CB, weinig aangekomen

Nou ik ben net terug van het cb.



Ze is in 5 maanden 7 cm gegroeid, ze is nu 81 cm. En zoals we al hadden verwacht, Lana is erg weinig aangekomen. In 5 maanden tijd is er wel 180 gr aangekomen. Ze woog op 19 april 9.420 en nu 9.600 gram Ze is nu ruim 19 maanden.

Maar ja, is niet gek ook gezien de hoeveelheid die ze eet.



2 bruine boterhammen met boter en vleeswaar

2 liga’s

Avondeten 3 tot 10 hapjes en een toetje.

1 stuk fruit



Ze weigert om meer te eten, ja lekkere dingen :wall: En ik weiger pertinent om haar te dwingen om te eten :naughty:



Maar goed, ook commentaar gehad op haar slaap. Ze slaapt best veel, dat weet ik, maar het is altijd al zo geweest, behalve in het begin dan.



Dit is haar dagindeling:



7 uur wordt ze wakker

8.15 uur 1 boterham

9.30 uur weer naar bed

12.30 uur wakker

13.00 uur 1 boterham

14.30-15.00 uur weer naar bed

17.30 uur wakker

18.30 uur avondeten, ontzettend weinig + toetje + fruit

20.00 uur weer naar bed



Ergens tussendoor geven we haar dan 1 a 2 liga’s.



Tja, kan er weinig meer van maken, als ze niet wil eten doet ze het niet :?

Nu wilden ze dat we in december terug komen om nog een keer te wegen. Prima toch, dan doen we dat, verwacht nu niet echt dat Lana ineens flink gaat aankomen :lol:

Geef mij ook zo’n slaapkoppie :shifty:



Kan je haar geen papfles geven voor ze gaat slapen ofzo.

:think: tom is en was ook zo’n slechte eter…



wij zijn toen gezonde alternatieven aan gaan bieden, vooral ook buiten de vaste eetmomente en ineens ging hij veel meer eten.



ook zijn wij het “aan tafel” eten ruimer in gaan vullen.

tom bleek een langzame eter…en neemt rustig zijn tijd…

dus nu zetten wij zijn eten als papa en ik klaar zijn met eten vanuit de kinderstoel op de salontafel en eet hij rustig in zijn eigen tempo verder.

en ineens ging zijn bord wel leeg…

het bord aan tafel leeg eten komt wel als hij groter is en sneller eten wil…



hij krijgt nu aangeboden: ( en dat blijft dus rustig een paar uur op tafel staan)

volkoren boterhammen, droog in stukjes ( hij lust geen beleg)

krentenbol

volkoren crackers

volkoren toastjes

volkoren honing rondjes van kellogs

volkoren koeken uit de bio winkel

als avond eten van die tortellini’s met tofu/kaas gevuld, of minihamburgetje…gebakken aardappelen smult ie van…maar verder lust ie niks…

van die dikke sultana’s

snelle jelle ontbijtkoek

enz enz enz



ook drinken zet ik klaar…in zo’n antiknijp ding…en zo in het langslopen slobbert ie dat dan naar binnen.



fruit snijd ik sochtend voor het onbijt naast zijn boterhammen enzo. ik laat het op tafel staan en al spelend snaait ie zo flink wat fruit naar binnen.

ik snij elke keer nieuw fruit, en zet het op tafel.

en zo eet hij nu rustig b.v. 2 peren en 2 kiwi’s op een dag.

soms 2 peren in 10 minuten, soms in 3 uur…en soms maar 4 stukjes…maar ik leg er geen druk op…het staat er…pakt ie het pakt ie het, en zo niet neem ik het in stilte van tafel en mik het weg of eet het zelf ff op :lol:



misschien een idee om het zo eens te proberen?

gewoon dingen klaar zetten en haar zo uitdagen om te pakken?



en elke ochtend na zijn slaapje en elke middag om 3 uur mag hij van mij iets ongezond(er)(s)…nu heeft hij een nibit fase, ook popcorn was hier favoriet, daarna een koetjesreep fase gehad…en nu is over op de jellybeans :roll: :drool:



eten is leuk en lekker en tom heeft heel veel moeite om dat in te zien, maar hoe losser ik er mee omga hoe opener hij wordt …hij steelt nu mijn kaas van mijn boterham :lol: om het daarna terug te geven met zo’n :sick: gezicht omdat het plakt :lol:



eten in boter gebakken wil hij ook niet, maar uit maiskiemolie lust hij wel :roll:



en idd een fles aanbieden voor het slapen lijkt me ook een goed idee !





wat een lang verhaal :oops: :mrgreen: ik bedoel het goed :-*



edit: tom slaapt ook in de ochtend nog een (flink) stuk…6 uur wakker, rond 8.30-9 uur naar bed…verschuift naar later als hij later wakker werd, dus 7 uur wakker is 10 uur naar bed…dan slaapt hij een 1 tot 2 uur en dan is hij wakker tot 17.30, dan naar bad.bed…slapen rond 19 uur…op goede kiespijnloze nachten slaapt hij dan door :dance: tot 6 uur, soms om 1 of 3 uur een (.)(.) snack :inlove:

Het eerste wat ik dacht was: laat haar maar een keer slapen overdag…



Dan is ze meer wakker, gebruikt ze meer energie en gaat ze misschien meer eten…



Ik weet van mijzelf dat als ik veel slaap (goh, wanneer was dat ook al weer :roll: :lol: 8) ) dat ik ook geen honger heb…

Ik denk dat Marlous wel een punt heeft :think: Ze heeft ook geen tijd om meer te eten, want de rest van de tijd slaapt ze gewoon :think: En misschien eet ze zo weinig als ze wakker is omdat ze idd gewoon geen honger heeft…

Wat doet ze als je haar wakker houdt, wordt ze dan erg vervelend?



Kaylee slaapt van 12 tot 14 ongeveer… en van 19 tot 7/7.30 :think: En die eet de hele dag door, als ze zou kunnen at ze zelfs slapend nog :lol:

Vicky en Marlous, als ik Lana wakker houdt is het dreinen, klieren, gooien, slaan, gillen, schreeuwen, hond en katten pesten, schoppen, knijpen.



Moet ik nog doorgaan :mrgreen:



Als Lana 's ochtends of 's middags wel eens wakker wordt gehouden eet ze helemaal niet meer omdat ze dan letterlijk omvalt van de slaap. Ze eet dan echt geen hap.

Oh over meer energie verbruiken… ze is net zo actief als ik ben, heel erg druk :lol: Kind heeft geen rust in haar kont, is altijd aan het rennen en vliegen, het liefst achter de katten en hond aan :mrgreen:

We hebben zojuist Lana vis gegeven, 5 hapjes, toen hield het op.



Fles pap net geprobeerd. Lukt niet.

Pap in een bordje --> kleien ipv eten dus :roll: Je wil niet weten hoe ze er nu uit ziet :wall:











Zo ziet ze er dus uit :wall:



Maar nog geen hapje eten :naughty:

Oh ja, ze heeft vanmiddag dus niet geslapen :? Dus dat werkt ook niet :frowning:

Ik zie gepureerd eten?



Misschien gewoon stukken aanbieden…??



Ik denk ook maar mee hoor :slight_smile:

Debbie,

Veron eet niet meer dan Lana hoor…

2 boterhammen, 1 koekje per dag, 2 stuks fruit, geen avondeten (3 hapjes met moeite) wel altijd yoghurt na…

savonds krijgt hij een fles melk…



Tja ik ben ook inspiratieloos met het avondeten van Veron… Hij eet soms wel een half potje als ik ben werken en Jeroen hem eten geeft…

Bij opa en oma eet hij beter als thuis, die kookt waarschijnlijk beter dan mij…

Ik maak er geen strijd van omdat het toch niet werkt… En Veron hoeft niet aan te komen, ja hij moet wel groeien natuurlijk maar hij is goed op gewicht (12 kilo)…



Hopelijk gaat ze wel snel beter eten…

Vond de tip van Guusje ook wel iets… Gewoon overal eten weg leggen en hopen dat ze dan wat eet…



gr patricia

Marlous, nee geen gepureerd eten. Ze eet alles in stukjes, maar dit was pap die zij met alle liefde ging kleien :lol: Dacht als je geen avondeten wil, misschien dan pap, maar zoals je ziet, ook niet echt een succes (voor eneco anders wel met deze was :lol: )



Patricia, we gaan nu ook de tip van Guusje gebruiken. Gewoon eten in de stoel en daarnaast nog wat eten op de tafel zetten. Ze eet in de stoel 1 boterham, dus dan maar een 2de boterham op tafel zetten.



Trouwens Marlous, ik wil niet hebben dat jij meedenkt! :wink: (muts, anders zet ik het toch niet hier neer als ik niet wil dat men meedenkt :-* )

Ik lag er gisteren in bed nog aan te denken en ik denk dat je t idd maar zo moet doen als wat Gusta zegt… Maar wel aan tafel beginnen… Misschien dat ze dan gaandeweg toch zo wat extra’s binnensnoept :think: Succes ermee meis :hug:

kijk, dit is tom’s ontbijt vandaag :drool:

ik zou -als ik heel eerlijk ben- geen pap aanbieden als avondeten.



hier krijgt ie gewoon een mini portie van ons eten, of wel iets anders maar wel zinnig en “gewoon” avondeten…dus bv wij aardappelpuree en hij gebakken aardappelen.

hij moet wel weten dat ZO avondeten eruit ziet :shifty:



kan je die pap anders zeg een uur na het avond eten aanbieden?

dat de link verdwijnt zeg maar?

dus gewoon 3 happen normaal eten, en dan een uur later de pap??







ow en marlous heeft mij heel erg geholpen met tom aan het eten te krijgen…dus :-*

de tip van op tafel zetten van kwam haar :angel: :dance:



ow ja: en zoals ik je al zei: tom lust alleen droog en hard eten. ( maar fruit dan weer wel :roll: )

misschien omdat ze wel liga’s eet eens iets uit tom zijn smaak proberen?

het lijkt me gewoon een zoektocht naar waar haar smaak ligt…hier is het ook elke keer weer een ontdekking wat ie wel en niet pakt…en het ergste is…hij verschuift steeds :lol: denk je ooowww dat vind ie lekker…nee hoor…meneer wil nu weer wat anders :mrgreen:



edit: ben ik een erg slechte moeder als ik zeg dat hij ECHT niet met eten mag smeren/spelen :think:

ik pak het bord weg. zeg dat ie netjes moet eten, dan vraag ik of dat lukken gaat, dan knikt hij ja, ik geef het bord terug…en lukt het niet dat zeg ik weet je nog…enz enz :oops:

Heb Lana nu verschillend eten aangeboden Guusje.



Eerst macroni met ham en kaas --> 1 hapje

Boterham met smeeraas --> 1 kwart van op

Geprakte banaan, liga en een scheutje sinasappelsap --> 1/8 schaaltje op

Zo nog een toetje en 10 druifjes, ja jullie lezen het goed ze is nog wakker en nog steeds bezig met eten :oops: al meer dan anderhalf uur :roll: :shifty:

Oh en ze zit aan de salontafel met de tv aan :oops:

He Debbie, ik zit je topic ook even te lezen. En die foto met de pap spreekt boekdelen :mrgreen: . Net zoals Marlous en Vicky al zeggen slaapt ze best veel en komt ze daardoor ook niet zo erg aan eten toe.



Je geeft aan dat ze begint te dreinen als ze wakker is. Maar dat is natuurlijk geen reden om haar dan maar steeds te laten slapen. Slaapt ze uit gewenning of uit vermoeidheid…

Is het misschien zo dat ze niet genoeg uitdaging in haar speelgoed heeft en zich gewoon niet zo goed (alleen) weet te vermaken. Ik zit ook maar even mee te denken :think: . Ik ga er ook vaak met haar op uit, even uitrazen in de speeltuin of op de fiets. Ik merk dat Esmee dat gewoon nodig heeft.



Hier ging het eten ook een tijd minder Ik weet wel dat Esmee beter eet dan Lana hoor, die eet haast alles wat ik haar voorschotel. Maar ze ging pas echt beter eten toen ik haar een vork of een lepel gaf en ze het zelf naar binnen mocht werken. Vraag niet hoe dat er in het begin uit zag maar nu kan ze die draai met haar lepel al erg goed maken en is het bord vaak helemaal leeg.

En wij eten hier gewoon wat de pot schaft, geen aparte dingen voor Esmée. Zelfs al eten we scherp of gekruid, dat moeten ze ook leren lusten.

Ik zit ook nog te denken. Misschien kun je haar wat meer variatie aanbieden.

's Morgens dus een keertje melk met pap ipv brood, of eens twee crackers. Of yoghurt overdag in plaats van na haar avondeten.



En als tussendoortje wissel ik de liga’s af met vers fruit (echt alle soorten en maten), yoghurt, kwark, rozijntjes, soepstengeltje, crackertje, biscuitje en laatst een paar pepernootjes.

Als jij iedere dag hetzelfde zou moeten eten en al weet wat je gaat krijgen gaat je trek ook weg.

Vat het niet als kritiek op maar ik denk maar weer even mee.

cath :clap:



debbie: tom moet ook wennen aan dingen…eerste keer kijkt ie :eh: , 2 e keer kijkt ie :think: derde keer wil ie voelen, 4e keer wil ie vasthouden maar geeft het daarna gillend terug :lol: :lol: en ergens na al die weerstand vind hij het ineens lekker :doh:



dus 2 keer 1 hapje zegt nog niks over volgende keren :inlove:



dus gewoon heel gevarieerd aanbieden, en pakt ze dit en dan weer dat :shifty:



is op zich om gek van te worden, maar ja…als het “even” zo moet, moet het maar “even” zo…



hier een knijpfruit fase gehad, daarna appels, toen peren, toen perzik, kiwi…ach en nu weer peren…



daarom maak ik ook altijd zoveel op zn bord, want doe ik dat niet en zijn smaak van de dag ligt er niet bij eet hij niet, terwijl al ik wel bv ontbijtkoek had neergelegd eet hij misschien wel 2 plakken :shifty:



:-*

Dat verschillend eten aanbieden gaat nu steeds beter Guusje!



Lana eet 's ochtends gewoon een boterham, 's middags een boterham, fruit en een liga, 's middags nog een keer fruit en liga en 's avonds krijgt ze verschillende schaaltjes met eten. Warme hap, fruit, worst/vlees, brood en daarna nog een toetje. Volgens mij vind ze het goed zo :dance: Ze eet tenminste en dat is al belangrijk genoeg voor mij.



Van de week had ze helemaal 's avonds niet gegeten dus werd ze om half 12 's avonds wakker. Heb haar toen een boterham met smeerkaas gegeven, nou… die ging er wel in. Arme meid had honger :frowning: