Budgetteren

Ik was maandag al bezig met budgetteren. Ik merkte nl dat we niet meer uitkwamen met de maandelijkse storting op onze gemeenschappelijke rekening. Wij geven dus 600 euro per maand uit aan boodschappen en drogisterijspullen (luiers, douche, deo etc). Ik wil dat terugbrengen naar 500 euro. en ook minder kleding voor de kinderen kopen. Afgelopen zomer gemerkt dat ze sommige dingen maar 2 keer heeft aangehad :oops: . Dat moet dus anders.

Wij kopen veel wat in de aanbieiding, meestal eigen merken en 1 keer in de week met een lijstje. Dat voorkomt inderdaad impulsaankopen.

ik kijk iederen maandagochtend wat waar in de aanbieding is (via internet want we hebben een nee nee sticker) en schrijf het op. Kijk dan of ik het echt nodig heb of niet, en ga op de fiets de supermarkten af. Als het regent niet, dan loop ik naar ah hier tegenover.

Doe wel alle boodschappen op de fiets want ik ga dus niet met de auto een aanbieding halen, dan kun je net zo goed naar de buurtsuper gaan vind ik. En we hebben alles op max 10 min fietsen, lidl, super de boer, plus, ah, kruidvat, trekpleister. We zitten dus ideaal qua locatie :wink:

@natas1 wrote:

@hermione wrote:
@kim79 wrote:
ik ga mij heel hard in een hoekje zitten schamen. Ons weekbudget is 200 euro voor incl tanken roken etc en daarnaast maandelijks 120 euro aan maaltijd cheques waarvoor we gewoon etenswaren in de supermarkt kunnen kopen. En dan zijn we maar met zijn 2en. En ook wij komen bij de lidl

:shock: bijna 1000 euro per maand aan boodschappen??? Afgezien van het feit datik het voor twee personen inderdaad veel vind… waar laaaaat je dat??? :o

Hermione, kim reageert nu even niet (want die zit in dat hoekje diep te schamen :wink: ) maar ik wil hier wel op in haken.

Ik was dit in het verleden ook makkelijk kwijt doordat ik veel benzine kwijt was, 2 tanken in de week zeker, dat is al gauw 90 euro als je dan ook nog bij iedere tankbeurt een pakje sigaretten , een mars een krantje of tijdschrift meeneemt zoals ik toen deed dan houd je helemaal niet zoveel over voor de boodschappen.Ik ging daarnaast ook nog eens regelmatig 's middags lunchen. Nou tel uit je winst. Bij die lunch bleef er wel eens een nieuw jasje,tasje,truitje, broekje oid aan mijn vingers plakken, ik kwam toen echt niet rond van 200 euro in de week incl. boodschappen, het was er al snel 300. En ja dan kreeg ik wel reiskostenvergoeding van mijn baas maar daar kon ik net mijn bootkosten van betalen.

natas

x

net boodschappen gedaan voor 44 euro inclusief luiers, en hoop daar toch vrijwel een hele week mee te kunnen doen. (misschien nog een keer wat verse groenten halen)

maar hier worden de wekelijkse boodschappen in principe op woensdag gehaald, en dan haal ik dus evt. ook koekje/snoep/chips in huis.

Is het op, dan is het pech want dan haal ik op woensdag pas weer iets anders.

Wie bedacht dit topic :naughty: Nu moet ik weer beschamend toegeven dat ik niet weet wat er hier uitgaat en ga ik weer een boekje bijhouden :roll:

Ik schat zo ongeveer 80 euro aan boodschappen, alles incluus.

Kleding zijn we het meest aan kwijt, ik ben daar behoorlijk pietluttig aan. En schoenen is helemaaaaaal een kostenpost :oops:

OKe, ik ga een boekje bijhouden vanaf vandaag… :oops: :mrgreen:

Elke maandag doe ik de boodschappen voor de hele week en dan ben ik zo’n 40 euro aan kwijt. (2 volw. + 1 baby)

Soms iets meer, soms iets minder dan 40 euro, ligt er aan of ik bier of wasmiddel e.d. nodig heb (wat hier lang niet elke week het geval is).

Van het ene gebruik ik een A-merk, van het andere een huismerk.

Luiers heb ik niet nodig, want ik gebruik katoenen luiers.

Verder reken ik ook de billendoekjes niet mee (die koop ik eens in zoveel tijd) en benzine verbruik ik heel weinig, aangezien ik bijna alles op de fiets doe.(Je staat trouwens versteld van hoeveel je mee kan nemen op de fiets als je fietstassen/mandje hebt)

Mijn man gebruikt voor zijn werk wel een auto, maar daar krijgt ie dan weer reiskosten voor.

Toevallig was ik van plan om vanaf volgende maand een ‘huishoudgeldpot’ te maken en dan kijken of ik het werkelijk red met 40 euro p/w (=200 euro p/m) :think:

Chris betaald hier de meeste vaste laten. Ik mijn eigen rekeningen, de extra losse boodschappen, kleding, luiers en uitjes. Ik heb nu op hethuishoudboekje punt en el een eigen account om te budgetteren wat betreft mijn eigen geld en kosten die ik maak. Posten aangemaakt die voor mij nu interessant zijn dus ben erg benieuwd welk overzicht het gaat geven op de langere termijn.

Ik pin elke week 150 euro voor de boodschappen, babybenodigheden en de dagelijkse dingetjes…

Ik heb nog in de planning een 2de betaalrekening te openen voor mijn salaris, waar de boodschappen en kleding en extraatjes van gedaan kunnen worden. Ik heb 4 wekenloon, mijn man maandloon en dat is soms behoorlijk onhandig…

Zit nu ook een dubbeltje op zn kant te kijken, wat een ellende altijd weer…

Mijn man is vandaag naar de Lidl geweest en hij was 63,01 euro kwijt voor de volgende dingen:

500 gram rundergehakt, 1 kilo kippendrumsticks en 600 gram kipfilet

2 bossen lente ui, 2 prei, 2 rode paprika, 1 kilo trostomaten en 2 bollen knoflook

2 x 2 ham/kip maaltijdloempia

1 kilo peren, 1 pot appelmoes, 1 kilo bananen en 1,5 kilo gala appelen

2 x 1 liter karnemelk, 2 x 1 liter magere yoghurt en 10 x 1 liter halfvolle melk vers

4 x 1 liter verse sinaasappelsap en 10 x 250 ml vruchtensmoothie

1 boerentarwe brood

1 pak plakjes kippenborstfilet, 12 scharreleieren, 1 rol geitenkaas en 2 potten appelstroop

4 zakken cashewnoten, 1 doos kinderkoekjes en 2 pakken chocolate chip cookies

1 x allesreiniger en 1 rol vuilniszakken

We hebben dus vlees, groente, fruit, brood en broodbeleg, melkproducten, vruchtensap en wat lekkere dingen voor 1 week.

Er staat geen rijst/pasta op, want daar halen we A-merk van bij de Digros en gaan we 1 keer per maand naartoe. En dat brood is alleen voor de kids, want mijn man en ik eten zelfgebakken volkoren brood.

Groetjes Saskia

Wij hebben net de weekboodschappen gedaan (Aldi en C1000) en waren ongeveer 75 euro kwijt.

We zijn met z’n zessen, maar jongste kost natuurlijk nog niks. We gebruiken geen wegwerpluiers en ik geef gewoon borstvoeding.

In de loop van de week moet ik nog een keer naar de bakker voor wat broden, en wat kleine extra boodschapjes. Als het goed is blijven we de komende week dus onder de 100 euro.

Op eten en drinken kun je best bezuinigen hoor. Als we een treetje energy drinks in huis halen, drinken we die week ook het hele treetje leeg. Maar hebben we die energy drinks nou echt nodig? :think:

Zo kun je al je eten en drinken bekijken.

Wij zijn met z’n vieren/zessen (dus man, ik, peuter en baby en 2 katten) en ik heb er de uitdaging in gevonden om inderdaad eten & drinken voor € 50,- te doen iedere week. Inclusief kattenvoer.

En exclusief melkpoeder voor de prinses en exclusief luiers. Wel inclusief vuilniszakken en wcpapier en keukenpapier enzo.

Het was even oefenen, maar gaat nu super.

Niet dat we geen geld genoeg hebben, maar ik vind het een heel goede oefening voor het geval we niet meer zouden hebben. Je wordt echt heel bewust van de prijzen en je gaat sommige supermarkten gewoon uitlachen wat ze voor bepaalde producten durven vragen. Vanochtend zeer in m’n nopjes dat het weer gelukt was (Lidl en Agrimarkt).

Ik doe ook echt net alsof we niet méér hebben en leg dus ook dingen terug als het boven het bedrag gaat uitkomen. Dan maar een week geen stuk kaas, maar smeerkaas. Er zit een calculator op m’n mobieltje en daar houd ik het op bij.

Klinkt vast freaky :think:, maar ons budget vaart er zeer wel bij! :dance: en onze lijn ook, want er zijn niet onnodig veel snoepies en koekies en dergelijke in huis… :angel:

klinkt dus erg bekend

wij hebben een tijd gehad dat we het idd ook moesten doen van een vast bedrag en toen liep ik ook met de calculator door de winkel

ondertussen is ons inkomen behoorlijk gestegen en hoeven we er dus helemaal niet meer op te letten maar ben nog steeds bewust van de prijzen.

Wij hebben vandaag ook onze weekboodschappen gedaan.

En wij kwamen toch op 60 euro kwijt alles in totaal.

Dus aardappelen, drinken, brood, beleg, vlees, groenten en fruit en zelfs nog lekkere dingetjes.

Nu zaten er ook veel drinken bij… Vooral voor de kleine. Dat was een mooie aanbieding dus heb gelijk 6 pakken gehaald dus die kan wel 2 maanden vooruit :mrgreen: Dus misschien volgende week iets minder uitgeven. Alhoewel 50/60 euro wel een goed bedrag is.

Maar heb ook een weekmenu gemaakt en die hang aan de koelkast.

We hebben dus voor de hele week eten en drinken in huis. En als er een onverwachte gast is is er nog zat eten!!

Hahah wat voel je je dan goed zeg als je van die leuke koopjes weghaalt :mrgreen:

Budgetteren gaat bij ons ook bijzonder goed moet ik zeggen.

Maar ja, gisteren ging ik met de kinderen schoenen kopen, en dat is dan meteen een behoorlijke aanslag op de portemonnee. € 175,- voor 2 paar kinderschoenen. Gelukkig komt 1 oktober de kinderbijslag weer, dan kunnen we een winterjas en wat winterkleding voor de kids kopen.

ik had het er gister nog over. Eigenlijk schaam ik me als ik met een overvolle winkelwagen vol met lekkere dingen zoals koek, snoep, chips, limonade, chocola etc voorbij de straatkrantverkoper ofzo loop.

Je moet natuurlijk niet gaan omkomen van de honger omdat een ander ook weinig heeft, maar ik heb het nu echt over de extra lekkere dingen. moet het nu echt zo overdadig? En zelf doe ik er af en toe ook aan mee :oops:

denk dat wij voor 200/250 per week aan boodschappen doen. en als er wasmiddelen en shampoo’s en schoonmaakmiddelen gehaald moeten worden dan zijn we wel 300 kwijt…

@mamavan2meisjes wrote:

denk dat wij voor 200/250 per week aan boodschappen doen. en als er wasmiddelen en shampoo’s en schoonmaakmiddelen gehaald moeten worden dan zijn we wel 300 kwijt…
:shock: vind het ietwat overdreven zeg tussen de 800 en de 1200 euro per maand :wink:

@Emma wrote:

ik had het er gister nog over. Eigenlijk schaam ik me als ik met een overvolle winkelwagen vol met lekkere dingen zoals koek, snoep, chips, limonade, chocola etc voorbij de straatkrantverkoper ofzo loop.

Je moet natuurlijk niet gaan omkomen van de honger omdat een ander ook weinig heeft, maar ik heb het nu echt over de extra lekkere dingen. moet het nu echt zo overdadig? En zelf doe ik er af en toe ook aan mee :oops:

Ik vind het eigenlijk veel verbazingwekkender (?? :think: :lol: ) dat er zoveel mensen op eten bezuinigen…

@mamavan2meisjes wrote:

Wauw dat zijn wel een heleboel boodschappen dan. Krijg je dat wel op in 1 week :lol:

@Madre wrote:

@Emma wrote:

Ik vind het eigenlijk veel verbazingwekkender (?? :think: :lol: ) dat er zoveel mensen op eten bezuinigen…

Ja maar koek, chips,snoep e.d zijn toch wel dingen waarop j e kan bezuinigen? En by the way. Je hoeft het niet af te schaffen, maar je kan gewoon ook bezuinigen op prijsklasse… :wink: