het carnaval is dus van as zondag t/m woe… bij ons op kdv vieren ze het die don & vrijdag HAHAHAHA
ach ze doen er iig iets aan…
misschien toch maar een pakje voor Dave kopen, jammer alleen dat het allemaal grotere maten zijn ( va 140…)
dus zal het wel BUMBA worden…
euh, nee… carnaval is niet a.s. zondag maar VOLGENDE week zaterdag t/m dinsdag(v.a. 21 februari) dus dat ze het donderdag en vrijdag vieren is niet zo heel gek hoor…
Ik ben geboren in Arnhem, daar kennnen ze het eigenlijk niet echt maar voor kinderen werd het wel gevierd. Nu woon ik al jaren in Eindhoven, en ja daar wordt het natuurlijk wel gevierd. Ik vind het helemaal leuk Brian gaat dit jaar als spiderman, dat wilde hij zo graag! Ik ben dit jaar verpleegster :mrgreen:
Carnaval echt vreselijk :sick: Een vriend van mij woont in Weert en kijkt er echt naar uit ben 2 keer meegeweest maar echt nooit meer!
Geeft mij de noord hollandse kermissen maar, mega gezellig en je hoeft je niet als een idioot op te hossen(dat is het gene dat ik ook o.a vreselijk vindt), gewoon oude spijkerbroek en t-shirt en aan lang leven de lol.
al ben ik een echte brabander, voor mij hoeft het niet (meer)
kan me een beetje ergeren aan de mensen die met carnaval doen alsof ze je beste vriend zijn, maar in nuchtere toestand je niet (willen) kennen.
Dus ben ik collegiaal geweest en heb op mijn werk aangeboden elke dag te willenwerken (gehandicaptenzorg) dus ik ga lekker met de bewoners carnaval vieren en that’s it!
sophie viert het wel op het kdv, maar heb daar een simpel peirrot-kiel voor. Vind 30 euro voor twee dagen nogal prijzig eigenlij…
Carnaval echt vreselijk :sick: Een vriend van mij woont in Weert en kijkt er echt naar uit ben 2 keer meegeweest maar echt nooit meer!
Geeft mij de noord hollandse kermissen maar, mega gezellig en je hoeft je niet als een idioot op te hossen(dat is het gene dat ik ook o.a vreselijk vindt), gewoon oude spijkerbroek en t-shirt en aan lang leven de lol.
Carnaval wordt ook vastenavond genoemd, al is dit eigenlijk de dinsdagavond van carnaval. Van oudsher was het een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was zich te buiten te gaan voor de 40 dagen vasten, waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke.
De vasten is ter herdenking van de 40 dagen die Jezus volgens het Nieuwe Testament in de woestijn vastte en tevens ook tot bezinning op de christelijke kernwaarden. Op vette dinsdag (voor de vasten) werd al het vet wat er in huis was opgemaakt omdat het anders zou bederven. De term is afgeleid van het Latijn: carne vale, wat ‘vaarwel aan het vlees’ betekent.
Een andere mogelijke verklaring voor de term is het eveneens Latijnse carrus navalis: scheepswagen, hetgeen zou verwijzen naar rondtrekkende groepen in een als een schip ogende wagen of kar, het zogenaamde narrenschip, maar ook kan slaan op het schip waarmee de god van de zee der Kelten/Germanen uit het noorden kwam om deel te nemen aan de winterfeesten. De Romeinen vierden het feest van de saturnalia dat veel kenmerken van het hedendaagse carnaval had zoals drink en eetgelagen, een soort prins carnaval, vermommingen en optochten door de straten.
Waarschijnlijk bestond het carnavalsfeest dus al langer dan de christelijke traditie, en heeft de kerk het gemakkelijker gevonden het heidense carnaval in een katholieke traditie om te zetten dan het uit te bannen. Dit was overigens ook met andere voorchristelijke feesten gebeurd zoals Kerstmis dat oorspronkelijk een ‘heidens’ midwinterfeest was.
Het ‘heidense’ carnaval werd in heel Europa gevierd. Bijvoorbeeld in Rusland is dit feest bekend onder de naam maslenitsa (vrij vertaald: boterfeest). Antropologisch gezien is het carnaval een omkeringsritueel, waarin maatschappelijke rollen worden omgedraaid en normen over gewenst gedrag worden opgeschort.
Nou hier een rasechte Oeteldonkse maarreeh ik doe er niet aan mee hoor! Ik ben toch niet voor niks uit Brabant vertrokken . Nee hoor ik heb er niet veel mee, als kind altijd wezen vieren en als puber altijd achter de bar gestaan maar nooit voor de bar…
Ik wil als alles volgend jaar met Sem wat beter gaat wel graag een keertje weer naar de optocht (en anders Sem hier laten op het kdv en Jim meenemen op dinsdag) Nannietje ga je mee? Mijn stiefje vroeg al of ik dit jaar met de kids in Engelen kom vieren, maar ik vind Jim nog te klein en met Sem gaat dat echt niet.
Nou wij hadden vandaag carnaval op school! :dance: :dance: :dance: :dance:
De hele school verkleed, echt geweldig. Meneer de schoolleider als Obelix, de baliemedewerkster(s) als clown, en Thomas zijn juffie als prinses.
Er hing 's morgens al zo’n verwachtingsvolle sfeer. De kleuters gingen eerst gewoon, volgens ritueel, de klas in met de ouders en bij het belletje moesten de ouders weer de klas uit.
Op de gang was inmiddels een verkleed dweilorkest (2 violen, accordion, dwarsfluit en “een kok” met een trommel en een lepel + koekepan) aan het spelen en een ouderkoor aan het zingen, en die gingen toen de trap op, naar de hogere klassen, haalden ze allemaal uit hun lokaal en alle kinderen liepen in een lange rij achter de muziek aan, toen weer naar beneden, naar de kleuterklassen en daarna met zn allen de grote zaal in, waar de kinderen achter elkaar gezellig liepen te hossen. Daarna nog een aantal liedjes gezongen en gedanst en daarna ging elke klas weer terug naar zijn klas.
Ze aten die dag ook allemaal pannenkoeken i.p.v. brood.
Toen ik om 12.30uur weer op school kwam, waren de kleuterklassen leeg en kwam er een vrolijk kabaal uit de grote zaal, trommels en andere muziek. Waren de kleuters en de 1e en 2e klas daar aan het dansen! :mrgreen: :dance: :inlove:
Daarna stuiterden ze achter juffie weer naar de klas, om rustig afscheid van elkaar te nemen en elkaar een fijne vakantie te wensen.
En toen mocht ik mijn hondje weer meenemen!
Echt gaaf!!!
Een andere moeder heeft foto’s gemaakt en zou ze naar me toe sturen!
Maar ik heb echt genoten, wat een geweldig gezellig kinderfeest!!! :thumbup:
Ik denk dat kermissen hier in Noord Holland en voornamelijk in West friesland echt niet zo veel verschild met carnaval hoor ;-)
Wat ik al zei hier draait de kermis niet om de Atracties.
Hier ga je om 10 te deunen tot de kroegen sluiten.
Mijn man is lid van een carnavalsvereniging, wij zijn dus al vanaf de 11e van de 11e (11 november, het officiele begin van het carnavalsseizoen) regelmatig aan het vieren. En dan gaat het donderdag de 19e echt los tot dinsdag de 24e. Ik vind het een erg gezellig feest.
Gisteren hebben we het al op school van onze dochter gevierd, super! School heeft ook een eigen blaaskapel en ze wisten er een erg leuk feest van te maken. Alle kinderen verkleed en samen aan het dansen!
En hier wordt de hele stad versierd, iedereen heeft een versierpakket thuis gekregen (van de carnavalsvereniging) om je huis te versieren. Het wordt echt prachtig! Wij wonen in de carnavalsstad van het oosten, Oldenzaal.