Busongeval in Zwiterland.

Ik werd vanmorgen wakker en check elke ochtend Nu.nl op mn iphone… Dan gaat je maag draaien bij het lezen over het nieuws van het busongeval met kindjes die vanuit hun schoolreisjes weer terug naar huis keerde… Afschuwelijk dat je als ouders dan te horen moeten krijgen dat je kind nooit meer thuis kom! :sick:



:cry: Arme kindjes :vlinder: :kaars: :vlinder: :kaars:



Voor de mensen die het nog niet gelezen hebben:

9 Nederlandse kinderen in verongelukte bus

Door een ongeluk met een Belgische bus in Zwitserland zijn 28 mensen om het leven gekomen, onder wie 22 kinderen. In de bus zaten ook negen Nederlandse kinderen.

Ongeluk tunnel Sierre Fotoserie Video

Meer dan 20 mensen zijn bij het ongeluk gewond geraakt. Dat bevestigt een woordvoerder van de Vlaamse gemeente Lommel woensdag tegenover NU.nl.



De Zwitserse politie kan nog geen mededelingen doen over de nationaliteit van de slachtoffers. Volgens een zegsman worden eerst de nabestaanden geïnformeerd. Familieleden van de slachtoffers zijn al onderweg naar Zwitserland.



Ook het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag kan nog geen uitsluitsel geven over het lot van de Ned





Basisscholieren



De kinderen gingen naar scholen in Belgisch Limburg en Vlaams Brabant, aldus de zegsman. Onder meer basisscholieren uit Lommel, iets over de grens bij Eindhoven, en uit de buurt van Leuven. Hij kon nog niets zeggen over de oorzaak van het ongeluk. Het wrak van de bus wordt onderzocht. Tijdens een persconferentie om 15.00 uur wordt meer informatie bekendgemaakt.



Het ongeluk is dinsdagavond rond 21.15 uur in een Zwitserse tunnel bij Sierre gebeurd op de A9 in het Zuidwesten van Zwitserland.



De passagiers waren na een skivakantie op weg terug naar huis.





Tunnelwand



De touringcar zou de tunnelwand aan de linkerkant geraakt hebben waardoor de chauffeur de macht over het stuur verloor. De bus kwam op de andere verkeershelft terecht en kwam hard tot stilstand.



De jongste slachtoffers zouden zo’n elf en twaalf jaar oud zijn. De kinderen komen met name uit Lommel en Heverlee. De leerlingen waren onderweg naar huis van een skivakantie in Val d’Anniviers.





Traumahelikopters



Een aantal mensen is zwaargewond afgevoerd naar ziekenhuizen in de omgeving. Hiervoor worden ambulances en traumahelikopters ingezet. Bij de reddingsoperatie zijn naar verluidt zo’n tweehonderd reddingswerkers betrokken.



De Zwitserse politie is bereikbaar voor familieleden. De nabestaanden komen waarschijnlijk rond het begin van de middag aan bij de verschillende ziekenhuizen. Zij komen met twee airbussen van het Belgische leger naar Zwitserland en worden begeleid door slachtofferhulp, aldus Vlaamse en Zwitserse media.





nu.nl

verschrikkelijk





:kaars:

Ik snapte al niet hoe al die nederlandse kindjes in die bus kwamen maar die zitten/zaten :cry: dus op een belgische school net over de grens.



Wat een enorm drama. Ongelovelijk dat er zoveel doden zijn gevallen.

verschrikkelijk… heel de sociale media en forums treuren mee :kaars: :kaars: :kaars: :kaars: :kaars:

oh nee wat erg :cry: :kaars:

verschrikkelijk :cry: :cry: :kaars: :kaars:

Ik woon in Lommel en rij heel vaak langs die school… verschrikkelijk :cry: :cry:

Vanmorgen was er nauwelijks door te komen vanwege de pers.



De ouders zitten nu in het vliegtuig en sommigen weten niet eens of hun kind nog in leven is… :cry:



:kaars: :kaars: :kaars:

De teamleider van hub is nu ook naar Zwitserland…zijn dochter zat ook in die bus… Ik brand een :kaars: , want de kans is klein dat ze het overleefd heeft, als ik zo de berichten lees (Nederlandse nationaliteit)



:kaars: :kaars:

@marieke_dm wrote:

De teamleider van hub is nu ook naar Zwitserland…zijn dochter zat ook in die bus… Ik brand een :kaars: , want de kans is klein dat ze het overleefd heeft, als ik zo de berichten lees (Nederlandse nationaliteit)



:kaars: :kaars:




Dat komt dan wel dichtbij,

. Wat een enorme narigheid dit.

Jee :cry:



:kaars:

heel heel erg dit, zoveel kinderen…zo n klas helemaal kapot na een leuke vakantie…al die ouders en familie…

onbegrijpelijk erg :frowning:

:kaars: :kaars: :kaars:

Die arme ouders :kaars: Ik zit echt met tranen in mijn ogen de berichten te lezen.



Mijn man heeft 20 jaar skireizen voor kinderen georganiseerd bij een welzijnsorganisatie en dit was altijd zijn grootste nachtmerrie.



Hij betaalde dan ook liever fors extra om twee chauffers te krijgen en die de dag voor vertrek aankwamen, zodat ze een volledige nacht rust konden krijgen. Vaak wisselen chauffers op een parkeerplaats in duitsland en komt de "verse"chauffer met een personenauto uit nederland aangereden :wall:



Maar goed dat is hier allemaal niet aan de orde. Dit is zo diep tragisch… :kaars:

Het is inmiddels bekend dat er ook 7 Nederlandse kinderen omgekomen zijn.



:cry: :kaars:

:cry: :kaars:





:vlinder: :vlinder: :vlinder: :vlinder: :vlinder: :vlinder: :vlinder:

een special op de belgische tv



:kaars:

@marieke_dm wrote:

De teamleider van hub is nu ook naar Zwitserland…zijn dochter zat ook in die bus… Ik brand een :kaars: , want de kans is klein dat ze het overleefd heeft, als ik zo de berichten lees (Nederlandse nationaliteit)



:kaars: :kaars:




Net een telefoontje gekregen van een andere collega van hub…ze heeft het niet overleefd :cry: :cry:



:kaars:

@marieke_dm wrote:

@marieke_dm wrote:
De teamleider van hub is nu ook naar Zwitserland…zijn dochter zat ook in die bus… Ik brand een :kaars: , want de kans is klein dat ze het overleefd heeft, als ik zo de berichten lees (Nederlandse nationaliteit)



:kaars: :kaars:




Net een telefoontje gekregen van een andere collega van hub…ze heeft het niet overleefd :cry: :cry:



:kaars:


:cry:



gewoon geen woorden voor…

Marieke :cry: … wat erg… de kans werd ook steeds kleiner, hè…



:kaars:





Nu op VTM is er een speciale uitzending…

Wat een hel :cry:

Ook de uitzending aan het bekijken op VTM, niet te bevatten, niet te schatten…



Vreselijk! :cry: :cry: :kaars:

vreselijk :cry: :kaars: :kaars: