Boom,roos,vis,vuur

Even voor mijn nieuwschierigheid :



Waar beginnen jullie kids mee? Omdat de scholen hier laat begonnen, heb ik al wat meegekregen van de andere augustuskids die net in groep 3 zijn begonnen.

De eerste dagen kwamen ze allemaal terug met bepaalde woorden.

Precies zoals wij vroeger “boom-roos-vis-vuur” hadden .

Die woorden kwamen bij diverse kinderen wel overeen. O.a. boom, ik en roos kwamen de eerste week wel aan bod,zij het in een andere volgorde.



Jo.as zit nu in week 3 en geen van die woorden zijn nog aan bod gekomen. Geloof dat ze hier een andere methode volgen.

Wel andere,dan ik om me heen hoor. Naam,ik,lees,Rik,enz.enz. ,daarnaast veel losse letters en combi’s zoals de dubbel aa,oo en ee.



Opvallend en wel grappig eigenlijk. Even voor mijn beeldvorming:

Welke woorden kwamen er bij jullie kinderen het eerste terug?

Hier ook, maan, ik, roos, vis, etc.



Het programma dat ze hier volgen heet: veilig leren lezen.

@Madre wrote:

Hier ook, maan, ik, roos, vis, etc.



Het programma dat ze hier volgen heet: veilig leren lezen.


Hier hetzelfde, ik geloof dat ‘ik’ het eerste woordje was.

Leren ze bij jullie ook gebaren bij de letters?

En ik hoorde ook al wat over een korte en een lange klankstraat met een letterdief en verdubbelaars en hoormannetjes ofzo.

(maar ik weet niet of dat bij de groep 3 stof hoort, Laura zit in een groep 3/4 combinatie klas, dus ze vangt ook regelmatig van alles op van groep 4)

hier ook veilig leren lezen



als je de www ervoor zet krijg je de site

@Madre wrote:

Hier ook, maan, ik, roos, vis, etc.



Het programma dat ze hier volgen heet: veilig leren lezen.




Hier geloof ik Malmberg, de leessleutel.



Idee is geloof ik dat de woorden meteen te koppelen zijn aan de belevingswereld van een kind en dus herkenbaar.

Wist eigenlijk niet eens dat er meer methodes waren.

@knollie1 wrote:

hier ook veilig leren lezen



als je de www ervoor zet krijg je de site




Hihi, heb nu beide sites doorgenomen en beide methodes beweren toch echt beter te zijn dan de andere methodes, beide bewezen succesvol. Kortom, het maakt vast niets uit.

Ik vond het verhaaltje van de sleutel wel bij ons passen en Jo doet het er prima op. Aan het einde van de rit kunnen ze vast allemaal lezen.

Ja, hier ook gebaren. Hartstikke leuk vind ik dat.



Nu kan Mateo al echt heel goed lezen, maar hij vind het nu allemaal nog leuk.



Binnenkort krijgen ze een soort toets waar ze gaan bepalen op welk niveau kinderen zitten en daar worden dan de leerboekjes aan aangepast.



Ik ben erg benieuwd want Mateo en nog een ander jongetje in zijn klas kunnen echt al hele boeken uitlezen samen. Ze kunnen allebei al veel beter dan wat ze aan het eind van groep 3 of het begin van groep 4 behoren te kunnen.



Maar de juf weet het (toevallig zijn kleuterjuf die is doorgestroomd naar groep 3) en zit er boven op dus ik maak mij geen zorgen.

Hier is de eerste toets al geweest.

Die woorden vielen me gewoon best op.



Jo had nog niet veel met lezen, hij zou het in theorie wel kunnen,maar wilde het nog niet. Hij had zichzelf wel al leren schrijven en kon wel teruglezen wat hij zelf schreef. Helaas schreef hij niet in schrijfletter,dus moet hij nu afleren. Gaat gelukkig wel goed. Hij maakt makkelijk onderscheid tussen de 'leesletter’die hij zichzelf heeft geleerd te schrijven en de ‘schrijfletter’.

@Madre wrote:

Hier ook, maan, ik, roos, vis, etc.



Het programma dat ze hier volgen heet: veilig leren lezen.




bij ons gebruiken ze die ook… Merijn heeft vandaag ‘aan’ geleerd

Ik sta voor de klas en dit jaar zijn we begonnen met Veilig Leren Lezen. Voorgaande jaren heb ik altijd lesgegeven uit de Leessleutel. Vorig jaar heb ik de nieuwe methode uitgezocht en hij bevalt goed. Met allebei leren ze lezen. Nu ik allebei heb ervaren, vind ik VLL wel heel fijn! Geeft net een beetje extra’s.

Hier ook Veilig Leren Lezen. De woorden die hij nu geleerde heeft zijn: ik, maan, roos, vis, sok en aan.

@Madre wrote:

Ja, hier ook gebaren. Hartstikke leuk vind ik dat.



Nu kan Mateo al echt heel goed lezen, maar hij vind het nu allemaal nog leuk.



Binnenkort krijgen ze een soort toets waar ze gaan bepalen op welk niveau kinderen zitten en daar worden dan de leerboekjes aan aangepast.



Ik ben erg benieuwd want Mateo en nog een ander jongetje in zijn klas kunnen echt al hele boeken uitlezen samen. Ze kunnen allebei al veel beter dan wat ze aan het eind van groep 3 of het begin van groep 4 behoren te kunnen.



Maar de juf weet het (toevallig zijn kleuterjuf die is doorgestroomd naar groep 3) en zit er boven op dus ik maak mij geen zorgen.




Hier ook veilig leren lezen met gebaren en ook hier een jongetje dat al las voordat hij naar groep 3 ging. Hier hoefden ze niet eerst een toets te doen om te bepalen op welk niveau ze zaten. Juf uit groep 2 had al doorgebriefd aan de juf van groep 3 dat Kes een zonnetje zou worden dus hij heeft vanaf dag 1 al de zonnetjes boeken en taken (en extra lees en rekenwerk :shock: ). Alhoewel, misschien hebben de andere kinderen wel een toets gehad, dat weet ik dus eigenlijk niet…

Komt door de geboortedatum he Fleur… 8)

Mateo is ook een zonkind, maar de juf wil de eerste kern gewoon doen zoals het hoort en pas daarna, zoals het programma ook voorschrijft, de kinderen indelen.



Ik vind het niet echt een heel groot probleem. Hij raast wel door de boekjes heen, maar vind het nu nog ok.



Thuis leest hij gewoon zijn boeken, en op school komt het uiteindelijk vast ook goed. :smiley:

De toets eerst te maken, is inderdaad zoals het hoort, ondanks dat je het misschien al weet. Daarbij is een eerste paar weken rustig aan meedoen echt geen probleem, want er is genoeg uitdaging en differentiatie met VLL.

zwe beginnen met ik maan roos, vis sok… dat is van vll

Hier ook VLL en Luuk krijgt extra les met een aanvulling van VIS (Veilig in stapjes)

Hier vll met gebaren en de kinderen worden zover duidelijk meteen ingedeeld in maan raket of zon. Iedere 3 weken worden ze ‘getoetst’ en kijkt de juf of ze van ‘nivo’ moeten veranderen. Eerste woord was IK.

Heeft de leessleutel dan ook die niveau’s? Ik hoor Mika er nu nog niet over eigenlijk maar misschien is dat ook wel alleen bij VLL?



Ze gebruiken hier dus de leessleutel maar ze gebruiken ook veel werkbladen van VLL. Die schijnt idd uitgebreider te zijn maar ook duurder.

Zoon zit op de Vrije School…

Hij kwam de 1e week thuis met “ik” in bijenwasletters.

Hij kent nu de letters " k - i - s - oo - r - m - aa " voor zover ik weet. Ze leren het met behulp van klankgebaren. Verder tekenen ze de letters, maken ze met bijenwas, stampen/klappen/zingen/ervaren de letters (van de week liepen ze in een rij terug naar de klas en toen stonden ze ineens in de Slangeletter, en dan benoemd juf dat en zien ze het zelf ook). En verder doen ze ook aan letterbeelden; juf verteld een verhaal en bij dat verhaal hoort een bordtekening en langzaam verschijnt in die tekening een letter.

Ook zijn ze begonnen met woordjes maken met de letters.

Zo stond er vrijdag op het bord “ik kook ook”.

@Nijmanb wrote:

Heeft de leessleutel dan ook die niveau’s? Ik hoor Mika er nu nog niet over eigenlijk maar misschien is dat ook wel alleen bij VLL?



Ze gebruiken hier dus de leessleutel maar ze gebruiken ook veel werkbladen van VLL. Die schijnt idd uitgebreider te zijn maar ook duurder.




Volgens mij heeft elke methode niveaus. Hier is de insteek dat de klas wel gezamelijk start,maar na verloop zullen er verschillen zijn in niveau en daar gaat de stof op aangepast worden natuurlijk.

Ik weet niet of alle werkboekjes van de leessleutel zijn,maar vind nu na 3 weken dat ze al best wat geleerd hebben.

Van de geleerde woorden is zijn ook al zinnen te vormen.

Best grappig om te zien,dat Jo ze ook makkelijk leest. Als hij in een ander woord letters ziet die hij al heeft leren schrijven,dan verzint hij zelf de letter er tussen om 1 van de geleerde lees-woorden te maken.

Het ABC hebben ze in groep 1 en 2 al gedaan,dus alle letters zijn al bekend,maar nu het vormen van diverse woorden nog.