Boom,roos,vis,vuur

@mandy_d. wrote:

@Nijmanb wrote:
Heeft de leessleutel dan ook die niveau’s? Ik hoor Mika er nu nog niet over eigenlijk maar misschien is dat ook wel alleen bij VLL?

Ze gebruiken hier dus de leessleutel maar ze gebruiken ook veel werkbladen van VLL. Die schijnt idd uitgebreider te zijn maar ook duurder.

Volgens mij heeft elke methode niveaus. Hier is de insteek dat de klas wel gezamelijk start,maar na verloop zullen er verschillen zijn in niveau en daar gaat de stof op aangepast worden natuurlijk.

Ik weet niet of alle werkboekjes van de leessleutel zijn,maar vind nu na 3 weken dat ze al best wat geleerd hebben.

Van de geleerde woorden is zijn ook al zinnen te vormen.

Best grappig om te zien,dat Jo ze ook makkelijk leest. Als hij in een ander woord letters ziet die hij al heeft leren schrijven,dan verzint hij zelf de letter er tussen om 1 van de geleerde lees-woorden te maken.

Het ABC hebben ze in groep 1 en 2 al gedaan,dus alle letters zijn al bekend,maar nu het vormen van diverse woorden nog.

Ja er zijn ook wel verschillen en daar spelen ze hier op in met plusboekjes of boekjes voor de zwakkere lezertjes, maar ik bedoelde eigenlijk dat ik hier nog niks gehoord heb over zonnetjes of maantjes. Mika is daar meestal wel erg gevoelig voor nl. (strebertje :wink:)

@Nijmanb wrote:

@mandy_d. wrote:
@Nijmanb wrote:
Heeft de leessleutel dan ook die niveau’s? Ik hoor Mika er nu nog niet over eigenlijk maar misschien is dat ook wel alleen bij VLL?

Ze gebruiken hier dus de leessleutel maar ze gebruiken ook veel werkbladen van VLL. Die schijnt idd uitgebreider te zijn maar ook duurder.

Volgens mij heeft elke methode niveaus. Hier is de insteek dat de klas wel gezamelijk start,maar na verloop zullen er verschillen zijn in niveau en daar gaat de stof op aangepast worden natuurlijk.

Ik weet niet of alle werkboekjes van de leessleutel zijn,maar vind nu na 3 weken dat ze al best wat geleerd hebben.

Van de geleerde woorden is zijn ook al zinnen te vormen.

Best grappig om te zien,dat Jo ze ook makkelijk leest. Als hij in een ander woord letters ziet die hij al heeft leren schrijven,dan verzint hij zelf de letter er tussen om 1 van de geleerde lees-woorden te maken.

Het ABC hebben ze in groep 1 en 2 al gedaan,dus alle letters zijn al bekend,maar nu het vormen van diverse woorden nog.

Ja er zijn ook wel verschillen en daar spelen ze hier op in met plusboekjes of boekjes voor de zwakkere lezertjes, maar ik bedoelde eigenlijk dat ik hier nog niks gehoord heb over zonnetjes of maantjes. Mika is daar meestal wel erg gevoelig voor nl. (strebertje :wink:)

Ik zou eerlijk gezegd ook niets voelen voor niveau verschillen benoemen. Althans, niet op een manier dat de kinderen het zelf doorhebben.

In groep 1/2 waren er nog kleurverschillen voor groep 1 en 2. Groep 1 was groen en groep 2 was rood. Dat is in het 2e jaar afgeschaft,omdat het het groepsgevoel niet ten goede komt. Je maakt zo’n tweedeling en ook vanaf die leeftijd was al merkbaar dat kids er iets mee deden.

Ik vind het dus niet nodig dat er in de groep verschillen gaan ontstaan in de vorm van een etiket. Ouders mogen dat best weten,maar wat mij betreft hoeven de kinderen dat zelf niet te merken.

Helaas vangen kids meer op dan je denkt (als ouders het een keer terloops noemen in een gesprek).

Dat ben ik zeker met je eens al gaf de juf tijdens de ouderavond wel aan dat kinderen heel snel door hebben of iemand ergens goed in is of niet en of ze er zelf goed in zijn. Zij gaf aan dat je dat nou eenmaal niet tegenhoudt en dat ze daar op inspeelt door aan te geven dan de een nou eenmaal goed is in het ene en de ander in het andere. Ze hebben ook groepsleiders (elke week een andere in een groepje van 5) en als je iets niet weet dan vraag je het eerst aan je groepsleider en probeer je het samen en daarna pas aan de juf.

