BV wat vinden jullie partners er van??

Ik ben beetje nieuwsgierig :mrgreen: wat vinden jullie partners van het geven van BV??



Mijn vriend wist voor de zwangerschap vrij weinig van borstvoeding, baby’s etc af. Hij ging er vrij blanco in en stond open voor alle informatie.

Toen ik hem de voordelen liet lezen van BV (voor mij stond t namelijk al vast dat ik BV zou gaan geven) reageerde hij zo; “huhh maar waarom zijn er dan nog moeders die niet voor BV kiezen?” :inlove: ik vond dit super! en was erg blij want zijn familie kijkt er toch wel iets anders tegenaan :?

En nu zegt hij ook vaak, wauw wat ideaal zeg, overal waar je bent mevrouw heeft honger, tshirt omhoog en hupsakee :mrgreen:

Het enige jammere vindt hij dat hij (net nu ze een maatje meer zijn :wink: ) hij er niet veel mee kan ivm TSR :mrgreen:



En jullie partners??

nano’s vader is een afrikaan. en in afrika is bv gewoon de enige optie. Geen bv geven staat in oeganda gelijk aan je kind zwaar verwaarlozen (ook omdat kv voor de meesten (99%?) niet betaalbaar is, het alternatief is dus gewone melk). Het is bij ons dus nooit een issue geweest, hij was teleurgesteld toen ik hem kwam opzoeken toen nano 6,5 maand was en ik hem sinds ene paar weken op dokteradvies 2 flessen per dag bij gaf. Zijn verbazing was ook groot toen ie er toen nao 1,5 was, achterkwam dat ik geen bv meer gaf. (en dat al 9 maanden niet meer…) wel grappig; ik hoor hier toch echt wel bij de bv-voorstanders, in oeganda vinden ze me volgens mij maar een mietje omdat ik met 6 maanden ben gaan bijvoeden en met 9 maanden helemaal ben gekapt.

Mijn lief gelooft net zo heilig in BV als ik. :thumbup:

@fiep klophout wrote:

nano’s vader is een afrikaan. en in afrika is bv gewoon de enige optie. Geen bv geven staat in oeganda gelijk aan je kind zwaar verwaarlozen (ook omdat kv voor de meesten (99%?) niet betaalbaar is, het alternatief is dus gewone melk). Het is bij ons dus nooit een issue geweest, hij was teleurgesteld toen ik hem kwam opzoeken toen nano 6,5 maand was en ik hem sinds ene paar weken op dokteradvies 2 flessen per dag bij gaf. Zijn verbazing was ook groot toen ie er toen nao 1,5 was, achterkwam dat ik geen bv meer gaf. (en dat al 9 maanden niet meer…) wel grappig; ik hoor hier toch echt wel bij de bv-voorstanders, in oeganda vinden ze me volgens mij maar een mietje omdat ik met 6 maanden ben gaan bijvoeden en met 9 maanden helemaal ben gekapt.




wat leuk om te lezen, en wat een wereld van verschil! Hoe je hier dan ‘wauw 9 maanden borstvoeding’ en daar ’ maar 9mnd BV’ wat ik me wel afvraag stel nou dat t moeders daar niet lukt om BV te geven, overlijdt hun kind dan (aangezien gewone melk vaak niet getolereerd wordt door de darmpjes)? Of lukt het in feite alle moeders om BV te geven?

Mijn vriend wist er niet veel vanaf.

Enkel wat hij rond zich had zien gebeuren, en dat was zijn schoonzus die telkens met 2-3 maanden overschakelde op KV en daar telkens ontzettend blij mee was, “dan was ze van de BV vanaf”.



Voor mij stond het als een paal boven water dat ik BV ging geven, en na er ontzettend veel over gelezen te hebben op BV.com, stond het zelfs heel erg vast dat ik niet ging bijvoeden voor 6 maanden, en tot minstens een jaar ging doorgaan.



Mijn vriend vond het allemaal OK, ik zou wel weten wat en hoe.

Na 6 maanden vond hij het nog OK, al heb ik hem toen eens horen zeggen dat hij het na een jaar toch niet meer vond kunnen.



Nu zijn we alweer 14 maanden aan de borstvoeding, en heeft hij er zich al bij neergelegd dat ik gewoon stug doorga. :inlove:

Hij vindt het ook gewoon heerlijk als hij ziet hoe ons meisje geniet.

@océan wrote:





wat leuk om te lezen, en wat een wereld van verschil! Hoe je hier dan ‘wauw 9 maanden borstvoeding’ en daar ’ maar 9mnd BV’ wat ik me wel afvraag stel nou dat t moeders daar niet lukt om BV te geven, overlijdt hun kind dan (aangezien gewone melk vaak niet getolereerd wordt door de darmpjes)? Of lukt het in feite alle moeders om BV te geven?




ik weet niet wat er precie smet kinderen gebeurt die geen bv krijgen, sommige zullen door andere gevoed worden, andere gewone melk krijgen (vader van nano heeft ook geen bv gehad (door zijn moeder verstoten, zielig verhaal) maar leeft wel nog…). Maar ik weet ook wel zeker dat het slagingspercentage heel veel hoger ligt dan in nederland. Er is heel veel kennis dat van generatie op generatie gaat, het is niet een kwestie van kiezen, en mensen stoppen er ook veel meer tijd in. Overal waar je komt liggen kidneren de hele dag aan de borst, overal waar je kijkt, zit wle iemand haar kidn te voeden.



ik heb even een schemaatje gezocht:











wat ene vershcil he, in die jaren, alhoewel het percentage dat uberhaubt bv krijgt, vrij gelijk blijft: nog steeds steeds met 14/15 maanden ongeveer 90% aan de borstvoeding!

(hmmm zou leuk zijn om eens een vergelijkbaar grafiekje van nederland te zien…)



(iets dergelijks gevonden: Percentage zuigelingen in Nederland dat op de eerste dag na de geboorte en op de leeftijd van drie en zes maanden uitsluitend borstvoeding krijgt

)

Jeroen wist niet beter… Ik had een bv-cursus gevolgd en hem daarover verteld…

Hij vond het geweldig, en snapt niet dat anderen het niet proberen omdat dit toch het beste is wat je een kind kan geven…



De eerste week verliep niet geheel vlekkeloos en toen heeft hij weleens geroepen; pak een fles maar ondertussen vond hij het prachtig om Veron met een spuitje moedermelk bij de voeden…



Hij vond het ook niet erg dat ik overal Veron voedde en dat ik pas (whawhawha) met 10 maanden ben gestopt…

Bij een volgende blijf ik langer geven heb ik mezelf al voorgenomen… Had nooit moeten stoppen maar was toen wel blij met mijn keuze…



gr patricia

wat leuk die grafieken en ik denk dat t er in NL heeeel anders uitziet. Zoals ik t nu zie gaan ze lang door met BV, en beginnen ze dus heel vroeg met bijvoeden.

Mooie en veelzeggende grafieken Fiep!





Mijn man, Robert, heeft sinds net voor Tosca’s geboorte aanzienlijke psychische uitdagingen. Hij heeft artrose in zijn schouders en best veel pijn, en heeft veel werkzaamheden thuis over moeten nemen doordat ik aanhoudend vaak flink ziek was. Maar toch heeft hij (en nog steeds) altijd 101% achter de bv gestaan van beide meisjes. Sterker nog, hij is zó fanatiek en goed geïnformeerd dat hij vrouwelijke collega’s of kennissen regelmatig de mond snoert als het gesprek over bv gaat en hij altijd even zijn zegje doet over hoe het nou eigenlijk wél zit :lol: . Dus hier heb ik geen gewone bv mafia in huis, maar een regelrechte “Don Robert”… :thumbup: .



De beslissing om minstens 9 mnd. door te voeden in Tosca’s geval is dan ook iedere keer goed doordacht en samen genomen. Wegen de voordelen voor Tosca nog op tegen de extra belasting binnen het gezin… ja… dan gewoon doorgaan! Zonder zijn overtuiging van het nut van bv was dat een héle moeilijke, als niet onmogelijke, klus geweest.

Hier ook een man die er volledig achterstaat.

Aangezien Wessel een koemelkallergie heeft, volg ik een zeer streng dieet met als gevolg dat ik zelf een beetje aan het in-teren ben.

Van de week zei hij dus tegen mij,je hoeft van mij geen bv te geven hoor, als je het niet meer trekt.

Maar ik ga toch nog maar eventjes door, want ik weet van Robbert nog hoe een hekel ik had aan flesjes maken.

Tshirt omhoog en happen is veel makkelijker. :mrgreen:

Het was voor ons allebei de enige logische keuze, net als het bijvoeden met 6 maanden en eerst op onze kamer laten slapen. Hij gebruikt de bv ook wel eens als excuus: hier, neem jij haar maar, waarschijnlijk wil ze even drinken :mrgreen: . Hij test mij wel regelmatig door te zeggen: ach joh, kap er nu gewoon mee. Maar op het moment suprème staat hij altijd achter ons! :thumbup:

Mijn man staat er ook helemaal achter! Alleen baalt hij er idd ook van dat ik tijdens sex liever niet heb dat mijn (.)(.) de aandacht krijgen die ze verdienen ( zijn woorden hahaha)



En hij betrapte een vriend van hem erop dat hij echt zat te gluren om mijn borsten te zien toen ik aan het voeden was. ( onzin hoor, dat haalt hij zich maar in zijn hoofd)

Mijn vriend denkt er net zo over als ik. Ondanks dat het bij Kaylee helemaal niet gelukt is, gaat hij er gewoon van uit dat ik t weer ga proberen. Voor ons allebei is niet proberen gewoon geen optie. En als het ons lukt, dan eigenlijk liefst minstens tot broertje 1 jaar is…



Bij ons is het net als bij Biebels:


Het was voor ons allebei de enige logische keuze, net als het bijvoeden met 6 maanden en eerst op onze kamer laten slapen.

Leuk dat je die info plaatst Fiep!



Mijn man vindt het prima. Al hoor ik m nogal eens roepen dat het na 6 mnd over moet zijn, maar dat ga ik helemaal niet op de kalender af organiseren hoor :mrgreen:

@Anita wrote:

Mijn lief gelooft net zo heilig in BV als ik. :thumbup:


Ja, zo kan ik het ook aardig samenvatten. Hij ligt iedere aanstaande vader uitgebreid voor over borstvoeding en voeden op verzoek. :inlove: En hij vertelt als het ter sprake komt ook nog steeds met trots dat Myrthe nog borstvoeding krijgt.

Sorry hoor meiden, ik houd hem zelf! :wink:

mijn man roept al vanaf dat tom bijna een jaar is dat het wel minder mag…maar binnenkort is tom 2 en drinkt nog steeds :inlove:



papa lijkt niet trots, maar in het openbaar vindt ie het maar wat stoer als ik Tom voedt :inlove: :dance: :inlove:



stoppen :think:

weet niet wie wint…tom of mama ( die helemaal nog niet stoppen wil :oops: )

papa heeft niks te willen 8) :wink:

manlief is pro BV, elke keer als ik er doorheen zat, zei hij “kom, we proberen het nog een weekje, en beslissen dan wel wat te doen”, en vaak was ik er dan weer helemaal klaar voor.



uit eindelijk gestopt rond 1 jaar, omdat ik graag zwanger wilde worden, en dat leek maar niet te lukken met Bv er bij…

Mijn vriend staat achter wat ik doe.

Heb nu effe een BV dip, en hij helpt me herinneren dat ik moet drinken.

Als ik het niet zie zitten motiveerd hij me weer! :

En ga zo maar door :inlove:

Het is voor hem net zo vanzelfsprekend als voor mij dat ik BV zou geven.

Het maakt hem ook niet uit hoe lang ik het ga geven, als ik maar blij ben (en Sofie ook :mrgreen: )

Toen Tygo nog een baby was vond mijn man het wel oké dat ik bv gaf. Toen Tygo 1 jaar werd vond hij dat ik wel kon stoppen met bv. En nu vind hij het belachelijk dat ik nog steeds bv geef. Hij vind dat ik Tygo afhankelijk maak van mij :roll:



Maar ik stop niet hoor. Pas Tygo er zelf klaar mee is, dan stoppen we ermee :wink:



Het is niet zo dat hij er op tegen is hoor. Maar veel mensen in onze omgeving, ouders, vrienden, enz, vinden langer dan 6 maanden bv geven niet kunnen. en dat laten ze ook regelmatig weten. Mijn man schaamt zich dan soms om te zeggen dat ik nog steeds bv geef :frowning:

Johan zegt de laatste tijd wel vaak: er komt toch niets meer uit, waarom hou je er niet mee op? :twisted: