BV-groeicurve

Hallo collega bv-ers…

Op het cb wil men nog wel eens beweren dat je kindje te licht of te klein is volgens de groeicurve… Mocht dit bij jou ook gebeuren, kijk dan even op deze curve… Dit is een curve die alleen bestaat uit bv-kindjes, en niet uit voornamelijk fleskindjes, zoals bij de groeicurve van het cb…!! Zo zit Chris volgens de cb-curve qua lengte op het gemiddelde, en volgens de bv-curve aan de bovenkant… :smiley:

http://www.promom.org/bf_info/growth.html

Ben eergisteren met Jay naar het cb (je weet wel die geweldige instelling die bvmama’s zo goed kan ondersteunen en stimuleren ::)) geweest en ja hoor!! Wat zei ze!!!? Geef je nog steeds bv!!! Nog steeds, mens ik ben pas begonnen, ik heb maar gelijk gezegd dat ze dat niet meer hoeft te vragen aangezien ik Maro bijna 2 jaar heb gevoed!! Daar schrok ze wel even van, maar nu wist ze het tenminste.

Hij zat in de curve net onder het gemiddelde met lengte wel erop. in de Bv curve zit hij er volgens mij net boven, hij is wel een beetje onduidelijk vind ik is moeilijk te zien waar je uitkomt…of ligt het aan mijn ogen!?

Hij weegt nu 5070 en is 58 cm lang en 2 maandjes oud, toch wel een mooi resultaat hé ;D We zijn nl begonnen bij 3340 en 49 cm!!

Nog borstvoeding nou het moet niet gekker worden hoor!!



Even een citaat uit het Groeiboek:

"Vergelijk de groeicurve van je kind niet te vaak met die van andere kinderen. Elk groeipatroon is uniek, afkomst en aanleg bepalen ook voor deel de bouw van jouw baby."

Uhh… Wat doen ze zelf op het cb dan…?? Juist, de curve van jouw kind vergelijken met die van anderen…!! ::slight_smile:

Maar jeetje Leila, ik vind het ook een beetje not done hoor, een kind van 2 maanden nog steeds bv te geven… ::)…

Grappig trouwens dat ik je ineens op het bv-forum zie verschijnen… :smiley:

Ja ik kwam jou daar net ook tegen ja, ja ik was al eerder langsgeweest toen ik zwanger was, maar voelde me er nog niet thuis ajbwib! Nu ben ik weer van de mafia en bedacht me opeens dat er ook nog een leuk bv forum was, vandaar!!

Dus nu spreken we elkaar nog vaker ;D

Donna Leila 8)

Maar ik ga nu slapen, ik heb nl nog nachtdienst!! :stuck_out_tongue: Zal blij zijn als hij lekker een xtje blijft slapen, Maro sliep de eerste week 1 xtje door, daarna maanden niet natuurlijk maar Jay heeft nog geen nacht doorgetrokken!!! Dus ik zeg hem elke avond dat hij best wel door mag slapen hoor! Het werkt alleen nog niet ::slight_smile:

Help je me duimen, ik wil nu maar 1 nachtje das toch niet te veel gevraagd?? :wink:

Tot morgen dan maar!! Hier of daar!!?

Hoi yo,

Ja die curve kende ik ook al, en volgens deze curve zit yannick precies op het midden.
Ik mag 22 feb naar het bureau met hem, ben benieuwd of ze dan nog steeds zeuren over de borstvoeding.
Zal waarschijnlijk wel over die tuitbeker onzin gaan, dat ie uit een beker moet leren drinken.
tja, dat gaat zo moeilijk met borstvoeding. Hoef ik iig niet te proberen bij hem, hij wil Live en niets anders.
Ik hoop dat je een keertje doorgeslapen hebt, goed dat je kleine het zo goed doet op de borstvoeding.

Ik ga ook niet teveel waarde hechten aan die groeicurve hoor, er zijn genoeg andere dingen waaraan je kunt merken dat je kindje het goed doet op de bv.

Is het gewicht van je kindje trouwens niet een betere indicatie dan de lengte??

Kars woog bij de geboorte 3400 gram en na 11 dagen kwam er iemand van het cb om hem te wegen. Hij woog toen al 3920 gram :o Die vrouw kon het nauwelijks geloven, ze vroeg heel achterdochtig: En u geeft echt alleen maar bv??
Nou, er is echt alleen maar bv aan te pas gekomen en ik ben natuurlijk supertrots dat mijn kleintje het zo goed doet op mijn melk!!

Groetjes, Xanna

Luca is volgens allebei de curves een gemiddeld kindje.
Hij woog bij geboorte 3230 en viel af tot 2800 en weegt nu na 16 weken ruim 5900 dus ik ben dik tevreden en hij is nu 63 cm.
Hij ging in het begin als een speer is zelfs een keer een halve kilo op 2 weken aangekomen :o
Volgens de KA was dat omdat hij zo was afgevallen en hij zijn schade moest inhalen want hij kwam toen pracktisch elke week tussen de 150 en 250 gr aan.
Nu tussen de 100 en 150 per week en dat was prima volgens hem.
Luca doet het goed en is tevreden dus wat maakt mij die curves nou uit :wink: ;D

Deze curve kende ik al en heb hem gewoon in het groeiboekje gedaan. In de curve die ze op het cb gebruiken hangt mijn dochtertje onder de curves maar op de bv curve zit ze netjes op het 1 na onderste lijntje. Weet iemand of er ook een curve bestaat van kindjes ouder dan een jaar? Want morgen wordt mijn meisje al weer 1. En al weet ik dat ik me niets van de curves op het cb moet aantrekken het is toch wel fijn voor jezelf om vergelijk te hebben.

Esther het drinken uit de beker is met name belangrijk voor flesbaby’s en heeft te maken met de spraakontwikkeling en de tandjes! Met allebei de dingen hebben borstbaby’s geen probleem, ze lopen niet de hele dag met een fles vol suikergoed rond en de spraakontwikkeling gaat juist heel goed als ze aan de borst drinken, heeft te maken met de drinktechniek! Dus als ze hierover beginnen, gewoon even goed duidelijk maken dat dit een borstbaby is!! En dat ze nu eindelijk maar eens moeten gaan inzien dat er een groot verschil tussen zit hoe ze zich ontwikkelen, qua groei en spraak en alles eigenlijk!! Het wordt echt tijd dat de consultatiebureaus hun beleid gaan wijzigen en op een lijn komen te zitten, want de ene heeft wel een goede benadering van bv en de andere staan gelijk met een flesje klaar zodra je binnen komt, dat klopt toch niet!!??

Okay…hier komt even een ws domme vraag:

Hoe moet ik die grafiek lezen? Ik snap niet welke lijn ik moet nemen. Wat wordt er bedoeld met 5", 10" etc?

Was getekend: KIP ;D ;D

Hey Loekie,

Is helemaal geen rare vraag!

Ik zit me er ook altijd blind op te staren tot ik eens echt goed ging kijken en ik tot de volgende conclusie gekomen ben ( hopen maar dat het dan ook klopt he :P)

Je ziet die getalletjes rechts staan ( 5,10,15, 50, etc) Als je goed kijkt is de lijn bij nummer 50 dikker gedrukt dan de rest. Ik denk dat dat 50% is, oftewel een gemiddelde groei.
Volgens mij kan je die getalletjes zien als percentages.

Mocht ik het niet goed hebben, dan hoor ik het wel ;D

Groetjes,

Mickey

Nee hoor, klopt helemaal… Die dikke lijn is de P50, zoals die ook de cb-groeicurve staat, dus het gemiddelde…

Bedankt voor de infor Leila, die zal ik onthouden voor dinsdag.
Vandaag moest ik voor Milou.
Zeiden ze: had je dat niet samen kunnen plannen ???
Ja, kom eens zeg, ik maak die afspraken niet zo, dat doen jullie!

Hmm… Die doos weer…???

Ja, idd de tweelingdoos in de bocht

De mijne is trouwens weg… :smiley: De nieuwe kijkt je ook aan als ze tegen je praat…

Okay…help me hier eens uit! Â :-/
Bart is bijna 4 maand en weegt 5830 en is 62,5 cm (dd 8-2-05)… (We zijn gestart op 4400 en 51cm.)
Volgens de grafiek zit hij dan op de onderste lijn!!!
Hij krijgt nog 80% BV… dus 4x borst en 1x fles en de nachten slaapt hij door.

Het feit dat hij op op de onderste lijn zit, geeft me nu niet bepaald zelfvertrouwen! Bij het CB hangt hij op “-1” in de groeicurve. Zitten er dan dus toch niet genoeg voedingstoffen in mijn BV? Nu niet gelijk roepen svp dat dat niet kan…want hij blijkt nu “slecht” te scoren in 2 verschillende grafieken!!!

Hellep!!

Niet gelijk in de stress schieten Loekie! Even een vraagje, hoe groot zijn jullie zelf? Ziet hij er tevreden en allert uit? Speelt hij en onwikkeld hij zich verder goed?

Tot later!

:-*

Hij groeit toch nog steeds…? (90 gram per week is ongeveer het minimun) Plast goed, poept goed, is tevreden, vrolijk en alert…?? Dan moet je je er niet te druk om maken… Die curves komen voort uit zware en lichte kindertjes… En de jouwe is toevallig een lichte… Is in principe geen ramp hoor…

Als je er toch mee zit, kan je eens proberen om Bart wat vaker aan te leggen… Hoe minder tijd er namelijk tussen de voedingen zit, hoe vetter de melk is die hij binnenkrijgt (hoe langer de melk namelijk in jouw borsten zit, hoe meer vet er weer door het lichaam wordt opgenomen…) Of toch weer een late voeding inlassen… Leg hem slapend aan, en hij drinkt een voeding weg (daar went je lichaam binnen een paar dagen aan, dat er weer een voeding nodig is)…

Blijf vertrouwen in jezelf en in je lichaam houden…!! Want je doet het goed…!!

Op alle vragen kan ik gelukkig “ja”" antwoorden. Daarom ga ik ook nog steeds door met de BV…maar echt overtuigd ben ik niet meer hoor…mijn twijfels komen weer keihard terug!

Mijn man en ik zijn allebei van gemiddeld lengte. Ik ben zeg maar type zwaargewicht en mijn man lichtgewicht. Bart is een exacte kopie van zijn vader…die was ook klein tot ver in de puberteit…toen kreeg hij een enorme groeistuip. Maar het is niet de lengte van Bart waar ik over in zit…maar meer het gewicht.

Is het wel verstandig gezien deze grafieken om Bart door te laten slapen? We willen het vanavond proberen om de voeiding van 2330 over te slaan. Dit omdat hij gewoon boos wordt als we hem wakker maken om te eten. Maar jah…dan krijgt hij nog maar 4 voedingen ipv 5. Het CB zit liever 5 voedingen.
Zou hij zijn geringe groei echt toe kunnen met 4 voedingen? Misschien ook wel heel egoïstisch hoor…maar ik heb ook geen zin meer in nachtvoedingen omdat je de voeding van 23 uur overgeslagen hebt. Daarbij komt dat hij verplicht naar bed gaat van 1330 tot 16 uur. Dus dan houd ik nog maar 10 uur over. Gedeeld door 5 voedingen…das om te 2 uur voeden!! Éen borstvoeding neemt gemiddeld genomen 3 kwartier tot een uur in beslag…dus dat zou betekenen dat ik de hele dag aan het voeden ben!! Dat zie ik eerlijk gezegd ook niet zo zitten! Dus jha…waar doe je wijs aan? Ik weet het echt niet meer…