BRAND!

wat heftig joh! :shock: schrikken hoor! hopelijk knap je snel weer op en fijn dat je dochter niets heeft gemerkt… :hug: :hug:

Jeetje heftig hoor. Das zeker schrikken. :hug:

stoutert! Ik snap je reactie wel, maar voor hetzelfde geld had je nu wel een rookvergiftiging gehad, die heb je zo! Het had nog veel erger kunnen zijn, maar das niet het geval, dus daar zal ik je ook niet mee lastig vallen…

Bij een volgende keer altijd de Brandweer bellen, al is het maar voor nacontrole en advies (stichting Salvage, enz.) Die kunnen je dan ook precies vertellen wat te doen en wie te bellen. Sommige verzekeringen willen ook graag dat de brandweer komt, voor evt schade (rapport).

Maar goed, het is redelijk goed afgelopen!

Je zult erg geschrokken zijn, en voorlopig zal je huis nog wel naar BBQ ruiken…

Sterkte met het “opruimen”!

Sjeetje! :shock:

Broodjes in de fik na 4 minuten, wie houdt daar nou rekening mee!

@Ron wrote:

stoutert!

:oops:

Het suffe is, ik wist dat ik stom bezig was toen ik het deed, maar ik dacht toch ‘als ik nu handel en dat ding uitdraai (zodat hij stopt met lucht aanzuigen), dan voorkom ik erger…’ En later ook met die nasmeulende broodjes, de rook stond al tot taillehoogte (vanaf bovenaf uiteraard) en je zag het verder volstromen, het kolkte echt de woonkamer in. Dat ging ik dus wel ‘ff fiksen’ :oops:

Ben (of was… :frowning: ) jij alleen van de brandjes blussen, of heb je ook een beetje verstand van hoe ze ontstaan? Ik vraag me namelijk nog steeds af hoe het allemaal zo snel zo raar heeft kunnen lopen. Toen ik 4 minuten eerder die broodjes in oven deed, was er niks aan de hand, de oven was niet heel heet (zou ik moeten merken als ik de broodjes erin mik) en klonk normaal. 4 minuten later stond de hele zooi in de hens. Het moet toch wel verdomde heet zijn geweest in oven om die broodjes (van dat nattige, half afgebakken deeg) spontaan te laten ontbranden :shock: En dan dus in zo’n korte tijd…

Ik heb net een broodje geprobeerd te breken, dat ging niet, er brak alleen een randje af, de rest is steen. En het ziet er binnenin uit als gitzwarte bros (die lekkere bubbelchocolade) Ik blijf me maar afvragen wat er in die 4 minuten in die oven gebeurd is… (tis toch iets anders dan simpelweg vergeten dat je brood in de oven hebt liggen en na 45 langzaamaan iets gaan ruiken) Jij enig idee? :angel:

Nou het was je blijkbaar niet gegunt om een broodje te eten zeg! Lijkt me echt heel erg schrikken.

@Niek! wrote:

@Ron wrote:
stoutert!

:oops:

Ben (of was… :frowning: ) jij alleen van de brandjes blussen, of heb je ook een beetje verstand van hoe ze ontstaan? Ik vraag me namelijk nog steeds af hoe het allemaal zo snel zo raar heeft kunnen lopen. Toen ik 4 minuten eerder die broodjes in oven deed, was er niks aan de hand, de oven was niet heel heet (zou ik moeten merken als ik de broodjes erin mik) en klonk normaal. 4 minuten later stond de hele zooi in de hens. Het moet toch wel verdomde heet zijn geweest in oven om die broodjes (van dat nattige, half afgebakken deeg) spontaan te laten ontbranden :shock: En dan dus in zo’n korte tijd…

Ik heb net een broodje geprobeerd te breken, dat ging niet, er brak alleen een randje af, de rest is steen. En het ziet er binnenin uit als gitzwarte bros (die lekkere bubbelchocolade) Ik blijf me maar afvragen wat er in die 4 minuten in die oven gebeurd is… (tis toch iets anders dan simpelweg vergeten dat je brood in de oven hebt liggen en na 45 langzaamaan iets gaan ruiken) Jij enig idee? :angel:

Ja, ik weet ook hoe het van “niets” tot "brand"of “zeer grote brand” kan gaan…

Brand heeft 3 dingen nodig: Zuurstof, brandstof en ontbrandingstemperatuur.

Alle drie waren ze , nog in mindere mate, aanwezig. Zuurstof was goed, brandstof (in de eerste instantie weinig, later waren een broodjes) en ontbrandingstemperatuur.

Je thermostaat was waarschijnlijk al stuk, en het zal al wel wat heter geweest zijn als 200 graden. Op dat moment “sluimert” het. Er is van alles net iets te weinig (of van 1 ding)om tot ontbranding over te gaan. Jij doet de oven los en legt er broodjes in. Een bult zuurstof en brandstof! Het duurt maar even en de temperatuur vliegt omhoog, je broodjes drogen in rap tempo uit, en worden heter en heter. Dan is het een kwestie van een paar tellen om van “niets” naar “brand” te gaan. Als je er een stopwatch bijhoudt zie je dat het eigenlijk nog best lang heeft geduurt, minstens 10 minuten! Maar van die minuten merk je weinig, omdat er nog niets “zichtbaars” is.

Een uitslaande woningbrand werkt precies hetzelfde( het ontplofte! Hoor je vaak)

De “branddriehoek”(zuurstof, brandstof, ontbrandingstemperatuur) is dan nog niet volledig.

Je peuk die je (nog niet gedoofd) in de prullenbak hebt gegooit smeult. (voldoende zuurstof en brandstof, alleen nog niet de juiste ontbrandingstemp.) Na een minuut of wat is alles compleet en fikt je prullenbak. Die hitte die daar vanaf komt straalt je meubels aan. Daar komen gassen bij vrij. (hout brand niet, dat doen de gassen die vrijkomen.) Dat duurt 15 a 20 minuten voordat het heet genoeg is om "spontaan"tot ontbranding te komen!! Dan lijkt het alsof de boel explodeert!

Zo. een heel verhaal maar misschien weet je zo iets meer over het ontstaan van brand. Er is dus soms echt maar een paar tellen nodig! Pas dus goed op, want vuur is echt heel onvoorspelbaar.

De brandweer haalt eigenlijk gewoon 1 van de drie elementen van die branddriehoek weg. Door blussen met water of co2 (temperatuur omlaag) door met poeder of schuim erop te spuiten (zuurstof wegnemen, poeder en schuim verstikken)

Zorg dus voor een blusser in huis, dat is echt geen overbodige luxe. Liefst een Co2 (koolzuursneeuw) blusser, die geeft de minste schade na gebruik! Schuim is zeer effectief, net als water, maar veel nevenschade. Poeder is ook heel goed, maar dit tast ijzers aan. Het roest waar je bijstaat!

Rookmelders zijn ook erg belangrijk, je voorkomt er een hoop ellende mee!

Dus, de "regels"van brand:

1 brandweer bellen!

2 kijken of je zelf iets kunt doen, maar wordt zelf geen slachtoffer. Ga in geen geval de rook in, die is ook dodelijk! De brandweer is er snel genoeg en die heeft adembescherming en goede middelen of snel en vakkundig te blussen, het zou zonde en vervelend zijn als ze eerst jou moeten redden!

3 brand is hoogst onvoorspelbaar, denk niet dat je kunt voorspellen hoe het gaat!

Je huis doet er gemiddeld 20 minuten over om “in brand” te vliegen , dus de brandweer is er over het algemeen op tijd bij…

Hopenlijk kun je er wat mee, het is een heel verhaal geworden…

Ron

Jee heftig zeg ! Er had ik weet niet wat kunnen gebeuren. Ik vind je wel dapper cool gebleven hoor ! Hoe is het nu met je ?

Wat een schrik zeg :shock: en wat fijn dat het goed afgelopen is. Wat zal je huis nu stinken zeker? Die lucht blijft zo lang hangen.

Ron,

aan jou nog ff vraagje; wij hebben dus op elke etage een brandblusser staat maar kan me herinneren dat die dingen gecontroleerd en vervangen dienen te worden na verloop van tijd. Die van ons zijn al een jaar of 5 oud… Zijn ze dan toch nog gewoon bruikbaar? :think:

Zo, wat heb je alert gehandeld zeg! Goed hoor!

Zelf had ik trouwens wel 112 gebeld - beter te veel dan te weinig :wink:

Gelukkig is het met een sisser afgelopen allemaal!

@dena wrote:

Ron,

aan jou nog ff vraagje; wij hebben dus op elke etage een brandblusser staat maar kan me herinneren dat die dingen gecontroleerd en vervangen dienen te worden na verloop van tijd. Die van ons zijn al een jaar of 5 oud… Zijn ze dan toch nog gewoon bruikbaar? :think:

Blussers dienen in de regel eens per jaar gecontroleerd te worden, en eens in de 5 jaar hervuld te worden. Er zijn diverse bedrijven (chubb flame control, Ajax, Kidde enz) die dit voor je kunnen doen. Of informeer even bij je plaatselijke brandweer, die weten in jouw dorp of stad waar je terecht kunt.

Of ze nog bruikbaar zijn kan ik niet zo bepalen… Voor schuim geldt een hervullingstermijn van 5 jaar, voor poeder en co2 zijn er weer andere regels.

Informeer wel naar de prijzen voor hervullen/keuren. Misschien is het “goedkoper” om nieuwe blussers aan te schaffen. Laat je goed voorlichten wat blussers betreft, er zijn een aantal vullingen en maten wat blusmiddelen en blusser betreft.

Onder de spoiler staat nog wat info.

Wat is een brandblusser?

Een brandblusser is een apparaat om het vuur van een klein brandje te doven. Het bestaat uit een cilinder waarin een beperkte hoeveelheid blusmiddel onder druk staat. Er zijn ook blussers waarin zich een drukpatroon bevindt, die eerst geactiveerd (ingeslagen) moet worden via een rode inslagknop bovenop de blusser. Door een opening kan het blusmiddel op het vuur gespoten worden. Hieronder staan de voorwaarden die voor brandblussers gelden in Nederland, inclusief de wetgeving en de normen die voor brandblussers gesteld zijn.

Een brandblusser is geschikt voor een of meerdere brandklassen. Een brandblusser is kortweg ingedeeld in drukvat, blusstof en drijfgas. Als er geen drijfgas in het drukvat aanwezig zou zijn, dan kan ook de blusstof niet uit de blusser komen. Sommige blussers hebben daarom een drukmeter (manometer) bovenop de blusser zitten. Hierin is te zien of de druk van het drijfgas nog voldoende is om de blusser te activeren.

Men kan daarom een brandblusser ruwweg indelen in twee soorten:

Brandblussers die onder permanente druk staan

Brandblussers die niet onder druk staan

Brandblussers met een drukpatroon kunnen onderverdeeld worden in:

Brandblussers met een inwendige drukpatroon

Brandblussers met een uitwendig drukpatroon (hier is de drukpatroon buiten het vat aangebracht)

Verder zijn brandblussers in te delen in:

Blusapparaten die te dragen zijn

Blusapparaten die niet te dragen zijn.

Blusapparaten met een onbeperkte blusstof (Slanghaspels)

Blusapparaten met een beperkte blusstof, zoals brandblussers.

Soorten

Het blusmiddel kan zowel vast (als poeder), vloeibaar of een gas zijn. Veel gebruikt worden:

Water.

Poeder. Men spreekt dan van een poederblusser. Een nadeel van een poederblusser is de grote nevenschade aan elektronische apparatuur en de kans op herontsteking van het brandje als er niet goed geblust wordt. Wanneer met een poederblusser is geblust, dan moet het overgebleven poeder met een industriële stofzuiger worden verwijderd. Gebruik geen water om het poeder op te ruimen.

Schuim. Men spreekt dan van een schuimblusser.

Koolstofdioxide (CO2). Deze blussers zijn direct te herkennen omdat zij een z.g. zwarte expansiekoker of sneeuwkoker aan de uiteinde van de slang hebben. Tussen expansiekoker en slang zit een handvat dat men tijdens gebruik van de blusser moet vasthouden.

Halonen. Vanaf 1 januari 2004 is het gebruik van halonen in brandblusapparaten en brandbeveiligingssystemen in Nederland en België verboden wegens milieuschade die het Halon-gas aan de ozonlaag van de aarde veroorzaakt. Halonblussers werden vooral in computerruimten ingezet omdat het Halon niet schadelijk was voor elektronische apparatuur. Halonen zijn koolwaterstoffen die gehalogeneerd zijn. Ze worden onder druk tot een vloeistof verdicht. De bluswerking wordt gerealiseerd door de negatieve katalytische werking op het verbrandingsproces. Deze negatieve katalyse wordt ook bereikt via een ABC (poeder)blusser. Halon mag niet meer gebruikt worden en de bestaande apparaten dienen te worden ingeleverd.

Aanschaf

Wanneer men dus een blusser wilt aanschaffen, dient men wel eerst te rade te gaan bij een bedrijf die deze brandblussers verkoopt. Zij kunnen goed advies geven welke blusser (en waar) geplaatst moet worden. Ook de plaats en de ophanging van de blusser is erg belangrijk. Dit kan men in bedrijven het beste laten doen door een vakman. Verder moet een blusser tenminste 2 Kilogram aan blusmiddel in het drukvat hebben, anders is een adequate bestrijding van een beginbrandje niet goed mogelijk. Dus alleen blussers aanschaffen tussen de 2 Kg en 9 Kg. Boven de 9 Kilogram worden ze al lastig en zwaar. Wie een bedrijf heeft met vrouwelijk personeel dient met het gewicht van de blusser rekening te houden : ook vrouwen moeten een brandblusser kunnen vervoeren en bedienen. Wanneer dit niet mogelijk is, dan moeten de brandblussers verrijdbaar zijn via een speciale houder op wieltjes.

Houd er wel rekening mee, dat een blusser regelmatig moet worden gecontroleerd. Schuimblussers dienen na een aantal jaren de blusstof worden vervangen. Het drukvat van de CO2-blusser moet elke 10 jaar opnieuw gecontroleerd worden door het Stoomwezen om de drukvat (waar ongeveer 60 atmosfeer op zit) te controleren op haarscheurtjes (als deze blusser niet gebruikt is). Deze controle heet “afpersen”. Na 20 jaar dient een Koolzuursneeuwblusser in zijn geheel te worden vervangen. Het beste is de jaarlijkse periodieke controle van de blusser, want anders weet men niet of de blusser ook werkt. Blussers die niet blijken te werken hebben soms jarenlange achterstallig onderhoud te verwerken gekregen. De datum van de laatste controle staat op een gele sticker. Ook de datum van de volgende controle staat erop.

Bij de aankoop van een nieuwe blusser op de bouwmarkt dient men wel even op te passen. De blussers dienen van een gerenommeerd Nederlands merkt te zijn (bijvoorbeeld Ajax, Saval of Bramee). Op de drukvat van een Koolzuursneeuwblusser (boven bij de rand) staat het jaartal gestanst wanneer de blusser is geproduceerd. Als we in 2005 leven en een jaartal van 2003 staat erop, dient na aankoop de blusser gecontroleerd te worden door een leverancier van blusapparaten. Voldoet de blusser, dan krijgt het een nieuwe controlesticker op het drukvat geplaatst. Het hoeft dus niet zo te zijn dat men in de bouwmarkt een nieuwe blusser koopt! Controleer dan ook vóór de aankoop of de blusser inderdaad nieuw is.

Groetjes

Ron

Dank Ron, ga ik zsm doen :thumbup:

Wat een schrik! :shock: Gelukkig is het met een sisser afgelopen… :hug:

Wat een schrik zeg!

Was het niet toevallig een combi-geval. Een vriend van ons heeft het zelfde gehad maar dan met stokbrood. Die dacht dat hij op overstand stond maar hij stond op de magnetronstand.

Dat is schrikken!! Ik heb dat laatst ook gehad, geen brand mar alleen maar rook. Ook ik had pijn in mijn keel en mijn ogen van de rook. Ik wilde, net als jij, afbakbroodjes op warmen. Ik heb met het tijd in stellen per ongeluk de manetron aangezet. Daar kunnen de broodjes niet tegen…

Mijn broodjes zagen er het zelfde uit als die broodjes van jou…

gelukkig is het goed afgelopen maar wat zal jij geschrokken zijn :hug:

Ron, thanks! Daar heb ik wel wat aan ja. Op zich kende ik het principe van de driehoek, zuurstof, brandstof en ontbrandingstemperatuur, maar ik ben zo onwijs verbaasd dat die temperatuur ik zo’n korte tijd dus blijkbaar zo hoog kon worden dat dat brood ging branden…

Wat dat magnetronverhaal betreft… Zou het? :think: Ik let daar altijd zo op, dat ik (na het aandraaien van de oven) de timerknop aandraai en niet de magnetronknop… Maar ik had die nacht ervoor niet geslapen, dus misschien heb ik het met mijn brakke kop dit keer dan toch verkeerd gedaan, en zijn de broodjes daarom zo heet geworden… Dan zou het dus niet aan de thermostaat gelegen hebben, maar aan mij :oops: Ik kan het me niet meer herinneren, maar het zou zomaar kunnen, een ongelukje zit in een klein hoekje… Ik voel me wel stom nu, ik weet niet zeker of ik het heb gedaan, maar als het wel zo is, heb ik met mijn duffe hoofd mooi wel mijn dochter, mezelf en mijn huisje in gevaar gebracht. Daar kan ik me nu dan lekker schuldig over voelen :frowning:

dat kún je doen ja, maar je kunt ook denken: gebeurd is gebeurd, en dít overkomt me noooooit weer! (plus ik heb een groot aantal kok-mama’s alert gemaakt) :-*

@Niek! wrote:

Ik voel me wel stom nu, ik weet niet zeker of ik het heb gedaan, maar als het wel zo is, heb ik met mijn duffe hoofd mooi wel mijn dochter, mezelf en mijn huisje in gevaar gebracht. Daar kan ik me nu dan lekker schuldig over voelen :frowning:

En, helpt dat? Of zou het meer helpen om door te gaan zoals Biebels zegt? Het wordt er niet anders van als jij je nu schuldig gaat lopen voelen hoor :mrgreen:

Niet meer druk om maken!

Troost je, zo te lezen ben jij echt niet de enige… En idd, dit doe je nooit weer!!!