@karinvandam wrote:
Hij is van februari. Dan word hij 6. Hij zat vori jaar nog in groep 1 maar de juf heeft hem toen met de cito mee laten doen groep 2 en daar scoorde hij erg hoog mee in januari. Dus toen over gegaan naar gr 2. Hij is beter in rekenen dan taal. Maar emotioneel is hij nog erg jong. Nee gewoon nog 5 maar gelukkig zit hij in combinatiegroep 2/3 en heeft hij zijnoude juf nog.
Ouderavond hebben we hier maandag, is pas de derde week dan.
Ik ben ook niet heel erg ongerust hoor, maar viel me op dat er zoveel kindjes al kunnen lezen en b zijn juf noemde hem al meerbegaafd, vraag me dan af wat jullie kindjes zijn
Ik snap je gevoel wel, ik heb dat ook een beetje. Laura had de afgelopen jaren hele goede cito-scores, we kregen ook van de juffen te horen dat ze echt heel slim is, snel dingen oppakt, voor is qua ontwikkeling, etcetera.
Maar met leren lezen zit ze gewoon ergens onderin de middenmoot, ze volgt netjes het tempo van school zeg maar, terwijl er al heel veel kinderen zijn in haar klas die al wel hele boeken kunnen lezen.
Dus ik begin ook meteen te twijfelen, misschien is ze toch wel niet zo slim als we denken… ben ik toch ook zo’n moeder die ten onrechte denkt dat haar kind briljant is?
Niet dat ik ongerust ben of zo, maar het viel mij dus ook op hoeveel kinderen al goed kunnen lezen, waarvan een aantal echt slimme kinderen, maar ook een paar meer ‘gemiddelde’ kinderen waar ik dat niet direct van verwacht had.
Volgens mij heeft het leesniveau behalve met intelligentie vooral ook veel te maken met interesse. Als een kind echt graag wil leren lezen en daar ook dagelijks mee oefent thuis, daar misschien al een half jaar mee bezig is, natuurlijk leer je dan heel erg veel, en dan loop je zo een paar maanden voor, wat op dit niveau het verschil is tussen kleine woordjes kunnen spellen/lezen en ‘echt’ kunnen lezen. En er zitten ook een aantal kinderen bij met een broer of zus van net 1 of 2 jaar ouder, daar pikken ze natuurlijk ook veel van op.
Maar eigenlijk moet ik gewoon helemaal niet letten op wat andere kinderen al wel of niet kunnen. (moeilijk, moeilijk :oops: )
Ik vind het belangrijkst dat Laura met plezier naar school gaat en genoeg uitdaging krijgt (dus werk op het niveau dat bij haar past, maakt niet uit welk niveau dat precies is).
Dat is op dit moment zeker zo, ze vindt het heel leuk om te leren lezen en schrijven en gaat daarin goed vooruit en heeft meer dan genoeg uitdaging hierin. Als dat anders wordt (minder plezier erin, of stilstaan qua niveau) trek ik wel aan de bel, maar nu is het vooral genieten van een meisje dat erg trots is op alle woorden die ze al kan lezen. :inlove: