BRAND!

Even van me afschrijven hoor…

Aan het einde van de ochtend wilde ik een broodje smeren voor Anouk, maar het brood was beschimmeld (na 3 dagen buiten de vriezer, zal wel door de warmte komen?), dus ik had alleen nog afbakbroodjes. Oven voorverwarmen en broodjes erin dus.

Anouk en ik speelden buiten in de zandbak, terwijl de oven op 8 minuten stond. Na 4 minuten rook ik brand, dus voor de zekerheid even checken of dat bij mij was… Ik zag het al toen ik opkeek, er kwam een hele rookwolk door de schuifpui naar buiten :shock: Anouk zat veilig, dus ik ben naar binnen gerend om te kijken wat er was. De oven stond te loeien (met nog 4 minuten op de klok), hij blies enorme wolken bruine rook en er was brand in de oven. Ik draaide de oven uit, omdat ik hoorde dat hij maar door bleef warmen, maar hij ging niet uit. Nog een keer geprobeerd, maar hij reageerde niet, hij bleef maar doorverwarmen… Ookal draaide ik hem uit, hij ging niet uit, maar ging onverminderd door met verwarmen (hij klokt alsof hij aanhet voorverwarmen was, dan klinkt hij anders dan wanneer hij zijn juiste temperatuur bereikt heeft)Ondertussen stonden de keuken, woonkamer en hal van plafond tot taillehoogte vol met bruine rook, zo dik, dat ik nog 2 meter zicht had. Ik heb de stekker eruit getrokken en ben weer naar buiten gerend. Ik hield het huis in de gaten, en ondertussen hoestte ik flink.

Na een paar minuten werd het roken erger, de broodjes waren uitgefikt en lagen blijkbaar na te roken. Ik heb mijn tshirt voor mijn gezicht gedaan, adem ingehouden, ben weer naar binnen gerend en heb het rooster uit de oven gehaald (misschien niet de handigste aktie :oops: ), zodat de broodjes buiten konden uitroken en het binnen niet NOG erger werd. Het rooster was zo enorm heet, dat ik door de ovenwanten heen mijn handen heb gebrand (nogmaals, het was niet de slimste aktie… :shifty: , en daarbij, alsof het nog erger kon, qua rook… :roll: )

Ik hoestte mijn longen uit mijn lijf en mijn ogen brandden enorm, dus ik ben niet nogmaals naar binnen gegaan. Ik had de telefoon gelukkig buiten, en heb manlief naar huis gebeld. De buren kwamen water brengen, die merkten natuurlijk ook dat er brand was. De brandweer heb ik niet gebeld, de brand was immers over…

Anouk heeft trouwens al die tijd niks gemerkt, die liep alleen om brood te zeuren :wink:

Toen manlief er was, hebben de de dokter gebeld. Ik moest meteen langskomen, en nadat hij mijn keel en longen had gecheckt, stuurde hij me door naar de SEH… Daar hebben ze bloed uit mijn slagader afgenomen (AUW!!! Da’s een nare prik…), om koolmonoxide te checken. Dat bleek aanwezig, maar na even twijfelen mocht ik wel naar huis met die waarde…

Ik hoest veel, maar hoest geen zwart op (rook was ook wit/bruinig). Mijn stem is erg schor, mijn ogen branden, mijn longen branden en ik word nu benauwd. Dat wordt de komende 24 uur waarschijnlijk nog erger…

Wat er nou gebeurd is weten we niet precies. Manlief vermoedt dat de thermostaat stuk is gegaan en de oven niet ophield met verwarmen bij 200 gr, maar door is blijven stoken. Broodjes horen natuurlijk niet spontaan te ontbranden na 4 minuten in de oven… :think: Ik heb gewoon, net als altijd, voorverwarmd, broodjes op het rooster en timer op 8 gezet… En na 4 minuten hadden ze spontaan vlam gevat :shock:

Net even een fotootje gemaakt van de broodjes :wink:

broodjes na 4 minuten op 200 gr :wink:

Al met al is het met een sisser afgelopen. Alleen die rookirritatie en wat koolmonoxide binnengekregen,maar geen ernstige verwondingen. En ook geen ernstige brandschade, alleen flinke rookschade. En alles stinkt… De rook zelf is ondertussen uit het huis, maar je ruikt het overal natuurlijk…

En de oven kan weggegooid natuurlijk…

Ik ben blij dat we in de zandbak zaten (dichtbij het huis) en niet aan de andere kant van de tuin, dan had ik het vast veel later geroken, wie weet hoeveel er dan afgefikt was nu…

En dat was de tweede keer in 1 week SEH voor ons, want zaterdag heeft manlief een tuintegel op zijn vinger gekregen, waarbij hij meteen tegen de vlakte ging van de pijn. Er moest een gaatje in zijn nagel geboord om de druk te verminderen, maar verder is ook dat gelukkig goed afgelopen, het had ook toen veel erger kunnen zijn…

Jeetje zeg, goed dat Anouk het niet heeft gemerkt.

