borstvoeding tot 8 jaar??!!

http://www.youtube.com/watch?v=fxv6R9fUO74&feature=related

is het raar als ik dit niet normaal vind??

Tsja… dat zie of hoor je natuurlijk nooit. Dus kan me voorstellen dat je dat niet normaal vind.

Maar wat is wel normaal dan? Tot 6 maanden? Tot 1 jaar? Tot 2? Ik vind zelf die grens moeilijk te bepalen.

Dacht dat kinderen als ze het zelf bepalen ergens tussen 2,5 en 7 jaar stoppen? Dus er zal bij haar ook wel bijna een eind aan die periode komen.

Daarnaast vind ik het wel heel mooi hoe blij die kinderen ervan worden.

Het zal alleen wel raar zijn in hun omgeving. Kan me zo voorstellen dat ook leeftijdsgenootjes je raar vinden als je nog borstvoeding krijgt, en daar ook tekeningen enzo van maakt. Borsten worden in algemene zin ook met iets heel anders geassocieerd als met voeding natuurlijk.

Hier vinden wij het allemaal heel gek. Maar ik begreep van mijn broertje, die een aantal maanden in cameroen heeft gewerkt, dat het daar heel normaal is om een kind van 4 ofzo nog aan de borst te hebben. Het is miss erg cultureel bepaald wat normaal is?

Maar ik vond het ook wel heel apart om zo’n groot kind zo te zien liggen drinken!!

wij mensen vinden alles “raar” als het anders is…

maar anders is niet altijd verkeerd

het maakt deze mensen gelukkig , ze doen er niemand kwaad mee

zij blij , waarom wij dan niet?

het is onze keuze om het zelf anders te doen, of niet ander te doen

live and let live :slight_smile:

Tja, ik vind het wel raar inderdaad en eigenlijk ook wel te ver gaan. Mijn oudste is 7 en ik moet er niet aan denken om die aan de borst te hebben…

dat is een kwestie van vrije keuze, maar waarom moeten we het meteen “raar” vinden als iemand anders een andere keuze maakt?

ik wil mijn kind ook niet tot acht jaar aan de borst hebben. Maar wat ik niet fijn vind kan voor iemand anders heel anders voelen toch?

laat ik het zo zeggen

waarom alles in een hokje stoppen. de enige maatstaf die wij daarvoor hebben is dat het “anders” is dan wat wijzelf doen , en dus als “normaal” ervaren

normaal betekent, “volgens de norm” maar welke norm dan…wie heeft die norm gelegd?

nou ja we kunnen een discussie hebben over wat normaal is en niet normaal maar tot 8 jaar is niet normaal naar mijn inziens

ik vind als ze naar school gaan wel het eind punt wil het zelf niet eens zo lang maar daarbij kan ik me nog wel enig zins indenken dat mensen dat willen

maar kom op het is toch ook normaal dat een kind die naar school gaat zinderlijk is :think: als die dat niet is is het ook gek nou ik vind dit ook gek :oops:

Een kind van 4 hoeft biologisch gezien nog niet volledig zindelijk te zijn. Het wordt pas ‘raar’ (er is dan iets aan de hand) als het ongeveer 7 is en het is nog niet zindelijk. Heeft puur met fysiek te maken (heb er eens een scriptie over gemaakt, bedplassen, zindelijkheid enzo).

In die zin hoeft 8 jaar ook niet raar te zijn. Niet iets waar ik persoonlijk voor zou kiezen. Maar een kindje van 4 jaar aan de borst vind ik bijv. nog helemaal niet raar. Terwijl andere mensen kinderen van 6+ maanden die BV krijgen al raar vinden… Of het hele concept BV…

@bianca&? wrote:

nou ja we kunnen een discussie hebben over wat normaal is en niet normaal maar tot 8 jaar is niet normaal naar mijn inziens

ik vind als ze naar school gaan wel het eind punt wil het zelf niet eens zo lang maar daarbij kan ik me nog wel enig zins indenken dat mensen dat willen

maar kom op het is toch ook normaal dat een kind die naar school gaat zinderlijk is :think: als die dat niet is is het ook gek nou ik vind dit ook gek :oops:

ik wil daar geen discussie over hebben , je gebruikt hier termen als “mijns inziens” ën “ik vind” je geeft daarmee aan dat het je persoonlijke mening is en die mening is je volledig gegund, het is jou waarheid,

ik probeer alleen te zeggen dat wat JOU waarheid is , niet de waarheid van iedereen is

als je iemand er mee beschadigt ben ik met je eens dat sommige dingen niet wijs zijn.

het is niet “wijs” om een kind dat niet zindelijk is naar een school te sturen, het zal stinken, uitgelachen worden, zich naar voelen

maar stel nou je leeft in een gemeenschap waar borstvoeding geven tot acht jaar iets heel normaal is? volgens de NORM van die gemeenschap bedoel ik…

OF je geeft wel borstvoeding omdat dit kind het graag wil en jij ook, maar je legt je kind uit dat veel andere mensen dit raar kunnen vinden omdat het nu eenmaal niet “normäal” wordt gevonden, dan is zo n kind goed in staat dit te scheiden en het verder buiten beschouwing te laten in gezelschap. ik zou het dat wel uitleggen om het nare ervaringen met de buitenwereld op dit vlak te besparen.

er zijn ook kinderen die heel lang een speen hebben, of heel lang een tutteldoekje in bed.

dat kun je raar vinden, en niet normaal…dat hangt maar van je opvattingen af

jij vind het raar omdat jij het anders beleefd. en dat is prima zolang je niemand daar verdriet mee doet.

het is jou mening en voor mij dus geen enkel punt van discussie, je mening is je mening die mag je hebben…ik vind het anders worden als je ongevraagd naar die mensen zou stappen en zou zeggen dat je hun raar vindt snap je wat ik bedoel?

ik snap het :angel:

ik had tot 8 jaar een speen :oops: dus eigenlijk ben ik ook raar

maar ik vind dan raar dat je zo iets verteld aan de buitenwereld

en dat die kinderen er over tekenen vind ik nog veel gekker

dus ieder zijn ding en ze moet het lekker zelf weten maar is wel goed als ze idd

tegen die kids zegt andere mensen vinden het raar het ziet er ook echt raar uit :shifty:

en heb het zelf geproeft maar suikerwater is het zelfde :wink:

Bianca

ik ben echt pro borstvoeding, maar ook ik vind dit niet normaal

vind het eerder ‘vies’

kreeg ook een naar onderbuik gevoel bij het filmpje.

maar ja dat is inderdaad wat IK ervan vind.

als die mensen er blijer van worden en zij vinden het prettig, dan moeten ze dat doen.

en even off topic over dat zindelijk worden

Y was ook neit zindelijk toen hij naar school ging

en met hem waren er zowieso 5 meer in de klas hij was net een dag 4.

de juf zei ook, ze maakte dat veel vaker mee en vond het heel normaal.

Zoiets hoor/lees je nooit en omdat ik/wij het niet gewend zijn, is het vreemder dan wat we wel gewend zijn! Maar waarom die term vies? Zit jouw man (knollie) nooit aan je tepel? :lol: Sorry :wink:

Ongezond is het niet… Maar wat is het nut om bij 8 jaar nog van bv drinken… Voedingsstoffen?

jazeker wel :wink: en dat heeft dan met heel wat anders te maken dan voeden.

maar een kind van 8 zit niet op die manier aan mijn tepel

@jabe wrote:

Tja, ik vind het wel raar inderdaad en eigenlijk ook wel te ver gaan

Te ver gaan? Te ver waarin?

Ik weet niet, maar ze doen er niemand kwaad mee toch? En ik kreeg ook niet het idee dat die kinderen gedwongen worden (als je al een kind aan de borst kan dwingen)

En dat van die tekeningen vond ik ook heel gek. Maar als ik dan weer kijk naar mijn dochter die dansjes gaat doen als ze drinken mag. Dat is waarschijnlijk net zo raar :lol: En tegen haar ga ik ook niet zeggen, je mag wel ‘melkie’ maar je mag er niet om dansen. Kinderen in die leeftijd tekenen denk ik gewoon wat ze leuk vinden, en als dat toevallig borstvoeding is.

Ik vond het in eerste instantie ook raar om te zien. maar als ik er over nadenk is het waarschijnlijk niet veel raarder als wat ik doe… alleen zijn die kinderen nog wat ouder

maa rik vind een kind van 2 toch echt anders dan een kind van 8 aan de borst

en geloof me ik vind bv echt geweldig en hoop het ook heeeeel lang te doen!

men maar als je 8 bent ga je bijna (3 jaar nog) naar het voortgezet onderwijs. bij wijze van.

ja is ook wel heel anders… maar waar die grens ligt vind ik voor mezelf heel lastig te bepalen. Ik denk zelf ook aan de basisschool als echte uiterlijke max, zeg maar. Maar dat is meer een gevoel dan dat ik het echt kan beredeneren voor mezelf. Dus ja, als je zoiets niet als grens voelt… kan ik er wel inkomen.

Overigens hoop ik zelf dat dochter er ergens tussen de 2 en 2,5 mee stopt. Ergens vind ik het wel mooi geweest, maar wil haar zeker nog niet dwingen te stoppen… straks stopt ze ook pas met haar 8e :shifty:

Ik vind t bizar. Niet normaal dus.

Buiten dat het natuurlijk gewoon niet normaal is (en of dat dan erg is of niet staat daar los van, ik doe zoveel dingen die niet normaal zijn), vraag ik me wel af of het mogelijk is om een normale hechtingsrelatie te hebben als je dit zo lang volhoudt. Ik weet het gewoon niet.

Net als de seksuele ontwikkeling… dat is wel iets wat ik me af zou vragen als ik zo lang door zou gaan. Als ik nu kijk naar mijn zoontjes van 9 en bijna 8, dan zijn zij zich toch wel al bewust van waar borsten nog meer toe dienen. Ik vraag me af of dat niet verwarrend is voor kinderen, om enerzijds nog wel te drinken bij mama, en misschien dan wel seksuele gevoelens te ontwikkelen (misschien wel tijdens het drinken). Gaat dat niet botsen en krijg je dan niet een beetje vreemde verhoudingen?

@ Lune

jij verwoord precies wat ik bedoel,

ook zijn kinderen tegenwoordig zo vroeg rijp. ron 9 a 10 jaar krijgen meisjes zelfs soms al borsten

ja maar de lichamelijke veranderingen staan vaak nog wel los van psychisch he, zeker bij meisjes.

Maar het is natuurlijk ook wel de maatschappij, kinderen krijgen gewoon best wat seksualiteit voorgeschoteld, dus zijn ze er automatisch op jongere leeftijd mee bezig.

Ik weet het niet hoor, voor mij zou het niet goed voelen (maar voor mij zou een kleuter aan de borst denk ik ook al niet goed voelen en daarin zie ik echt geen probleem), maar of het echt niet goed is kan ik natuurlijk niet zeggen.

Dit heb ik wel eens eerder gezien in een documantaire ofzo :think:

Daar kwam volgens mij ook in naar voren dat kinderen rond een jaar of 7/8 een adnere mondmotoriek krijgen en op een begeven moment niet meer "kunnen"drinken. Dat was geloof ik bij het andere kindje van de vrouw gebeurd. Die wilde nog wel maar kon niet meer…

Ik zou er zelf echt niet aan moeten denken maar ja dat ben ik. Ik vind het neit gezond voor de relatie tussen moeder en kind.