breien

zag bij zeeman wol en breinaalden liggen, koste niets dus ik dacht goh dat is leuk om eens te proberen.

Heb nu steken erop gezet, maar verder kom ik niet … HELUP!!!

Insteken omslaan doorhalen? :mrgreen:

even op youtube zoeken. Als je het ziet, snap je het eerder dan een beschrijving… :thumbup:

@Kroes wrote:

even op youtube zoeken. Als je het ziet, snap je het eerder dan een beschrijving… :thumbup:




nee dus … of ik kan het niet goed vinden dat kan ook. Via youtube heb ik wel de steken erop gezet, maar moet nu andersom breien? (andere kant zeg maar) en wat ik doe, ik verlies meer steken dan dat erbij komt…

http://www.breien.nl/



( als je nou toevallig in groningen woonde zou ik je met liefde leren breien hoor :mrgreen: )

ik heb ook breinaalden en wol en een boekje gekocht bij de zeeman. uren aan gezeten gisteren maar het resultaat was niet veel soeps. ik kan opzetten en dan t eerste randje breien en dan ziet die laatste steek er gek uit en kan ik niets meer omdat het te strak gebreid lijkt te zijn… ik ben dom of heti s niet so simpel als het lijkt haha

bijv deze

De andere kant op breien, is in principe gewoon je naald omkeren en dan

weer verder gaan.

Hetzij in recht, hetzij in averechts.



Continental breien is makkelijker trouwens, maar mss dat je eerst het maar

gewoon moet doen

http://www.youtube.com/watch?v=XuRLFl36tDY

(je krijgt niet zo’n last van je schouders)

zal ik maar een breiklasje beginnen met koffie en cake? :lol: :lol:

ik heb leren breien voor ik kon lezen, mijn moeder breide de hele wereld aan elkaar, ik heb heel wat uurtjes met haar en mn grote zus zitten breien, doe het zelf niet veel meer maar kan t goed :slight_smile:

wat is dit forum toch fijn! het is gelukt! oké nog niet super maar komt vast goed!

als je de steken maar kan maken :smiley: ( je hebt in feite alleen maar rechts en averechts) kun je het snel genoeg leren, kwestie van oefenen, en als t goed gaat kun je door de steken rechts en averechts om te wisselen ook mooie patroontjes als de gerstekorrel maken

komt wel goed :thumbup:

haha wilde vandaag al naar de zeeman gaan :mrgreen:

Maar iemand ook leuke patroontjes??



Of zal ik eerst een heerlijke makkelijke sjaal breien :mrgreen:

Zegt ze stoer… Eerst kijken of het me lukt :lol:

jaaaaaaaaaaa kijk eens op mijn hyves. ben vorige week ook begonnen… heel easy filmpje.



ow zie nu filmpje van kroes… die is ook duidelijk…



heb nu 2,5 lapjes klaar voor de baby deken, verder nog bezig met een sjaal met dikke breipen… en heb haaknaalden liggen want wil ook leren haken en dan een hele grote bol scheepjes wol om een soor van poncho te maken. maar eerst leren haken .

@Cariska wrote:

zag bij zeeman wol en breinaalden liggen, koste niets dus ik dacht goh dat is leuk om eens te proberen.

Heb nu steken erop gezet, maar verder kom ik niet … HELUP!!!




Hihi, heb ook een leuke zeemantas thuis staan…bij mij was het steken opzetten juist het probleem…enne…straks afhalen…maar zover ben ik nog lang niet…probeer een sjaal voor mezelf te maken…

:lol: :lol: zo ben ik ook aan het breien geslagen. Een sjaal is bijna af.

Een tas wol had ik nog (in maart ofzo had wibra een leuke aanbieding) breinaalden bij action en zeeman gehaald en bij zeeman ook een boekje. En oefenen maar :mrgreen:

Rechte steek snap ik al, nu nog averecht :think: :eh:

die averechts snap ik ook nog niet… manlief wil een muts… maar uhm hoe begin ik hahaha. dan he ik wel een patroon maar een filmpje snap ik beter dan hoe het in het boekje van zeeman is beschreven of bv


tems you'll need to make your hat:

Size 6 (4.25mm) straight knitting needles

Yarn used: Lion Brand Wool or any yarn in this category: Medium, Worsted-Weight, Afghan, Aran Yarn
Gauge: 1" x 1" = 5 stitches and 6 rows

Pattern Size: Adult - one size fits most

Begin With The Cuff:

Loosely cast on 114 st.

Row 1: (k2, p2) Repeat to end

Row 2: (p2, k2) Repeat to end *

* Repeat Rows 1 and 2 until the cuff measures 2 inches
Knit the Hat Body

Knit in St st for 12 rows

Next 2 rows - Decorative horizontal stitching - k 2 rows in a seed stitch

Knit in St st for another 9 rows

Next 2 rows - Decorative horizontal stitching - k 2 rows in a seed stitch

Knit 9 rows in St st

Next 2 rows - Decorative horizontal stitching - k 2 rows in a seed stitch


dat ga ik echt niet snappen en ook niet op zijn nederlands.
maar we komen er wel

wat leuk zoveel mensen aan het breien!

averechts is gewoon niet van achter in de steek steken maar van voren en dan omslaan en af laten gaan,



als je een sjaal breit kun je 1 pen recht en dan 1 pen averecht doen, steeds om en om, je krijgt dan de tricotsteek

je kunt er dan af en toe vijf pennen doorheengooien die je gewoon recht breit, dan krijg je ribbels ertussendoor



wil je nog iets moeilijker probeer dan dit eens

je breit 1 steek recht , 1 steek averecht…dit doe je de hele pen

als je dan de volgende pen breit doe je boven elke rechte steek nu de averechte en dan weer de hele pen afwisselen

als je dat blijft doen krijg je kleine bolletjes in een regelmatig patroon, dat heet gerstekorrel





wbt patronen, neem zowiezo een nederlands patroon om mee te beginnen :slight_smile:

leer ook meerderen en minderen! voor een muts heb je dat nodig, is niet moeilijk hoor maar er zijn gewoon basisdingen die je moet kunnen

opzetten

reht

averecht

meerderen

minderen

afkanten

het breien gaat bij mij verloren ben ik bang…

Ik kan het wel… maar vind er werkelijk waar niks aan :oops:



Mijn moeder wel, die breit (nadat ze een laminaatvloer heeft gelegd :mrgreen: ) direct door in een babyvestje of zoals nu een echte noorse trui voor mijn vader.



Heb het dus ooit wel gedaan, maar het kan mij niet te pakken krijgen, vind het niet leuk, niet ontspannen en ondanks dat het er best goed uitzag… kon het me nooit echt bekoren.



Dus ik wacht gewoon af wat voor vestje mijn moeder voor deze pruts in de kraammand heeft zitten :inlove: en wie weet wil 1 van mijn kids ooit leren breien, maar anders gaat de vaardigheid in onze familie niet verder als mijn moeder :wink: .

Ik heb het vroeger als kind diverse malen geprobeerd…maar het lukte me nooit!

Inmiddels al jaren geleden dat ik het geprobeerd heb. Ga nu ook geen poging meer wagen want het lijkt me ook echt niet leuk meer.