Borstvoeding van een ander

De titel zegt het al.

Wat vinden jullie van borstvoeding van een ander? Het schijnt hier in NL echt een taboe te zijn namelijk.

Ik kolf namelijk altijd te weinig. Heb wel wat in de vriezer liggen waar ik even mee vooruit kan, maar als ik dadelijk 3 dagen ga werken en de voeding per fles toeneemt dan slinkt dat erg snel. Nu zag ik dat iemand haar voorraad bv aanbood. Haar dochter heeft een allergie en die voeding kan ze dus niet meer gebruiken. Ze woont niet zo heel ver hier vandaan en het zijn dus 2 lades vol.

Hub hier wil er dus niks van weten, maar ik denk dan ze wilde het ook aan haar eigen kind geven. Dus het zal echt niet slecht zijn.

Hoe staan jullie hier tegen over?

ik zou het ook niet doen maar dat is meer omdat ik het een vies idee vind :oops:

maar op zich moet het wel kunnen al vind ik als je hub het niet wil dat je het net moet doen het is jullie kind

Ik zou er geen probleem mee hebben om een ander dat van mij te geven, maar om mijn kleintje van een ander te geven, daar zou ik even aan moeten wennen… Ik zou denken, wel doen :slight_smile:

Ik had al verwacht dat er verschillende meningen waren.

Vies ben ik er totaal niet van. Op mijn werk kom ik ook wel eens in aanraking met bv van anderen voor testen. En natuurlijk met fv omdat dat daar nou eenmaal gemaakt word. Bv ruikt trouwens stukken beter dan fv. Maar daar ging het hier niet over.

Ik zie het niet als probleem, ze wilde het immers ook aan haar eigen kind geven. Maar door een tarwe-allergie kan ze dit niet meer en het is natuurlijk zonde om weg te gooien. :naughty:

@mereltje85 wrote:

Ik zou er geen probleem mee hebben om een ander dat van mij te geven, maar om mijn kleintje van een ander te geven, daar zou ik even aan moeten wennen… Ik zou denken, wel doen :slight_smile:

Hier zou ik het dan dus niet doen… maar weer geen enkel probleem hebben om mijn melk aan een ander kindje te geven.

Hoezo 2 maten :lol: .

In geval van nood (en dan denk ik aan… ik zit ergens ‘vast’ en er zijn geen winkels of niks open, maar er is wel een andere bv mama in de buurt van mijn kleine man) zou ik het niet erg vinden, dan zou het zelfs wel live mogen en niet uit de fles… maar dan echt als het niet anders kan :shifty: .

Ik wil ‘mensenmelk voor mensenkindjes’ nog wel iets verder trekken voor mezelf… ‘mijn melk voor mijn kindje/ moedersmelk voor moederskindje’.

voor mij persoonlijk is het een brug te ver. Kan er geen enkele onderbouwing voor geven, is slechts een gevoel.

Maar als een vriendin het bijvoorbeeld wel een goed idee zou vinden en zelf te weinig zou hebben en ik te over, dan zou ik er niet over twijfelen en zou ze het zo mogen hebben.

Toch apart om te zien dat er meerdere zijn die het wel willen afgeven, maar niet ontvangen.

Het zou hier wel een hoop stress wegnemen in de toekomst eigenlijk. Ik kon van sz ook wel wat hebben, maar dat is dan 300 cc ofzo en niet 2 lades vol.

Ik denk eigenlijk dat ik het wel zou doen.

Iig onder de 6mnd wel. Daarna weet ik niet.

Maar zou het wel via het moedermelknetwerk willen dan.

Die testen de melk, dat zou een geruststelling zijn die ik denk ik wel nodig heb.

Ons kleine mannetje heeft melk van een vriendin van mij gedronken in de kraamweek. Ik had dat velen malen liever dat tot poeder bewerkte koeienmelk (dat vind ik pas een vies idee, begod geen idee wat er mee gebeurd voor het in zo’n pak zit).

Ik weet niet of ik het van een vreemde en dna niet via een moedermelkbank zou vertrouwen eigenlijk, en dus in jouw geval deze melk zou gebruiken. Misschien als je het kunt testen ofzo?

Ik heb nu overigens ook een klein voorraadje (geloof krap een liter) in de vriezer staan van die vriendin, zij kon het niet meer meenemen (want dan ontdooit het weer) en ik kan het nu gebruiken mocht ik eens een keer weg willen ofzo. Zal dat ook zeker doen.

Overigens vond mijn man het wel lastig, aan de ene kant heel blij ermee en stond er zeker achter, aan de andere kant vond hij het toch een beetje vies en heb ik het steeds opgewarmd en gegeven want dat ging hem echt een beetje te ver :lol:

Ik zou ook willen weten hoe steriel er mee omgegaan is.

Ik zou zelf niet de melk van een vreemde willen geven. Wel die van een vriendin/zus.

Mijn jongste heeft overigens op het kdv wel eens een hele dag de melk van een ander gekregen en dat andere kindje mijn melk. Ik kan me overigens voorstellen dat dat op een kdv misschien vaker gebeurt zonder dat je dat weet.

@Mell wrote:

Ik denk eigenlijk dat ik het wel zou doen.

Iig onder de 6mnd wel. Daarna weet ik niet.

Maar zou het wel via het moedermelknetwerk willen dan.

Die testen de melk, dat zou een geruststelling zijn die ik denk ik wel nodig heb.

Ik zou het kunnen testen op bacterien ofzo. Maar dit is toch maar een deel analyse. Je kunt tenslotte niet alles testen, houd je niks meer over.

Waarom zou je het voor de 6 maanden wel doen? Na de 6 maanden fv dan?

Toch apart dat mensen het vies vinden, het is toch gewoon melk. Er is niks anders aan mijn melk of de melk van een ander.

Ja ze vertelde dat ze ze invroor in avent bekers en als bevroren was overdeed in een diepvrieszakje.

Toen de oudste naar het kdv ging hebben ze de fles een keer perongeluk omgegooid. Gelukkig kreeg ze toen fruit dus hebben ze dat maar extra gegeven. De jongste hoeft niet naar het kdv. Oma komt voortaan oppassen, dus die kan bij de vriezer stel dat.

Als ik over zou hebben, zou het ik het aan een ander geven of die daar intresse in hebben.

En voor mn eigen kind zou ik het ook niet echt erg vinden, alleen zou ik dan wel van een bekende willen. Maar meer voor het gevoel.

Tsja, in de middeleeuwen deden ze niet anders! Daar werden kindjes vaak gevoed door de ‘Min’ en volgens mij gebeurt het nu ook wel eens.

Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen wat je belangrijk vindt.

Ikzelf zou er moeite mee hebben dat het van een vreemde is, maar mijn eigen bv zou ik bijv wel aan het kindje van mijn zusje geven. Maar dat is puur een gevoelskwestie.

Ik zou dat niet willen van een ander, zou bang zijn dat ze dan niet meer bij mij zou willen drinken.

Zou het ook niet afgeven eerlijk gezegd, maar dat is persoonlijk he.

(misschien de film ‘the hand that’s rocks the cradle’ te vaak gezien?)

Hier ook iemand die dolgraag haar bv af zou staan, maar om bv van een ander te geven :think: :eh: weet niet zeker ofik daar heel blij mee zou zijn. Al denk ik dat ik bij een vriendin of kennis(heb geen zus :wink: ) er minder moeite mee zou hebben :think: Nou loopt de productie hier altijd prima, dus een luxepositie waarbij dit hopelijk nooit nodig zal zijn…

Overigens, kan ik me wel een reden voorstellen waarbij ik het zou overwegen en plausiebel zou vinden: stel ik moet voor (korte tijd) medicijnen nemen waardoor ik geen bv mag geven, dan zou ik het prima vinden om mijn kindje bv van mijn vier weken eerder bevallen vriendin te geven :wink: Al wordt dat lastig aangezien zij voor fv gekozen heeft 8) , maar in theorie zou ik dit liever geven dan fv :think: maar dan wel uit een flesje btw. Melk is goed voor elk, maar mijn kind alleen aan mijn borst :oops:

@MamaMY wrote:

.

Waarom zou je het voor de 6 maanden wel doen? Na de 6 maanden fv dan?

.

Nou ik zat eigenlijk te denken, ik heb geen rede om te denken dat bv niet zou lukken bij de volgende. Voed mn dochter al bijna 28maanden (hoewel t nu op lijkt :frowning: )

Maar goed, stel bij een volgende lukt het toch niet om volledig zelf te voeden, en ik moet gaan bijvoeden. Tot de 6 maanden wil ik gewoon echt uitsluitend bv geven, ivm allergiën enzo. Daarna zou ik 1 of 2 flesjes kv per dag niet zo erg meer vinden, als ik daarnaast zelf nog wat zou kunnen voeden. Ik zie gewoon graag bv tot in iedergeval 2 jaar. Al is het maar 1 of 2x per dag.

Toch een leuke discussie dit. Ik was erg benieuwd hoe anderen hier over dachten. Als hub het er niet mee eens is komt het toch niet in huis. Wel jammer 2 lades vol is wel echt luxe! Nu heb ik nog wel even genoeg hoor(2,5liter). Bij de oudste heb ik fulltime bv kunnen geven tot 9 maanden. Daarna dus wel fv. Ik werk bij Nutricia en kon gelukkig wel met korting daar voeding kopen.

Nou is mijn sz zo lief om eventueel als ik in nood zit voor mij mee te kolven (toch handig rond dezelfde tijd een kleine krijgen). En er langer over na te denken is het ook niet zo verstandig van vreemden. Je weet nooit of ze misschien roken, alcohol gebruiken, ziektes hebben, medicijnen slikken.

Wij gaan binnenkort op vakantie in Denemarken. En we hebben al gezegd van stel dat de een er niet is en van diegene gaat het kind huilen/krijsen van de honger en houd niet op dan voeden we gewoon. Ik neem voor de zekerheid ook mijn kolf maar mee. Dus ik heb er niet zo’n moeite mee als sz mijn kind voed of ik haar kind aan moet leggen. Maar daar houd het ook wel op denk ik. :mrgreen:

@MamaMY wrote:

Bij de oudste heb ik fulltime bv kunnen geven tot 9 maanden. Daarna dus wel fv. Ik werk bij Nutricia en kon gelukkig wel met korting daar voeding kopen.

hulde voor de nutricia medewerkster die 9 maand bv heeft gegeven :clap: .

Op voor een jaar deze keer? :wink:

Dank je! Ik zeg altijd voor de grap als mensen vinden dat het leuk is dat ik bv geef terwijl ik in een fv fabriek werk zoiets van: Ik weet toch wat er in gaat, dat ga ik mijn kind ECHT niet geven. :wink: Bij ons in de fabriek maken ze ook alleen de speciaalvoedingen zoals HA, omneo, pepti, AR enzo. De standaard komt ergens anders vandaan.

Ik werk op het lab en het is echt leuk werk, maar ik ben echt PRO bv en mijn sz ook. Ik wil wel het jaar halen eigenlijk. Waarschijnlijk is dit ons laatste kindje, hub wil niet meer. En zou het jammer vinden als het weer zo abrupt afgelopen zou zijn net als bij de oudste. De jongste is wel een goed drinker, dus wie weet. Geniet echt van die mama prive tijd.

Volgens mij is hier al eerder een topic over geweest… Kan het zo gauw alleen niet vinden :think: .

Vind het wel opmerkelijk te lezen dat veel moeders (ikzelf incluis) wel hun melk aan een ander kindje zouden geven maar niet zo snel hun eigen kindje melk van een ander zouden laten drinken :mrgreen: .

Vriendin van mij beviel 4 weken eerder dan ik van haar eerste. We gaven allebei BV, maar ik had al gauw een flinke voorraad in de vriezer (zelfs zonder te kolven, ik lekte de eerste weken gigantisch tijdens het voeden en gebruikte dus een tijdlang altijd een borstschelp aan de andere kant, waardoor ik al gauw 120 ml per voeding extra had en in kon vriezen :smiley: ) Toen zij weer begon met werken en het kolven lastig bleek te gaan heeft haar mannetje een paar keer wat van mijn melk uit de vriezer gekregen. Ik ben nog steeds blij dat ik hen zo heb kunnen helpen.

Wat betreft de vraag aan het begin van dit topic, ik zou het niet van ‘zomaar’ een vreemde aan je kindje geven. Je weet inderdaad niet of de moeder rookt, drinkt, medicijnen slikt o.i.d.

Vind het echt superleuk te lezen dat je in een FV fabriek werkt en zelf BV geeft :D! Ga zo door :thumbup: