Clomid: controle echo en progesteron?

Hoi Allemaal,



Ik ben Jacky, 28 jaar en we zitten sinds eind vorig jaar in de mmm. Ik heb PCOS en we zijn al een hele tijd bezig, maar het wil nog niet lukken.



Ik ben nu met de 2e ronde Clomid begonnen. 100 mg, want met 50 mg bleek mijn progesteron te laag en had ik (waarschijnlijk) geen eisprong afgelopen ronde.



Nou krijg ik helemaal geen echo’s ter controle, alleen bloedprikken op de 22e dag. En nu lees ik diverse berichten dat het erg wenselijk is om toch echo’s te krijgen. Om te kijken of de Clomid aanslaat, hoeveel eitjes er rijpen en wanneer het ongeveer zover is. (Stel je voor dat er bijvoorbeeld 3 rijpen en ook nog aanslaan… Dan zijn we liever voorbereid)



Ook lees ik dat er bij Clomid vaak progesteron extra wordt gegeven voor het innestelen. Dit heb ik ook niet en na 4 eerdere miskramen (helaas bleken deze niet mee te tellen, ze waren allemaal in een heel vroeg stadium) zou ik graag het zekere voor het onzekere nemen.



Zou ik zomaar controle echo aan kunnen vragen? En kunnen vragen of er de mogelijkheid is om progesteron te krijgen? Mijn fertiliteitsarts deed moeilijk in het begin ivm afvallen (ik deed mee aan een lifestyle onderzoek, maar doen familiare omstandigheden heb ik dat stop moeten zetten) maar ik kreeg toch deze medicijnen. (duphaston, na 110 dagen eindelijk de regels, daarna clomid. ronde duurde maar 32 dagen, normaal 110+)



Ik kan er niks aan doen, ik voel me een beetje afgescheept bij de arts en na een hele tijd hier mee te hebben gelezen, waag ik hier toch maar de sprong :slight_smile: Misschien dat jullie me kunnen helpen met dingen helder te krijgen en meer zelfvertrouwen zodat ik morgen meteen duidelijk kan uitleggen wat ik wil :slight_smile:

Hoi Darkchild,

Logisch dat je je “zorgen” maakt. Heb je al eens gevraagd waarom ze geen echo’s uitvoeren? En heb je wel een echo gehad tijdens het vaststellen van PCOS?

Controleren ze niet dmv het bloedprikken of de Clomid aanslaat, en is dat misschien gebleken door je progesteron die te laag was?

Ik heb wel echo’s gehad (heb ook PCOS) tijdens het slikken van de Clomid. Bij de 1e ronde bleek dat ik er 2 eitjes waren gegroeid, ben daarom een wat lagere dosis gaan slikken dan 5 dagen 50mg, en de 2e ronde was er 1 eitje en was ik zwanger.

Hoi Flier,



Dankjewel voor je berichtje.



Vanaf mijn 16e weet ik dat ik PCOS heb, ivm geen kinderwens toen, aan de pil geweest en elke keer vlak na de pil was het raak, maar kon ik het niet vasthouden. Nu loop ik al meer dan 2 jaar zonder pil en gebeurt er niks. Ze zagen met de intake inderdaad blaasjes.



Ik heb alleen bloedprikken op de 22e dag. Daaruit bleek dat het te laag was en dat er dus waarschijnlijk geen eisprong is geweest. Dit was nogal een tegenvaller, want ik had zo’n goed gevoel erbij :frowning: Misschien als ik een echo had gehad, was ik wat meer op de hoogte en beter voorbereid. Dat scheelt ook weer een hoop onnodige onrust.



Hmmm, denk dat ik morgen de eerste ben die daar aan de telefoon hangt :slight_smile:

Hier ook clomid gehad zonder echo’s.

Doen ze bij heel veel ziekenhuizen, hoor. In principe is alleen het bloedprikken namelijk voldoende om vast te stellen of je een goede eisprong hebt gehad. Alleen weet je het dan inderdaad wat later.

Echo’s zijn vooral voor jezelf wel prettig omdat je dan sneller weet of er wat gebeurt of niet en wanneer je dan precies moet enzo… maar het is verder niet per se noodzakelijk. Maar als je het graag wilt, zou je altijd kunnen vragen. En anders kun je bijvoorbeeld vragen om het een paar keer zo te doen en als het na een aantal keer niet raak is, alsnog met echo’s?

Dankjewel Tierrr,



Dan ga ik morgen gewoon bellen voor de echo.



Hebben jullie ook ervaring met extra progesteron? Ik las dat door de clomid het baarmoederslijmvlies wat dunner bleef… Kan ik dat morgen ook gewoon vragen?

Ik heb geen ervaring met extra progesteron. Maar ik kan me voorstellen dat je daar wel belang bij hebt, zeker als je al een aantal eerdere miskramen hebt gehad.



Baarmoederslijmvlies kán inderdaad dunner blijven door clomid, maar het hoeft niet. Ik ben bijvoorbeeld gewoon zwanger geworden met clomid, dus dan zat het met het baarmoederslijmvlies vast wel goed.

Dat baarmoederslijmvloes is trouwens wel één van de dingen die je dus dmv een echo zou kunnen zien. Daarom zou ik als het na een aantal keer clomid niet lukt, graag een echo willen. Maar niet per se direct.



Anyway: succes!!

Dankjewel voor jullie berichten :smiley: Het is me nu een stuk duidelijker :smiley:

Hi hier 5 kids met clomid door pco syndroom ieder ziekenhuis is anders en de dokter ook hier bij 4 kids geen echo gehad voor de eitjes gewoon 21 ste dag bloedprikken voor de progosteron en dan als niet helpt worden de tabletten verhoogd , bij mijn laatste zwangerschap dus ff daar voor liep ik bij de fertiteitsarts en die deed wel echo’s en meerdere keer progesteron prikken dat was rond dag 10 en 21 . Extra progosteron heb ik niet gehad heb ik ook niet nodig heb van nature een te veel opbouwende baarmoeder slijmvlies . Ik zit nu zelf weer in ronde 1 hèb afgelopen donderdag bloed geprikt en progesteron was 25.4 morgen ben ik bij de gyno en weet ik

Meer . Succes meid

Ik heb zojuist de secetaresse aan de telefoon gehad en mijn vraag van de echo’s uitgelegt en ze begreep het gelukkig goed. Ze heeft zelfs mijn afspraak die ruim over een maand was, naar volgende week kunnen verschuiven zodat we het zo snel mogelijk kunnen overleggen.



Dankjewel Nathascha! Ik hoop dat je snel goed nieuws krijgt :slight_smile:

Graag gedaan darkchild :slight_smile:



hoop dat je wat op de echo kan zien en gewoon goed uitleg vragen :stuck_out_tongue:



hier een eisprong idd gehad en heb nieuwe clomid mee gekregen :slight_smile:



of ik nu zwanger ben weet ik niet omdat ik al wel krampen heb … denk ik dat ik ongi ga worden … over 4 dagen is mijn nod dat is dan dag 30 waneer mijn ei is geweest weet ik niet zeker maar ik dacht hem zelf te voelen op had buikpijn op 7 mei en heb pas die nacht geklust dus weet niet of raak is hahaha maar we zien wel . als die op 7 meis is geweest dan is de nod over 5 dagen is een dag later dus heb dan dus op de 16de dag een ei gehad







anders naar ronde 2 en even beter ons best doen met om de dag vanaf 13 tot 20 ste dag

Ik duim heel hard voor je Nathascha! :pray:



Is jouw Clomit nu verhoogt of is dat hetzelfde gebleven?



Hier beginnen de hormonen al de overhand te nemen en heb de kuur nog niet eens af :frowning: errug kort lontje… :wink: Misschien dat het nu beter aanslaat dan de vorige ronde?

dank je wel meid :slight_smile:



nee blijf op 50 mg hangen nu voor de komende 2 maanden mocht ik ongi worden .



Het korte lontje heel herkenbaar hier ook , af en toe wat krampen ook maar die heb ik nu dus al 5 dagen dus ik wacht af me hoofdpijn is weg nu ff … het kan goed zijn dat mijn ongi er aan gaat komen zal niet de 1ste keer zijn dat mijn lichaam me zo in de maling neemt hahaha.



wie weet slaat het nu wel aan op hoe hoog zit je nu ??

Hoi Nathascha,



Ik zit nu op 100 mg. Ik heb steeds een drukkend gevoel in de onderbuik en ik heb het idee dat mijn eierstokken rommelen. Dat korte lontje is niet leuk meer, ik val steeds vaker uit, terwijl ik dat niet wil. Voel me soms echt een :twisted: En inderdaad, de hoofdpijn, heel herkenbaar…



Ik moet nog een lijstje met vragen maken voor woensdag. Ik vindt het best wel spannend en ik wil niks vergeten :slight_smile:



PS: Ik had trouwens een progesteronwaarde van 9.1. Maar ik kan nergends vinden hoeveel het dan wel moet zijn, weet iemand dit?

ha meid dat kan idd dat je eierstokken bezig zijn blijf je veel last houden ff bellen want je kan ook cystes krijgen namelijk . of te veel eitjes in een keer.



de waarde weet ik niet meid ik had 25.4 en dat was goed



ik heb nu bruinverlies dus mijn ongi zal der aan komen baal wel maar ja op naar een volgende ronde :slight_smile:

hoi





Hier slik ik al vanaf aug 2010 clomid. En jammer genoeg nog niet zwanger, Ik krijg 50mg per keer en heb heel vaak een echo gehad omdat ik aldoor 2 eitjes heb.Hier hebben ze me baarmoederslijm ook in de gaten gehouden en die was aldoor perfect. Ook hebben ze me progesteron een keer gemeten en die was meen ik in de 80!!! Dus erg hoog ze dachten eerst zelfs dat ik zwanger was omdat hij dan ook omhoog gaat.

Nu blijkt het niet aan mij te liggen dus gaan we verder de mm in als ik in aug nog niet zwanger ben. Hoop voor jou dat het bespaard blijft



En over dat overgewicht, zijn sommige heeeeel streng ik liep al in een ziekenhuis en ging verhuizen dus na een ander ziekenhuis daar wouden ze eerst dat 10 kilo afviel ik heb wel overgewicht maar ben niet super dik ofzo :roll:

Hoi Nathascha,



ik ga inderdaad aangeven dat ik last heb van mijn eierstokken, ben er soms drammerig van :frowning:



Jammer van deze ronde, ik duim heel hard voor de volgende :pray:



Hoi Debz,



Wow, je zit al een hele tijd aan de clomid… En je moet een jaar wachten? Hebben ze je partner verder niet onderzocht in het begin?

Ik hoop voor je dat je niet meer tot augustus hoeft te wachten :slight_smile:





Ik ben begin dit jaar begonnen in een zeer intensief traject waarin in coaching zou krijgen met een stappenteller. Dit was voor een vrijwillig onderzoek en ik moest 10.000 stappen per dag zetten en ik moets mijn eetpatroon aanpassen. 50% van de vrouwen die gemiddeld 10 % lichaamsgewicht verloren waren binnen het half jaar dat het onderzoek duurde spontaan zwanger. Dat leek ons wel wat.

Helaas is in die tijd mijn schoonvader ziek geworden en na nog geen maand overleden aan kanker. Dit was al zo intensief en ik keek ineens zo anders tegen het leven aan, dat ik heb gezegt dat ik stopte met het onderzoek. Eerst wou mijn arts niet meewerken daaraan, ik moest doorgaan, maar omdat in het "contract’ stond dat we geen andere behandeling mochten dan als we nooit mee hadden gedaan, zijn we op de clomid gezet. Nu dus ronde 2 en afwachten.

@ darkchild vervelend is dat he :frowning: ik weet wat je bedoeld



hier de bruin verlies nog niet doorgezet …we wachten nog ff af hoe het gaat verlopen tis heel weinig alleen met afvegen zie je wat



@deb wat doen ze dat laat dat hadden ze veel eerder moeten doen je partner ook testen … zaad inleveren samenlevings test en dat soort dingen …

nou balen vanmorgen is het doorgezet op naar 2de ronde dan maar .

Het spijt me om dat te horen Nathascha, ik had zo geduimt voor je.



:hug:

ha meid dank je wel , tis niet anders :frowning: ik baal ook maar ja …op naar de 2deronde :slight_smile: