Co-sleeper

We wilden eerst een ledikantje gaan ombouwen, maar dat is toch wel erg kolossaal (kleine slaapkamer). Dus nu een eenvoudig wiegje gekocht bij de Gardo en dat kan gemakkelijk omgebouwd worden. Later deze week een keertje mee naar de werkplaats van de Hubo om daar spijlen, poten enz. af te laten zagen en e.e.a. op te laten schuren.

Zo één gaan we (laten) verbouwen tot cosleeper:

En daar dan de poten zo van af laten zagen dat de bodem met 2 matrasjes gelijk komt met ons bed incl. matras en topper (als we 1 matrasje weghalen, is het dan even hoog als ons bed zonder topper) - en van één lange kant de spijlen en de bovenste dwarslat weg laten halen. Indien nodig kan die bovenste dwarslat dan nog voor extra stevigheid lager tussen de poten gemaakt worden - het wiegje is rechttoe-rechtaan, dus qua afmetingen kan dat. We binden dan de cosleeper met touw vast aan de zijhandvaten van het matras van mijn man (waar dus nog mijn matras tussen ligt). Om de matrassen van wiegje en groot bed goed aan te laten sluiten, verknippen we een ‘love bridge’ - dan nog iets verzinnen met een laken daaroverheen en het baby’tje kan nergens tussen komen. Als het t.z.t. af is, plaats ik wel een fotootje.

In de woonkamer komt een ander wiegje voor overdag, een heel schattig dingetje wat we van een vriendin mogen lenen (en met het hemeltje waar ik zelf nog onder heb gelegen, mijn moeder heeft het al op maat gemaakt :)).

Leuk wiegje :slight_smile:

Ik vroeg me alleen af: is het niet handiger om een ander latje ertussen te laten schroeven? Dan kun je hem evt later toch weer als gewone wieg gebruiken (of verkopen of weggeven).

Hier nog steeds erg blij met onze ombouw-actie, ideaal zeg :). Ze slaapt wel heel veel bij mij nu, moet vast door een of andere moeilijke fase heen, maar na één nacht was het al de moeite waard (van het ombouwen en van de discussies die we erover hadden :mrgreen: ), dus ik raad het iedereen aan!

Fijn, Merel, dat het zo goed bevalt met de cosleeper bij jullie! :slight_smile:

@mereltje85 wrote:

Leuk wiegje :slight_smile:

Ik vroeg me alleen af: is het niet handiger om een ander latje ertussen te laten schroeven? Dan kun je hem evt later toch weer als gewone wieg gebruiken (of verkopen of weggeven).

Misschien (als je een manier kunt vinden om de spijlen eruit te krijgen zonder e.e.a. definitief te beschadigen), maar in ons geval niet. We hebben toch al dat extra wiegje (wat nu in de woonkamer komt te staan). Dat kunnen we later altijd nog van de woonkamer naar de slaapkamer of naar een apart babykamertje verhuizen als we geen cosleeper meer gebruiken. Op een gegeven moment komt er in de plaats van dat extra wiegje toch een box of campingbedje in de woonkamer (als de baby groter en beweeglijker wordt). Dit wiegje kostte nieuw maar 50 euro, dat vinden we niet echt de moeite om te gaan verkopen voor enkele tientjes. Bovendien kan een volgend baby’tje ook weer in deze cosleeper liggen. Dus het gaat op een gegeven moment gewoon weer (uit elkaar geschroefd) in de opslag.

Zeer goed nieuws over dat Gardo-wiegje: daar hoeft helemaal niet gezaagd te worden aan de spijlen, latje ertussenschroeven enz.! Het is met drie kanten al zo stevig (doordat het bedbodempje ook vastgeschroefd wordt) dat het zo dienst kan doen als co-sleeper. Mijn man zaagt ff de poten af op de juiste hoogte en dat is dat :slight_smile:

Super zeg!

Als ik nog tijd heb ga ik vandaag kijken of dat met onsledikantje ook zo makkelijk gaat, de wieg wordt nu echt te krap.

wauw ziet er super uit Fiep,

We willen ws in april een ander bed dus we moeten nog even wachten gelukkig ligt hij eerst in de wieg :mrgreen:

He dat is wel toevallig. Ik zocht dit topic op omdat ik het ledikantje in elkaar heb gezet, maar zonder de zijkant lijkt het echt al superstevig. Ik heb een van de grote jongens (a 25 kilo) erop gezet en hij kraakte niet :mrgreen:

Ik wou dus aan jullie vragen of dat voldoende test is (wij zijn niet zo handig hier :wink: ), maar ik zie nu dus dat het ledikant wel erg veel op die van jou, cathgirl, lijkt. Precies dezelfde frontjes en idd de bodem heb ik er in geschroeft (en zo handig, de gaten zaten al op exact de goede hoogte).

Zou het stevig genoeg zijn?

@Lune wrote:

Zou het stevig genoeg zijn?

Lijkt me wel; het staat of valt (letterlijk) met het erin vast kunnen schroeven van de bodem. Aangezien dat bij jouw ledikantje ook kan, is het daarmee goed :slight_smile: Wel natuurlijk nog op de juiste hoogte brengen, goed vastmaken aan het ouderlijk bed, en de gleuf tussen de matrassen goed opvullen.

Maar waarom koopt ‘iedereen’ dan van die dure cosleepers… als dat alles is :shifty:

Ben benieuwd wat manlief ervan vindt vanavond, maar het lijkt me idd goed zo. Matras is al op de goede hoogte, ga ik morgen zorgen dat ie stevig aan ons bed komt en een mooi lakentje maken :smiley:

@Lune wrote:

Maar waarom koopt ‘iedereen’ dan van die dure cosleepers… als dat alles is :shifty:

Reclame, money makes the world go around, dat soort dingen. En zo bekend zijn cosleepers niet; als je bijv. in een winkel zou vragen of zo’n ledikantje hiervoor dienst kan doen, zal men het hoogstwaarschijnlijk ontraden (als ze al weten wat een cosleeper is), omdat het er officieel niet voor bedoeld is. In de Ned. wetgeving is überhaupt niets over cosleepers geregeld/vastgelegd.

@Lune wrote:

nou, ik was echt blij met mijn bedje, zou het weer zo doen. Vooral dat het kantje in en handomdraai omhoog en omlaag kon, vond ik heel veel waard. En de wieltjes eronder.
En lang leve mp, ik heb uiteindelijk alleen maar de helft van het nieuwe matrasje betaald, de rest heb ik allemaal terug gekregen van de volgende gebruiker :wink:

@fiep klophout wrote:

Vooral dat het kantje in en handomdraai omhoog en omlaag kon

Dat zie ik inderdaad ook als een groot voordeel. Een handige klusser (hetgeen noch mijn man is, noch ik ben) kan dat waarschijnlijk zelf maken, maar anders ben je aangewezen op een kant-en-klare cosleeper. Wij lossen het - in ieder geval voorlopig - op met een ander wiegje in de woonkamer, zodat ook overdag het beebje bij ons in de buurt kan slapen, en het en passant niet uit bedje kan rollen (en hoe het ouderschap in de praktijk verloopt moeten we toch nog zien, dus dan nog genoeg gelegenheid om het anders te aan doen)

@fiep klophout wrote:

@Lune wrote:

nou, ik was echt blij met mijn bedje, zou het weer zo doen. Vooral dat het kantje in en handomdraai omhoog en omlaag kon, vond ik heel veel waard. En de wieltjes eronder.
En lang leve mp, ik heb uiteindelijk alleen maar de helft van het nieuwe matrasje betaald, de rest heb ik allemaal terug gekregen van de volgende gebruiker :wink:

Die zijkant lijkt mij inderdaad nog wel een voordeel, dat vind ik nu dus jammer, dat wij dat niet hebben. Gelukkig is mijn baby nog een echte baby en rolt ze er niet uit enzo...
Als ik opnieuw een wieg zou kopen zou ik misschien een cosleeper kiezen denk ik...

Ja die zijkant lijkt me idd ook wel makkelijk! wij kunnen dat ook echt niet, maar dan nog zou ik hem niet alleen durven laten als hij zich op gaat trekken, het matras is toch een stukje hoger als normaal bij een ledikant.

Ach, het is onze vierde dus wij weten inmiddels wel hoe het in de praktijk zal gaan dus ons mannetje heeft twee bedjes straks; 1 op zn kamertje waar hij de middagdutjes doet en de avond begint en dus veilig zonder ons kan slapen, en een extra plekje bij ons voor na de nachtvoeding.

Het ene bedje is een oudje, de ander eh eigenlijk ook ws, ik ben op mp aan het zoeken maar ik val wel voor van die oude jaren 50/60 bedjes :wink:

met welke bedjes kun je nu een co sleeper maken? Wil/kan er liever niet teveel geld aan uitgeven op dit moment…

We hebben voor in de babykamer zelf de gulliver, met zo’n plank, van ikea. Zit op marktplaats te zoeken of nieuw bij ikea. Maar met matras erbij zit je dan toch al weer een beetje boven mijn budget…

In principe met alle ledikantjes (in wieg- of ‘groot’ formaat) waarvan de bodem wordt vastgeschroefd (en er niet los ingelegd wordt). Of dat met de Gulliver het geval is, weet ik niet, maar dat kun je zelf bekijken (aangezien je die al hebt). Werkt dat, dan zou je die misschien als cosleeper kunnen gaan gebruiken en op MP een goedkoop ledikantje bijkopen voor op de babykamer? Als je met formaat wieg uit de voeten kunt, werkt het wiegje wat ik op de vorige pagina noemde (van de Gardo); dat kost nieuw en met matrasje erbij ca. 60 euro.

Ik heb er een :dance: Ben er erg blij mee, nog een koopje ook :slight_smile:

@Emma wrote:

Ik heb er een :dance: Ben er erg blij mee, nog een koopje ook :slight_smile:

Mooi!

Ik heb ook het idee dat het met ongeveer elk ledikant kan :slight_smile:

@mereltje85 wrote:

Mooi!

Inderdaad! :slight_smile:

Ik heb ook het idee dat het met ongeveer elk ledikant kan :)

Met ons andere (geleende) wiegje - ook zo'n ledikant-idee - kan het niet, omdat de bodem daarvan niet vastgezet wordt. Dan heb je dus de vier kanten nodig om het stevig te maken (en het is geleend, dus hakken & zagen kan ook niet). Maar misschien dat dat is omdat het een wiegje van 20 jaar oud betreft, en dat ze tegenwoordig allemaal met vastgeschroefde bodem zijn?

Volgens mij is dat niet zo, maar je kan het natuurlijk wel zelf doen.

Hoe doen jullie het met dekens? Wij slapen nu onder een wollen deken met laken en zijn dat wel lichtjes zat. Nu dus afgesproken om hem echt terug in de cosleeper te gaan leggen (ik leg hem nooit terug in de wieg, dus dan ligt hij bij ons) en als dat goed gaat toch dekbed weer gebruiken.