk een grote rol speelt.

Ja, echt naar is dat hoor!

Ik heb begrepen dat Andre Rouvoet minimaal een half jaar borstvoeding wil promoten. Nou, ik denk dat er in de kolfverlofregeling (en de praktische invulling daarvan, mogelijkheden scheppen zegmaar) een schone taak is weggelegd!



Het rottige is ook dat je er wel recht op hebt, maar als je echt wordt tegengewerkt (zoals ik indertijd) word je bijna gedwongen om óf op te geven, óf op je strepen te gaan staan, met het risico op verstoring van relaties met collega’s tot gevolg.

Ik heb toen dat laatste gedaan en het is me niet in de koude kleren gaan zitten.

Toch heb ik er geen moment spijt van gehad. Mijn kind gaat voor.

Maar frustrerend is het wel!

Ik hoop dan ook van harte dat alle meiden die nu in deze situatie zitten (en ook in de toekomst trouwens) het toch op een prettige manier geregeld kunnen krijgen!

:-*

Heel simpel gedacht hoor… Je kindje zit dan op het kdv waar jij werkt, toch?

Als jij je kindje daar voedt, dan hoeft je collega hem/haar dus geen fles te geven. Dus je neemt je collega net zo goed werk uit handen, ze hoeft namelijk een kind minder de fles te geven. In theorie zou je dan tijdens de voedingen van groep kunnen wisselen. Nadeel is dat je tijdens het voeden moeilijk in kunt grijpen bij de andere kinderen. Wat me overigens sowieso een probleem lijkt met 1 leidster op een groep :?.

@l@r@ wrote:

Heel simpel gedacht hoor… Je kindje zit dan op het kdv waar jij werkt, toch?

Als jij je kindje daar voedt, dan hoeft je collega hem/haar dus geen fles te geven. Dus je neemt je collega net zo goed werk uit handen, ze hoeft namelijk een kind minder de fles te geven. In theorie zou je dan tijdens de voedingen van groep kunnen wisselen. Nadeel is dat je tijdens het voeden moeilijk in kunt grijpen bij de andere kinderen. Wat me overigens sowieso een probleem lijkt met 1 leidster op een groep :?.




Nou zeg…idd…zo simpel had ik het nog niet bekeken…

Alle kids moeten op 1 punt toch een keer gevoed worden…dus i.p.v. dat een collega jouw kindje voed,doe je dat zelf en die collega een kind van jouw groep…en voeden terwijl de rest van de kids spelen of slapen moet ook te doen zijn…



Al ben en blijf ik nog steeds geschokt dat leidsters alleen mogen staan…ik blijf me afvragen voor hoe lang en met hoeveel kids…

Hoe krijg je dan al die baby’s gevoed in je eentje? Om beurten terwijl de rest ligt te krijzen??? (ieder KDV heeft toch wel een paar flessenaby’s).

Goh en al die poepbroeken…als jouw 2 handen een luier aan het verschonen is…welke 2 handen zijn er dan bij de rest van de kids??



Ik snap het nog steeds niet…dat alleen staan op de groep?

Ik weet dat het met luchpauzes kan gebeuren…maar dan heb ik het over 1 uurtje…

Hoi



Leidsters mogen met max 5 baby’s ( 0-2 jaar) alleen staan, de hele dag.



Als je een poep broekt hebt, dan moet je op de rest blijven letten en met je stem dingen corrigeren.



Flessen geef je inderdaad een voor een en als er eentje ligt te huilen geef je die zijn speen en zet je die bij je , zodat je oogcontact kunt houden en op die manier troosten. Als je teveel flessen tegelijk gegeven moeten worden, roep ik de hulp in van collega’s van de andere groep, of die even kunnen helpen.



Het is zwaar en veel in je eentje, maar met plannen en zelf rustig blijven, blijft je groep ook meestal rustig.



Liefs Suzanne

En helaas als dat niet lukt (dat de groep rustig blijft) dan wordt jouw kindje als lastig ervaren. Maar dat is mijn ervaring. (tussen 8.30 en 13.00 had hij maar 150cc drinken gekregen met zijn 7 maanden). Dan is het toch niet gek als hij voor zichzelf opkomt? :wall:

Wat vervelend!



Ik begrijp het best en vind ook dat ik met teveel kinderen alleen ben. Je bent de hele dag druk bezig en nog heb je het gevoel dat je alleen maar achter de feiten aan loopt.



Ik probeer de aantallen ook echt niet goed te praten hoor.



Een kind lastig vinden omdat het om eten vraagt ( en wat het gewoon hoort te krijgen! ), vind ik zwakte van de leidster. Een baby kan hoogstens een 20 minuten later de fles krijgen, maar om zolang met zo weinig voeding te moetne doen is raar.

Wat zei de leidster toen je uitleg vroeg ( sorry als ik me er teveel mee bemoei hoor).



Liefs Suzanne