boze schoonmoeder...

hallo,

ik zit met een probleempje en hoop dat jullie me raad kunnen geven,

mijn man werkt full time en ik 3,5 dag.

Wessel is nu 2 jaar en al die tijd heeft mijn schoonmoeder op hem gepast tijdens ons werk. (en nu nog steeds)

nu wil ik hem op het kdv laten spelen om zo ook te leren samen spelen en samen delen enz… en het lijkt me voor hem gewoon ook leuk om met andere kindjes te spelen.

nu is het zo dat ze min 2 hele dagen op het kdv moeten, en dat zou dus betekenen 2 dagen kdv en 1,5 dag naar oma.

nou we gingen vanavond bij mijn schoonouders eten, en we hadden het er zo even over…

nou mijn schoonmoeder sprong zowat uit haar stoel en begon gelijk zo van…

en je brengt een kind van 2 jaar die nog nooit op een schooltje of iets geweest is toch niet gelijk voor 2 hele dagen naar zo een kdv en dat gebeurd niet!

ik pas al 2 jaar 3,5 dag op dus ik heb er ook iets over te zeggen!!

nou mijn mond viel gewoon open van verbazing… dit had ik niet aan zien komen…

ze vind dus dat zij ook iets te zeggen heeft over Wessel omdat ze al 2 jaar altijd voor hem/ons klaar staat en ze wil per se niet hebben dat hij naar het kdv gaat, ze zegt ook van dat gebeurd gewoon niet en daarmee uit geen discussi over mogelijk!!

hij blijft gewoon bij mij en als hij 2,5 jaar oud is gaat hij 2 ochtendjes per week naar de psz tot zijn vierde jaar en dan is het pas tijd voor volle dagen school.

maar niet op zijn 2e jaar zo uit het niets voor 2 volle dagen naar het kdv brengen, ze gaf me echt het gevoel dat als ik het wel zou doen dat ik dan een slechte moeder ben ofzo… ik werd er stil van en wist echt niks terug te zeggen…

wat moet ik hier nou mee???

ik vond het juist zo een leuk idee…

Nou kan hij ook niet zo goed alleen spelen, mama en oma moeten eigenlijk altijd mee spelen. dus hij zal het wel zwaar krijgen de eerste tijd, maar ik ga er vanuit dat dat vanzelf weer over zal gaan.

wat moet ik hier nu mee???

graag hoor ik wat jullie reacties hierop zijn… ik weet het even niet meer…

alvast bedankt!

groetjes

begrijp dat je daar stil van wordt…

wat een uitval…

maar wel begrijpelijk

alhoewel het natuurlijk jouw kind is, en jij beslist.

maar aangezien zij zo vaak heeft opgepast kan ik me wel voorstellen dat zij het er moeilijk mee heeft…

misschien op een ander moment nog eens rustig vragen waarom ze het niet wil

• denkt ze soms dat jij die 2 dagen kdv inlast omdat je vindt dat zij het niet kan?
  • vindt ze het zielig?

misschien kun je haar jouw ideeën op een rustige manier uitleggen

en de positieve kanten voorleggen

en ook duidelijk maken dat jij uiteindelijk beslist,

want ookal heeft ze nog zo lang opgepast, ik vind niet dat zij er ook maar iets mee te maken heeft met die beslissing…

zou wat wezen… omdat ze zo vaak heeft opgepast zou ze zich straks met alle beslissingen rond het leven van je kindje bemoeien… nee vind dat dat niet kan.

bedankt voor je reactie!!

had ik even nodig…

mijn man zegt net nog van zullen we hem dan toch maar niet naar het kdv laten gaan…

ik begon nog aan mezelf te twijfelen!

mijn schoonmoeder past echt heel goed op, misschien wel te goed ze is echt super lief voor hem, daar mag ik echt niks van zeggen, maar ik doe het voor Wessel!

wat zou je in mijn situatie doen?

Wessel word volgende week 2, zal ik wachten tot hij naar de psz mag of toch gewoon naar het kdv brengen? is toch juist leuk om met andere kindjes te spelen?

of heeft ze gelijk dat ik hem dat niet aan kan doen zo uit het niets 2 volle dagen daar heen brengen… pff ik weet niet meer wat ik wel of niet moet doen…

ik vind het zo stom dat mijn schoonmoeder zo doet, het is toch niet haar kindje!!

zou idd wat zijn dat zij met alles mee mag beslissen omdat ze al 2 jaar oppast…

mijn man is een beetje een moeders kindje en geeft zijn moeder snel gelijk, maar ik keek er al echt naar uit, ik dacht dat gaat leuk worden voor hem! nu krijg ik twijfels… wat nu???

ik zou met een heel positief gevoel daarheen gaan en het op een positieve manier brengen.

dat zij écht een topschoonmoeder is,

en je ook heel erg blij bent met alles wat ze voor je heeft gedaan en nog doet

en dat ze dat ook super goed doet

maar dat je besloten hebt dat het goed is voor je kleine om 2 dagen naar een kdv te gaan, zodat ie alvast kan wennen aan een omgeving met andere kinderen, een vast dagritme/programma, net zoals dat straks op de psz zal zijn en op school.

je kindje gaat niet in 1 keer 2 dagen

ze gaan toch eerst een paar ochtenden wennen…

dus die reden is ook geen reden om het niet te doen.

ik zou proberen om niet in een verdediging te schieten

(wat al heel snel gebeurt, omdat ze je letterlijk veroordeeld op je keuze)

maar probeer in je hoofd te houden dat zij ook zo haar redenen heeft om zo te reageren… nu heb je al je idee laten vallen, misschien valt het straks allemaal mee, en was dit een impulsieve uiting die uit haar emoties kwam en heeft ze er inmiddels over na kunnen denken…

ja je hebt ook gelijk!

ik was gewoon boos en verdrietig tegelijk…

ik dacht echt zo van… wat maakt ze me nou!!

morgen ga ik er wel weer even heen om bij te praten.

wat ik trouwens niet wist is dat ze op het kdv een paar keer een ochtendje mogen wennen…

dat vind ik wel ook een fijn idee voor mezelf!

bedankt ziet! ben er door gerustgesteld!

:thumbup:

ben benieuwd hoe het verder gaat!

Nou ik vind toch echt dat jullie de enige zijn die een beslissing kunnen nemen over het wel/niet naar het KDV en absoluut niet je schoonmoeder. Dit zouden mijn moeder en schoonmoeder echt niet moeten zeggen tegen mij. Nigel gaat per september ook 2 dagen naar het KDV en 1 dag mijn moeder. Ik weet dat ze het wel moeilijk vindt dat hij naar het KDV gaat, maar accepteert onze beslissing absoluut. Ze heeft daarin ook geen keus. Ik vind de redenering die jij opgeeft om hem naar het KDV te doen een hele goede! Als jij en je man erachter staan en vinden het een fijn idee, dan moet je dat doen. Vertel je schoonmoeder inderdaad waarom je het zo belangrijk vindt en dat je haar inderdaad geweldig vindt en blij bent dat ze zoveel voor jullie doet. Succes!!

En omdat ze zoveel heeft klaargestaan voor hem de afgelopen jaren en veel heeft opgepast, zou ze mee mogen beslissen :wall: Dus niet. Zou wat zijn.

aaaaaaaaaaarch… schoonmoeders…

Nou… heb er maar begrip voor…

maar uiteindelijk…

• Jij beslist
  • 2 jaar oppassen geeft geen recht op inspraak, en al helemaal geen beslissingsbevoegdheid…
  • Wat nou, boos worden??? Waar haalt ze het recht vandaan???
  • Uiterst egoistische reactie van je schoonmoeder… in geen enkel opzicht denkt ze dus aan je kind… of aan jou… alleen aan zichzelf…

brrrrrrrrrrrrrr

Lief hoor dat ze wilde oppassen 2 jaar lang… maar dat dit dan de prijs ervoor is…

En je man… die moet zich schamen dat hij zich laat manipuleren door deze bui… en dus zijn eigen mening/besluit weer ter discussie sluit. Dit eerst uitvechten met je partner en dan Samen naar je schoonmoeder… zodat het voor haar ook duidelijk is dat het ZIJN beslissing is…

(en ja… ik heb ook zo’n schoonmoeder… en zo’n man… hihi, maar nu na een half jaar therapie is die navelstreng een beeeeetje doorgeknipt geloof ik).

Ik ga toch even tegenhangen. Ik ben het namelijk wel met schoonmoeder eens. Een manneke van 2 breng je niet van de een op de andere dag ineens naar een kdv voor 2 dagen per week.

Uiteraard heeft ze er niks over te zeggen als het erop aan komt, en is haar reactie erg heftig en niet goed te keuren. Toch kan ik me wel wat voorstellen.

Je kindje is al 2 jaar 3.5 dagen daar, en dan ineens out of te blue dit?

Je schoonmoeder kent je kindje ook door en door, en ik denk dat je er slimmer aan gedaan had het eerst eens al adviesvraag op tafel te leggen. In de zin van, Goh het lijkt me langzaam eens nodig dat hij wat meer leert spelen met andere kindjes hoe denk jij daar over?

Los daarvan denk ik persoonlijk ook dat hij nog lang genoeg leert spelen op een peuterspeelzaal/school met andere kindjes. Dat is over een half jaar tijd genoeg, en 2 dagdelen zijn ook ruim voldoende voor dit doel.

@inkie wrote:

Je schoonmoeder kent je kindje ook door en door, en ik denk dat je er slimmer aan gedaan had het eerst eens al adviesvraag op tafel te leggen.

Dit zou ze dan moeten doen omdat dat “slimmer” is om schoonmoeder het gevoel te geven dat ze ook wat te vertellen heeft?

Of denk je (ook) dat zij niet in staat is om de juiste keuze te maken?

Los daarvan denk ik persoonlijk ook dat hij nog lang genoeg leert spelen op een peuterspeelzaal/school met andere kindjes.Dat is over een half jaar tijd genoeg, en 2 dagdelen zijn ook ruim voldoende voor dit doel
.
Ah.. komt jou mening over schoonmoeders inbreng dan niet hier vandaan???? want wat als schoonmoeder juist een andere mening had gehad.. had je dan ook gevonden dat ze "gehoord" moest worden.

Vind je dan wel dat de ouders de beslissing nemen? of dat ze echt rekening moeten houden met wat sm vindt????

Nee hoor.. prima zoals ze het gedaan heeft... in ieder geval duidelijk, EN het is maar helder hoe schoonmoeder er dus in staat he? Dat ze dus kennelijk ook iets te vertellen wil hebben, als "betaling" voor het oppassen...
Tsja.. tenzij je zelf geeeeeeeeeeen idee hebt wat je met je kind aanmoet.. maar dat is niet het geval.

@inkie wrote:

I

Je schoonmoeder kent je kindje ook door en door, en ik denk dat je er slimmer aan gedaan had het eerst eens al adviesvraag op tafel te leggen. In de zin van, Goh het lijkt me langzaam eens nodig dat hij wat meer leert spelen met andere kindjes hoe denk jij daar over?

Los daarvan denk ik persoonlijk ook dat hij nog lang genoeg leert spelen op een peuterspeelzaal/school met andere kindjes. Dat is over een half jaar tijd genoeg, en 2 dagdelen zijn ook ruim voldoende voor dit doel.

Sorry hoor maar dat vind ik klinklare onzin. Timo gaat nu 2 dagen naar het kdv en ik ga hen toch ook niet om advies vragen als ik bv zou besluiten hem er af te halen of naar een gastouder te doen, want ‘zij kennen hem zo goed’? Nee, schoonmoeder heeft hier niets over te zeggen.

En persoonlijk denk ik dat het een heel verstandige keus is je kind nu 2 dagen naar het kdv te doen. Lijkt me juist een mooie overgang naar de basisschool waar ze ineens 4/5 dagen heen moeten.

Maar het gaat om jouw (jullie) keuze over wat het best is voor je kind (geen discussie kdv of niet). En is dat kdv dan heeft schoonmoeder zich daaraan aan te passen.

IK sluit me bij Inkie aan.

Ook al ben ik het niet met de manier van reageren van je schoonmoeder eens, ik kan wel begrijpen wat ze bedoelt.

Natuurlijk had ze dat op een andere manier kunnen zeggen, en natuurlijk mag ze geen inspraak “eisen”.

Echter waarom zou je hem naar een KDV laten gaan 2 dagen per week als hij ook over een korte tijd ( half jaartje) 2 dagdelen naar de PSZ zou kunnen en dan nog genoeg tijd heeft om te leren spelen met andere kindertjes…?

Het is natuurlijk jullie beslissing, maar ik kan me wel voorstellen dat schjoonmoeder ook ideeen heeft.

Hoe zit het met Wessel zelf? Aan Hadewijch merken we al een tijdje dat ze echt behoefte heeft aan andere kindjes. Is dat bij hem ook zo? Als dat zo is, dan lijkt me een kdv een goed idee. Als dat niet zo is, dan heb je kans dat je hem wel een heel grote overgang aandoet en dat het niet zo leuk voor hem is.

Is er de mogelijkheid dat hij eerder afgehaald wordt zodat hij niet meteen die volle dagen er zit?

Ik werk op een kdv en Mik gaat 2 ochtenden mee naar het kdv.

Ook ik ben het gedeeltelijk met Inkie eens.

@ hele dagen vind ik persoonlijk teveel, ik snap het ook niet zo goed van het kdv, bedoelen ze niet 2 dagdelen, dus 1 dag?

Dat is nl bij ons het minimum…

Nu 2 dagen gaan is erg veel, vergeet niet dat je kindje een erg lastige leeftijd heeft om te starten, helemaal als hij nog nooit op een kdv of psz is geweest.

Ik ben ook van mening dat jullie als ouders zijnde het beslissende woord hebben, maar mss was het handiger geweest om idd het wat meer open naar je schoonmoeder te brenegn, zodat zij het GEVOEL heeft, dat haar mening oook op prijs word gesteld.

Vraag voor de zekerheid nog even bij het kdv na of ze 2 dagen bedoelen of 2 dagdelen, 2 dagdelen is goed te doen, maar persoonlijk vind ik dat het maximum, tenzij je geen andere opvang achter de hand hebt…

Jij hebt dat dus wel en dan zou mijn voorkeur echt uitgaan voor die overige 2 1/2 dag voor je schoonmoeder en dan 1 dag kdv (als dat dus kan)

Heel veel succes!

Nou sorry hoor. Het is jou keuze. Als je kind ineens 5 dagen gaat ok. Maar twee dagen. Hoe wil je schoon moeder dat dan doen. Dus dan had je je kind eerst maar een dag moeten wennen? .

Twee dagen vind ik dus niet veel. Dus ik zie het probleem niet van je schoonmoeder. Dus met andere woorden je moet je kindje eerst maar is een dag doen. En als je dan verder geen oppas hebt :think: . Dan moet je toch ook twee dagen al;… Als het nu ineens 4 of 5 dagen is word het wat anders vind ik.

Ik zeg er wel even bij dat mijn kinderen niet naar een kdv heen gaat. Ik heb ook oppas als schoonmoeder en mn moeder. Maar het is en blijft onze beslissing.

Ik denk gewoon dat ze ongerust is en bezorgt. Daar is niks mis mee. Dat is wel begrijpelijk. Maar het is jullie keus.

joh… het probleem van schoonmama ligt in mijn ogen helemaal niet in de dagen kdv… Die liggen op het gebied van gepasseerd voelen en niet mee mogen beslissen…

Ben het met Karin eens… 2 dagen is niet veel… En voor mensen voor wie een kdv een hel is… Je MAG je kindje later brengen, vroeger ophalen, laten wennen zoals JIJ Het wil. Je hebt voor een groot deel nog steeds de regie… dus…wat is nou 2 dagen… ik ben blij dat Wessel naar het kdv gaat… hij is en blijft enig kind ('t is ook een enig kind natuurlijk… :inlove: :inlove: ). En de regel, 2 dagen, vind ik goed hoor…1 dag is echt te kort om “eigen” te worden.

maar mss was het handiger geweest om idd het wat meer open naar je schoonmoeder te brenegn, zodat zij het GEVOEL heeft, dat haar mening oook op prijs word gesteld.

Tjsa.. en dan... eerst het gevoel gevan dat haar mening op prijs wordt gesteld.. en dan vervolgens toch je eigen zin doen...
Het is geen teer broos popje hoor.. .we hebben het over een volwassen vrouw (neem ik aan) die in mijn ogen ook in de geest van haar schoondochten kan denken.
Het is een motie van wantrouwen van schoonmama richting weegschaal, zoals ze reageert.

Als ze nou had gezegd "gossie... daar schrik ik wel van... ik ken dat helemaal niet zo'n kdv.. en ik zal 'm dan vreselijk gaan missen, en hoe gaat dat dan in het begin"?

Ik ga even niet op het schoonmoedervraagstuk in want daar gaan mn nekharen van overeind staan, heb er zelf nl ook zo 1 :wink: . Maarre over die 2 dagen opvang, ik werk zelf op een kdv en tuurlijk is het best een moeilijke leeftijd maar mijn ervaring is dat een kind juist sneller went als hij 2 hele dagen komt ipv 1!

ow, wat ben ik het eens met preggie…

het gáát haar helemaal niet om die twee dagen…

en ben het ook eens met debbel: 2 dagen wennen ze eerder aan een andere omgeving dan 1 dag

@debbel wrote:

Ik ga even niet op het schoonmoedervraagstuk in want daar gaan mn nekharen van overeind staan, heb er zelf nl ook zo 1 :wink: .

Goh ik vind het wel typisch dat een aantal van jullie al na 2 zinnen kunnen aangeven dat deze vrouw hetzelfde is als hun eigen schoonmoeder.

Terwijl mij wordt verweten dat ik enkel met haar meevoel omdat ik hetzelfde erover denk.

Ik vind dus echt iemand 2 jaar lang de helft van de week op laten passen en dan ineens zonder enige voorbereiding of overleg beslissen dat het anders moet niet menselijk naar haar toe.

Uiteraard hebben ouders het laatste woord maar zo ga je niet met mensen om. 2 jaar lang was ze goed genoeg om (wrs nog gratis ook) jullie uit de brand te helpen en nu wordt ze aan de kant geschoven. Behalve dat ik zo niet met mijn schoonmoeder om zou willen gaan (daar is ze me te dierbaar voor) zou ik ook van mijn man wel wat anders te horen krijgen.

Ouders hebben het laatste woord, maar oma’s en opa’s mogen toch wel meedenken en aangeven wat zij ergens van vinden. En ook met hun gevoel kan toch enigzins rekening gehouden worden.

Met zo’n "ik beslis want het is mijn kind en ze heeft zich maar aan mij aan te passen"houding kan ik me best voorstellen dat sommige moeders een groot probleem hebben met hun schoonmoeder, en dat zal lang niet altijd aan de schoonmoeder liggen.

Sorry, sluit mij geheel bij Inkie aan…