cito kleuters

krege ene papier van school mee, hoe het volgend schooljaar er uit komt te zien qua aantal groepen, leerkrachten en groepsgrootte.

zoals ik het papier las, stond alles al vast.

jan is van 21-10, een grensgeval dus.

gaat ie straks naar groep 2 of nog een jaar groep 1? vroeg ik dan ook aan de juf.

dit hing af, vertelde de juf, dan hoe hij de cito toets doet :shock:

dat was al even van huh ? cito toets?

ze had het over taalvaardigheid en rekenen.

wat moet ik me daarvan voorstellen?

ook zei ze dat die toetsen 2 weken duren

:shifty: :shifty:

Wij gebruiken die dingen niet…

Ik zou even verder vragen aan de juf.

Waarschijnlijk ‘testen’ ze Jan om te kijken waar hij zit.

Een september/oktoberkind is vaak een twijfelgeval, in die zin, dat sommige kinderen met hun koppie best groep twee aan kunnen, maar emotioneel nog jong zijn. (dus speels en zo)



Met die toets kijken ze of Jan bijvoorbeeld rijmt, ze kijken naar zijn auditieve vaardigheden, of hij getalbegrip heeft, kan tellen, tijdsbegrip heeft enzovoorts.

Ik zou nog even praten met de juf…ik vind niet dat ze dit erg handig aanpakt…

vond ik niet zo handig hoor

maar goed, overviel haar er denk ik ook wat mee.

ze gaf me ook gelijk, dat er op het papier ook had moeten staan van zo komt het volgend schooljaar ongeveer.

nu komt het zo definitief over.

maar goed, ik ga volgende week weer even horen.

eerst bij de ene juf, en dan bij de andere :wink:

Hahaha ga je ze tegen elkaar uitspelen? :twisted:



Til niet te zwaar aan zo’n CITO hoor. Het is net als bij die van groep acht vaak een momentopname.

En één van de redenen waarom wij hem niet gebruiken, is dat kleuters zich met zulke sprongen kunnen ontwikkelen, dat wij het niet echt representatief vinden…

Bovendien past toetsen niet in het kleuteronderwijs, maar dat is mijn persoonlijke mening.



Jelle is van januari, en heeft dus een half jaar extra groep één gehad. Voor hem is het heel goed geweest. Hij is nu duidelijk de oudste, en staat een stuk steviger in zijn schoenen.

Vaak is de basis steviger als ze wat langer in groep één zitten. Maar als er verder geen aanleiding is, kun je erop staan jan naar groep één te doen. School heeft wel het laatste woord trouwens.



Ik heb het ooit één keer meegemaakt dat ouders een septemberkind persé naar groep twee wilden hebben. Ik vond hem emotioneel nog veel te jong. Uiteindelijk is hij wel doorgegaan, maar heb ik gezegd dat dit buiten mijn verantwoordelijkheid zou gebeuren. In groep vier is hij uiteindelijk toch blijven hangen. Ik had toen erg de neiging om "zie je wel’ te roepen! :twisted:

de juffen tegen elkaar uitspelen :think:

moet maar niet hahah

de ene is nl. ook een buurvrouw van ons hihi

(buurvrouw van hemelsbreed gezien 2 km verderop :wink: )



en ik weet wel dat cito een momentopname is.

maarr ik heb wel het idee dat zij daar veel van laten afhangen.

jan is voor met schrijven ed, maar met tekenen weer niet.

en wil nog graag aan kinderen zitten (zijn manier om te zeggen ik vind je leuk)

dit probeer ik hem wat af te leren, door uit te leggen dat niet iedereen dat leuk vind.



dat school het laatste woord heeft, dat weet ik en begrijp ik ook wel.

zij zien hoe kids zich in de klas gedragen.

heb alleen het idee dat hij meer uitdaging nodig heeft dan hij nu krijgt

Maar wat is ‘voor’ en wat is ‘achter’? :think: Juist de tekenontwikkeling kan onnoemelijk snel gaan. En de tekenontwikkeling heeft alles te maken met voorbereidend schrijven.

Snap je me een beetje?



Dat schrijven wat kleuters doen, is vaak nog het tekenen van letters.

Jullie moeten je ook afvragen wat jullie belangrijk vinden voor Jan.

Vaak, als wij van die twijfelgevallen hebben (wat een naar woord zeg!) kijken we hoe zo’n kind in de groep ligt. Soms doe je meer kwaad dan goed door een kind uit de groep te halen door hem extra te laten kleuteren.

Ik heb Jan natuurlijk nooit meegemaakt, maar je hebt kinderen die we ‘sociaal onhandig’ noemen. Dus inderdaad nog niet weten hoe ze het moeten aanpakken contact te maken. Vaak zijn dat kinderen die emotioneel ‘jong’ zijn.

Maar goed, dit alles zul je warschijnlijk allemaal al wel weten…



Een groot misverstand is dat er in groep één geen uitdaging zou zijn. Met oudste kleuters in groep één doen we ook dingen uit groep twee; er zijn ook letters, voorbereidend schrijven of we laten ze in de middagen meedraaien in groep twee. Er zijn mogelijkheden genoeg denk ik…

Maar waar gaat jullie voorkeur dan naar uit?

voor en achter weet hij, middelste, eerste en laatste ook.

ik had vanmiddag drie messen naast elkaar op tafel gelgd en vroeg hem van hoeveel er liggen, wat is de midelste ed.

ineens legt hij de messen anders nee.

ik vraag waarom doe je dat?

nou nu ligt de kleinste vooraan, de iets grotere in het midden en de grootste als laatste.

okeeee,… hij kent het spelletje al hahaha



wat wij willen,…

ik wil wat het beste voor hem is !!!

zelf denk ik dat het goed voor hem is als hij wat bij zijn vriendjes en vriendinnetjes blijft en dat houdt in meegaan.



uhm,… opdrachten uit groep 2 doen ze niet echt met de oudsten,…

Woehahaha ik bedoelde niet de begrippen voor en achter, maar voor of achter lopen in ontwikkeling… :lol:

Misverstandje… :wink:



Ik zou toch even flink in gesprek gaan met de juffen. Kunnen daar in ieder geval geen misverstanden over bestaan…

Hou je me op de hoogte?

:oops: ben blond he :mrgreen:

(foto zegt genoeg denk ik :wink: )



als ze de cito helemaal hebben afgerond, zijn er 10 minuten gesprekken "en dat is een goed moment om het hier over te hebben"zei de juf,…



maar ga volgende week nog ff bij de ander juf polsen hihih

:lol:

Wanneer krijgen jullie zomervakantie dan? Ik vind het allemaal zo aan de late kant…

heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel laat :thumbdown:

23 juli pas ,…



vind het ook wat laat hoor

maar goed, doe er weinig aan.

nou hoorde ik vanmiddag van een andere ouder, dat ze een paar weken terug ook al een paar testjes gedaan hadden,…

vind het vaag dat ouders daar niet van op de hoogte gesteld worden

het was ook dat ik vroeg hoe het zat, anders had ik niet eens geweten dat ze citotoetsen gingen doen,…

Ja das een beetje gek ja.

Maar aan de andere kant wilden ze misschien geen onnodige onrust zaaien… :eh:

Het komt ook een beetje doordat er CITO voor staat, dat klinkt zo ernstig.

Je hebt trouwens recht op inzage he, dat wist je toch wel?

nee,…

vertel vertel !!!

Nou, toetsresultaten mag je volgens mij gewoon bekijken…

Ik laat bij een tienminutengesprek vaak even een overzichslijstje zien aan de ouders van een observatie-instrument (soort leerlingvolgsysteem voor kleuters) wat wij gebruiken.

In het kader van een open relatie met ouders onderhouden, is dat wel zo prettig vind ik.



Je kunt toch gewoon vragen of je een keertje die toets mag bekijken? Kun je ook onder het mom van professionele interesse doen trouwens…

haha da’s idd ook een leuke ja.

bij de vorige 10-minuten gesprek, heb ik geen lijst gezien hoor!!!

alleen een schrift waar ze wat op had geschreven,…

ik had toen een vraag gesteld van waar ik kam hem nu goed mee bezig houden, uitdagen.

ze zou met collega overleggen en er op terug komen.

4 weken later,… was het van oh ja,…even tussendoot terwijl er ook al andere ouders binnen liepen om hun kid in de klas te brengen,…

heb gevraagd of ze dat de volgende keer even iets anders wilde aanpakken,…

:thumbup:

Goed zo!

ik kan me dat nog herinneren ja, dat je daar tegenaan liep…

psies en dan 4 weken later er op terug komen :think:

nou ja we zullen maar denken dat ze het druk hebben :wink:

:lol:



Wel knap van ons trouwens. Met z’n tweetjes twee pagina’s vol kletsen…

ja goed he hahah

en dat nog bijna over 1 onderwerp ook !!!

heb trouwens een demo stukje can digicito gevonden,…

jan deed het op zn sloffen.

maar was ook wel errug simpel

Heel toevallig heb ik vrijdag een gesprekje gehad met een moeder over ongeveer hetzelfde. Een kind van oktober, kan groep twee volgens mij cognitief wel aan, alleen nog erg jong emotioneel gezien. Ouders twijfelden ook enorm.

Waarschijnlijk krijgt ze het voordeel van de twijfel…

Ik heb er wel bij gezegd dat het risico kan zijn dat ze in groep twee een jaartje langer blijft kleuteren…