Buitenspelen (tot hoe laat, vanaf hoe oud)?

Tot hoe laat mogen jullie kinderen buitenspelen?

En vanaf welke leeftijd alleen?

Mijn zoon van ruim 6 mag met de buurjongens buiten spelen tot er gegeten gaat worden (als de buurjongens eerder eten komt zoon ook binnen). Hij mag van mij aan de overkant van de straat (waar ook het speeltuintje is) komen zolang het nog goed licht is, hij de auto’s goed kan zien en de auto’s hem. Wij wonen aan een hofje en daar mogen ze langer spelen, op het grasveld voor ons huis, of bij de buren op de trampoline. Het is dan wel eens donker maar mijn zoon draagt altijd zo’n fluoriserend vest over zijn jas.

Wij eten meestal tussen 17 en 17.30uur dus dan komt hij binnen en daarna ook niet meer naar buiten (behalve in de zomer dan).

Wij wonen aan een hofje in een dorp. De grote straat is wel wat drukker vandaar dat hij die alleen mag oversteken als het echt nog goed licht is (en dit mag hij pas sinds hij 6 is en goed heeft laten zien dat hij het kan).

Ik vind dit een prima tijd om buiten te spelen voor jongens vanaf 6, mijn zoon moet ook nog lekker zijn energie kwijt kunnen en doordeweeks zijn dit de enige momenten dat hij zijn vrienden de buurjongens kan zien.

Ik ben ondertussen wel vaak met het eten bezig, maar ook vaak zelf buiten omdat ik natuurlijk ook nog een meisje van bijna 4 heb die ook graag buiten wil spelen.

Maar ik ben wel benieuwd wat andere moeders als norm hebben voor het buitenspelen. Tot hoe laat en onder welk toezicht?

Sharon bijna 10 jaar, tot 5 uur.

Na het eten niet meer.

Maar daar komt aankomende zomer ook wel verandering denk ik.

Dan zou ze misschien na het ten om 6 uur nog een uurtje naar buiten kunnen tot half 8 ofzo.

Nu wonen wij in een gemiddelde stad in een neit al te nette buurt met enkel portiek en flatwoningen.

Kan me heel goed voorstellen dat als wij in een kinderrijke eengezinswoningen wijk zouden zitten er andere regels zouden gelden.

Het is nu eigenlijk zo dat ze bijna helemaal niet buitenspeelt, komt wel weer in de lente.

ze mogen buitenspelen tot papa thuis komt indien het dan nog licht is… dus nu met vroeg donker is het binnenkomen… papa komt dan niet veel later.

Zomers mogen ze tot we gaan eten en dan na het eten tot max 19.30… dan moeten ze echt naar bed.

Ze mogen dan voor spelen, in de speeltuin aan de overkant (kunnen we niet zien, wel horen) of op het schoolplein (alleen de oudsten)

Ik wil mijn 5 en 6 jarige in het donker niet meer op straat hebben. We zijn een 30 km zone, maar helaas rijden ze dat zelden en het zijn en blijven kinderen die ook met een reflectievest toch zo de straat op spurten… nee, doe maar niet :shifty:

Hier mogen de oudsten soms alleen buiten spelen (6 en 4) maar eigenlijk willen ze dat nog niet…

Achter bij ons is een groot grasveld met een touwklimnet en zand. Ideaal zou je denken maar er komen dus ook wel mensen met honden :roll: Er naast is een hondenveld nl.

Ze spelen dus meestal buiten terwijl wij er bij zijn, vind ik ook eigenlijk wel prima alleen met de komst van de baby is het nu even niet zo makkelijk iedere middag even naar de speeltuin, het park enz. te gaan.

Ze gaan ook wel eens alleen naar huis vanaf een vriendinnetje hier 5 min. vandaan. Dan moeten ze voor donker thuis zijn, wil ze dan nl. eht niet meer buiten hebben!

Hier moeten ze ook naar binnen als het gaat schemeren, meestal zijn ze het dan ook wel zat. Soms niet en dan mogen ze nog in voor of achtertuin spelen, maar echt niet daarbuiten. Dan laat ik dus ook de gordijnen wat langer open.

Mijn oudste ging met zes jr denk ik echt buitenspelen, meteen met zn broertje. De jongste wilde toen eigenlijk al direct mee en in de straat mocht dat ook wel, niet lang daarna ook naar het speeltuintje op de hoek. Toch ga ik vaak nog wel ff een boekje zitten lezen in de speeltuin (nu wat minder maar met een beetje weer vind ik dat wel lekker, heb ik ff een momentje voor mezelf zonder dat ik me thuis zorgen zit te maken, want dat doe ik toch wel snel).

Oudste is bijna 10 jaar dus tot 17.00 uur !

in de wat zomer langer, dan mag hij na het eten weer buiten spelen…

M wil helemaal niet buiten spelen nu hahaahahahaha.

Maar in de zomer mag hij tot het avondeten naar buiten.

Vakantie en weekend mag hij langer 20.00 ofzo maar soms ook langer want dan ben ik zelf ook buiten en anders is mijn broertje (12) ook waar ij speelt.

Gelukkig is dit bij onze zoon nog niet aan de oorde want ik zou het echt niet weten.

Ik weet nog wel dat wij thuis de regel hadden, dat als de lantarenpalen aan ging, we thuis moesten zijn :slight_smile:

Heb alleen geen enkel idee meer hoelaat dat precies was…

Ja, dat was bij ons ook! Zodra de lampen buiten aangingen moesten we naar binnen, leuke jeugd herinnering!

Vanaf hoe oud is afhankelijk van je kind, omgeving enz. Onze dame heeft van de week voor t eerst even alleen buiten gespeeld. De meeste ki in de buurt doen dat hier vanaf zo’n 2,5/3 jaar.

Hier moeten de kids 8 en 5 naar binnen als de lantarenpalen aan springen.

De jongste 2,5 mag voorlopig nog lang niet alleen buiten spelen.

@Cell wrote:

Ik wil mijn 5 en 6 jarige in het donker niet meer op straat hebben. We zijn een 30 km zone, maar helaas rijden ze dat zelden en het zijn en blijven kinderen die ook met een reflectievest toch zo de straat op spurten… nee, doe maar niet :shifty:

Ik wil hem dan ook niet meer op straat hebben hoor,

maar het grasveld voor ons huis is geen straat :angel: , en daar mogen ze best wel even spelen nog als het donker is, nemen ze vaak een zaklamp mee en gaan ze elkaar bang maken, meestal staat 1 van de moeders dan wel buiten/in de deur opening trouwens.

@Marite wrote:

@Cell wrote:

Ik wil hem dan ook niet meer op straat hebben hoor,

maar het grasveld voor ons huis is geen straat :angel: , en daar mogen ze best wel even spelen nog als het donker is, nemen ze vaak een zaklamp mee en gaan ze elkaar bang maken, meestal staat 1 van de moeders dan wel buiten/in de deur opening trouwens.

Ik zou op deze leeftyd niet willen dat hij buiten is in het donker… buiten om de straat en auto’s ben ik zelf meer bang voor gekke firguren die dan makkelijker hun gang kunnen gaan.

Tuurlijk ben ik niet zo naief om te denken dat dit alleen als het donker gebeurd maar vind persoonlijk dan 6 wel erg jong nog hoor.

Maar dat is natuurlijk iedereen zijn gevoel en ook per kind misschien wel verschillend.

Ik had eigenlijk zelfs nog nooit gedacht aan gevaar met auto’s e.d. Nu wonen we ook wel in een hele rustige wijk met weinig verkeer.

Maar die speeltuin hier… ik vind het in het donker zelf al onprettig om er langs te fietsen (veel hoge struiken), vind het echt een onprettig idee.

hier mogen de oudste 2 naar het speeltuintje 2 straten verderop, en in de straat tot de straatlantaarns branden. Ze zijn beide 7. Als ze verder willen afspreken bij een vriendje of vriendinnetje, dan kan dat alleen na afspraken zoals halen.brengen, of belafspraken. (even bellen bij aankomst en vertrek)

Mijn jongste van 4 mag alleen spelen in de straat tot de lampen aangaan, of naar het speeltuintje als er een van de oudste meegaat.

De allerjongste van 3 mag alleen buiten als er een volwassene bij is.

Marite, zie je hier een discussie in of zoek je ervaringen?

Als ik het zo zie dan vind ik dit meer een mama/papa vraagje :-*

Is goed Melanie! :-*

Wat doen jullie met kinderen die niet naar buiten willen???

@hanneke wrote:

Wat doen jullie met kinderen die niet naar buiten willen???

Anne wilt niet altijd naar buiten, maar die neem ik gewoon mee.

Er zijn hier ook niet altijd kindjes waar ze mee kan of mag spelen en alleen is ook maar alleen. Dus als ze niet zelf buiten gaat spelen lopen we extra rondjes met de hond en komen we langs verschillende speeltuintjes waar ze kan spelen. Of we verzinnen wel iets interessanst wat ze op de tuin kan doen (is ze ook buiten).

Sinds ze skeelers heeft vind ze dat super, dus is ze ook al veel buiten te vinden.

IVM buurtruzie kan Anne niet zo makkelijk alleen buiten spelen (dat vinden wij niet fijn).

Als er vriendjes of vriendinnen zijn dan mogen ze (afhankelijk van de leeftijd en het gedrag van het kind dat hier is) wel lekker alleen buiten.

Hier moeten ze gewoon. Ook in de winter. Halfuurtje buiten spelen, in principe iedere dag. Als ze heel de week al buitenspelen en ze willen een dagje niet dan niet hoor, maar wel in zo’n periode dat ze liever heel de week binnen zitten.

Negen van de tien keer blijven ze dan uren buiten, maar ik zou het idd wel anders doen als ze niet met zn drietjes zouden zijn, alleen is ook gewoon niet zo leuk!

Ik moest inderdaad ook vroeger altijd naar binnen als de straatlampen aan gingen… Maar dat was vanaf een jaar of 8… Daarvoor weet ik eigenlijk niet meer… Volgens mij speelden we toen altijd op het grasveldje voor het huis…

In het huis waar ik nu woon wil ik weg zijn voordat er buiten gespeeld gaat worden… Ik woon niet echt in een lekkere buurt… Maar goed, met een beetje mazzel is dat met gemak te doen :wink:

In de tuin mogen ze dan van mij spelen tot naar bed gaan als er de behoefte aan is, buiten tot een uur of 17.00 denk ik… Tenzij zomers als je lekker met de buren nog buiten zit