Ik had er ooit een recepten boekje bij, maar tegenwoordig gooi ik er vanalles in op goed geluk. Vorige week een enorm bananen brood gebakken. Vandaag walnoten volkoren brood met olijf olie. Bananen brood was redelijk. Walnoten brood piept net, dus dat weet ik nog niet.
:drool: :drool: :drool:
Hee, ik ga mijn broodbakmachine ook eens uit het stof trekken denk ik! Leuk!
Ik ben benieuwd naar jullie recepten dames. Ik heb er ook eentje, maar gebruik hem zelden. Misschien met lekkere recepten kan hij weer eens uit de kast :think:
Wij bakken elke week (en dan vooral in het weekend) wel een paar verse broodjes. Favoriet van ons is een kaas/tomatenbrood met de basis van de AH maar dan met extra zongedroogde tomaat en parmazan…hummie, kunnen ook olijven in… Favo van de kids is rozijnenbrood met amandelspijs, en dat laat ik er dan gewoon doorheen mixen en als ie bijna klaar is strooi ik er amandel overheen. Verder lekker maar lastig (soms te vochtig, bakt soms aan) is een bananen/kokos/chocoladebrood…Banaan er aan het einde van het kneden erbij doen, iets daarvoor de chocola en de kokos kan gewoon gelijk in het begin bij het meel… maar ja, als je net ff teveel banaan doet wordt ie klef…
300ml water
7 gram gist
1 eetlepel suiker
1 theelepel zout
300 gram gehakte walnoten
De bloem en de olijf olie heb ik niet gemeten, maar er gewoon op het oog in gemikt. En het is errrrrg lekker!!
vandaag…mais olie, water, zout, zwarte en cayenne peper, gedroogde coriander, gemalen coriander, komijn zaadjes, paprika poeder, nootmuskaat, kaneel, en volkoren bloem. ruikt erg lekker!!
hmmmmm klinkt lekker moet die van mij ook eens aan het werk zetten die eerder lui dan dat die aanstaat :lol:
Smaakte goed ook!
Ik heb geen verhoudingen bij gehouden. Zou ik een keer moeten doen, dan kan ik hetzelfde brood bakken.
Morgen rozijnen en gedroogde abrikoos denk ik. Met kaneel/kruidnagel/nootmuskaat/en gemalen coriander. :think:
nef… kijk je gewoon in je kast en mik je er wat door??? :shock: :lol:
dat zou ik ook eens moeten doen :think:
@colle wrote:
nef… kijk je gewoon in je kast en mik je er wat door??? :shock: :lol:
dat zou ik ook eens moeten doen :think:
yep. je weet ongeveer wat goed smaakt samen, je hebt het basis brood recept…en hey presto!
@marloes vip wrote:
doe jij er verse gist in? Of gedroogde?
Gedroogde. De zakjes zijn precies uitgemeten voor 1 brood. Lekker handig dus!
Ik maak iedere avond een brood met onze broodbakmachine, dan ruikt het hier altijd héérlijk en dus 's morgens altijd een lekker vers broodje! :drool:
Brood van de bakkerij eten wij daardoor bijna niet meer :thumbup: .
Ik heb voor de verandering wit brood meel gekocht. Voor bij de abrikozen en kruiden.
Als ik lees krijg ik alweer trek.
Ga dat ding ook maar weer eens naar voren toveren.
Sinds de verhuizing (oeps bijna 4 jaar geleden) amper meer een broodje gebakken.
En het is eigenlijk zoveel lekkerder
vandaag:
wit brood meel
gist
suiker
zout
melk
creme fraiche
krenten
vijgen
kaneel
en gekruisde vingers…
@Nefarious wrote:
vandaag:
wit brood meel
gist
suiker
zout
melk
creme fraiche
krenten
vijgen
kaneel
en gekruisde vingers…
Ennne lekker???
Weet ik nog niet. Het moet nog een uur bakken. Maar ik vrees dat het deeg te nat is. Dat krijg je als je niks afweegt he… :doh:
en is het toch wat geworden??
Ik heb er een half uurtje extrabake tegenaan gegooit. Nog 8 minuten wachten. Het ruikt wel erg lekker!!
Te weinig zout en te plakkerig. :think:
Misschien smaakt het beter als het is afgekoeld.