Ik denk dat hier de houding van de schoonmoeder het probleem is. Als zij zich anders zou opstellen (dus niet zoals in de openingspost) dan zou haar mening veel meer op prijs worden gesteld. Maar met zinnen als ’ Daar komt niets van in’, en ‘einde discusie’ denk ik dat hier de schoonmoeder zich anders had moeten opstellen. Gaan mijn nekharen recht van overeind staan en nee, ik heb geen problemen met mijn eigen schoonmoeder
Als je enige beweegreden is om hem nu naar het kdv te laten gaan is dat hij dan meer met andere kinderen speelt, dan zou ik eerlijk gezegd wachten tot hij oud genoeg is om naar de psz te gaan.
Je schoonmoeder reageerde misschien fel, maar is aan de andere kant wel te begrijpen. Ze past al 2,5 jr lang 3 dagen in de week op, ik kan mij voorstellen dat ze even het nut er niet van inziet waarom hij nu ineens 2 hele dagen naar het kdv zou moeten.
En iets voorleggen bij een oma die al 2,5 jaar lang oppast is zo raar nog niet vind ik. Natuurlijk zijn jullie de ouders en beslissen jullie, maar ze is wel de óma die al 2,5 jaar oppast. Een oma die er waarschijnlijk, net als jullie zoontje, erg van geniet.
Hoe denk je trouwens dat je zoontje het zal vinden? Ineens 2 dagen naar het kinderdagverblijf terwijl hij het waarschijnlijk erg naar zijn zin heeft bij zijn oma. En misschien ziet je schoonmoeder dat ook wel zo.
Naar het kdv gaan zodat hij alvast eraan kan wennen om hele dagen weg te zijn met het oog op de basisschool zou eigenlijk geen reden moeten zijn. Een kleuter is sowieso al wat anders dan een peuter, zijn er dan zeker aan toe om naar de basisschool te gaan. En bovendien gaan ze niet gelijk hele dagen naar school. Ze hebben alle tijd om daaraan te wennen, je kan ze een jaar lang, totaan hun 5e, laten wennen. Ze zitten namelijk niet gelijk de ochtend én middag op school, het mag zelfs zo gaan dat je ze bijvoorbeeld om de dag laat gaan.
Ik vind dus echt iemand 2 jaar lang de helft van de week op laten passen en dan ineens zonder enige voorbereiding of overleg beslissen dat het anders moet niet menselijk naar haar toe.
Pardon... volgens mij is het helemaal nog niet beslist..... De enige die al een beslissing genomen lijkt te hebben is hare koninklijke hoogheid de schoonmoeder....
hoe ik daarbij kom?????
nou we gingen vanavond bij mijn schoonouders eten, en we hadden het er zo even over...
nou mijn schoonmoeder sprong zowat uit haar stoel en begon gelijk zo van..
en je brengt een kind van 2 jaar die nog nooit op een schooltje of iets geweest is toch niet gelijk voor 2 hele dagen naar zo een kdv en dat gebeurd niet!
ik pas al 2 jaar 3,5 dag op dus ik heb er ook iets over te zeggen!!
nou mijn mond viel gewoon open van verbazing.. dit had ik niet aan zien komen...
Het zou wel eens kunnen zijn dat schoonmama meer wen-dagen moet hebben dan (jouw) Wessel...
Mijn Wessel is in maart (bijna 2 jaar) overgeplaatst naar een ander kdv... (zal je de reden besparen...)...
Dit is heel zorgvuldig opgepakt.. zowel voor mij als voor Wessel en hij heeft geen een keer gehuild.... :thumbup: :thumbup:
maar goed.. ga ik nog in op wel/geen kdv.. wat volgens mij niet het "probleem" is.
@inkie wrote:
Ouders hebben het laatste woord, maar oma’s en opa’s mogen toch wel meedenken en aangeven wat zij ergens van vinden. En ook met hun gevoel kan toch enigzins rekening gehouden worden.
ik vind dit dus echt niet he?
Hoezo.. moet er rekening gehouden worden met hun gevoel.. Ik vind dat van mij t.ov. Wessel het belangrijkste.. en niet die van opa's en oma's... En nee.. ik ben niet asociaal... en ja.. zo ga ik dus met mensen om...
nl. : ze de plek geven die ze verdienen... op een voetstukje voor het kleinkind.. leuke dingen doen, verwennen, liefde, paardje rijden... weet ik veel.... Maar de plek van ouders hebben ze niet! En ongevraagd advies op een dergelijke toon zou ik van niemand pikken... ook niet omdat het dan toevallig oma is.
@preggie wrote:
[ De enige die al een beslissing genomen lijkt te hebben is hare koninklijke hoogheid de schoonmoeder…
Ik vind dit nogal een veroordeling voor iemand die je a niet kent, b slechts via een ander 2 zinnen van gehoord hebt :shock:
Ik heb niet alle reacties gelezen.
Maar ik heb bijna hetzelfde meegemaakt.
Tycho ging altijd 2 dagen in de week naar mijn moeder. Maar hij is nu ook bijna 2 en het leek mij ook erg leuk voor hem om met andere kindjes en ander speelgoed te spelen.
Dus ben ik gaan infomeren bij een kdv bij mij aan de overkant.
In de brochure stond ook dat het minumum 2 dagen was. Maar in de praktijk mag 1 dag dus ook.
Tycho gaat nu nog 1 dag naar mijn moeder en 1 dag naar het kdv.
Als hij straks een beetje gewend is willen wij hem wel 2 dagen laten gaan.
Mijn moeder had wel als eerste reactie, zo iets van ‘doe ik het niet goed dan’? Heb haar toen verteld dat het daar niet op ging, maar om het leren spelen met andere kindjes. (anders had ik hem wel gelijk 2 dagen naar het kdv laten gaan, als ik vond dat ze het niet goed zou doen).
Zij is toen ook meegeweest naar het kdv met het proefspelen en heeft gezien hoe leuk Tycho daar speelt met andere kindjes, en nu vind ze het juist heel erg leuk voor Tycho.
Misschien kan het bij jouw kdv ook wel voor maar 1 dag in de week.
Misschien vind je schoonmoeder het dan wel minder erg en misschien kan ze ook een keer mee kijken hoe hij daar speelt.
@preggie wrote:
@inkie wrote:Ouders hebben het laatste woord, maar oma’s en opa’s mogen toch wel meedenken en aangeven wat zij ergens van vinden. En ook met hun gevoel kan toch enigzins rekening gehouden worden.
Hoezo.. moet er rekening gehouden worden met hun gevoel.. Ik vind dat van mij t.ov. Wessel het belangrijkste.. en niet die van opa's en oma's... En nee.. ik ben niet asociaal... en ja.. zo ga ik dus met mensen om...
nl. : ze de plek geven die ze verdienen... op een voetstukje voor het kleinkind.. leuke dingen doen, verwennen, liefde, paardje rijden... weet ik veel.... Maar de plek van ouders hebben ze niet! En ongevraagd advies op een dergelijke toon zou ik van niemand pikken... ook niet omdat het dan toevallig oma is.
Door oma 2 jaar voor de helft van de week in te schakelen als oppas verwerft ze zich in mijn ogen het recht op ten minste overleg over voor haar zulke ingrijpende beslissingen.
Als je vind dat oma alleen mag verwennen en leuke dingen mag doen, dan hadden ze de kleine direct met 12 weken naar het kdv moeten brengen. Maar nu ineens en dan nog wel 2 dagen, en het zomaar op tafel gooien. :naughty: En voor die anderhalve dag is ze dan ineens wel goed genoeg?
Er is niks mis met een kdv, maar er is ook niks mis met een oppasoma. Een kdv is er niet voor om een beetje voorbereid naar school te gaan, daar is de peuterspeelzaal voor. Een kdv is mi een vervangende situatie voor thuis.
dat verschilt denk ik per kdv.
die van ons bereidt wel degelijk voor op school
er werkt zelfs een oud-leerkracht op die groep
dus die van ons blijft dan ook lekker op het kdv…
maargoed daar ging het nu niet om.
ik denk dat de oma’s (vooral) zich gepasseerd voelen.
en eerlijk gezegd zou ik, als ik zo’n band had met mijn kleinkind (later)
me precies zo voelen… alsof je iets niet goed doet en het kdv maar zielig vindt voor een kind.
maar ze zijn nÃet de ouder, deze is verantwoordelijk over beslissingen rond zijn/haar kind.
als je het heel ernsitg zou bekijken,
zou je je als ouder ook wel boos kunnen maken: kan Ãk iets niet goed?
ik zou toch altijd beide gevoelens open houden, erover praten,
maar uiteindelijk beslist de ouder.
die kan zien of zijn/haar kind NU toe is aan het spelen met andere kinderen.
(sommige kinderen hebben al eerder die behoefte trouwens,
dus ik vind een kdv als tussenoplossing echt geen gek idee.
Hoe denk je trouwens dat je zoontje het zal vinden? Ineens 2 dagen naar het kinderdagverblijf terwijl hij het waarschijnlijk erg naar zijn zin heeft bij zijn oma.
ik denk dat de kans groot is dat ie het heel leuk vindt/(gaat vinden)...
Verder ben ik het volledig met preggie eens. Zoals ik het uit de openingspost haal (tja inkie, dat is nou eenmaal de enige bron aan informatie die we hebben. dat geldt bij bijna elk topic op kok, en mensen vragen dan om je mening, dus geef je die aan de hand van de verkregen informatie. daar zit volgens mij niks naars aan) werd er juist gewoon verteld met welk idee ze spelen. Niet dat dat vanaf volgende week ingaat oid. Een (schoon)moeder die vervolgens komt met woorden als 'einde discussie' en 'daar komt niks van in' uh daar zou ik ook echt helemaal de rillingen van krijgen. Ze mag haar mening zeggen (kun je je afvragen in hoeverre die niet heel gekleurd is omdat zij wslk haar geliefde tijd met haar kleinzoon niet kwijt wil), maar op déze manier gaat m.i. echt buiten alle perken.
Ik weet eigenlijk niet waar je het vooral over wilt hebben: de houding van schoonma of of er in haar woorden misschien een kern van waarheid zit? Je hebt het geplaatst in het forum speelzaal/kinderopvang, dus ik neem aan het laatste??
Succes iig, het lijkt me een erg moeilijk parket waar je nu in gebracht bent (want het blijft natuurlijk toch je schoonmoeder, en ook nog iemand die erg lang jullie uit de brand heeft geholpen en voor jullie klaarstond...)
@inkie wrote:
@preggie wrote:[ De enige die al een beslissing genomen lijkt te hebben is hare koninklijke hoogheid de schoonmoeder…
Ik vind dit nogal een veroordeling voor iemand die je a niet kent, b slechts via een ander 2 zinnen van gehoord hebt :shock:
ja is het ook… en is natuurlijk ook bitcherig… maar komt vooral uit het feit dat “het er even over hebben” bestraft wordt met “einde discussie, komt niks van in”…
vind ik nogal… tsja… nou ja… erg veel ruimte nemen …
Nou…
Ik maak uit de openingspost op dat er op zich een goede band is met de schoonmoeder.
Bovendien vind ik 3,5 dag oppassen best veel, dat is namelijk WEL de HELFT van de week.
Zelf heb ik ook een goede verstandhouding met mijn schoonmoeder en al past ze niet op, als ze denkt dat ik iets doe wat ten nadele komt van de kinderen krijg ik het ook te horen hoor en zeker niet altijd even vriendelijk.
De kunst ligt hem erin om mensen aan te horen, dan te zeggen dat je merkt dat het gevoelig ligt en NU dus geen goed moment is om het erover te hebben en dat je er later even rustig op terug zal komen.
In de hitte van het moment (schrik, verontwaardiging, gepasseerd voelen, niet snappen, puin in je buik omdat je wel erg veel plezier hebt met je kleinkind en hem eigelijk niet wil missen) kan ik me haar directe reactie ontzettend goed voorstellen.
Daarbij geef je aan dat je kleine man niet goed alleen kan spelen, dat KAN ook karakter zijn hoor. Ik heb 2 kinderen dus ze hebben altijd elkaar, maar waar Peter prima alleen kan spelen, kan Aniek dit totaal niet.
Dat zit in haar karakter, ze heeft meer visuele concentratie en heeft uitdaging nodig, is gek op vragen beantwoorden enz en samen spelen is voor haar maar saai, dan heeft ze stimulans nodig.
Toch was voor haar met 2 jaar 2 ochtendjes peuterspeelzaal al veel te veel, ze was nog veel te veel aan het “keutelen” en er was na een paar keer geen land meer mee te bezeilen.
Ze gaat nu in september pas weer.
Een KDV had ze NIET getrokken, niet elk kind gedeid er goed.
Mensen redeneren erg vanuit hun eigen situatie merk ik…
Hebben ze een rot schoonmoeder of geen contact dan nemen ze het op voor jou mening, hebben ze een goede band dan nemen ze het op voor je schoonmoeder en de moeders met de kleine op het KDV schijnen te denken dat alle kindjes het KDV geweldig vinden wat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Mijn insteek in deze is, heb respect voor het feit dat ze is opgevlogen, ze zal niet open hebben gestaan voor discussie door schrik en andere gevoelens, vraag daar naar maar geef aan dat je haar een prima oppas vind en enkel alleen over dit vraagstuk nadenkt omdat je het beste wil voor je zoon en je je zorgen maakt om zijn onkunde om alleen te spelen.
Geef ook meteen aan dat je niet verder wenst te spreken als ze boos word en dat je dit normaal als keuze wil bespreken en kom met goede argumenten.
Tuurlijk is en blijft ze oma, maar in dit geval heeft ze al 2 jaar de helft van de week een opvoedingsondersteunende functie gehad en regels moeten hanteren. Dat geeft zeker wel enig recht van meebeslissen.
Moet je zelf maar eens bedenken hoe het zou voelen als je al 2 jaar voor een baas werkt en verantwoordelijkheid draagt voor een kostbaar bezit en dan zonder waarschuwing ineens te horen krijgt dat je in je uren word gekort, van 30 uur ineens naar 12 en je hebt het maar te slikken. Wedden dat je dan ook opvliegt?
Vind erg weinig begrip getoont worden voor normale menselijke emoties in deze.
Normaal gesproken bemoei ik me niet zo met anderen hun reacties, maar sorry preggie, vond jou reactie in deze echt overdreven en ontzettend egoistisch sorry :eh:
Je hebt zelf al vaak aangegeven dat Wessel al vanaf het begin naar een KDV gaat omdat je hem niet zomaar aan een ander toevertrouwt en dat de oma’s ook verder weg wonen. Dat is jou visie, maar topicopenster heeft AL 2 JAAR haar kind WEL toevertrouwd aan oma.
Dat is al een zeer wezenlijk verschil.
Hopelijk komen jullie eruit, maar vergeet niet dat oma ook maar een mens is met emoties.
@preggie wrote:
@inkie wrote:Ouders hebben het laatste woord, maar oma’s en opa’s mogen toch wel meedenken en aangeven wat zij ergens van vinden. En ook met hun gevoel kan toch enigzins rekening gehouden worden.
Mij staat de zin "de plek geven die ze verdienen" me erg tegen, maar oke.... het is geschreven woord dus ik geef je het voordeel van de twijfel :mrgreen: Ik vraag me wel af bij zulke fanatieke en felle reacties "waar ben je als ouder bang voor" ???? Bang dat je plaats wordt ingenomen? Bang dat je ouders JOU niet serieus nemen als ouder omdat jij hun kind bent?
Ik snap werkelijk niet wat er mis is met rekening houden met de gevoelens van anderen. Uiteraard hoef je daar niet altijd mee in te stemmen, maar rekening houden met kan in mijn ogen NOOIT kwaad.
Oke de manier waarop het in de openingspost eraan toe ging, is waarschijnlijk van een heel erg geschrokken oma die heel erg veel waarde hecht en genoet van de tijd die ze met haar kleinkind doorbrengt. Overdreven reactie? Natuurlijk! Maar als je er nu even over nadenkt, kan ik me best een beetje inleven inhaar.
Oma schrok er gewoon van en voelde zich waarschijnlijk even gepikeerd en dacht misschien wel zoals de onderstaande quote.
@inkie wrote:
Door oma 2 jaar voor de helft van de week in te schakelen als oppas verwerft ze zich in mijn ogen het recht op ten minste overleg over voor haar zulke ingrijpende beslissingen.
Als je vind dat oma alleen mag verwennen en leuke dingen mag doen, dan hadden ze de kleine direct met 12 weken naar het kdv moeten brengen. Maar nu ineens en dan nog wel 2 dagen, en het zomaar op tafel gooien. :naughty: En voor die anderhalve dag is ze dan ineens wel goed genoeg?
Natuurlijk kan de OMA geen inspraak eisen, natuurlijk is het altijd de beslissing van de ouders, dat klopt helemaal.
Ik heb helemaal "geen band" met mijn schoonmoeder overigens Cell, dus je theorie gaat hier niet op :mrgreen: maar verder ben ik het ook roerend met jou eens...
Cell, je weet het goed te verwoorden, dat lukte mij nou net niet :lol:
Overigens gaan mijn meiden naar het kdv, en ja het kan heel erg leuk zijn voor de kids, mijn meiden hebben het ook erg leuk. Maar dat wil niet zeggen dat het een hele verandering is voor een binkie van 2 wat er eigenlijk aan gewend is om bij oma te zijn. En oma is eraan gewend om hem om zich heen te hebben, dat wil ze natuurlijk ook niet missen.
Ze heeft idd wat fel gereageerd, en de uiteindelijke beslissing ligt ook echt bij jullie. Het lijkt mij een goed idee om nog eens rustig met haar te praten, het kwam misschien best wel wat rauw op haar dak vallen…
Maar ben je er eigenlijk voor jezelf al helemaal uit wat je wilt? De dagen op het kdv zijn best wel lang hoor, en daardoor ook vrij intensief voor zo’n kleintje, als je er niet van afhankelijk bent is een psz best een goed idee, is iets minder indrukwekkend denk ik.
En wat betreft het alleen spelen, Zoë, mijn oudste, speelt ook niet alleen, mijn jongste weer wel. Terwijl je dat eigenlijk andersom zou verwachten, de oudste is toch een tijd alleen geweest, de jongste altijd met haar zus
Het kan dus zomaar in een kind zitten
@Cell wrote:
NouJe hebt zelf al vaak aangegeven dat Wessel al vanaf het begin naar een KDV gaat omdat je hem niet zomaar aan een ander toevertrouwt en dat de oma’s ook verder weg wonen. .
nou… ws. heb ik dat zo een keer verwoord… maar de reden dat Wessel naar het kdv gaat is de afstand van oma’s EN dat ik opa’s en oma’s niet structureel als oppassers wil, domweg om de reden wat hier gebeurd.
Het gaat niet om toevertrouwen in de zin van dat ik denk dat ze hem kwaad doet… maar wel om de consequenties die daaraan verbonden wordt.
Een oma is een mens met gevoelens, maar zodra deze mensen met gevoelens tegen mij zouden zeggen “komt niks van in, einde discussie” terwijl topicopener alleen maar “er over had”… vraag ik me af wat jullie daar dan van vinden??? Is dat “geoorloofd” omdat oma geschrokken is???
maar waarschijnlijk (vrijwel zeker) worden we het in deze niet eens.
Ik heb mijn schoonmoeder nog nooit beledigt… Ze kan me “betichten” van “leeuwin”, maar nooit van het feit dat ik naar haartoe niet respectvol ben geweest. Ik ben ervoor om dingen uit te leggen (mensen die me ietsje beter kennen, weten dit… en dit is geen verwijt hoor).
In mijn berichten schrijf ik zwart wit… het verwoord mijn gevoelens bij een dergelijke situatie. In de communicatie naar schoonmama zou ik zeker niet adviseren om ook te zeggen “zo… hare majesteit de schoonmoeder… dus JIJ dacht dat je iets te vertellen had”…
nee hoor… zo zit ik niet in elkaar…
Mijn advies (en volgens mij al bij mijn eerste reactie geschreven):
Eerst samen op 1 lijn komen
Dan duidelijk maken naar schoonmoeder wat je wilt.
en kdv of niet… ik heb geen mening over of een kind 2 of 3 of 4 of 5 dagen naar een kdv gaat. Ieder kind, iedere situatie is anders en kan ook anders worden.
(Mijn)Wessel gaat 3 dagen… Gaat goed… maar zodra ik ook maar het idee had gehad dat het niet goed was… zou er iets in onze situatie veranderen… zonder nadenken…
En daarnaast: Grootste boodschap is dat ik vind dat je als ouders de verantwoordelijkheid hebt en je besluiten moet nemen. Als advies als advies wordt gebracht kun je ermee doen wat je wilt…Als advies als een dichtgegooide deur wordt gebracht … dan kun je 1 ding doen… er tegenaan beuken en je kop blijven stoten… of omdraaien, je eigen koers volgen en de ander uitnodigen om mee te gaan.
Hoop dat ik een beetje de scherpte eruit heb weten te halen, zonder inhoudelijk vaag te worden. Mijn mening is dezelfde, maar in de communicatie naar schoonmama zou dit zeker respectvol, doch zeer duidelijk gebracht worden (vraag aan maar mijn schoonmama :lol: :lol: :lol: ).
Mijn insteek in deze is, heb respect voor het feit dat ze is opgevlogen, ze zal niet open hebben gestaan voor discussie door schrik en andere gevoelens, vraag daar naar maar geef aan dat je haar een prima oppas vind en enkel alleen over dit vraagstuk nadenkt omdat je het beste wil voor je zoon en je je zorgen maakt om zijn onkunde om alleen te spelen.
Geef ook meteen aan dat je niet verder wenst te spreken als ze boos word en dat je dit normaal als keuze wil bespreken en kom met goede argumenten.
prima idee... sta ik helemaal achter.... zo breng je het ook terug naar de inhoud bij je schoonmoeder... want zij heeft ws. alleen maar gehoord "JE DOET HET NIET GOED"... (en dat heb je nooit gezegd natuurlijk).
@pientje wrote:
Ik vraag me wel af bij zulke fanatieke en felle reacties “waar ben je als ouder bang voor” ??? Bang dat je plaats wordt ingenomen? Bang dat je ouders JOU niet serieus nemen als ouder omdat jij hun kind bent?
nee… juist niet… ik reageer niet vanuit angst, maar vanuit overtuiging.
@preggie wrote:
@Cell wrote:Mijn insteek in deze is, heb respect voor het feit dat ze is opgevlogen, ze zal niet open hebben gestaan voor discussie door schrik en andere gevoelens, vraag daar naar maar geef aan dat je haar een prima oppas vind en enkel alleen over dit vraagstuk nadenkt omdat je het beste wil voor je zoon en je je zorgen maakt om zijn onkunde om alleen te spelen.
prima idee… sta ik helemaal achter… zo breng je het ook terug naar de inhoud bij je schoonmoeder… want zij heeft ws. alleen maar gehoord “JE DOET HET NIET GOED”… (en dat heb je nooit gezegd natuurlijk).
Volgens mij hebben we hier overeenstemming over. Zoals ik direct al zei, als het puntje bij het paaltje komt hebben grootouders geen zeggenschap, maar samen overleggen geeft wel een veel betere sfeer. En nog steeds zou ik in jouw situatie (en de mijne lijkt redelijk wat op de jouwe) ook voor een peuterspeelzaal gaan. Daarnaast kan afspreken met andere ouders en hun kindjes op dagen dat jij niet werkt ook heel goed werken.
Stijn gaat dus sinds 2.5 naar de speelzaal, voorheen is hij al die tijd volledig opgevangen door schoma. Gemiddeld zo’n 2 volle dagen pw. Inmiddels 3 en gaan Lieke en hij samen.
Natuurlijk heb ik me ook wel eens gepasseerd gevoeld als moeder, of was ik weleens boos op haar omdat ze teveel op mijn plekje ging zitten naar mijn gevoel. Maar gaande weg heb ik geleerd (door schade en schande soms) dat er in de hartjes van de kids plek genoeg is, en dat ze klakkeloos accepeteren dat mama anders is als oma, en dat 2 middagen spelen op de psz meer als voldoende is.
Veel succes en bedenk maar, als jullie samen door een deur kunnen en hij leert wat later spelen met andere kindjes lijkt me dat veel gezonder en prettiger voor zo’n kindje als dat jij ruzie met zijn oma zou hebben en hij wel leert met andere kindjes te spelen.
Wat een dilemma hè. Ik zit momenteel met een gelijksoortig probleem.
Mijn man werkt 5 dagen en ik 3 dagen. Momenteel brengen we de kids op zondagavond naar mijn schoonouders. Dat scheelt maandagochtend stress doordat we niet op en neer hoeven te rijden, ze past dan maandag op. Dinsdag gaan ze naar het kdv en woensdag is het papadag (hubbie werkt zaterdag ipv woensdag) en zijn ze dus thuis. De rest van de week ben ik er.
Nu komt vanavond hubbie thuis en zegt ineens dat zijn vader hem gevraagd heeft om de kids niet meer zondagavond te brengen, maar maandagochtend. En ik heb ze daarstraks opgehaald en dan zeggen ze niks :shock:
De kindjes worden nog wel eens wakker 's nachts. Tja, dat heb je nog wel eens met een dreumes van bijna twee en een baby van zes maanden. :roll: En dan ging ze daar op slapen en sliep ze te weinig en ze zat al niet lekker in haar vel. (zit aan de antidepressiva). Ook moesten we ze zondag maar alvast in bad doen, want ze wassen was ook al teveel.
Ze is gestopt met naar de diëtiste gaan, met de leiding van een hobbyclub en het organiseren van een familiereisje.
Blijkbaar is nu het voorstel dus: dat we ze maandag spic en span moeten brengen, zodat ze er zo min mogelijk werk aan heeft.
Ik overweeg nu om de kids dus ook maandag naar het kdv te brengen. Ik word hier niet gelukkig van en ik heb het idee dat voor haar alles teveel is. Het zal vast aan de depressiviteit liggen. Daar heb ik geen oordeel over, want ik weet niet hoe dat is, dat moet je zelf hebben meegemaakt denk ik. Amy is nog te klein om te beseffen waar ze precies is en Tim is op zich graag bij opa en oma. Maar hij is ook graag op het kdv. Hij loopt de hele week de namen van zijn vriendjes te roepen en dan moet hij een hele week wachten voor hij er weer naar toe mag.
Ik heb met hubbie afgesproken dat ik morgen op het kdv informeer of er uberhaupt plek is op maandag, maar dan… hoe moet ik dit mijn schoonmoeder vertellen. Ze is al zo down en omi kijkt altijd zo uit naar als de kindjes komen (omi is de oma van hubbie en woont daar aan huis).
Ik wil haar niet kwetsen en ook geen ruzie krijgen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Sorry voor het lange verhaal :shifty:
groetjes Juud
ik sluit me geheel bij de andere aan dat het jullie beslissing is…
maar snap de reactie van je schoonmoeder wel.
wij hebben mijn dochter naar de psz gedaan voor drie dagen in de week alleen de ochtende en heb toen oma haar op laten halen en de middag was de oma middag. beviel ons reuze goed.
maar als jullie gevoel uit gaat naar een kdv dan vind ikdat je daar voor moet kiezen.volg je eigen geoel en i het belang van je kindje.
Judith ik vind jouw uitgangspunt toch wel heel anders. Het openingsbericht ging over een situatie waarin oma met veel energie veel oppast en waarbij de moeder ineens zonder enig overleg die tijd behoorlijk kortwiekt terwijl er nooit een signaal is geweest dat het voor oma teveel is.
In jouw geval lijkt het allemaal wel teveel. Misschien is het ook wel teveel, maar omdat ze ooit hebben aangegeven te zullen helpen durven ze misschien niet helemaal te zeggen dat het niet gaat (momenteel)?
Ik denk dat je er in jouw geval (behalve vragen of het kdv uberhaupt plaats heeft) verstandig aan doet dit eens op een rustig moment met ze te bespreken. geef gewoon aan dat je het gevoel hebt dat het momenteel te zwaar is voor ze en of zij dat ook zo ervaren. Geef aan dat je ook wel naar een andere oplossing wilt zoeken eventueel. Ik denk namelijk dat jij bang bent dat zij verdrietig zijn dat het oppassen niet meer kan, en dat zij denken dat jij boos bent als zij zich terugtrekken.
Inkie, ik denk inderdaad dat ze het niet durft te zeggen.
Ondanks dat ik in het begin al heb gezegd toen Amy er bij kwam, dat als het niet ging ik ze gewoon naar het kdv zou brengen en dat ik dat best zou begrijpen. Nou dat was goed, dat vond ze fijn, dat haalde voor haar de druk er wat af.
Inmiddels weten we dat er op het kdv plaats is, dus we willen nu gaan voorstellen om ze naar het kdv te brengen en ze dan gewoon af en toe brengen naar opa en oma om te spelen, zonder verplichtingen.