Misschien zijn daarom de leesniveau’s ook wel bewust niet genoemd?

@Nijmanb wrote:

Dat ben ik zeker met je eens al gaf de juf tijdens de ouderavond wel aan dat kinderen heel snel door hebben of iemand ergens goed in is of niet en of ze er zelf goed in zijn. Zij gaf aan dat je dat nou eenmaal niet tegenhoudt en dat ze daar op inspeelt door aan te geven dan de een nou eenmaal goed is in het ene en de ander in het andere. Ze hebben ook groepsleiders (elke week een andere in een groepje van 5) en als je iets niet weet dan vraag je het eerst aan je groepsleider en probeer je het samen en daarna pas aan de juf.

Misschien zijn daarom de leesniveau’s ook wel bewust niet genoemd?

Precies, de kinderen hebben dat zelf ook wel door. Juist daarom hoef je daar als juf niet een extra etiket op te plakken.

Hier volgden ze vroeger ook het systeem van ‘maan roos vis’ op school maar nu een andere methode.

Een zogenaamde ‘directe systeemmethode’. Kinderen zouden daardoor sneller leren lezen.

De woordjes die ze nu geleerd hebben (sinds 1 sept. is school bezig): ik, uk, an, oom, el, uil

En dan combineren ze de letters en lezen ze dus woordjes als kan, muil, nul, kin,…

Gaat echt snel zo !!

@dietske wrote:

Hier volgden ze vroeger ook het systeem van ‘maan roos vis’ op school maar nu een andere methode.

Een zogenaamde ‘directe systeemmethode’. Kinderen zouden daardoor sneller leren lezen.

De woordjes die ze nu geleerd hebben (sinds 1 sept. is school bezig): ik, uk, an, oom, el, uil

En dan combineren ze de letters en lezen ze dus woordjes als kan, muil, nul, kin,…

Gaat echt snel zo !!

Grappig Diets, er is dus nog een ander systeem. Ik nam echt klakkeloos aan dat op elke school in groep 3 alles hetzelfde zou zijn,maar niet dus.

@mandy_d. wrote:

@dietske wrote:

Gaat echt snel zo !!

Grappig Diets, er is dus nog een ander systeem. Ik nam echt klakkeloos aan dat op elke school in groep 3 alles hetzelfde zou zijn,maar niet dus.

Jinthe gaat natuurlijk naar een vlaamse school maar denk dat dat er niet veel mee te maken heeft. Qua rekenen zijn ze op haar school sinds dit schooljaar ook overgestapt op een andere methode, kompas …

Hier ook vll. Maar nog niets over niveau gezegd. Zijn wel pas 2 weken bezig :smiley:

Vind alleen dat er altijd zoveel kindjes zijn in gr 3 die kunnen lezen. Hier een jongentje dat blijkbaar redelijk slim is (hij is vervroegd naar gr 3) maar echt nu de letters leert. Maakt me gelijk zo ongerust dat hij toch te vroeg naar gr 3 is en het niet aankan. Terwijl we zelf niet eens mochten kiezen hoor, hij moest over :?

@karinvandam wrote:

Hier ook vll. Maar nog niets over niveau gezegd. Zijn wel pas 2 weken bezig :smiley:

Vind alleen dat er altijd zoveel kindjes zijn in gr 3 die kunnen lezen. Hier een jongentje dat blijkbaar redelijk slim is (hij is vervroegd naar gr 3) maar echt nu de letters leert. Maakt me gelijk zo ongerust dat hij toch te vroeg naar gr 3 is en het niet aankan. Terwijl we zelf niet eens mochten kiezen hoor, hij moest over :?

Nou hier hebben ze op de ouderavond verteld waar ze mee werken en over de niveau’s.

Slimheid uit zich natuurlijk niet perse in goed (of beter) lezen en rekenen. Wellicht vonden ze dat jou kind iets anders had wat hem niet meer in groep 2 kon laten. Hebben ze niet gezegd wat dat is? Wat dat vind ik dan wel een beetje gek.

Mateo zit naast een jongen (die zat ook bij hem in de kleuterklas) van 5 die net zo goed leest als Mateo. Ik vind ze allebei zeker groep 5 niveau hebben.

Maar als je Mateo ziet schrijven dan moet je echt ff ontcijferen hoor. Hij kent alle letters, maar het op papier zetten is een heel ander ding he. Wat dat betreft is hij weer net zo ver als alle andere kinderen in groep 3.

Het komt allemaal wel goed in het leven. Ik denk niet dat kinderen heel snel tekort komen. Soms moet je gewoon even wachten of je inhouden en soms mag je een beetje vooruit rennen.

Bij kinderen die echt hb zijn kan ik mij voorstellen dat het niveau echt aangepast moet worden voor dat kind, maar voor de mijne, neuh. Het gaat prima zo.

@karinvandam wrote:

Maar wat is vervroegd dan? Volgens mij ben je als ouder nog altijd degene die bepaald trouwens,maar goed dat is hier op school.

Ze zullen hem ook niet zomaar over hebben laten gaan, er zijn er zat die alle letters pas leren in groep 3, maar daar is groep 3 toch ook voor.

En mocht je je er toch ongerust over maken dan zou ik gewoon naar de juf stappen :wink:

Hij is van februari. Dan word hij 6. Hij zat vori jaar nog in groep 1 maar de juf heeft hem toen met de cito mee laten doen groep 2 en daar scoorde hij erg hoog mee in januari. Dus toen over gegaan naar gr 2. Hij is beter in rekenen dan taal. Maar emotioneel is hij nog erg jong. Nee gewoon nog 5 :wink: maar gelukkig zit hij in combinatiegroep 2/3 en heeft hij zijnoude juf nog.

Ouderavond hebben we hier maandag, is pas de derde week dan.

Ik ben ook niet heel erg ongerust hoor, maar viel me op dat er zoveel kindjes al kunnen lezen en b zijn juf noemde hem al meerbegaafd, vraag me dan af wat jullie kindjes zijn :stuck_out_tongue:

@karinvandam wrote:

Hij is van februari. Dan word hij 6. Hij zat vori jaar nog in groep 1 maar de juf heeft hem toen met de cito mee laten doen groep 2 en daar scoorde hij erg hoog mee in januari. Dus toen over gegaan naar gr 2. Hij is beter in rekenen dan taal. Maar emotioneel is hij nog erg jong. Nee gewoon nog 5 :wink: maar gelukkig zit hij in combinatiegroep 2/3 en heeft hij zijnoude juf nog.

Ouderavond hebben we hier maandag, is pas de derde week dan.

Ik ben ook niet heel erg ongerust hoor, maar viel me op dat er zoveel kindjes al kunnen lezen en b zijn juf noemde hem al meerbegaafd, vraag me dan af wat jullie kindjes zijn :stuck_out_tongue:

Ik snap je gevoel wel, ik heb dat ook een beetje. Laura had de afgelopen jaren hele goede cito-scores, we kregen ook van de juffen te horen dat ze echt heel slim is, snel dingen oppakt, voor is qua ontwikkeling, etcetera.

Maar met leren lezen zit ze gewoon ergens onderin de middenmoot, ze volgt netjes het tempo van school zeg maar, terwijl er al heel veel kinderen zijn in haar klas die al wel hele boeken kunnen lezen.

Dus ik begin ook meteen te twijfelen, misschien is ze toch wel niet zo slim als we denken… ben ik toch ook zo’n moeder die ten onrechte denkt dat haar kind briljant is? :smiley:

Niet dat ik ongerust ben of zo, maar het viel mij dus ook op hoeveel kinderen al goed kunnen lezen, waarvan een aantal echt slimme kinderen, maar ook een paar meer ‘gemiddelde’ kinderen waar ik dat niet direct van verwacht had.

Volgens mij heeft het leesniveau behalve met intelligentie vooral ook veel te maken met interesse. Als een kind echt graag wil leren lezen en daar ook dagelijks mee oefent thuis, daar misschien al een half jaar mee bezig is, natuurlijk leer je dan heel erg veel, en dan loop je zo een paar maanden voor, wat op dit niveau het verschil is tussen kleine woordjes kunnen spellen/lezen en ‘echt’ kunnen lezen. En er zitten ook een aantal kinderen bij met een broer of zus van net 1 of 2 jaar ouder, daar pikken ze natuurlijk ook veel van op.

Maar eigenlijk moet ik gewoon helemaal niet letten op wat andere kinderen al wel of niet kunnen. (moeilijk, moeilijk :oops: )

Ik vind het belangrijkst dat Laura met plezier naar school gaat en genoeg uitdaging krijgt (dus werk op het niveau dat bij haar past, maakt niet uit welk niveau dat precies is).

Dat is op dit moment zeker zo, ze vindt het heel leuk om te leren lezen en schrijven en gaat daarin goed vooruit en heeft meer dan genoeg uitdaging hierin. Als dat anders wordt (minder plezier erin, of stilstaan qua niveau) trek ik wel aan de bel, maar nu is het vooral genieten van een meisje dat erg trots is op alle woorden die ze al kan lezen. :inlove:

@karinvandam wrote:

vraag me dan af wat jullie kindjes zijn :stuck_out_tongue:

Mijn kindje is niet meerbegaafd, of hoogbegaafd of wat dan ook.

Hij kan gewoon heel goed rekenen en lezen, maar is gewoon van normaal niveau.

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom jou kindje naar groep 3 is gegaan afgezien van het feit dat hij hoog scoorde op de citotoets (die ik sowieso nogal onzinnig vind voor kleuters).

Als jij zegt dat hij eigenlijk emotioneel nog ‘jonger’ is.

Mijn zoon is ook gewoon met bijna 6,5 naar de 3e groep gegaan, zoals normaal ook. Ik had er wel wat meer over gevraagd en gedaan. Feitelijk is jouw zoon nog 5,5 jaar en gewoon nog een kleuter. Leuk dat hij redelijk kan rekenen maar ik vind dat geen reden om gelijk naar groep 3 te gaan. Zeker gezien jouw omschrijving van jouw zoon, hij is gewoon nog 5.

Hier is door de juf gezegd dat goed lezen niet ook wil zeggen dat een kind een hogere intelligentie heeft. Lezen kan iedereen leren maar het gaat vooral ook om dat je begrijpt wat je leest.

KarinvanDam: het is wel fijn dat je zoontje in een 2/3 zit dan en zijn eigen juffie heeft. En hij is misschien wel jong, maar als ik naar Mika kijk dan was hij er in januari ook echt wel aan toe om naar groep 3 te gaan en toen was hij net een paar maandjes 5. ‘Helaas’ moest hij nog even wachten maar dat hebben ze op zich wel goed opgepakt in groep 2.

Begrijp ik goed dat hij nu in groep 3 zit Karinvandam en hij wordt in februari pas 6? Dan vind ik dat best schrikken, want februari kinderen zijn helemaal geen twijfelkinderen en zouden normaliter gewoon iets langer kleuteren. Op zo’n jonge leeftijd moet niet alleen gekeken worden naar leerprestaties, maar absoluut naar sociaal emotioneel. Dat wordt zo onderschat. een cito zegt daar niets over, maar is misschien nog wel belangrijker!! Hou het maar goed in de gaten en ik vind het eigenlijk niet zo netjes dat dit niet in overleg is gebeurd!

Kinderen die op leerniveau toe zijn aan groep 3, maar leeftijdtechnisch niet, zouden aangepast werk moeten krijgen in groep 2. Motorisch zijn ze namelijk echt nog niet toe aan groep 3. Iets wat bij groep 3 bijvoorbeeld in het schrijven duidelijk zichtbaar wordt. Doordat de hersenhelften nog niet volledig ontwikkeld zijn, hebben ze moeite met de kruising hiervan. Bijvoorbeeld door letters te moeten schrijven die elkaar kruisen, linkerhand op je rechterknie slaan en andersom. Ik ben dus duidelijk een groep 3 juf die hier niet blij mee zou zijn.

Mocht hij nu in groep 2 zitten, dan heb ik het verkeerd begrepen en mijn excuses dan!

Nee hij zit idd in groep 3 nu. Ik ben zelf ook leerkracht maar dan bewegingsonderwijs. Heb natuurlijk ook met mijn collega’s overlegt maar hij scoorde het hoogstevan alle kindjes in de klas bij cito groep 2 terwijl hij nog niets van hun lessen hadgehad. Hij had dus alles opgepikt in de groep. Verder gaf zij aan dat hij zich heel snel zou vervelen en dan ook gedragsverandering zou hebben. En dan mijn kind kennende gewoon thuis :smiley: zijn juf zit ook in de hoogbegaafdheid gebeuren en doet ook de plusgroepen. Ik neem aan dat ze er dan wel verstand van heeft. En de school kijkt meer naar het kind dan leeftijd. Nou ja het voordeel dat we hebbeis als het niet gaat dan blijft hij gewoon in de groep maar gaat naar 2 dan. Tenminste dat zouden wij dan willen :slight_smile:

Hoorde vandaag van mijn schoonzus (ook basisonderwijs) dat lezen ook gewoon een truukje is, als ze dat door hebben dan gaat het snel.

Zijn interesse ligt ook bj technische dingen, rekenen, auto’s enz.

Mejis, ik heb idd precies hetzelfde als wat jij beschrijft. De mensen om ons heen, school, cb, kinderarts vertelden steeds dat hij zo voor was en slim ed. As ik dan hoor hoeveel kindjes alles al kunnen dan vraag ik me af of hij wel zo slim is als zij zeggen. Nou vragen we ons dat thuis zowiezo wel eens af

:wink: vooral met luisteren…

Maar ik wil juist ook dat hij op zijn plekkie zit. Ach als hij het niet leuk meer vind en niet bij kan benen dan merken we dat wel.

Maar viel me eigenlijk gewoon op hoeveel kindjes al kunnen lezen terwijl b dat niet kan. Terwijl zijn juffen het erover hebben dat hij “zo slim” is.

@karinvandam wrote:

Nee hij zit idd in groep 3 nu. Ik ben zelf ook leerkracht maar dan bewegingsonderwijs. Heb natuurlijk ook met mijn collega’s overlegt maar hij scoorde het hoogstevan alle kindjes in de klas bij cito groep 2 terwijl hij nog niets van hun lessen hadgehad. Hij had dus alles opgepikt in de groep. Verder gaf zij aan dat hij zich heel snel zou vervelen en dan ook gedragsverandering zou hebben. En dan mijn kind kennende gewoon thuis :smiley: zijn juf zit ook in de hoogbegaafdheid gebeuren en doet ook de plusgroepen. Ik neem aan dat ze er dan wel verstand van heeft. En de school kijkt meer naar het kind dan leeftijd. Nou ja het voordeel dat we hebbeis als het niet gaat dan blijft hij gewoon in de groep maar gaat naar 2 dan. Tenminste dat zouden wij dan willen :slight_smile:

Hoorde vandaag van mijn schoonzus (ook basisonderwijs) dat lezen ook gewoon een truukje is, als ze dat door hebben dan gaat het snel.

Zijn interesse ligt ook bj technische dingen, rekenen, auto’s enz.

Mejis, ik heb idd precies hetzelfde als wat jij beschrijft. De mensen om ons heen, school, cb, kinderarts vertelden steeds dat hij zo voor was en slim ed. As ik dan hoor hoeveel kindjes alles al kunnen dan vraag ik me af of hij wel zo slim is als zij zeggen. Nou vragen we ons dat thuis zowiezo wel eens af

:wink: vooral met luisteren…

Maar ik wil juist ook dat hij op zijn plekkie zit. Ach als hij het niet leuk meer vind en niet bij kan benen dan merken we dat wel.

Maar viel me eigenlijk gewoon op hoeveel kindjes al kunnen lezen terwijl b dat niet kan. Terwijl zijn juffen het erover hebben dat hij “zo slim” is.

Bij mogelijk (meer) (hoog) begaafdheid gaat het er absoluut niet om wat een kind allemaal wel of niet al kan. Een kind wat vroeg leest en schrijft hoeft niet meerbegaafd te zijn en een meerbegaafd kind hoeft niet perse vroeg te lezen en schrijven (onderpresteren is juist een kenmerk,maar dit “doen ze zichzelf aan” om niet op te vallen of zich juist aan te passen).

Kortom, in deze leeftijdsgroep is er nog geen pijl op te trekken,omdat ze nu nog zo schommelen in hun ontwikkeling,dat het na enige tijd weer in balans kan komen. Kinderen kunnen een individuele spong maken,die anders is of loopt dan bij anderen,maar tegelijk kunnen ze daarna ook weer helemaal stil komen te staan. Pas tegen het einde van de basisschool zou je het goed kunnen duiden als er sprake is van verschil.

Bij Jo was vorig jaar even sprake van testen,maar hij is (en is nog steeds) te jong. Hij is heel erg slim,maar het zit hem vooral in zijn algemene interesse (breed) en juist niet in zaken als lezen en schrijven. Denken zelfs dat het hem nog moeite gaat kosten ook,omdat hij moeizaam te vormen/sturen is. Hij zit in zijn eigen wereld en heeft zijn eigen kijk op alles. Hij denkt dingen te diep over,waardoor hij niet altijd domweg doet wat van hem gevraagd is. Hij wil liever eerst het hoe en waarom er achter horen en als het kan nog even flink in discussie gaan,omdat hij het toch anders ziet (en heeft daar vaak nog een punt in ook).

Kortom, op lees/schrijf-niveau zit hij prima in de groep. Op sociaal-emotioneel schommelt hij vreselijk (van 4 tot 14 jaar lijkt het wel). Motorisch gezien is hij aan het onderpresteren. Hij laat niet zien wat hij werkelijk kan. Thuis is dat echt anders. Tegen de tijd dat ze 12 zijn,snappen ze het allemaal.

Heb nu liever dat hij gewoon lekker in zijn vel zit.

Hoogbegaafdheid en snel leren lezen hebben (uit mijn ervaring) niets met elkaar te maken.

Hier een knul die in groep 1 alleen bezig was met kralenplankjes en patronen leggen. Op basis van toetsen ook sneller naar groep 3 gegaan (hij is van november, maar onze school hield toen nog oktober regel aan, nu paar jaar later ook januari)

Was daar destijds nog erg verbaasd over.

Wist wel dat hij “slim” was, maar dacht dat het allemaal meeviel. Hij was niet abnormaal snel met alles. In groep 4 begon het verschil pas te komen en na een iq test bleek hij erg hoog te scoren!

In mijn gedachten zou een hoogbegaafd veel meer moeten kunnen :oops: . Hij was echter niet veel eerder met alles, maar pikte het uiteindelijk wel veel sneller op.

Nu zit hij al in groep 7, pff, gaat snel. Maar maak je niet druk, alles komt goed :thumbup:

@Kira80 wrote:

Hoogbegaafdheid en snel leren lezen hebben (uit mijn ervaring) niets met elkaar te maken.

Hier een knul die in groep 1 alleen bezig was met kralenplankjes en patronen leggen. Op basis van toetsen ook sneller naar groep 3 gegaan (hij is van november, maar onze school hield toen nog oktober regel aan, nu paar jaar later ook januari)

Was daar destijds nog erg verbaasd over.

Wist wel dat hij “slim” was, maar dacht dat het allemaal meeviel. Hij was niet abnormaal snel met alles. In groep 4 begon het verschil pas te komen en na een iq test bleek hij erg hoog te scoren!

In mijn gedachten zou een hoogbegaafd veel meer moeten kunnen :oops: . Hij was echter niet veel eerder met alles, maar pikte het uiteindelijk wel veel sneller op.

Nu zit hij al in groep 7, pff, gaat snel. Maar maak je niet druk, alles komt goed :thumbup:

Denk dat groep 4 ook een betere plek is,waarin de verschillen duidelijker worden. Jo is (volgens psych) niet getest,omdat hij buiten alle kaders valt van leeftijdsgroepen (kortom,testen voor oudste kleuters of kinderen die de basis al gehad hebben,groep 3 dus). Wij vinden het prima,want er valt op andere vlakken nog een hoop te doen. In tegenstelling tot wat wij dachten blijkt hij geen moeite te hebben met lezen (vreesde eerlijk gezegd wel voor een vorm van dyslexie,omdat hij mondeling duidelijk maakte al te kunnen lezen,letters,spellen,e.d.,maar zal enorm te stuntelen met lettervolgorde). Nu na een paar weekjes groep 3, laat hij zien dat hij het wel kan. Prima zelfs. Laten hem lekker doorgaan zoals hij gaat.

Het vroeg leren lezen en rekenen heeft inderdaad niets met hoogbegaafdheid te maken (niet altijd). Het is een breder pakket. Juist kinderen die het tegenovergestelde laten zien (i.c.m. mogelijk gedragsproblemen,omdat ze zich onbegrepen of ondergestimuleerd voelen).

In de kleuterklas zie je vaak wel grote verschillen,maar ik persoonlijk zou het enorm link vinden om juist in die basis te gaan sleutelen. Ze moeten nog zo veel en zo lang en terug is geen optie. Wat ik wel graag zou zien is meer aandacht voor extra stimulatie in de kleuterklas (voor twijfelleerlingen die nu ‘op goed geluk’ doorgezet worden of op basis van twijfel in groep 2 blijven). Dat is niet overal goed geregeld merk ik. Soms zonde. Zo’n kind kan toch na enkele weken extra kleuteren een sprong maken en zit dan nog zeker 3/4 schooljaar vast. Daar zou iets mee gedaan kunnen worden.

Bas zat op de kleuterschool in de plusklas (groep 2) en nu in groep 3 krijg ik extra huiswerk mee om het lezen goed bij te houden want anders was ze bang dat hij in de vakantie wat zou vergeten… Die plusklas bij de kleuters zal dus alleszins meegevallen zijn.

Ik vind t niet erg hoor, maar het enorme verschil viel me wel op!