Boterham met wat????

Wat geven jullie op de boterham?

Ik las smeerkaas maar welke? 20+ of 48+ of gekruid???

Smeerworst…welke??? Varkensvlees/rundvlees??? :shock: :think: :eh:

gewoon leverpastei. Zelf deed ik in het begin alleen een kleinb eetje boter.

Misschien heb je hier wat aan, is namelijk nog niet zo lang geleden een topic over geweest



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=85752

Juist geen smeerkaas of worst, hartstikke ongezond.

Een beetje roomboter is al prima als ze nog zo klein zijn. Wil je er wel wat op smeren kun je beter kiezen voor bijv zachte geitenkaas of roomkaas.

Ok ik snap het! :thumbup:

Maar met welke smeerkas zijn jullie begonnen? 20+ of 48+ of maakt het niet uit???

gewoon 48+ en als idee van jam kun je ook fruithapje op brood smeren.

Appelstroop gaat er vaak ook wel in.

smeerkaas is heel erg ongezond; gemaakt van afval en vol smeltzouten.



Hier kun je meer lezen, en vooral ook over de alternatieven:



http://www.kiind.nl/articles/47/Op_het_Brood.html

Ik doe gewoon plakjes kaas op Jack zijn brood.



Ik probeerde eerst smeerkaas/smeerworst, maar dat at hij niet.

Gewone jonge kaas met dik boter vind hij heerlijk.

Ook beliner worst :thumbup:

Het gaat er zo in.

Hier krijgt N. tartex ( verschillende smaken ) of appelstroop op zijn brood, met boter natuurlijk. Ik heb nu ook kersenjam gekocht, kijken of hij daar tegen kan.



Lees de verpakkingen en kijk wat je wilt dat je kind binnenkrijgt.

Lastig he, zoveel keuzes!



Liefs Suzanne

@Lune wrote:

smeerkaas is heel erg ongezond; gemaakt van afval en vol smeltzouten.



Hier kun je meer lezen, en vooral ook over de alternatieven:



http://www.kiind.nl/articles/47/Op_het_Brood.html




Eet je zelf dan ook geen frikandellen, gehakt, braadworst of eender welk vlees dan ook.

Want geen enkel stuk vlees is helemaal gezond. Overal zitten wel toevoegingen in.



Daarbij is alles wat in de schappen ligt gekeurd en is nergens afval in verwerkt.



Daarbij om een ander punt aan te halen. Je gaat ook lekker wandelen met de kids. Moet je ook niet doen meen je wat er voor een rommel in de lucht zit. :silenced:



Dit zijn van die eindeloze discusies.



Gr Jack

Als je op de link hierboven klikt zie je dat er ontzettend veel gezondere opties zijn.

En nee, ik eet idd geen dingen als frikandellen etc en mn kinderen al helemaal niet. Wij eten weleens vlees maar maar heel weinig en zo min mogelijk bewerkt zeg maar.

Het is een kleine moeite en zoveel beter voor je lichaam, en zeker van dat van een heel jong kind.



Dat alles wat in de schappen ligt gekeurd is zegt natuurlijk helemaal niets. Die frikandellen liggen er immers ook, chocoladerepen zijn nou ook niet bepaald goed voedsel. Wat je aan dergelijke producten wilt gebruiken, tja, dat is ieder voor zich, maar ik vind het wel belangrijk een gefundeerde keuze te maken. Ik dacht bij mn oudste ook dat smeerkaas een goed alternatief was voor gewone kaas, wist ik veel… Ik was blij dat iemand me erop wees dat ik dan beter iets als roomkaas kon kopen omdat dat gewoon veel gezonder is.

En natuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar je geeft je baby toch ook geen chocopasta op brood? Hoe moeilijk is het nu helemaal om je kind gezond te voeden…? D

Nou onze knul krijgt al sinds 6 mnd chocopasta hoor en smult er heerlijk van niets mis mee…



ben het helemaal met Zeemeermin eens :thumbup:



en verder eet hij o.a op brood (sinds hij 6 mnd is):



smeerkaas

smeerworst

plakjes kaas

plakjes worst (gelders/gekookt)

kipfile

Ham (gerookt/gegrilt/gewoon)

chocopasta

pindakaas

jam

appelstroop

gestamte muisjes

gekleurde muisjes

hagelsslag (puur/melk/ gemengt)

Vlokken

sanwischesprad (sorry even geen idee hoe je het schrijft)

kwark met plakjes banaan

Huzaresalade

eiersalade

gebakken ei of gekookt

Zalm/paling/makreel/schar/schol

Kruiden kaas (met soms komkommer en augurk heel dun gesneden)

Maar waar baseer je je ‘niks mis mee’ dan op?

Ik vind het echt schokkend, een baby! Iedereen weet toch dat een aardig aantal producten die je noemt niet bepaald gezond zijn…?

Om nog maar niet te spreken van eventuele allergische reacties.



In het begin is een boterham met wat (room)boter meer dan genoeg.

Hier deed ik dat iig wel toen het nog BIJvoeding was.

zo ben ik rustig uit gaan breiden.



Smeerworst hebben ze hier nooit gehad.

En toen ik daarna wist dat smeerkaas helemaal niet zo gezond is als het lijkt ben ik daar ook mee gestopt.



Heel af en toe krijgen ze hier chocopasta.

Ik heb het iig niet standaard in huis.



Voor dat je er vanalles opdoet kun je mischein beter eerst kijken hoe je kindje op het brood reageert.

Ivan lust geen zoetigheid op brood , hij krijgt smeerkaas (la vache quruit) of gewone smeerkaas 20+ soms smeerworst , boter, of plakjes kaas en worst (ham, boterhamworst,)



Ik vind de nl maatschappij te ver gaan wat allemaal niet goed is. Zolang hij gevarieerd eet en met mate.

@Lune wrote:

Maar waar baseer je je ‘niks mis mee’ dan op?

Ik vind het echt schokkend, een baby! Iedereen weet toch dat een aardig aantal producten die je noemt niet bepaald gezond zijn…?




Waar ik dat op baseer? Op mijn eigen kinderarts en cb :slight_smile: Zo lang je gewoon varieert en met mate eet is er niets op aan te merken.

Uiteraard zijn wij ook begonnen met alleen boter, toen smeerkaas/smeerworst maar toen dat allemaal prima ging zijn wij i.o.m de kinderarts al snel gaan uitbreiden.

En volgens onze kinderarts en dieetiste is er niets mis met smeerkaas/smeerworst



En net wat Karin zegt… je mag tegenwoordig bijna niets meer…

en ik doe daar dus niet aan mee… Tenzij iets echt wetenschappelijk hard is aangetoont dat het echt niet goed is b.v honing dan uiteraard niet.

Maar ik zelf geloof niet echt in al die goeroes die beweren dat van alles slecht is…

@dragon wrote:





smeerkaas/smeerworst maar toen dat allemaal prima ging zijn wij i.o.m de kinderarts al snel gaan uitbreiden.

En volgens onze kinderarts en dieetiste is er niets mis met smeerkaas/smeerworst



En net wat Karin zegt… je mag tegenwoordig bijna niets meer…

en ik doe daar dus niet aan mee… Tenzij iets echt wetenschappelijk hard is aangetoont dat het echt niet goed is b.v honing dan uiteraard niet.

Maar ik zelf geloof niet echt in al die goeroes die beweren dat van alles slecht is…




maar als je de ingredienten bekijkt, is het toch al duidelijk dat het niet gezond is.

Hoezo wetenschappelijk bewezen? Het IS wetenschappelijk bewezen dat te veel zout schadelijk is. Dat 6gram per dag maximaal is, en daar zit je heel snel overheen. Dus oplossen op de zout-inname fabeltje van goesoes.

In het prille begin zou ik ook met puur brood beginnen, daarna een beetje boter en dan pas beleg.



De hele discussie tja…tuurlijk wil je je kind gezond te eten geven. Maar we moeten niet roomser dan de paus gaan worden zeg whaha.



Y,uri at alleen maar smeerworst, hij lustte niets anders. Geen KA of dietiste die daar ooit iets van heeft gezegd :roll: Verder leeft hij op Bob de bouwer worst en leverkaas.



Toevallig heb ik net km vrije smeerworst gekocht voor T.ygo om eens te proberen :mrgreen:



Alles wat wij eten mogen de kids ook (rekening houdend met sterke allergenen en dingen die ze echt niet mogen voor hun eerste jaar zoals honing bijv etc…), dus sluit mij aan bij het lijstje van Dragon :wink:

:?

mijn dochter krijgt fruit op haar brood

en soms een eitje of kipfile`

bij oma mag ze een plakje ham

al die andere dingen kent ze niet en hoeft ze ook niet net zoals met snoep dat krijgt ze ook niet

niks dus van orgaanvlees of een overdosis suiker of zout