borstverkleining

N.a.v. ander topic in discussieforum deze vraag:

ik twijfel al een tijdje over het wel of niet laten doen van een borstverkleining. Heb maat 80 F (soms 75G,ligt aan model) dus flinke boezem. Heb ook rugklachten en in het verleden flinke rsi klachten waar ik nog steeds voor op moet passen, wat vast ook wel met het gewicht van mijn borsten samenhangt.



Nou zag ik dus in dat discussietopic, waarin één van de vragen ging over wel/geen borstverkleining van een cup E en de andere over buikwandcorrectie, dat veel reacties over de borstverkleining waren in de trant van ‘als je daar lichamelijke klachten van hebt, zou ik dat zeker laten doen’ (itt tot reacties buikwandcorrectie wat behoorlijk risicovol schijnt te zijn, maakte ik daaruit op). Daar lijkt dus heel makkelijk over gedacht te worden.



Terwijl ik dus best veel twijfels heb: het is ten eerste toch snijden in een gezond lichaam onder narcose, dus allerlei mogelijke complicaties al is de kans klein. En bovendien moet ik er niet aan denken dat ik het gevoel kwijt zou raken in de tepels en zie ook nog best op tegen de littekens.



Ik heb mijn kinderen met liefde allebei 6 maanden borstvoeding gegeven, dus dat is in elk geval geen reden meer het niet te doen (geen derde in de planning :wink: ). Aan de andere kant zijn dat dus wel ‘deze’ borsten die mijn kinderen gevoed hebben, voelt ook raar om die te veranderen.



Aan de positieve kant zou ik héél blij zijn niet dagelijks mijn rug te voelen en (niet-medisch maar toch) lekker makkelijk kleding,lingerie en badkleding te kunnen kopen. Bloesjes en jasjes kan ik nu over het algemeen vergeten, die kunnen niet dicht (ook nog vrij brede schouders), bh’s en bikini’s kosten een fortuin (wat ik met gelukkig wel kan veroorloven, maar ik heb er dus geen tien of twintig zoals vriendinnetje die gewoon bij de hema kan kopen).



Kortom: een hoop heen-en-weer getwijfel. Wie heeft ervaring met deze keuze,wat is de keuze geworden en hoe is het bevallen? Mag ook met pb als je wilt.

Ik heb, al toen ik 15 was, een borstverkleining gehad. Ik zou het zo weer doen (ben nu 35)


  • het gevoel in de tepels is niet geheel verdwenen, alleen op sommige plekjes. In het begin was dat meer dan nu hoor. Ervaar geen problemen op dit vlak.
  • tja, littekens hou je over, en die zie je natuurlijk als je topless wilt zonnen of naar de sauna gaat. In mijn geval heb ik er geen probleem mee. Voor de operatie had ik beide dingen sowieso niet gedurft. De littekens zijn in het begin rood, maar worden na een tijdje lichter en minder opvallend.
  • je snijd wel in een gezond lichaam. Helemaal eens. Maarja, hoe gezond is RSI, pijn in je rug en wat al niet meer? Narcoses zijn tegenwoordig een stuk lichter en minder belastend dan vroeger. Natuurlijk kunnen er dingen misgaan, het lijkt me overbodig te zeggen dat je naar een goede arts moet gaan. Laat je goed voorlichten. Dan is de kans op complicaties ook minder. Hoe dan ook. Ik zou er niet op besparen, maar wie weet krijg je het wel vergoed!



    In mijn geval waren mijn borsten niet eens exstreem groot. Cup D (nu cup B). Maar ik ben maar 1.50, dus in verhouding was het wel te groot en ik had er ook last van.



    Al met al, ik ben er nog steeds heel erg gelukkig mee!!

tja hier sta ik niet voor de keuze, mijn cup past bij mij zeg maar :lol:



Ik snap je ambivalentie denk ik wel… in een gezond lijf laat je toch niet snijden?!! Maaaaar je krijgt er wel allerlei klachten van doordat je borsten eigenlijk gewoon te groot zijn voor je lijf.

Is het dan wel helemaal gezond in dat opzicht?



Zelf zou ik denk ik als ik dagelijks pijn had toch de stap wagen, want dagelijks pijn… dat is toch slopend na een tijd?

hoi

ik heb t ook laten doen toen ik 21 of 22 was,ben nu 35 en ik zou t zo weer laten doen!

Littekens zitten onder je borst en de littekens om mn tepels zie ik niet meer.Litteken op mn borst(van tepel naar beneden)is ook bijna onzichtbaar.

Moet wel zeggen dat mn borsten wel weer gegroeid zijn…zit nu weer op f.Elke bevalling 1 maat.

Maar als ik t goed gelezen heb,ben jij niet meer van plan zwanger te worden?!

Kwa gevoel:li borst nog gewoon alle gevoel en rechts zo nu en dan.

Bij mij was er niet heel lang twijfel,ik schaamde me zo erg en had idd ook veel pijn.

Pijn heb ik niet gehad,gewoon heel erg rustig aan doen,niet tillen en armen hoog houden.Weet niet of dat lukt met je kids?

Succes met je beslissing!

ikzelf ben tevreden.

maar mijn oma en nichtje hebben het allebei laten doen.



ze zijn beide zeer tevreden met het resultaat :mrgreen:

de littekens neem je voor lief…



maar zou ik last krijgen van mijn borsten dan zou ik er zeker over nadenken.

Ik heb 10 jaar geleden een borstverkleining laten doen en zou het zo weer doen.

Had ook constant last van mijn schouders en rug maar ook niet alleen lichamelijke klachten want voelde me niet op mijn gemak in bikini of in strakke shirtjes en met sporten enz…

Operatie zelf zag ik erg tegenop maar is me reuze meegevallen enige pijnlijke was het eruit halen van de drains maar verder weinig tot geen napijn gehad en ook erg snel hersteld.

Idd eerste weken uitkijken met tillen.

Ja en je hebt natuurlijk wel littekens maar dat was voor mij geen reden om het niet te doen want wie ziet je littekens nu?

Ook zoveel makkelijker met ondergoed, badkleding e.d kopen.

Ik kreeg het ook gewoon vergoed en volgens mij doen ze daar nooit echt moeilijk over hoor.

Succes met het nemen van de beslissing

Hoi iedereen



Ik overweeg ook een borstverkleining. Of nee, dat klopt niet, ik wil gewoon een borstverkleining :wink: Het enige wat me nog tegenhoudt zijn de eventuele kosten…



Ik hoorde dat zorgverzekeraars niet zo heel snel meer zijn met het vergoeden van deze ingrepen, klopt dat? En hoe gaat het in zijn werk? Heb ik een verwijzing van de huisarts nodig of kan ik rechtstreeks de kliniek bellen? Moet ik zelf een aanvraag bij de zorgverzekeraar indienen, of gaat dat via de kliniek? En hoe lang duurt het dan voor je weet of je al dan niet in aanmerking komt voor het vergoeden?



Ik heb lang (erg lang) getwijfeld. Maar ik heb afgelopen week nieuwe bh’s gehaald, waarbij ik bijna begon te huilen toen ik weer eens geconfronteerd werd met het feit dat er bijna geen bh te vinden is in mijn maat, die ook nog eens goed zit… Bovenop de hoofdpijn die ik steeds vaker heb en de nekpijn, dus ook nog eens het feit dat ik er gewoon echt verdrietig over word. Ik sport zoveel, ben veel afgevallen, heel tevreden met mijn lijf, maar die borsten van me, die zijn echt een doorn in het oog voor mij. Dus nu is de knop echt definitief om en wil ik het echt laten doen. (ik heb maat 70E en ben 1.59 m).

Vicky, ik heb 15 jaar geleden een borstverkleining gehad (had 70F bij 1,64 m, dus vergelijkbaar met jou). Had altijd pijn in mijn rug en er veel psychische klachten van. Ik heb toen een verwijzing van de huisarts gekregen voor een plastisch chirurg en ben daarmee naar het ziekenhuis gegaan. De arts heeft het toen ingediend bij de verzekering en in eerste instantie werd het afgewezen, maar na aandringen van de arts toch vergoed.

Hoi Cees



Ik heb vanavond de kliniek al gebeld, die zeiden idd dat ik eerst via de huisarts moet. Dus daar ga ik deze week nog achteraan. Ik hoop dat de verzekering niet moeilijk gaat doen, maar dat zien we dan wel. Het gaat hoe dan ook gebeuren, als het vergoed wordt, dan hopelijk snel :wink: En anders zal ik eerst moeten sparen…

Ik hoop ook voor je dat het vergoed wordt. Bij mij ging dat regelen via de verzekering toen best snel. Ik ging 6 december voor het eerst naar het zkh en 3 weken later was het rond. Maar goed, dat is alweer 15 jaar geleden.



O wat zul jij je mooi voelen als het gedaan is :inlove: :inlove:

Ooo je spoiler… dat kan ik me zo goed voorstellen he… :inlove: Als ik die voor en na foto’s op de sites van de plastisch chirurgen zie, kan ik alleen maar denken “dat wil ik ooooook” :inlove: :mrgreen:



Maar de 1ste stap is gezet, ik heb dinsdagochtend een afspraak bij de huisarts… Hoop alleen dat hij me serieus neemt, want ik ben nog nooit eerder met iets van klachten die hiermee in verband staan bij deze huisarts geweest… Wel bij mij huisarts in België toen, dat was toen ik 20 was… Hij raadde me toen aan om te wachten omdat ik nog een kinderwens had.



Niki, heb jij verder nog stappen gezet?



:-*

Ik volg even mee hoor want ik heb ook een grote maat, geen 80 F maar nog iets groter. Bij mij zie je niet eens dat ik zo’n grote maat heb maar ik heb er dus wel echt last van, ik heb een zere rug en dat stopt gewoon niet. Ik ben alleen wel erg bang voor een operatie want ik heb die kleine nu en mijn man heeft zijn baan en ik ook. Eigenlijk komt het dus niet goed uit.

Ik weet wel bijna zeker dat het vergoed wordt want ik heb allang een verwijsbrief van de dokter maar ik weet niet.

Stel je voor dat het niet zo goed lukt of dat het erg tegenvalt. Want als je borsten kleiner zijn, valt je buik meer op.

Maar het lijkt me zoooooooooo lekker om een keer lekker naar de H&M te gaan om een bh te kopen! Of gewoon een andere winkel waar ze lekker goedkoop zijn. Ik ben nu 55 euro per bh kwijt en als k er nou voor zou kiezen om een lekkere dure te kopen, ok, dan is het nog wat anders maar voor een hele gewone simpele bh ben ik al zoveel kwijt.

Ik overweeg ook ‘‘ooit’’ me borsten te verkleinen alleen zou het zonder medische verklaring gedaan moeten worden! Tenzij ik gaan pushen dat k rugklachten heb maar weet niet wat ze dan met je willen gaan doen om het te gaan oplossen zodat het niet hoeft…



Dure grap… dat zeker want als ik kijk, zou het me 5000 euro gaan kosten maar dan zou ik zeker gewone bikini kunnen kopen zonder beugels en schaam ik me er niet voor! Ik ben ook totaal niet tevreden over mezelf.



Nu ik bevallen ben moet ik nog 10 a 15 kilo afvallen. gaat wel goedkomen maar dan zijn me borsten ook gelijk minder groot! Alleen ze hangen wel :thumbdown:



Ik zie het wel over paar jaartjes :mrgreen:

Ik heb de afspraak bij de ha gehad en heb de verwijzing gekregen. Al was hij het er niet helemaal mee eens :shifty:



Hij vond het zonde… Hij vindt dat ik mooie borsten heb, dat ze idd wel zijn gaan hangen, maar dat het niet “dramatisch” genoeg is :wink: Hij zei dat hij ze veel en veel erger heeft gezien en dat het waarschijnlijk ook wel een beetje in mijn hoofd zit (kan ik me wel voorstellen). Hij zei dat een borstlift ook te overwegen valt voor het hangen.



Verder zei hij dat het vergoed krijgen erg moeilijk is tegenwoordig, dat het al heel erg moet zijn voor het tegenwoordig nog vergoed wordt. Dus dat ik dat waarschijnlijk niet voor elkaar ga krijgen.



Heb net wat info over het liften zitten opzoeken en daar kan ik me idd ook wel in vinden. Heb iig genoeg stof tot nadenken nu, ben wel blij dat hij eerlijk was, opties heeft aangegeven en niet gewoon klakkeloos de verwijzing heeft uigeschreven.



Nu dus maar goed info opzoeken en eventueel een consult bij de plastisch chirurg aanvragen. En daarna maar gaan sparen :roll: :lol:

Even een update…



Ik ben vandaag voor consult bij de pl. chirurg geweest, verzekeringspapieren zijn ingevuld en nu is het dus wachten op antwoord van de verzekering… Kon wel tot 6 weken duren.



Ik ga toch voor de verkleining. Borstlift is allemaal leuk en aardig, maar daar worden mijn borsten natuurlijk niet kleiner van :wink:

Wat spannend joh, kan me voorstellen dat je deze keuze maakt, ook al is het snijden in een gezond lichaam (en hoe gezond is je lichaam als je rugpijn hebt door je cupmaat…?).

Overigens las ik ergens iemand zeggen dat je dan lekker bij de hema kan shoppen voor bh’s enzo, maar ook ik met mijn heel gangbare maat (75C voor kinderen, nu 80D) kan dat niet hoor… gewoon niet stevig genoeg. Oooooit toen ik een b-cupje had kocht ik idd wel bij de hema en H&M, maar al jaren niet meer.

Jeetje, had als TS volledig gemist dat hier nog gepost was. Onder andere door een paar ‘lotgenoten’.

Ik ben inmiddels na wat pb contact met één van de KOK dames en het lezen van het boek Mijn Borst (als ik titel uit m’n hoofd goed heb) van twee Belgische artsen bij de huisarts geweest.

Verhaal gedaan, in de tranen geschoten als wist ik zelf ook niet goed waarom, borsten laten beoordelen (is toch rare vraag hoor, ook voor arts om te stellen volgens mij “mag ik ze even zien?”) en heb een verwijsbrief van haar gehad.

Afspraak op de poli plastische chirurgie op 11 februari…



Ook ik zie behoorlijk op tegen het feit dat het een operatie is. Vooral narcose lijkt mij dus doodeng (twee keer ruggeprik gehad voor keizersnee, maar da’s toch anders). Maar goed, ik ga er vanuit dat ik nog even tijd heb om daar mentaal op voor te bereiden en goed geïnformeerd ga worden. Ben ook wel benieuwd naar verzekering. Heb ze al wel gebeld, maar dat loopt allemaal via chirurg, dus toch eerst die afspraak de 11e afwachten.



Kan één van de ervaringsdeskundigen vertellen wat er aan onderzoek vooraf gedaan wordt? Checken ze of de borsten gezond zijn (lees: geen knobbeltjes ofzo)? Bloed prikken voor allerhande zaken?

Gekke is dat je op internet allerlei info over de operatie en daarna kan vinden, maar niet van het voortraject op de poli.

Bij mijn consult hebben ze eigenlijk helemaal niet zoveel gedaan… Ik moest vooraf een vragenlijst over mijn gezondheid invullen. Ik heb een gesprek gehad met de consulente, over wat ik wilde, om te kijken of dat realistische verwachtingen waren. Daarna over waarom ik het wilde, of ik problemen ondervond en zo ja welke.

Daarna werd de arts erbij gehaald, die wilde even kijken, ook om te zien of ik in aanmerking kwam voor een borstverkleining… Even naar de vorm gekeken, uitleg gegeven over hoe de littekens eruit zouden komen te zien en waar die zouden komen.

Daarna mocht ik eigenlijk mijn kleren alweer aantrekken en ging het gesprek gewoon verder, over de risico’s van de operatie, de genezing van de littekens enz… Ook over de narcose, overnachting, nazorg.



Toen werd eigenlijk alleen nog gezegd dat ze de papieren zouden opsturen naar de verzekering en dat die binnen 6 weken zouden reageren. Stel dat de verzekering OK geeft, dan is er waarschijnlijk binnen de 2 weken al plek voor me.



Ik zie eigenlijk helemaal niet op tegen de operatie, heb er alleen maar heel veel zin in :shifty: Hoop zo dat de verzekering niet moeilijk doet, dat wordt dan echt een teleurstelling voor me :frowning:

Ik wil ook heel graag een borstverkleining, maar ik wil eerst afvallen, want anders schiet het niet op. Ik heb nu 90G, soms H en qua vergoeden zit het eigenlijk goed als je E of meer hebt en zeker als ze ook erg hangen enzo. Ik weet zeker dat ik dit vergoed zal krijgen, maarja eerst afvallen en dan die borsten.



Hebben jullie ook onderzoek gedaan naar de kliniek waar je heen gaat? Er zijn zoveel verhalen van meiden waarbij het allemaal slecht is gedaan enzo. Mijn zus heeft het ook laten doen, maar ik niet helemaal tevreden nu. In Hilversum schijnt een hele goede te zitten (weet de naam niet meer).



Ik wil trouwens wel nog zwanger worden hierna, ik weet niet hoeveel impact dat gaat hebben op de verkleining. Misschien beslis ik wel om het pas na zwangerschappen te doen, ik weet het nog niet…

Een vriendin van mij heeft een verkleining laten doen en is daardoor zo een totaal andere meid geworden.

Veel meer zelfvertrouwen, veel positiever, kon weer sporten en kon eindelijk eens echt passende kleding aan, omdat ze zelf maatje 36 had zou kleding niet zo probleem moeten zijn, waar het niet dat ze haar boven kleding simpel weg niet over haar voorgevel kreeg en daardoor altijd in veel te grote shirts moest lopen en… geloof het of niet heeft ook borstvoeding geven!

Ze wist dat een grote kans was dat het niet zou lukken, maar had haar hoop gevestigd op de kleine kans dat het wel zou lukken.

In het begin kon ze volledig borstvoeding geven, toen haar dochter meer ging vragen lukte het volledige voeden niet meer en is ze gaan bijvoeden.

Maar ze is wel super trots op haar zelf dat ze het toch geprobeerd heeft :inlove:



Bij haar is het volledig vergoed, maar is al wel weer een aantal jaren gelden.



Helaas heb ik precies het tegen over gestelde cup 70 AA, bostvergroting wordt niet vergoed (ondanks aandringen van de arts) dus hier heel hard aan het sparen :slight_smile:

Nu ik zwanger ben heb ik cup 70 B :shock: geniet er dus even extra van :inlove: