cito's

Ik ga het van de week nog even op school navragen en we hebben nog een gesprek op school 2 en 3 juli, maar ik krijg toevallig vandaag een verslag van iemand anders en zij hebben gesproken met juf over o.a. Elise haar ontwikkeling en hoe het met haar gaat en daarin staat dat Elise met rekenen gemiddeld gescoord heeft en met taal ‘laag’



Wat stel ik me voor bij taal ‘laag’ ?

Wat word er precies getest ? Elise zit nu een jaar in groep 1 en dit is dus de cito naar groep 2. We hebben nooit gehoord dat ze niet overgaat en we hebben een nieuwe klassenlijst gehad en daarop staat ook dat ze vanaf september in groep 2 zal zitten.

@mlk1982 wrote:

Ik ga het van de week nog even op school navragen en we hebben nog een gesprek op school 2 en 3 juli, maar ik krijg toevallig vandaag een verslag van iemand anders en zij hebben gesproken met juf over o.a. Elise haar ontwikkeling en hoe het met haar gaat en daarin staat dat Elise met rekenen gemiddeld gescoord heeft en met taal ‘laag’



Wat stel ik me voor bij taal ‘laag’ ?

Wat word er precies getest ? Elise zit nu een jaar in groep 1 en dit is dus de cito naar groep 2. We hebben nooit gehoord dat ze niet overgaat en we hebben een nieuwe klassenlijst gehad en daarop staat ook dat ze vanaf september in groep 2 zal zitten.




Ik denk dat het de scores zijn die wij hie rook noemen in a tot e. Denk dat er bij laag gedacht moet worden aan een lage c, of D. Dat is onder het gemiddelde en het kind beheerst nog niet de dingen die bij het gemiddeld horen. Een kind met een taal laag kan gewoon over, maar zal vanaf begin groep 2 extra begeleid worden op taal. Ik mag toch aannemen dat ze dat in groep 1 ook al hebben gedaan, aangezien je toch de kinderen in de klas wel kent en weet waar ze zitten.

Zelf zou je misschien ook thuis korte verhaaltjes voor kunnen lezen en aan de hand van het verhaaltje, neem bv… jan gaat spelen in de speeltuin samen met piet en klaas. Dan kan je vragen. Met wie gaan piet en Jan naar de speeltuin.



Bij cito wordt woordenschat getoetst en kritisch luisteren. Dat laatste wat ik net aangaf heb ik hierboven een voorbeeldje gegeven.

bij groep 2 worden er ook andere dingen getoetst bij Taal

Dank je wel konijn. Ik heb juf er niet over gehoord dat Elise meer begeleid word op ‘taal’. Wel is het zo dat Elise rechts doof is en links veel vochtproblemen heeft gehad en dat we daar wel erg mee bezig zijn, ook met de juf en onderzoeken daarvoor. (daar is het verslag wat ik las ook van)



Wat je omschrijft herken ik wel dat Elise daar moeite mee heeft, verhalen/prentenboeken navertellen, vragen stellen over de plaatjes en dat ze zelf moet vertellen wat er gebeurd is, enz. Het lijkt wel of ze aan het eind van het boek het verhaal snapt, maar tussen de bladzijdes door vind ze het moeilijk om de vragen te beantwoorden. Ik moet dan erg sturen. We gaan daar gewoon mee aan de gang.



Woordenschat herken ik niet echt dat ze achterloopt, maar goed… Ik ga het gewoon even met Juf bespreken.



Waar word zo’n cito mee vergeleken? ik bedoel; word dat nog op leeftijd gekeken, dus dat een kind uit maart en een kind uit augustus niet dezelfde ‘weging’ hebben? ( snap je wat ik met die vraag bedoel? kan hem niet goed formuleren )

jah, kinderen hebben dezelfde weging. Ik ben nl ook net met dit gedoe verder bezig, omdat die van mij, van januari nu op de eind 1 cito en ook de weging van eind 1 hoge scores heeft gehaald.

Zei al dat ze eigenlijk nog hoger waren omdat ze nog maar een half jaar onderwijs heeft gehad. Ze behoorde nu bij de hoogste scores van de klas, terwijl ze ook in haar groep zitten die anderhalf jaar ouder zijn dan haar omdat die van 1 oktober zijn!

Maar die weging is allemaal hetzelfde.



Ik zou gewoon eens leuk korte vraagjes doen oid. Het boek ik ben bas heeft een handleiding erbij en is allemaal al kant en klaar voorgekauwd, dus hoef je zelf niks meer te doen.



HEeft ze buisjes gekregen al? of heeft ze een ander oor probleem?

Voor links heeft ze sinds eind april een buisje en dat lijkt erg goed te helpen, ze is meer alert, enz. Maar ze heeft natuurlijk wel al veel ‘gemist’ daarin.



Rechts gaat een buisje niet werken, is aangeboren.



Elise lijkt met veel dingen net ietsie achter te lopen op andere kinderen ( dit is mijn constatering, niet van anderen ofzo hoor ) Ze liep laat ( 20 maanden ) is wat later met fietsen ( ze fietste met zijwieltjes voor het eerst met 4 jaar, nu nog met zijwieltjes ze durft/kan niet anders ) en zo zijn er nog wat dingetjes. Motorisch is er niets aan de hand met haar verder hoor, maar ik vind het erg toevallig. Vandaar dat we ook bezig zijn met onderzoeken in ziekenhuis, psychologisch en logopedisch ook. Gewoon om in de gaten te houden.



Ze speelt ook over het algemeen met kinderen die net iets jonger zijn, haar grootste vriendinnen komen uit januari 2008 terwijl Elise van augustus 2007 is ( die meisjes zitten straks nog in groep 1 terwijl Elise dus naar aller waarschijnlijkheid wel naar groep 2 gaat, ik heb tenminste niet gehoord dat dat niet zo zal zijn )

denk als ze echt zien dat ze het niet gaat redden dat ze dan wel in groep 2 gaat blijven. In greoep 2 worden nl meer de basis dingen aangeleerd dan in groep 1.

EHm… wil nog wel meer typen… maar weet even niet meer wat ik wilde zeggen.!

Juf zal het wel in de gaten houden denk ik inderdaad… Ze heeft zelf geen heftige twijfels, alleen zijn er net een paar dingen waar ze de vinger niet op kan leggen wat het is en waar het vandaan komt. Dus dat wijfelige ( wegdromen in de klas, even niet volgen ) komt dat van dr gehoor of gewoon omdat ze het niet volgt? Of komt het omdat dat haar karakter is? Vandaar ook de tests, ze waren mede op verzoek van Juf, meer om een beeld te krijgen.



Ze loopt niet super ‘achter’ op andere kinderen hoor ( volgens mij ) het is net een half jaartje, ze klikt het meest ook met deze kinderen, de net niet herfstkinderen. Voor mijn gevoel zit ze ook op dat niveau een beetje, maar ik weet niet wat Juf daarvan vind. De allernieuwste kinderen, die zijn echt te klein, dat zegt ze ook. ( maart-april-mei 2008 kinderen ) ze vind ze wel lief, maar speelt niet echt met ze.



Maar goed: ik ga het met Juf aankaarten. Misschien dat het dit jaar heel anders gaat, ze heeft tenslotte ook haar buisje nu 2 maanden en volgens juf is ze daardoor al veel alerter geworden, treed ze meer uit dr schulp, enz.

Even mijn ervaringen. Kleuter had de taal cito toets in januari heel slecht gemaakt. Achteraf bleek dat hij behoorlijk wat vocht in het oor had en dus niet veel gehoord kan hebben. We hebben erover gesproken met de juffen, maar hoe het in de klas ging was doorslag gevend voor doorgaan naar groep 3.



Hij is ook een dromerig type en is er dus niet altijd bij met zijn gedachten. Dit geven ze door aan zijn juf in groep 3 zodat zij er rekening mee kan houden en hem bij de les kan houden.



Mijn tip: blijf erover praten met de juf. Als ze het weten, kunnen ze er ook eventueel wat aan doen (meer aandacht aan geven, oefenen oid).

L. ga gewoon het gesprek aan. Een cito is overigens geen test om te zien of ze over gaan hoor! Op veel scholen doen ze de Cito niet eens in groep 1. Hier vinden ze het behoorlijk zinloos, omdat ze pas 4 zijn en 4 mogen zijn. De juffen toetsen met andere methodes.

Een Cito is vaak meer een momentopname en kan mogelijk het vermoeden van een juf bevestigen of juist compleet anders uitpakken,waardoor ze misschien wat beter kunnen gaan kijken.

Uiteindelijk zijn de Cito’s door hogerhand opgelegd, om over geheel NL een statistiek te kunnen maken, over het niveau van kinderen op de basisschool.

Een ‘slechte’ Cito is geen teken dat ze niet over gaat. Dan zouden kinderen die het het hele jaar door prima doen,maar toevallig minder scoren op de Cito ook blijven zitten?



Uiteindelijk is het niets meer dan dat de hoge heren, graag kindjes volgens een lijn willen zien lopen…daarom de Cito. De juf let de rest van het jaar ook goed op gelukkig…



Gewoon gesprek aanvragen over hulp bij haar taalontwikkeling (hoewel jullie daar natuurlijk zelf al lang achteraan zitten).

Mocht er meer spelen, dan hoor je het vanzelf,maar over het algemeen mag het niet zo zijn dat school mensen op de hoogte stelt over verlengen d.m.v. een briefje of verslag. Dat zouden ze toch echt mondeling moeten doen. Komt vast goed dus…

We gaan het morgen horen, morgen gesprek. Ondertussen ook een logopedisch onderzoek gehad en daaruit bleek dat haar taalontwikkeling niet helemaal goed was en wat knelpunten, taalbegrip was goed!



Dit icm wat al bekend is over haar gehoor denk ik dat ze (voorlopig ) meer in de gaten moet worden gehouden in de klas, maar juf is zich ook bewust van haar knelpuntjes mbt taal/gehoor, Juf is ook IB’er.



Ik hou jullie op de hoogte!



En mandy, thx voor de info, je kent de achterliggende dingen natuurlijk wat meer :slight_smile:

paikea, wat je omschrijft lijkt wel beetje op Elise trouwens…



Maar jullie gaan het horen :wink:

Nou gesprek gehad, Elise gaat volgend jaar mee in het ‘taalgroepje’ daar gaat Juf extra ondersteuning geven. Hier hadden ze trouwens geen A tm E uitslagen maar 1 t/m 5? Waarbij 3 gemiddeld was, 1 hoog en 5 laag.

Gister toevallig gesprek gehad nav cito’s groep 2 en het taalgriepje en kogopedie hebben duidelijk zin gehad. Elise is op die punten die geoefend zijn gestegen van een ruime 5 naa. Een nette 4. Woordbegrip en verhalen navertellen blijft lastig dus daar gaan ze nu mee aa. De gang.



Rekenen is ze klein beetje gekelders van een ruime 4 naar een klein 5je maar dat verschil is nihil volgens juf. Bovendien als woordbegrip lastig is, zou rekenen ook wel lastiger kunnen zijn (ternen als linksboven, enz)



Al met al is juf tevreden met het bereikte resultaat. Nu woordenschat gaan oefenen en het navertellen van verhaaltjes en kijken of juni cito daar ook nog wat in kan opkrikken!



Juf ziet trouwens niet in waarom E. Geen kans zou moeten krijgen in groep 3. Ze gaat dus gewoon lekker mee met er leeftijdsgenootjes naar groep 3 en juf hoopt dat het visualiseren in groep 3 ook een beetje hulp zal leveren ook voor dr woordenschat.

Ff kort op mn telefoon, goed nieuws!!!

Mijn berichtje was duidelijk ook van de telefoon, wat een spelfouten zeg… Lange berichten snapt mn telefoon duidelijk niet…



Maar inderdaad supergoed nieuws! Een hoogvlieger zal ze waarschijnlijk nooit worden maar ben ook niet streberig dus dat geeft niet. Als ze maar mee kan komen en het ook vooral leuk blijft vinden en niet super op dr tenen hoeft te lopen… Maar dat gaat allemaal straks in groep 3 pas blijken. We blijven lekker op deze weg doorgaan want het blijkt voorlopig goed resultaat te hebben allemaal!

Fijn!! de cito is ook niet zo maar iets pittiger, maar veeeeel pittiger, dus logisch dat een kind bij de eerste ‘meting’ wat lager scoort! maar fijn dat ze gewoon mee kan naar groep 3. En je wilt niet weten wat kinderen je soms kunnen verrassen!

even dit topic omhoog schoppen 8)



Wij hebben gisteren 10 minuten gesprek gehad om de cito (groep1) te bespreken.



Mevrouwtje had 2 A’s, dus dat is prima



Nu stond er op de voorkant van de test A93 (taal) en A76 (rekenen)

Ik heb kort gevraagd wat dit betekent, juf gaf aan dat het te maken had met een vaardigheidstabel (of zoiets, ben het een beetje kwijt)



Iemand hier enig idee wat dit betekent? Ben gewoon nieuwsgierig :lol:

Kan ik helaas niet mee helpen, hier wgebruiken ze de nieuwe cito’s met 1 t/m 5 en niet de letters.

A is het hoogste niveau en de cijfers betekent het aantal leerlingen dat dezelfde of een lagere score heeft gehaald.



Dus bij A93 heeft 93% van alle geteste kinderen dezelfde of een lagere score gehaald.

Dankje!!! Dan is ze dus blijkbaar erg goed in taal :slight_smile: