Bruiloft- Cadeau + vraagje kleding (wit?) Zie verderop..

We zijn uitgenodigd voor een bruiloft van een collega.

De verhouding ligt wat “complexer” maar ze is de eigenaar van een bedrijf waar ik een subbedrijfje in run. We treffen elkaar vaak in het gebouw,drinken soms een kop thee met elkaar, even kletsen en that’s it.



Ze heeft een mega bruiloft waarbij iedereen is uitgenodigd van 15-24u incl. plechtigheid.

Het stel is dol op glitter en glamour en houden van geld :wink:



En dat laatste vragen ze dus ook als bijdrage voor hun huwelijksreis.

Maar ja, hoeveel zullen we geven ? Ik vind 20 euro bijna een fooitje aangezien we (gezien de tijd) er ook zullen eten etc.

Maar wat is dan een leuk bedrag ? We gaan met z’n tweetjes (lief en ik).

ik geef naar hoe goed ik iemand ken

en als ik het zo lees is dat niet heel goed

dus zou ik inderdaad rond de 20 a 30 euro zitten en voor hele goede vrienden doen en famillie doen we 50 tot 100 euro



maar gelukkig mag ik vaak gewoon een cadeau geven en valt het niet op hoeveel het precies is

Afhankelijk van hoe dicht we bij het bruidspaar staan:



80/100 voor dagbruiloft met 2 pers.

30/50 euro voor een avondbruiloft met 2 personen.



Ik denk dat als ik in jou schoenen zou staan, ik zeker 50 zou geven. Aangezien je bijna de hele dag aanwezig bent.(als je daadwerkelijk gaat, en het budget dat toelaat)

20 euro is idd een leuk bedrag en ook het eerste waar ik aan zou denken.

Alleen zou dat het bedrag zijn als we alleen naar de plechtigheid, receptie of feest zouden gaan.

Nu is het de halve middag en hele avond incl eten.



:think: Ik denk dat we 50 zou geven. (en dat is eigenlijk helemaal niet zo duur voor een hopelijk gezellige en leuke middag/avond en etentje :mrgreen: )



Verder is het natuurlijk ook erg afhankelijk van hoeveel je te besteden hebt. Ik kan niet in iemands anders zijn portomonee kijken.

Geef ook niet meer, omdat je denkt dat het MOET of zo hoort. Je moet je er wel goed bij voelen.



:think: Ik kan met mijn trouwen (alweer bijna 6 jaar geleden :shock: ) herinneren dat ik bij sommige giften mijn wenkbrouw wel omhoog trok, omdat ik van die personen meer had verwacht. En bij anderen voelde ik mij haast schuldig omdat ik vond dat ze voor hun doen veel te veel hadden gegeven. Bij wie ik mij haast schuldig voelde, dat weet ik nog wel. Bij die andere heb ik echt geen idee meer wie :lol:

Of terwijl, Lekker belangrijk. Het hele feest kost toch meer dan wat je ervoor terug krijgt (in geld dan) en het is hun keuze geweest iedereen uit te nodigen voor de hele middag/avond.



Maar goed, in deze situatie zouden wij dus 50 euro geven. (en als we niet gaan 15-20 euro denk ik :think: want dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid :wink: )



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Ik denk ook iets van 40,–. Ik vind het alleen vreemd om meer te geven wanneer je langer blijft. Je wordt toch uitgenodigd. Het is toch niet de bedoeling dat je daar iets voor terug geeft.

@lbc wrote:

Ik denk ook iets van 40,–. Ik vind het alleen vreemd om meer te geven wanneer je langer blijft. Je wordt toch uitgenodigd. Het is toch niet de bedoeling dat je daar iets voor terug geeft.




dat heb ik dus ook … zij nodigen jou uit om deel uit te maken van hun dag… tis toch niet dat je dan moet ‘betalen’ voor de lange dag?

Als jij 30 euro te besteden hebt moet het niet uitmaken of je alleen bij de receptie komt of ook mag eten en bij het feest mag zijn.



Bij vrienden van ons waren wij daggasten, ik was ook degene die haar hielp met haar jurk ed gedurende dag, dus nauw betrokken.

Toch hadden wij toen gewoon niet de ruimte voor groot, veel of meer… en als ze het al te weinig vonden hebben ze er in elk geval nooit iets van gezegd :wink:

Wij hebben vorig jaar 50 euro gegeven aan kennissen die het ook zo deden als jouw baas. Als we alleen 's avonds waren geweest hadden we iets van 25/30 euro gegeven.

Een geld-kado is een kado, geen entree prijs voor het feest. Dus doe wat in jouw budget past EN voor jouw gevoel genoeg is. Of dat nu 10, 20, of 30 Euro is.

En anders maak je er een geld boompje van. Met veel muntjes kom je een heel eind voor weinig geld.



Maar laat je niet een bepaald bedrag afdwingen vanwege het feest waar je op uitgenodigt bent. Het is een huwelijks dag, geen West End Musical.

helemaal eens met Nefarious,



laat je niet verplichten hoor,

doen wat je kunt missen en wat je gevoel zegt !!

Ik vind eigenlijk dat volwassenen geen geld horen te vragen.



Geld geven vind ik iets wat opa’s en oma’s aan kleinkinderen doen, voor het overige zijn cadeaus gewoon echte cadeaus, wat mij betreft. Anders krijg je toch al gauw dit soort “tricky” overwegingen. Bij een feest gaat het toch al gauw als entreeprijs voelen.



Ik doe het zelf dus ook niet, geld geven. Ook als een jubilaris of bruidspaar dat als cadeautip (tip, dus geen verplichting) opgeeft, geef ik toch gewoon een persoonlijk cadeau. De gever bepaalt.

Voor buren, collega’s, neven/nichten die we niet vaak zien geven we 100 euro. Meestal geven we dat in de vorm van een bongo-bon of giftfor2. Ben niet zo van een envelopje met geld geven. Voor goede vrienden en dichte familie geven we meer.

Voor een repetie geven we zo ongeveer 40-50 euro uit.



Wij zijn een NL-B gezin en het is ons al heel vaak opgevallen dat de bedragen echt gigantisch verschillen per land.



Eigenlijk is de intentie veel belangrijker dan het bedrag!

Dat is ook zo :slight_smile:



Ik ben het er op zich wel mee eens dat geld vragen niet zo leuk/netjes is, normaal zouik dat nooit doen. Maar met een bruiloft vind ik dat toch echt heel iets anders hoor! Ik zou er niet aan moeten denken dat alle gasten met kadootjes (=meer spullen die we niet nodig hebben in huis) aan hadden gekomen…

Wij zouden in zo’n geval 30 euro geven denk ik. Probeer het idd niet te zien als entreeprijs of compensatie omdat je mee mag eten, dat is hun keuze en het geld wat ze zullen krijgen zal heus gewoon een extraatje zijn voor op huwelijksreis.

Bedankt dames, ik heb een kaart en 30 euro klaarliggen en een cadeau voor beiden.



Nu nog een vraagje over het kleding “voorschrift”.

Ik heb al nieuwe kleren gekocht maar nu staat er in de uitnodiging dat er vriendelijk verzocht wordt geen wit te dragen omdat de bruid in het wit is.

Balen, ik heb een hele mooie rok met wit crinkle blousje en een donkergrijze bolero gekocht. Een setje.



Ik denk niet dat het op prijs wordt gesteld als ik het witte blousje aan doe :think: Toch ?



Maar een andere kleur blouse/shirt past echt niet bij de rok en bolero. En om nu een nieuwe set kleding te kopen vind ik ook een beetje ver gaan.

Pfff, lastig…

Hoe het ook zij, ik zou me schikken naar de explicite wensen van het bruidspaar en niet willen opvallen door juist niet te doen wat er gevraagd is. Wel vraag ik me af hoeveel wit je nog overhoud in die bolero? Want als het een tikkie wit is, zou ik het misschien overwegen.

Maar zoals ik het nu zie zou ik dat niet doen en wat anders uit de kast plukken.





ook al vind ik het een tikkie overdreven, is de bruid bang dat ze geen aandacht genoeg krijgt idee…

wat is de kleur van de rok?

Want als die niet wit is zou ik gewoon voor je matching setje gaan.



In het wit komen of in iets waar ook wit in zit… maakt nogal uit vind ik.

Zeker met een bolero er overheen is het geen groot wit vlak.



Neemt niet weg dat ik het idd ook wel een bijzonder verzoek vind :lol: Zolang jij niet in een witte wijde jurk met sleep komt zal de bruid echt wel genoeg opvallen denk ik dan :wink:

het is ook etikette (ik schrijf het volgens mij verkeerd). De bruid draagt wit, dus de gasten niet. Stel dat ze champagnekleurige of ivoorkleurig draagt, dan staat dat een beetje smoetselig naast jouw kraakheldere witte blouse. Dat is het idee erachter.



Ik had ook een ivoorkleurige jurk, en heb ook aan mijn daggasten aangegeven dat ik niet wilde dat ze wit droegen. Zouden ze dat wel doen, dan zou ik zwaar over de emmer zijn geweest. Ik zal naar een bruiloft nooit wit dragen om bovenstaande reden, of ik moet weten dat de bruid geen wit draagt.



Lastig, en vooral vervelend om weer nieuwe kleding te moeten kopen, maar ik zou toch die blouse op een of andere manier veranderen.

De rok is grijs/zwart met dunne witte bloemen. Overwegend zwart iig.

Blouse is wit en bolero grijs/zwart.

Manlief zegt ook dat ik mijn eigen set moet dragen maar ik wil niet "die vrouw "zijn die zich niet aan de wensen van de bruid weet te houden :smiley:

chantal: het is etiquette en je hebt gelijk, ik wist wel dat er een reden is, dat was e’m inderdaad!

Neemt niet weg dat ik er dan anders over denk en dingen niet zo zwaar neem.



Karin wat jammer van het setje!!! Het klinkt wel naar mij smaak overigens :mrgreen:

Zou het denk ik niet aandurven…maar dat is dan wel een beetje om de reden die je zelf ook aangeeft.Juist omdat je ook nog met haar werkt…

Tjee moeilijk hoor! :think:

Weet je wat ik denk ik zou doen in jouw geval? Ik zou de bruid benaderen, of de ceremoniemeester, en het uitleggen. Waarschijnlijk bedoelen ze met hun verzoek geen mooie zomerse witte kleding. Nu ik er wat over gedacht heb, een witte blouse is iets anders dan een witte rok of broek. Inderdaad zeker met een bolero erover.



(mijn man zei dat mijn schoonmoeder ook een witte blouse droeg bij ons, en dat is me niet eens opgevallen, omdat ik dus bovenstaande bedoelde toentertijd)

Nee welnee volgens mij kan dat prima hoor!

Volgens mij wordt er ook meer bedoeld trek geen hele witte outfit aan, niet 1 klein dingetje>Zeker met een bolero erover valt dat toch niet op.



Ik vind het overigens wel grappig om te lezen… Helemaal over de emmer gaan om wat een gast aan heeft, in een uitnodiging schrijven wat mensen vooral niet aanmogen…? Ik kan me er echt niets bij voorstellen :lol:

Een van mn vriendinnen had met ons trouwen een witte jurk aan, dochter van anderen ook. Prima toch, ze zagen er helemaal feestelijk uit :smiley: