Brilletje en dan en hoe

Gisteren moesten we voor naar de oogarts, we waren al 2x geweest en deze afspraak was meer voor de zekerheid want de laatste controle was top.



Alleen nu bleek ze een lui oog te hebben, een bril was het advies.

Het kwam bij mij als donderslag binnen, mn mooie meisje moet een bril…



Maargoed er zijn ergere dingen, vandaag 2 montuurtjes uitgekozen.

Was een actie bij hans anders, dus gelijk een reserve bril.



Maar nu zijn er vast moeders die een peuter hebben rond hobbelen met bril, ervaringen, tips, welkom!!! en graag!!

geen tips

Hier afplakken voor lui oog

Er zit wel een bril aan te komen hier.

19 juli wordt er weer gedruppeld en gemeten hoe haar sterkte is

Dus ik lees mee voor tips :slight_smile:

onze 2e zoon heeft een bril vanaf dat hij 21 maanden oud is.

Wij kregen het advies op te bouwen als hij het niet direct fijn vond, maar wij hebben ontzettende mazzel gehad, meneer vond het vanaf dag 1 prima. Hij heeft er gewoon ongelooflijk veel profijt van.

Hij zat dan ook al direct op +6 aan beide ogen, dus tja… dat levert wel winst op denk ik zo (al hadden wij alleen door dat hij ergens last van had omdat hij scheel keek, niet omdat hij dingen niet leek te zien).



We hebben hier eigenlijk alleen ‘problemen’ gehad toen hij zijn eerste glazen met cilinder kreeg… wij zijn zelf geen brildragers, dus ook geen ervaring met hoe dat voelt, maar vriendin van mij zei al… waarschijnlijk heeft hij nu gewoon dikke hoofdpijn, maar kan hij dat niet duidelijk maken… na 3 dagen was hij toen zijn eigen ik weer.



Maar wij hebben gewoon direct de bril onderdeel van het aankleedritueel gemaakt en al snel pakte hij hem zelf direct, ook als we een pyjamadagje hadden (en hebben) is de bril 1 van de eerste dingen die hij pakt.



Moet ze trouwens ook pleisteren?

Dat moest en moet hier wel (ondanks dat hij geen lui oog heeft) en dat moet dan wel tegelijk met de bril.



Reservebril hebben we hier trouwens maar keer of 3 echt nodig gehad… nu gebruiken we de oude (gelaste) bril voor zwemles en gym. Ideaal met 2 flexibele haakjes over de pootjes als soortement van sportbril (hij zag gewoon niks in het zwembad zonder zijn bril :oops: ).

Mijn zoontje was 15 maanden toen hij z’n 1e brilletje kreeg, hij liep nog niet eens :smiley: .

Mijn dochtertje was 18 maanden bij haar 1e brilletje. Ze hebben er beiden geen problemen mee gehad en hebben hem nooit afgedaan. Ze hadden wel door dat ze beter zagen met bril. Ze hebben beide ook ongeveer +7, +8. Mijn dochtertje is nu 3,5 en 1 oog moet 2 uur per dag afgeplakt worden.

Er zijn tegenwoordig wel hele leuke montuurtjes gelukkig.

Ik kom regelmatig bij de opticien voor scheve brillen, kapotte brillen en kapotte glazen. dat is het grootste nadeel.

@mamathomas wrote:

Mijn zoontje was 15 maanden toen hij z’n 1e brilletje kreeg, hij liep nog niet eens :smiley: . …



… Ik kom regelmatig bij de opticien voor scheve brillen, kapotte brillen en kapotte glazen. dat is het grootste nadeel.




Hier hebben we toen expres gewacht tot meneer kon lopen in samenspraak met de orthoptist en oogarts. Achteraf had het volgens mij niet veel uitgemaakt, maar het was zo ook prima.



Voor wat betreft de opticien bezoekjes… wij komen er eigenlijk helemaal niet zoveel. Hij heeft wel al meerdere brilletjes gehad, maar dat is deels door de groei en dus te klein geworden montuurtjes.

Zijn voorlaatste montuur is de enige die gesneuveld is bij een potje tikkertje op school, maar toen moest hij die maand toch al een nieuwe sterkte en na 2 jaar was het montuur ook wel aan vervanging toe.



Ben alleen wel bang dat als de jongste wat groter wordt we er vaker zullen komen… we hebben de opticien namelijk het meest gezien in de periode dat nummer 3 de bril nogal interessant vond en vliegensvlug dat ding van het hoofd van zijn broer wist te trekken :shifty: .

deze zijn het geworden

De eerste vind ik prachtig bij haar staan, haar gezicht komt er heel mooi in uit, is de tweede wel goed van formaat?

De 2e lijkt een beetje raar doordat ze dr gezicht raar trekt :mrgreen:

Beide zijn dezelfde qua maat.



Ik vind de groene ook het leukste en Lianne ook, dus de rode is reserve.



Ik begin een beetje aan het idee te wennen, het was echt BOEM

@pooh wrote:

Ik begin een beetje aan het idee te wennen, het was echt BOEM




heel herkenbaar.

Wij zaten toen hij 14 maand was in het zhuis. Verhaal doen, testjes, druppelen, nog meer testjes… ja + 6 aan beide ogen. Huh wat? :shock: Hoezo moet ons kind een bril?

Vond het gewoon echt niet leuk… en moest me daarna niet zo aanstellen van mezelf, want het is maar een brilletje.



En nu zijn we hier 3,5 jaar brildragen verder en kan ik me hem gewoon echt niet zonder bril voorstellen. Het hoort zo bij hem en zonder heeft hij een blote billen gezicht :lol: .

Lianne was ook 15 maand toen we voor het eerst bij de oogarts kwamen, toen had ze aan beide ogen +4.

Toen werd me gezegd dat ze er overheen kon groeien…



Maar nu is dus 1 oogje goed.



Pleisteren hoeft nu nog niet, misschien met 3 maanden want dan moeten we weer heen.

Brilletje staat haar echt leuk :thumbup:

Onze middelste draagt nu sinds een week of 3 een brilletje. Hij is 5, we hebben voor een modelletje in kunststof gekozen. Fel blauw aan de voorkant en aan de zijkanten fel groen. Past perfect bij hem, hij is een heel stoer jongentje, een bril in metaal stond hem absoluut niet.

We waren wel al vijf winkels verder voor meneertje er eentje mooi vond. Mama had ook nog geluk, de prijs van het monteurtje viel heel goed mee. Opticien had trouwens verkeerde prijs doorgegeven maar die meerprijs moesten we niet bijbetalen en zelfs dan was het nog redelijk van prijs. Hij heeft echt modelletjes van meer dan 200 euro gepast.

Hij draagt zijn bril van 's morgens vroeg tot hij naar bed moet. Hij doet daar helemaal niet moeilijk om, hij vraagt er zelf om.

Het gaat zelfs zo ver dat hij nu zelf zijn kleren wil uitkiezen zodat ze bij zijn bril passen.

zaterdag dr bril opgehaald, toen was ze vooral boos.

Na 2 uurtjes afgedaan, had geen zin in strijd.



Zondag heeft ze hem van 830 tot 1500 gedragen waarbij ze hem ongeveer elk half uur van dr neus heeft afgepakt.



Maandag ging beter, toen van 830 tot 1430 continue gedragen.



Vandaag 1e dag kdv met bril, gedragen van 600 tot 1130 toen wilde ze niet meer.



Bril zakt ook ontzettend af, dus morgen weer naar de opticien :mrgreen:



Ben vooral erg trots!! :clap:

Pooh, ze heeft op den duur door dat ze met bril beter ziet dan zonder en dan houd ze hem vanzelf wel op :wink:



En het is ook echt een kwestie van wennen natuurlijk.



Nu is jouw meisje ouder dan toen chiara een bril kreeg, maar zeker in het begin zat ik elke week en soms wel 2x per week bij de opticien om de bril weer goed te laten zetten. :shifty: Dan was er weer een pootje verbogen, of het neusvleugeltje had ze verbogen, nu kom ik er misschien 1x per maand en dat zal zelfs nog veel zijn.



Niet gaan forceren en er zeker geen strijd van maken, ze zal hem uiteindelijk zelf wel ophouden. En als ze hem afdoet, kan je na een uurtje proberen of ze het weer wil. Zo deed ik het. En soms had ze hem een dag niet op, ook prima, de dag daarna weer wel :wink:

hier gaven ze als advies op te bouwen… behalve als ze het wel best vinden om hem op te hebben, dan lekker doen natuurlijk.



Maar vriendin van mij zei ook: als mijn sterkte verandert dan heb ik er ook echt paar dagen last van… tel daar bij een kind dat zijn/haar eerste bril heeft op dat het hele bril gebeuren nieuw is… dan is het niet zo raar dat lang niet elk kind direct vanaf het begin de bril de hele dag op wil.



Vind dat ze het helemaal zo slecht niet doet de uren die jij opschrijft (hier hadden ze gezegd: als je de eerste dagen 2 uur aaneengesloten haalt is het al mooi).



We gaan hier binnenkort nummer 3 eens laten checken… ben d’r ‘bang’ voor dat hij ook weleens een brilletje zou moeten…

We houden momenteel een bril dagboek bij, LIanne gaat 4 dagen naar het kdv en ik wil voor mezelf duidelijk hebben hoelang hij wordt gedragen.



De oogarts was al erg blij als ze hem een halve dag zou dragen.

Dus ze doet het gewoon top!!



Zo even aankleden en dan naar de opticien!

Hoe gaat het inmiddels??

Drama… :cry:

Ik was vrijdag zover heen dat ik bijna had opgegeven na de zoveelste kapotte bril…



Hij hing afgelopen week in de boom, ligt regelmatig in de zandbak, hangt in de schommel…

1 bril zit al onder de krassen.

Missen regelmatig neusvleugels en ze vind het super om ze tever door te buigen.



Ze zijn nu beide weer gemaakt maar vrees dat dit geen succes gaat worden.

Maar na een peptalk van mn vriend heb ik de gemaakte brillen weer op gedaan en eigenlijk is het dit weekend erg goed gegaan…

hopenlijk zet het zo door :pray:

:hug:



Het gaat echt, echt beter worden!



Je meisje moet er ook aan wennen he. En ik had het al eerder geschreven, ik zat echt in het begin elke week en soms meerder keren per week bij de opticien om hem te laten maken.



:hug: :-*

Gister weer de bril weg, 2 uur wezen zoeken op kdv…

ik wordt hier zooo moedeloos van.

Vandaag niet op gedaan, even geen zin in strijd…

Lag helemaal verbogen achter de verwarming…



We gaa op vakantie en ga het anders aanpakken.

We gaan hem 4 uur per dag dragen en dat uitbreiden.

Want dit veroorzaakt bij mij veel bloed, zweet en tranen :cry: