Boerenkool

Ik ga vanavond proberen boerenkool te maken, maar heb dat nog nooit gedaan. Mijn Moeder deed dat altijd voor me.



Maar hoe doe je de boerenkool? :oops:

ik kook de aardappelen en boerenkool samen, worst er boven op, beetje boter door de boerenkool en stampen maar :mrgreen:

Hihihi



Aardappels in pan, boerenkool erboven op. Samen koken, duurt dan iets langer dan normaal.

Het zooitje afgieten, beetje warme melk of boter; stampestamp. En hier doe ik dan altijd scheutje azijn/augurken nat en lepel picalilly erdoorheen. Afmaken met wat peper. En tadaaaa :drool:

Wij nemen altijd 250 gram boerenkool en 500 gram geschilde aardappelen. De boerenkool op de aardappelen in de pan en dan 20 minuten laten koken. Meestal leggen wij de rookworst ook in de pan op de boerenkool. Stampen (de rookworst natuurlijk niet) en een scheutje melk of klontje boter erdoorheen. Wij maken er ook nog altijd stamppotjus bij en bakken magere spekjes uit :drool:

Hier ook boerenkool vanavond!



Boerenkool samen met de aardappelen koken.

Ondertussen spekreepjes uitbakken en een jus maken door aan de spekreepjes water en een bouillonblokje toe te voegen.



Boerenkool en aardappels afgieten. Scheut melk er door heen en stampen.

Daarna spekreepjes met jus toevoegen en goed door de stamppot heen scheppen.



Rookworst in de magnetron en klaar!



Lekker met wat mosterd of curry.



Eet smakelijk alvast!

Thanks lady’s… Hopelijk lukt het… Moeders boerenkool is vast niet te overtreffen…

Hier ook het zelfde als hier boven maar ik doe dan ook nog de rookworst even bakken vinden wij veel lekkerder! Succes in ieders geval!

Moet boerenkool ook onder water staat??? :think:

@Daantjuh wrote:

Moet boerenkool ook onder water staat??? :think:




Ik maak nooit boerenkool :sick: maar het hoeft niet onderwater te staan hoor. Gewoon een laagje water zodat het niet droogkookt (net als wanneer je gewoon aardappels kook).

ik heb em wel altijd onder water staan et slinkt nog wel een heleboel

Nee hoor! Dan zou ik wel een heeeeeele grote pan nodig hebben :mrgreen:

Hier gaat gewoon genoeg water in de pan, maar het staat echt niet allemaal onder water.

Mijn moeder maakt het ook nog steeds voor me :wink:

We hebben al een aantal keer geprobeerd het zelf te doen, maar 't smaakt nooit zo lekker als die van haar 8)

Hopelijk lukt het jou wel :thumbup:

Tip: doe in het kookwater eens een bouillonblokje van Maggi (die kleine vierkante) i.p.v. zout. Errug lekker.

Ik doe er als laats een heel fijn gesneden uitje doorheen :drool: en uitgebakken spekjes



Morgen ook maar weer boerenkool eten denk ik :smiley:

Ik kook aardappels en boerenkool eigenlijk altijd apart, en de boerenkool in zo weinig mogelijk water met een klein beetje azijn en zout.

Het slinkt toch wel en anders is het zo zonde van de smaak en vitamientjes die je wegspoelt.

En altijd lekker kaantjes of uitgebakken spekjes er door heen.

Lekker met rookworst, ik maak ook altijd een pan sudderballetjes voor de lekkere jus :drool:

wij doen er inderdaad nog gebakken spekkies doorheen :drool:

Wat ik doe om het "ouderwets"lekker te maken is iets meer zout dan anders meekoken en zeker 45 min laten koken…



En ik leg steevast de boerenkool eerst in de vriezer…

waarom in de vriezer??? :think:

ik hou niet van stampen :oops: dus ik gebruik een aanmaakpuree voor stampot :mrgreen:



dus uiteindelijk komt het erop neer dat ik de boerenkool kook met de worst erboven op ,spekkies bakken, jus maken , water opzetten voor de puree en als dat klaar is de boerenkool er door en de rest serveer ik hier apart , want de 1 vind jus wel lekker de ander niet

ik doe de boerenkool ook eerst in de vriezer (is lekkerder als er de vorst overheen is geweest)

Ik kook aardappelen apart, en bij de boerenkool gaat de rookworst (in de folie)

Ik stamp eerst de aardappelen met boter en melk. Daarna de boerenkool erbij. En enkele flinke eetlepels zoetzure uitjes erbij :drool: met wat van het vocht