borstvoeding tot 8 jaar??!!

mijn zoon van bijna 7 heeft echt nog geen weet wat je nog meer met die borsten kan doen hoor :lol:

Voor onze kinderen is het heel logisch… borsten zijn er om de baby te voeden. Het is zelfs ‘zo erg’ dat ik vanmiddag bij de buuf was. 1 van haar tweeling ging huilen en onze 3e liep naar haar toe ‘E. baby bost geven, baby honger!’.

Nou E. geeft niet de borst, maar de fles en die fles had de kleine net gehad, dus die krijg niet te drinken. Ons droppie van 2 vond me dat toch een potje raar. Als de baby huilt krijgt die toch de borst?

Dus het is maar net wat je om je heen ziet wat je raar vindt natuurlijk. Voor onze kinderen is het dus eigenlijk raar dat je een fles geeft, want je kan toch de borst geven?

Oké ik moet er ook echt niet aan denken om een kind met 8 nog aan de borst te hebben. Moet er niet eens aan denken om een kleuter aan de borst te hebben.

Maar ooit… moest ik er ook niet aan denken een dreumes te voeden… tot onze 2e zoon met 1 jaar nog heerlijk dronk. En wat was hij met 1 jaar en 1 dag nou groter als de dag voor zijn verjaardag?

En voor ik het wist had ik (ja ik die het zich niet voor kon stellen) een kind van 2 aan de borst… en met 2 jaar en 3 maand nog… tot ik zwanger was van de 3e.

Die 3e heeft ruim 1,5 jaar gedronken. Gestopt toen ik wederom zwanger was.

De 2e is denk ik vooral gestopt vanwege de zw.schap. Het was nog maar 1 voeding per dag, maar daar kwam helemaal niks meer. Ik durf echt niet te zeggen wanneer hij anders gestopt was of wanneer ik er mee gestopt was.

De 3e is veel meer zelf gestopt. Was gewoon minder geinteresseerd op een gegeven moment en dat was goed. Het was klaar, hij was er klaar mee en dat is prima geweest.

Met veel dingen is het denk ik wel… je groeit er in mee waardoor het ineens wel bij je kan passen (wederom denk ik echt niet mijn kind langer dan 2,5 jaar te gaan voeden).

En nee ik zou niet uitgebreid een filmpje/reportage gaan maken en mijn kind er over laten tekenen ed, maar aan de andere kant: blijven dingen niet raar door het er niet over te hebben?

Voor het gros van de maatschappij is voeden na 6 maanden al niet eens normaal! Ook dat kan je pas normaler maken door het gewoon te doen. En dan niet alleen thuis, maar ook lekker in de stad, op een terrasje of weet ik het waar.

Pas dan wordt het normaler, gaat het bij het straatbeeld horen en zullen andere (as) moeders het misschien ook overwegen omdat ze zien dat het zo raar nog niet is die bv aan je net baby af kindje.

Hier hield het voeden in het openbaar op een bepaald moment echt wel op, want was nog 1 of 2 keer per dag voor dan wel na slapen… maar zeker tot een jaar heb ik nog overal en nergens gevoed.

Ik ook en idd juist ook om die reden lekker toch gedaan, ook al kijken mensen gek naar je. En idd, je groeit er in mee, ik had ook nooit gedacht een dreumes aan de borst te hebben… maar wat zijn ze dan eigenlijk nog klein.

Overigens hebben mijn knullen er ook niet echt weet van hoor, maar ze zien wel dat het een dingetje is zeg maar. Gewoon door reclames, posters ed die ze zien. Dat besef komt gewoon nu al, zie ik.

haha een van de topics waardoor ik weer besef hoe lang ik hier rond hang…want dit komt eens in de zoveel tijd terug :wink:

ik deel mening van lune. Mensen moeten doen waar ze zich goed bij voelen, maar ik zou me er zeker niet goed bij voelen.

ik vind erg zwart wit gezegd bv tot 6mnd een must, tot 1 jaar een prachtig streven, tot 2 jaar normaal, tot 4 jaar de absolute max.

(en dat ‘gebed’ dat ze op het eind zeggen, dat zeggen wij altijd in het nederlands :smiley: )

en ik moet bij dit onderwerp toch altijd hieraan denken:

Nou moest ik toch even spieken hoor, naar dat gebed(spreuk zeggen wij).

Hier is het er een beetje uitgeslopen op de een of andere manier :think: Straks met een kleintje aan tafel verplicht ik iedereen weer :lol:

Tot 8 jaar zou voor mij niks zijn… puur omdat ik het tiet gelurk op een gegeven moment zat zou zijn… en ik heb de oudste 4 jaar gevoed… jongste 3 jaar… maar ey, als een mama zich daar goed bij voelt en kind ook, waarom niet… allemaal vitamientjes denk ik dan… top toch! :thumbup:

@Mariiyelle wrote:

Zoiets hoor/lees je nooit en omdat ik/wij het niet gewend zijn, is het vreemder dan wat we wel gewend zijn! Maar waarom die term vies? Zit jouw man (knollie) nooit aan je tepel? :lol: Sorry :wink:

Ongezond is het niet… Maar wat is het nut om bij 8 jaar nog van bv drinken… Voedingsstoffen?

die van mij niet ze zijn nu van lizz :lol:

Ik vind het filmpje geen goede reclame voor langvoeden helaas. Maar los daarvan:

Volgens mij is het maar net wat je gewend bent. Voor M geboren was, had ik het misschien al wel raar gevonden om langer dan een jaar borstvoeding te geven. Uiteindelijk zijn het er ruim 4 geworden. Stoppen was gewoon een vreemdere keuze dan doorgaan. Want waarom zou ik stoppen? Omdat ze 6 maanden was? Of omdat het haar eerste verjaardag was?? Omdat ze haar eerste woordjes zei? Of haar eerste stapjes zette? Dat voelde helemaal niet natuurlijk of goed, want dat had er niets mee te maken.

Voor mijn omgeving was het destijds al vreemd dat ik na 6 maanden door ging met voeden en nu vinden ze het heel gewoon en zelfs heel goed dat ik T nog voed. Je vind normaal wat je om je heen ziet.

Geen idee hoe lang T blijft drinken, behalve dat we stoppen als een van ons er klaar mee is. We zien wel hoe het loopt. :wink:

wel grappig hoe sommige topics hier gelijk lopen met dingen die je in je dagelijks leven tegenkomt… ging toevallig vandaag met een moeder op school over sexualiteit van de kinderen, omgaan met bloot etc.

Haar zoons zijn net zo oud als mijn oudste 2.

Die vinden het nog wel redelijk oké als ze mama bloot zien, maar worden ook al giebelig.

Die van mij kijken niet op of om bij een blote borst meer of minder.

Wij dachten allebei dat dat misschien toch ook wel komt door de borstvoeding. Ze vinden het hier heel normaal dat ik voed en hoewel ze amper borst zien als ik voed… ze zien ze (natuurlijk) wel als ze de badkamer instampen als ik sta te douchen.

Maar dan staan ze gewoon iets te vragen of een gesprek met me te voeren en niks geen gegiebel of weet ik het.

Die ‘dingen’ zijn voor hun iets heel normaals in het dagelijks leven.

Ben benieuwd of het voor hun pas ‘raar’ en giebelig wordt als ik geen bv meer geef of dat dat ook eerder zou kunnen gebeuren.

Ligt denk ik ook aan hoe je daar verder mee omgaat. Ik slaap meestal bloot, loop in mn blootje nog snel dingen aan te geven vlak voor ik onder de douche spring… dus ze zijn wel wat gewend en absoluut niet giebelig. Terwijl ik me nog herinner dat ik me rotschrok toen ik mn moeder een keer per ongeluk (voor het eerst, in mn herinnering dan) bloot zag. En bv zal ook wel helpen ja, dan is het toch gewoner he.

er was hier laatst een vriendje spelen van Y.

en toen moest ik ook voeden, nou die ogen van dat jochie vielen er zowat uit.

drinkt die baby aan de borsten, hoe kan dat nu, dus maar even uitgelegd