En onwjis balen dat het nu naar rook stinkt.

En nog erger dat jij zoveel last heb.

Sterkte meid :hug:

:shock: :o

Wat een schrik zeg :hug:

:hug: jeetje wat schrikken

Heel veel sterkte!!

Je zal dubbel moeten bijkomen denk ik, je klachten en zeker ook de schrik.

Maar inderdaad het is wel heel prettig dat Anouk er niets van gemerkt heeft en dus ook nergens last van heeft (naast een beetje honger waarschijnlijk ;-))

Pfff jeetje dat is schrikken! Gelukkig is het allemaal nog “goed” afgelopen.

Veel sterkte en ook beterschap! :hug:

tjee…wat een verhaal :shock:

Gelukkig is het goed afgelopen, doe maar lekker rustig aan de komende dagen :-*

Wat heeft Anouk uiteindelijk te eten gekregen 8) ?

jemig zeg wat heftig, wat zul je geschrokken zijn!

Och jee, wat een toestand zeg meid!

Dikke troostknuffel voor jou! :hug:

phff zeg! wat zul je geschrokken zijn!

Ik zou dat ook zijn, vooral als je merkt dat de oven niet meer uit wil.

(Hier zou ik een groot probleem hebben, onze oven zit in de keuken ingebouwd)

en wat fijn dat Anouk niets heeft gemerkt! als zij ook nog eens in paniek zou raken…

Gelukkig valt de schade bij jou mee, op enkele dingen na dan. Let er goed op en hou je rustig als je benauwd word!

Sterkte ermee :hug: :hug:

Wat heftig meis!!! Gelukkig valt het uiteindelijk mee, maar dat zal flink schrikken zijn geweest…

:shock: :o Hoe krijg je DAT nou weer voor elkaar??!! Tsjonge zeg, wat zul je geschrokken zijn. Gelukkig had Anouk gewoon gezonde trek 8) en is alles goed afgelopen. :hug:

@mayo28 wrote:

Wat heeft Anouk uiteindelijk te eten gekregen 8) ?

Borstvoeding 8) Ik ging dat huis niet meer in, en ze bleef maar jengelen om eten. Uiteindelijk ging ze aan mijn shirt plukken (doet ze normaal nooit, ze krijgt alleen nog een slokje in ochtend en in de avond), dus maar aangelegd. Toen was madam tevreden :wink: Later heb ik nog een mueslireep gepakt, op weg naar het ziekenhuis…

Iemand nog een oven te koop? :angel: En iemand misschien nog interesse in een oven die heel warm kan worden, in de hippe kleur zwart? :mrgreen: (oorspronkelijk wit…)

mét barbecue-parfum zeker :lol:

Jeetje, dat zal schrikken geweest zijn!!! :shock:

Dacht al:| waar kwam die rook toch vandaan maar dat was jij:p onee… geintje;) da was in enschede het plastickbedrijf:P

zoow:| das schrikken man:| zou gelijk al de brandweer hebben gebelt :o dapper van je

weet nog wel van vroeger een keer van mn moeder dat ze de aardappels was vergeten, wat was alleen maar rook en zwarte aardappels en ik schrok me al een ik-weet-niet-wat

jeetje, wat zul je geschrokken zijn gelukkig heeft de kleine er wienig tot nits van gemerkt!

heb jij weer :hug:

Pffff… gelukkig zijn jullie oke!

Maar beloven: een volgende keer (hopelijk niet natuurlijk!) niet naar binnen gaan maar meteen brandweer bellen hoor!

Zulke situaties kunnen ook heel anders uitpakken.

Maar ik snap je reactie wel (en waarschijnlijk zouden heel veel mensen, ik incluis, het net als jij doen)

Sjee zeg! Wat een schrik en wat een geluk inderdaad dat je geen inbouw oven had!

Wb die rook schade, heb je een brand verzekering???