BV en antidepressiva

Vanmorgen bij de ha geweest en hij stelde een PPD vast. Hij heeft overlegd met de gyn en wilt met antidepressiva beginnen maar dan moet ik stoppen met de BV. En dat valt me zo zwaar. Kan 't nou echt niet samen ?



Op internet vind je tegenstrijdige adviezen over paroxetine. Dit zou volgens borstvoeding.com wel mogen met BV maar volgens de bijsluiter en het advies van m’n ha en gyn dus niet.

De vorige keer is de bv met zo’n drama afgelopen en nu liep het eindelijk lekker. Mannetje genoot, ik genoot, en nu …



Ik zal toch niet de enige zijn, iemand ervaring met bv en ppd ?

Ik vind sowieso dat er zoooo snel gezegd wordt je MOET aan de AD… :silenced: Tegen mij is het ook gezegd een hele tijd geleden en ben zoooo blij dat ik er niet aan begonnen ben… :pray:

Maar goed, allereerst komen er bij BV ook stofjes vrij die tegen depressie werken… dus daar alleen al, kun jij profijt van hebben…

Verder, zou ik een apotheker bellen… HA hebben doorgaans niet veel kaas gegeten van borstvoeding… :roll: gyneacologen al helemaal niet…

Ik zou zelf van de lijst van BV.com uitgaan… :angel:

Ik slikte al jaren AD. Ben gestopt tijdens de zwangerschap en na de bevalling ja hoor, daar was ie; ppd :roll:



In eerste instantie werd er ook gezegd dat bij het starten van AD de bv afgebouwd zou moeten worden. Dat heb ik dus ook gedaan, tot mijn grote spijt. Want later bleek dat bijv. Zoloft wél geslikt mag worden tijdens de bv! Dus laat je goed adviseren hoor!!



Sterkte :hug:

De apotheker adviseerde paroxetine aan de ha (ha heeft tijdens het consult gebeld met de apotheker en de gyn).

Daarna heeft hij de gyn gebeld en zij ging eea nakijken en vanmiddag belde de ha dat ze 't dus afraden met bv.

Weet echt zeker dat Zoloft ( sertraline) wél mag!

En dat is verwant aan paroxetine. Dus laat het echt goed uitzoeken, want stoppen is zó zonde!!!

http://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/medicijnlijst-e.html





Trouwens vaak ‘werkt’ een bepaalde AD niet bij je… dat kan, dat zou je een andere moeten proberen… je hebt zoveel soorten… Heb je dit aangegeven bij de HA?

Paroxetine staat trouwens ook in de lijst…

Veelgebruikte medicijnen

Hier volgt een lijstje van een paar veel gebruikte medicijnen die tijdens de borstvoedingsperiode veilig wordt beschouwd:



paracetamol (Panadol)

alcohol in redelijke (of verstandige) hoeveelheden

aspirine (de normale dosis, voor korte duur)

de meeste anti-epilepsiemiddelen

de meeste anti-hypertensie medicijnen

tetracycline

codeïne

niet-steroïde ontstekingsremmers (zoals ibuprofen)

prednison

thyroxine

propylthiourocil (PTU)

warfarin

tricyclische antidepressiva

sertraline (Zoloft)

paroxetine (Seroxat)

andere antidepressiva

metronidazol (Flagyl)

omeprazol (Losec)

permethrin (Loxazol)

lindaan

:thumbup: Goed speurwerk Faizaa!



Zó jammer dat de meeste ha daar helemaal nix van weten en gelijk ‘mag niet’ roepen. Echt zonde!

@Mip wrote:

:thumbup: Goed speurwerk Faizaa!



Zó jammer dat de meeste ha daar helemaal nix van weten en gelijk ‘mag niet’ roepen. Echt zonde!




:-*





Vind ik nou ook… HA zoeken vaak de ‘makkelijkste’ oplossing… niet de beste… :frowning:



Wat knap van je Mip, dat je doorgezocht hebt… zelf gedaan of had je een sterke LK achter je staan?

@faizaa wrote:

@Mip wrote:
:thumbup: Goed speurwerk Faizaa!



Zó jammer dat de meeste ha daar helemaal nix van weten en gelijk ‘mag niet’ roepen. Echt zonde!




:-*





Vind ik nou ook… HA zoeken vaak de ‘makkelijkste’ oplossing… niet de beste… :frowning:



Wat knap van je Mip, dat je doorgezocht hebt… zelf gedaan of had je een sterke LK achter je staan?




Een psych die zelf bv heeft gegeven én een top gyn!



Naja en ik weigerde te geloven dat er nix mocht. Heb tijdens de zwangerschap notabene aan de morfine gelegen ( hernia) dus waarom zou ad niet kunnen tijdens de bv dacht ik.

En idd, kan heus!

Zó heilzaam om met een ppd tóch dat lichamelijke contact te behouden! Zó belangrijk dus juist om met een ppd als mogelijk is bv te blijven geven!

Oww ben het zo met je eens!!! :thumbup:

Ik heb het ook gehad in het ziekenhuis met medicijnen voor een longontsteking… bij hoog en laag beweren dat er niks voor bestond wat samen kon… Mijn man hier op kok veel info gekregen, een LK gebeld… en zelf info gezocht op internet… Het kan wel degelijk… maar zij willen je gewoon beter hebben en dat op de minst moeilijke manier… BV geven, wat een ‘gedoe’… Niet wetende dat idd wat je zegt, JUIST die BV die happy-stofjes bevat… EN idd dat lichamelijke contact… de voldoening dat je toch doorgezet hebt, geven je weer wat ‘kapsones’ die je best kan gebruiken bij een ppd…

Wat super van je Gyn… super! Mijn gyn in het ziekenhuis vroeg mij wat in hemelsnaam de toegevoegde waarde was van borstvoeding… Mijn bek viel open… :hand: Ik heb ook voet bij stuk gehouden en ben er zo blij mee… :angel:

@faizaa wrote:

! Mijn gyn in het ziekenhuis vroeg mij wat in hemelsnaam de toegevoegde waarde was van borstvoeding… Mijn bek viel open… :hand: Ik heb ook voet bij stuk gehouden en ben er zo blij mee… :angel:




:hand: :naughty:

Te idioot voor woorden.



Tis idd wat je zegt. Je moet zo snel mogelijk beter worden op de meest makkelijke manier. Even samen verder denken om te kijken wat er wél kan om ervoor te zorgen dat die boost van de bv voor mama én beeb door kan gaan lijkt dan ineens teveel moeite.

Terwijl ik dus uiteindelijk helaas wel gestopt ben met de bv omdat het me teveel energie kostte die ik op dat moment niet had. Maar tóch, de tijd die ik heb kúnnen geven heb ik gegeven.

Kortom Pimpernella, leg je er niet zomaar bij neer meis! :hug:

Jullie zijn schatten ! :-*



Heb net met m’n man gebeld en hij vond 't ook geen optie om te stoppen. Ik heb ook de info gegeven die jullie ook gaven en hij gaat dadelijk als hij thuiskomt met de ha bellen.

Heb ook net nog een LK gebeld en zij gaat eea nakijken. Kan over een 10 minuutjes terugbellen.

@Mip wrote:

@faizaa wrote:
! Mijn gyn in het ziekenhuis vroeg mij wat in hemelsnaam de toegevoegde waarde was van borstvoeding… Mijn bek viel open… :hand: Ik heb ook voet bij stuk gehouden en ben er zo blij mee… :angel:




:hand: :naughty:

Te idioot voor woorden.



Tis idd wat je zegt. Je moet zo snel mogelijk beter worden op de meest makkelijke manier. Even samen verder denken om te kijken wat er wél kan om ervoor te zorgen dat die boost van de bv voor mama én beeb door kan gaan lijkt dan ineens teveel moeite.

Terwijl ik dus uiteindelijk helaas wel gestopt ben met de bv omdat het me teveel energie kostte die ik op dat moment niet had. Maar tóch, de tijd die ik heb kúnnen geven heb ik gegeven.






En daar heb je hard voor gevochten… dusse, petje af… :clap: :-*

@Pimpernella wrote:

Jullie zijn schatten ! :-*



Heb net met m’n man gebeld en hij vond 't ook geen optie om te stoppen. Ik heb ook de info gegeven die jullie ook gaven en hij gaat dadelijk als hij thuiskomt met de ha bellen.

Heb ook net nog een LK gebeld en zij gaat eea nakijken. Kan over een 10 minuutjes terugbellen.






owwww ik hoop t zo voor je… :pray: dat je gewoon lekker door kan gaan… je hebt het al zwaar genoeg… :hug:

Hoop ook dat je door kunt gaan!

:pray:



Zo’n LK weet toch ook wel het een en ander over medicatie mag ik aannemen?

De LK zie ook dat paroxetine ok was. Dus Paul heeft net de HA gebeld en hij was in bespreking maar zou terugbellen.

Ben zo blij dat Paul ook zegt dat we niet gaan stoppen en dat we dan maar wat anders gaan proberen qua medicatie.

Nu nog wachten op de HA.

Super!

Hoop dat je een beetje intelligente ha hebt :wink: die een akkoord geeft!