Hey dames,
Het blijkt dat we een heuze buikslaper hebben…alleen dan slaapt hij vrijwel direct in, kan zijn lucht in de darmen kwijt en slaapt als een roosje.
Maaaarrrrr…wij durven dit niet 's nachts te doen… Overdag checken we elke keer of het goed gaat. Het wordt tenslotte afgeraden om je baby op de buik te laten slapen ivm wiegedood.
Wat nu? Wat is wijsheid? Hoe kunnen we hem anders lekker laten slapen?
Thanks!
Do
Ik heb ook twee buikslapers, en ben ook altijd erg allert hierop geweest. De eerste 14 dagen gewoon op de zij (toen wist ik het natuurlijk nog niet ) en daarna op de rug. Dit ging even ‘goed’ maar in de box was het al veel op de buik. Daarna heb ik ze overdag op de buik laten slapen, en in de box op de rug laten spelen. 's nachts durfde ik nog niet, totdat ze zo sterk waren dat ik dit wel deed. Dat was tussen de 1 en 2 maanden…
Hier ook een buikslaper. Madam draait zelf op de buik s’nachts. Uiteraard vind ik dat niets, maar ik weet eigenlijk niet wat te doen. Terugdraaien heeft geen zin, ze draait zo weer om. Onze kleine man sliep ook al heel vroeg op zijn buik trouwens.
Als je kindje zo sterk is dat het zijn hoofdje zelf kan optillen, dan zou ik me niet zo’n zorgen maken. Hij ligt waarschijnlijk toch met z’n hoofd één kant op. Als hij die kant zat is, draait hij zijn hoofdje wel om naar de andere kant.
Zodra hij met zijn hoofdje naar beneden gaat liggen, moet je je afvragen of je iets moet veranderen, maar is dit niet het geval dan zou ik 'm lekker in zijn favoriete houding laten liggen!
@Helena wrote:
Als je kindje zo sterk is dat het zijn hoofdje zelf kan optillen, dan zou ik me niet zo’n zorgen maken. Hij ligt waarschijnlijk toch met z’n hoofd één kant op. Als hij die kant zat is, draait hij zijn hoofdje wel om naar de andere kant.
Zodra hij met zijn hoofdje naar beneden gaat liggen, moet je je afvragen of je iets moet veranderen, maar is dit niet het geval dan zou ik 'm lekker in zijn favoriete houding laten liggen!
Dat is precies wat het CB destijds tegen mij zei! Vertrouw op je kindje!
al mijn kindjes waren buikslapertjes, en nu bij ons meisje is dat ook zo, ze slaapt al van sinds ze ongeveer een weekje of drie is op haar buikje, dan is ze rustig ook omdat haar armpjes dan onder haar zitten en ze dat graag heeft. Ze draait haar hoofdje al goed van links naar rechts en corrigeert als ze plat op haar neusje ligt, bovendien slaapt ze met een speentje wat nog beter is voor de ademhaling. Ik denk natuurlijk ook wel aan de risico’s maar als je kindje goed ligt zo,waarom niet dan? Je moet er een beetje vertrouwen in hebben vind ik.
@Dominique wrote:
Hey dames,
Het blijkt dat we een heuze buikslaper hebben…alleen dan slaapt hij vrijwel direct in, kan zijn lucht in de darmen kwijt en slaapt als een roosje.
Maaaarrrrr…wij durven dit niet 's nachts te doen… Overdag checken we elke keer of het goed gaat. Het wordt tenslotte afgeraden om je baby op de buik te laten slapen ivm wiegedood.
Wat nu? Wat is wijsheid? Hoe kunnen we hem anders lekker laten slapen?
Thanks!
Do
Haai!
Lucas is nu 16 maanden en was voorheen een zij slaper en zodra hij kon rollen een buikslaper, wat ik ook doe hij slaapt alleen op zijn buik dus heb me erbij neergelegd… hij draaid nu altijd netjes zijn hoofdje op zij. wel maar 1 knuffel in bed en dekbed laag zodat hij niet kan verstikking alhoewel hij gerust zijn bedje verbouwd, ik denk dat je niet al te veel zorgen hoeft te maken. de kleine waar bij jou om gaat is 2??
@veertje wrote:
ik denk dat je niet al te veel zorgen hoeft te maken. de kleine waar bij jou om gaat is 2??
Volgens de banner twee maanden…
Hier had ik ook een buikslaper, hij sliep alleen als hij op zn buik lag en anders niet. Ik ben daar op een dag cold turkey mee gestopt. Hij moest naar het kdv en ik wilde niet dat ze hem daar op zn buik zouden leggen. Thuis bleef ik natuurlijk steeds in de buurt maar op het kdv kan dat niet, dus dan maar niet. Meneer sliep die dag op het kdv twee keer anderhalf uur op zn rug, en heeft sindsdien nooit meer op zn buik gelegen… :eh: :roll:
:oops: :oops: denk dat me ogen al half dicht zitten :oops:
@D. wrote:
@veertje wrote:ik denk dat je niet al te veel zorgen hoeft te maken. de kleine waar bij jou om gaat is 2??
Volgens de banner twee maanden…
Hier had ik ook een buikslaper, hij sliep alleen als hij op zn buik lag en anders niet. Ik ben daar op een dag cold turkey mee gestopt. Hij moest naar het kdv en ik wilde niet dat ze hem daar op zn buik zouden leggen. Thuis bleef ik natuurlijk steeds in de buurt maar op het kdv kan dat niet, dus dan maar niet. Meneer sliep die dag op het kdv twee keer anderhalf uur op zn rug, en heeft sindsdien nooit meer op zn buik gelegen… :eh: :roll:
Idd ik wil niemand bang maken maar als je het verhaal van Loek :vlinder: leest hier op het forum denk je wel 2x na bij buikslapen…
Er zijn andere oplossingen…
Het gaat namelijk om de ´´tegendruk´´ dat vinden sommige baby´s gewoon fijn,beperking en als je op je buik ligt heb je dat.
Ik zou éérst eens inbakeren proberen voordat je zo´n kleine baby op de buik legt,maar dat is mijn gevoel…
Ik vind buikslapen doodeng :oops: :-*
Heb je zij ligging al geprobeerd of inderdaad inbakeren!
Sorrie hoor :oops: ik dacht te zien dat je kleine 2 was :S Maar bij zo een kleintje zou ik heel voorzichtig zijn! Misschien vind je overdreven maar wij maakte luukje vaak wakker toen wij bij hem gingen kijken toen hij net kon draaien wel op zijn buik maar niet terug, dus hebben we een babyfoon met camera gekocht. Wel hebben wij hem toen altijd terug gedraaid toen hij zelfs nog niet terug kon.
Wij hadden dat ook, als je kind dat zelf doet kan je er weinig tegen doen.
Wat je wel kan doen zijn een paar maatregelen treffen.
Ik heb zelf een purflo matras gekocht toen ik merkte dat de kleine een buikslaper was. Het belemmert de luchtwegen niet en je kind kan vrij ademen. Voordeel is ook nog dat je het matrasje overal mee naar toe kan nemen en weer opbouwen.
De laatste tijd ligt hij er minder lekker op want hij is nogal beweeglijk geworden dus we hebben de nannycare in gebruik genomen. Werkt prima tot nu toe. Je kan ook kijken bij Angelcare. Die heeft zelfs 2 matjes.
Succes!
Hier ook een buikslaper - en ook wij hebben geaarzeld om het 's nachts te doen. Pas doen wanneer dat goed voelt! Hoewel hij altijd al op z’n eigen kamertje slaapt, deed ik eerst na z’n ca 5u-voeding hem in onze kamer leggen, zodat ik er zicht op had. Later kwam daar de avond van 19.00 tot onze bedtijd bij en opdenduur gaat dat zo goed dat je er niet meer bij stilstaat. Volg je gevoel… bij mij is m’n gevoel gaan volgen iedere keer dat ik zag dat hij zo heerlijk tot rust kwam (en ook goed zelf z’n hoofd naar opzij kon draaien) :think:
Er zijn ook periodes geweest dat moeders juist geadviseerd werd om kindjes op de buik te laten slapen, dus in mijn beleving zal het op zich zo’n vaart niet lopen :oops:.
@Marcella1975 wrote:
Er zijn ook periodes geweest dat moeders juist geadviseerd werd om kindjes op de buik te laten slapen, dus in mijn beleving zal het op zich zo’n vaart niet lopen :oops:.
Precies en sinds dat advies is terug getrokken en rugslapen is geadviseerd is het aantal doden door wiegendood gedaald…dát is mij té toevallig…dus hier géén buikslaperij…maar zoals ik zei ik word al naar bij de gedachte dus zal hoe dan ook andere oplossingen zoeken maar dat is ieder voor zich :shifty:
Er zijn bed rollen die voorkomen dat de baby omrolt.
De baby ligt tussen de twee rollen, en kan dus niet op haar buik rollen.
Volg je gevoel zou ik zeggen , er word veel gesproken over buikslapen maar is nooit bewezen dat t echt door buikslapen komt wiegedood, tuurlijk wil je dat risico niet nemen maar als je kindje er nou beter van slaapt .
Veron slaapt thuis in een zijligger maar op het kdv wil hij dat niet schreeuwd hij moord in brand daar slaapt hij alleen op zijn buik, eerst wilde ik dat ook niet, we hebben toen samen overlegt en nu slaapt hij altyd in de box daar zodat ze er constant zicht op hebben .
Ik zou echt doen wat je denkt dat goed is .
Succes
Thanks voor het meedenken!
Als je hem inbakerd krijst hij heel de boel bij elkaar…
Kruik werkt ook niet helaas.
Wat een heel klein beetje helpt, is het matras schuin (hoofd hoger dan kont), maar toch blijft hij huilen, komt moeilijk in slaap en slaapt minder lang.
Zo’n ding om te voorkomen dat hij omrolt wordt juist ten zeerste afgeraden door de wiegendood-stichting…
Hij slaapt nu overdag op zijn buik als hij in woonkamer ligt en ik hem dus hoor en zie, ik laat hem dan niet alleen.
Als hij in zijn bedje slaapt, dan laat ik hem eerst 5-10 minuten op de buik in slaap vallen (gebeurd zonder protest) en draai hem dan om. Gevolg is wel dat hij niet zo lang slaapt, maar goed dat is niet anders.
Nu nog een oplossing voor de periode vanaf 3.30-4.00 tot de ochtendvoeding van 6.00-6.30. Hij kan dan namelijk niet meer slapen op zijn rug, hij heeft dan last van zijn darmen.
Aangezien ik hem niet op zijn buik durf te laten slapen als ik geen oogje in het zeil kan houden, laat ik hem in mijn armen liggen (schuin + wiegend).Met als gevolg dat ik niet of nauwelijks meer slaap uiteraard!
X Do
Hoi Dominique,
Kijk toch maar even naar het purflo matras. De angsten hadden we ook. Toen we het matras kochten was het een hele opluchting voor ons. Vooral omdat hij nog 2 maanden oud was en zn hoofdje niet zelf kon omdraaien en optillen. We hebben vanaf toen een stuk rustiger geslapen.
ik heb zelf een aerosleep matras en hij kan zijn hoofd oprichten en draaien. Hij kan ook al heel zijn bed door kruipen! :shock: :lol:
En hem op zn zij leggen met twee rolletjes naast 'm, zodat hij niet terug kan rollen? Zou hij dan wel slapen? Op zn zij is misschien een veiliger gevoel dan op zn rug…