Borstontsteking of niet?

In de categorie ‘drie keer is scheepsrecht’: Sinds gisteravond ben ik beroerd, heb ik koorts en doet mijn rechterborst pijn :frowning: Volgens mij is het weer zover, borstonsteking :frowning: Het gekke is dit keer alleen, ik kan geen rode harde plek vinden. Mijn borst doet op 3 plekken pijn bij bijvoorbeeld omdraaien in bed, beweging of als Anouk drinkt, maar op die plekken zie ik niks bijzonders. Als ik gewoon stil lig of zit, voel ik de hele borst een beetje zeuren. Net als wanneer je stuwing hebt, maar dan zonder de stuwing (want de boel is gewoon soepel) De andere 2 keren dat ik BO had, zat er duidelijk een plek, die stugger aanvoelde, nu ziet alles er normaal uit, maar heb ik dus wel die herkenbare pijn op 3 plekken, koorts en een beroerd gevoel (grieperig, dus rillerig, misselijk, zeurende spieren, hoofdpijn…)

De andere borst is prima in orde. Van spruw is geen sprake, dat heb ik eerder gehad en geeft hele andere klachten.

Is dit nu wel of niet BO? En hoe bestrijd ik het als ik geen harde plekken kan vinden om weg te masseren? :? Wie is hiermee bekend?

ik weet nog van niets want heb nooit een BO gehad… (afkloppen)

maar:

de kraam zei:

bij koorts gelijk je HA bellen, want het kan zo maar een BO zijn en dan wil je gelijk aan de antibiotica.

voor rode vlekken:

mijn kraam gaf de volgende tip mee

wanneer je rode vlekken ziet, race gelijk naar de super voor een bak kwark,. smeer (zo dik als dat blijft zitten, dus niet als een intrek zalfje) )dat op je borst, dek af met een spuuglapje (oid) bh dicht, bij elke voedingsbeurt de kwark verversen en binnen 12 uur moet het dan dr uitgetrokken zijn…

maar ja, je hebt geen rode vlekken…

tja, baad het niet dan schaad het niet denk ik dan maar…

ind je het goed als ik jouw tpic gebruik om te vragen aan de ervaringsdeskundigen hier, wat de tekenen zijn aan BO?

ik dacht dat je alleen maar rode vlekken signaleerde…

zelf heb ik sinds gisteravond een blauweplek gevoel in mn rechter borst… t voeld als stuwing, maar de borst is soelel, geen plekken en geen vlekken… (denk dan zelf aan reeds leeggedronken stuwborst na de regeldag…)

Bedankt voor je reactie.

De kwark zou ik kunnen proberen, maar ik kan nu iig niet naar de winkel (ik heb voor de gein net even een put in mijn knieschijf gestoten… Ik heb hard mijn best moeten doen om Anouk niet per ongeluk een paar nieuwe, niet zo nette woordjes te leren :silenced: )

Volgens mij ga ik het ook erg koud krijgen met zo’n natte kledder in mijn BH, en kou is toch niet goed voor de boobs? :think: (ik loop al zo te rillen…)

Mijn dokter schrijft geen AB voor bij BO, je kunt het namelijk heel vaak zelf uitzieken, en dan is de AB zonde, die is immers ook niet onschuldig, helpt heel je darmflora naar de knoppen… En ik heb dit jaar op de AB geleefd, dus ik zou hem gelijk geven als hij me aanraadt even af te wachten en niet meteen de volgende kuur erin te knikkeren.

AB gaat het dus (nog) niet worden, die kwark twijfel ik een beetje over… Iemand ervaringen met kwark? :wink:

De klassieke tekenen van BO zijn een rode, harde plek op je borst. Die doet pijn, voelt beurs. Verder koorts en belabberd voelen, grieperig. Heb je koorts? Voel je je verder oke, of heb je inderdaad zo’n ‘ik wil in bed liggen en niks doen, want alles zeurt’-lijf vandaag?

Succes ermee!!

Ik zou zeggen laat iemand een kool voor je halen, dat schijnt ook goed te zijn bij BO, als het dus BO is :think: hoop dat je nog een paar goede tips krijgt. Maar koolbladeren schijnt echt te helpen, en dat is misschien minder koud als kwark. Sterkte

Blijkbaar ben jij dus ook gevoelig voor borstonsteking :?

De symptomen lijken mij duidelijk. Ik kon dit keer ook geen harde plek vinden en de roodheid kwam pas na een uur of 12. Ik denk dat de onsteking daarom dieper zit of dat het niet komt door een verstopping.

Volgens mij is de regel: 24 koorts… dan antibiotica. Ik heb het dit keer ook niet zonde gered hoor, vorige keer wel. Ibuprofen mag en is ook onstekingsremmend. Dat zou een optie zijn. En verder alle bekende tips:rust, goed leeg laten drinken etc.

Kwarkcompressen, koelen etc. helpt bij een dieper gelegen onsteking niet geweldig heb ik ervaren :?

Ik wens je veel sterkte!

@océan wrote:

Ik zou zeggen laat iemand een kool voor je halen, dat schijnt ook goed te zijn bij BO, als het dus BO is :think: hoop dat je nog een paar goede tips krijgt. Maar koolbladeren schijnt echt te helpen, en dat is misschien minder koud als kwark. Sterkte

Dat is volgens mij voor stuwing…daar heb ik ze voor gebruikt, echt :thumbup: Maar voor BO ook koolbladeren? Ik weet dat eigenlijk niet…

Sterkte in elk geval!!

Zou het geen verstopt melkkliertje kunnen zijn.

Ik heb het met kerst gehad en ik herken mezelf ik jouw verhaal.

Geen roden plekken etc. Ik voelde wel dat mijn borst harder was, misschien is het bij jou een dieper gelegen kliertje.

Ik heb LK gebeld en is langgeweest en zei vertelde dat het een verstopt kliertje was.

Ik moest mijn borsten opwarmen (ik heb ze warm gefohnt :mrgreen:)(bij BO is het juist koelen) en dan kolven en masseren netzo lang dat de verstopping weg was.

Bij mij kwam er een “draadje” uit en de verstopping was weer weg.

Een verstopt melkkliertje, ‘grappig’ dat je dat zegt, want daar begon ik zelf ook aan te denken.

Ik ben enkele weken geleden bij de huisarts geweest, omdat er aan de onderkant van mijn borst een harde streng zit, al maanden. In het begin zeurde het alleen een beetje, de laatste tijd ging het steeds meer pijn doen. De rand van mijn bh zit er ook tegenaan, of ik nu met of zonder beugel draag en dat doet pijn. Hij zei toen dat het waarschijnlijk een verstopte melkgang was, en daar hoefde ik niks aan te doen :? (met daarachteraan ‘je stopt binnenkort vast toch wel eens een keertje met voeden en dan lost dit ook wel weer op’) Je kunt de harde streng trouwens helemaal volgen, alsof er een kabeltje door mijn borst loopt…

Nu ik die zere borst heb sinds dinsdagavond, heb ik manlief de boel eens nader laten onderzoeken (ipv zelf voor de spiegel gaan staan klooien) en hij duwde op een plek die wat donkerder was, precies bij die streng en vroeg ‘doet dit pijn’. Nou, JA, dat deed pijn, ik ging door de grond… Misschien is dat wel de bron van alle ellende nu? Waarom zegt die knakker van een HA dan dat dat kan blijven zitten?

Hoort koorts trouwens ook bij een verstopte melkgang? Ik heb vandaag niet echte koorts meer, zit er nog wel tegenaan. De pijn is iets dragelijker, na veel aanleggen aan de rechterkant, maar mijn hele borst blijft zeuren, en vooral aan de onderkant is die ene plek erg pijnlijk… Ik blijf grieperig en rillerig en beroerd… Horen al deze symptomen ook bij een verstopte melkgang? Of zou ik toch aan een BO moeten denken? Misschien is die ene streng wel ontstoken geraakt ofzo, hij zit er al een poos en manlief zei dat mijn borst daar donkerder zag…

Hoe masseer ik dit er uit? Ik heb eerder alleen rode knobbels gehad, dus daar zette ik 2 vingers op en ging rondjes draaien, maar nu is het een heel deel van mijn borst. En het doet zo pijn om aan te raken… Is dat een teken om heel voorzichtig te blijven, of moet ik door die pijn heen masseren?

Meiden, bedankt weer hoor! :-* Lief dat jullie meedenken!!

heb geen antwoorden voor je… wel een :hug: !

Ik heb ook 3x een dreigende BO overleeft zónder AB hoor!

Er zijn dus wél veel foefjes!

ik denk dat je idd een beginnende hebt of een diep liggende…

Ik had ook wel eerst zeer en koortsig en later rode plekken… :thumbdown:

Oh en dat ‘‘draadje’’ nou ik had bij BO nr.3 (in 4 maanden :thumbdown: na bijna een jaar zonder 1 iets bv te geven :eh: ) een láding draadjes :sick:

Ik blééf masseren en vlak voor een voeding lekker warmmmmm douchen en masseren onder het voeden…en evt. na kolven als ze klaar was…ik werd er freaky van :shifty: had zelfs een bvlauwe plek gemasseerd toen die smurrie eruit kwam…zat diep en er bleef uitkomen en toen moést alles er ook uit ook :oops:

Maar volgens mij was die verstopping dus wél de oorzaak van 3x een beginnende ontsteking :twisted:

Zorg goed voor jezelf lieverd!!

En ook een :-* op je zere been :?

Dank dames :-*

Oke, masseren is het plan dus… Ik heb al gemasseerd, maar dat doet PIJN. Meer dan bij die 2 eerdere ontstekingen. Maar dit is dus blijkbaar ook een hardnekkig probleem, als die streng er al zo lang zit… Het zit trouwens ook vrij diep. Ik kan me best voorstellen dat die verstopte melkgang de bron is van deze ontsteking en misschien ook de vorige 2, net als jij zegt Sas…

Ging jij door die pijn heen Sas? Ik vind het niet erg als het pijn doet, en zelfs een blauwe plek kan ik best hebben, als ik maar niks (blijvend) beschadig daarmee :shifty: Ik kan best wat pijn hebben, maar wil niet te ver gaan natuurlijk…

Het zal trouwens nog lastig masseren worden, het zit op een plek waar ik tijdens zittend voeden niet bij kan, dus dan moet ik maar veel gaan liggen voorlopig :mrgreen:

Ik ben de komende dagen niet zeker of ik veel kan KoK-en, maar ik zal laten weten hoe het gaat :wink:

Oja, en mijn knie kan ik alweer buigen en redelijk belasten gelukkig, dus dat knapt alweer op :smiley:

Trusten :zzz:

jeetje zeg… loop je nou nog steeds met het zelfde probleem joh!?!

en ben je misschien al terug gegaan naar de ha?

ja ik heb het niet zo op huisartsen… hun kennis is mij wat te algemeen :oops:

bij ons consultaiebureau zitten ook lactatiekundigen… die zijn hier in apeldoorn kennelijk erg laagdrempelig te consulteren… ik weet niet hoe dat bij jouw zit, maar als ik opeens weken lang een pijnlijke streng voel of wat jij allemaal vbeschrijft… zou ik eens een ander persoon gaan raadplegen die verstand heeft van BV en bijkomende problemen…

ff wat anders

dat verhaal van die ‘draadjes’ klinkt echt :sick: en ik hoop ze nooooit te krijgen :shifty:

Onder de douche na al even de warme straal erop deed het minder pijn…maar ik ging wel door die pijn heen…ging ervan uit dat ik niets kon slopen :shifty: maar ik moést van dat gefrustreerde gevoel af van die 3x een dreigende BO in 4 maanden en dát na 10

maanden probleemloos voeden :shifty:

En er kwam dus ineens een druiperige,snotterig spul uit die klier :sick: en die zat diepppp maar ik bleef masseren…mijn tepel deed ook wel zeer daarna :oops: maar ja beter dat ff dan wéér een BO :thumbdown:

Heb dat masseren een dag of 3 iedere ochtend onder de douche volgehouden totdat er ineens weer fijn melk uit kwam ipv gelige snot…dat werd steeds wateriger maar bleef geler dan de rest wat eruit spoot :lol: ik spoot het steeds in mijn eigen oog onder de douche :oops:

En toen het eenmaal dezelfde kleur was ben ik gestopt met zo rigoreus masseren en heb het nog nagekeken een paar dagen daarna maar denk dat ik écht daarmee ‘‘het probleem’’ heb opgelost…

Nergens meer last van gehad :dance:

:hug: Sterkte meis…

Bij mij zat het ook diep…deed zo goed als ik kon masseren tijdens het voeden…mijn hand erom in de C houding die Yvonne wel beschreef dat lukte wel als ze dronk met wat gepiel kon ik met mijn duim diep mee masseren… :shifty:

Die draadjes zijn ook echt :sick:

Wist niet dat zoiets kon :x

Gewoon een soort zure melk ofzo…bah was echt vies en ik weet dat ik het idee ook vies vond als Celies dronk…tot ik me bedacht dat op de manier dat ik moeite moest doen om die bende eruit te krijgen het haar dus nooit zou lukken met drinken om dat eruit te krijgen…dáárom kreeg ik waarschijnlijk ook die BO omdat zij het dus niet op kon lossen…

Ik heb iig nóg meer respect voor vrouwen gekregen die in die loodzware begintijd van voeden door zo een BO heen zijn gekomen en door zijn blijven voeden…want heb me zelden zo rot gevoeld als toen :frowning:

Daaaaaar ben ik weer :mrgreen: We waren een weekendje weg, dus ik was een klein beetje KoK-loos en kan dus nu pas reageren…

Bedankt voor de antwoorden meiden!

Sas, ik heb me het rambam gemasseerd, maar het zit er nog steeds… We hadden een bad in het huisje, dus ik ben lekker in het hete water gaan liggen en ben gaan masseren. Dat leverde dus niks op, geen gore draadjes, geen soepelere plek, niks, noppes, nada… Ja, een beurse boob… :roll: Misschien doe ik het wel verkeerd? Masseerde jij echt richting de tepel, of rondjes op de plaats (wat een vraag… :oops: ) Bij mij gaat de melk ook niet vanzelf lopen tijdens dat masseren, dus dan kan er ook weinig uitkomen lijkt me. Voel me zo’n sufferd met deze vragen :shifty:

Zygoot, ik ben vandaag teruggegaan naar de huisarts, omdat de plek er nog steeds zit. De koorts, pijn en het lamlendige gevoel zijn over, maar die harde streng blijft. Ik heb hem nogmaals laten voelen en hij zegt dat het echt iets is dat bij de borstvoeding hoort. Ik moet het volgens hem steeds maar weer koelen (maar ik heb het al maanden :? ) en pas als het echt doorzet qua ontsteking, heeft AB nut. Dat laatste zit ik ook niet op te wachten, dat heeft in dit stadium ook helemaal geen functie. Maar ik wil wel van die zere plek af. Het zit uiteraard op een lekker handige plek, de rand van mijn BH drukt er de hele dag tegenaan… Het zit precies op de onderrand van mijn borst, de vouw zeg maar…

Ik heb nog nagevraagd of het niet verder nagekeken moet, echo of foto ofzo, want harde knobbels in borsten moeten toch nagekeken, maar hij gaf aan dat het zeer hoogstwaarschijnlijk niks ernstigs is. De kans dat dit van de BV komt vond hij ‘een miljoen keer realistischer dan dat het kwaadaardig is’ (zei hij letterlijk) Verder voelde het ook niet verkeerd, maar echt als een gestuwde klier/melkgang, die ook pas over zal gaan als de BV gestaakt wordt…

Dat laatste vind ik verbazingwekkend. Je hoort toch niet 8 maanden geen harde bult te hebben en dan opeens 4 maanden wel? Dat moet dan toch weer weg te krijgen zijn, binnen de BV-periode? Ik heb er echt wel last van en zo is de BV langzaam een negatief iets aan het worden en dat wil ik niet, ik wil nog wel even doorgaan, maar dan moet die pijn wel weg zijn…

What to do, what tot do… Toch maar proberen door te masseren?

edit: Oja, toevoeging, de arts gaf aan dat die koorts en de pijn door de hele borst wel tekenen waren van een BO, dus dat ik die waarschijnlijk inderdaad had vorige week, maar dat ik die zelf weg heb gewerkt zonder een AB, wat hij netjes vond. Maarja, die streng blijft dus over en die moet ik dan maar koelen en mee leren leven tot het einde van de BV-periode…

Mhhhh balen mop… :hug:

Ik deed allebei…de plek zelf masseren,voor mijn gevoel maakte ik het los ofzo en dan echt vol erin…diep en dat trok ik letterlijk door tot de tepel,zoals bij een koe met melken :oops:

Deed ook een beetje auwie hoor maar dan kwam alleen die drap :sick: eruit en uit de andere melkklieren die ik mee pakte toevallig spoot het eruit…in mijn oog :roll: :lol: 8)

Het ging best wel met grof geweld,maar moet zeggen dat ik nu dus echt geen harde stukken meer heb gehad dus die beurse tepel en tiet waren het me wel waard :shifty:

Smiley wat balen zeg dat je nog zo’n harde streng hebt in je borst, en sorry maar ik vind je huisarts een eikel, daar moet hij toch wat aan doen, volgens mij is dit niet normaal! (t lijkt wel of hij wilt dat je stopt ofzo :eh: )

maar dit is wat ik kan vinden op borstvoeding.com (heb je vast al gekeken) zou t geen abces kunnen zijn (klinkt trouwens niet heel fijn als je dit leest)? dit omdat volgens bv.com een verstopt melkkliertje binnen zo’n 48 uur over hoort te zijn. Als ik jou was zou ik toch nog iemand anders laten kijken, en misschien (weet niet of dit mogelijk is) even geen BH dragen en bijv sporttopjes ofzo die wat lager zijn zodat t niet net onder je borst knelt. Veel succes!! :hug:

Abcessen

Abcessen vormen soms een complicatie bij mastitis. Je hoeft echter niet te stoppen met borstvoeding geven. Ook niet aan de kant van de ontsteking. In het verleden werd het abces bijna altijd chirurgisch leeggemaakt. Tegenwoordig wordt meer en meer, herhaalde afzuiging met een naald of leegmaken onder controle van een röntgenapparaat toegepast. Dit staat het geven van borstvoeding veel minder in de weg. Als je een operatie nodig hebt dan moet de incisie zo ver mogelijk van de tepelhof af gemaakt worden. Neem contact op met je arts.

Oh crap, daar wordt ik niet vrolijk van :shifty: Tjsa, het zou kunnen… Ik vind het ook niet normaal dat t zolang duurt… En hij heeft inderdaad zoiets van “stop maar met voeden, is het er dan nog, dan kijken we verder, want dan is het dus niet iets dat vanzelf overgaat”. Maar ik ga toch niet stoppen met de BV om te kijken of t weggaat? Er moet toch ook gehandeld kunnen worden binnen de BV-periode?

Ik heb momenteel weer even veel tegelijk aan mijn hoofd (zie ‘eigen’ topic in arm om je schouders), maar ik ga dit even meenemen in het geheel… Ik masseer nog maar eens wat beter, even kijken of ik wat voor elkaar krijg, en anders misschien toch eens een LK laten kijken/voelen…

Oja, een sportshirtje/hemd is geen optie, ik heb (helaas) cup uier (nu nog G, de eerste maanden BV zelfs H :shifty: ) en zonder voldoende steun ben ik niet happy :wink:

Bedankt voor het meedenken!!

:-*

naar mijn beste weten veroorzaakt stoppen met bv geven juist dat de bo erger wordt… volgens mij is doorvoeden de beste methode, zodat ze de verstopping/ontsteking weg kan drinken…

@Smiley wrote:

Oh crap, daar wordt ik niet vrolijk van :shifty: Tjsa, het zou kunnen… Ik vind het ook niet normaal dat t zolang duurt… En hij heeft inderdaad zoiets van “stop maar met voeden, is het er dan nog, dan kijken we verder, want dan is het dus niet iets dat vanzelf overgaat”. Maar ik ga toch niet stoppen met de BV om te kijken of t weggaat? Er moet toch ook gehandeld kunnen worden binnen de BV-periode?

Ik heb momenteel weer even veel tegelijk aan mijn hoofd (zie ‘eigen’ topic in arm om je schouders), maar ik ga dit even meenemen in het geheel… Ik masseer nog maar eens wat beter, even kijken of ik wat voor elkaar krijg, en anders misschien toch eens een LK laten kijken/voelen…

Oja, een sportshirtje/hemd is geen optie, ik heb (helaas) cup uier (nu nog G, de eerste maanden BV zelfs H :shifty: ) en zonder voldoende steun ben ik niet happy :wink:

Bedankt voor het meedenken!!

:-*

Ik had ook écht een harde streng zoals jij het beschrijft…echt een ‘‘verrotte melkklier’’ :thumbdown:

Met warmte,kolven,véél masseren en goed leeg laten drinken is het gelukt.

Anders even aléén die (.) geven,de andere kolven dan gaat het icm warm douchen en masseren misschien weg :pray: