boekenpakket middelbaar onderwijs kosten

ik weet dat de meeste ama;s hier nog jonge kinderen hebben maar toch stel ik even deze vraag.



Wie weet wat een school mag vragen aan kosten voor het boekenpakket en overige zaken ?



Wilde zojuist de boeken voor mijn dochter bestellen en dit is de rekening en volgens mij mag dit niet eens :evil:

Bij deze kosten zit niet eens de 75 borg die nog boven op dit bedrag komen:



Vak Artikel Prijs

uiterlijke verzorging 1662 Wordt op verzoek van de school aan u gefactureerd:

Uiterlijke verzorging

  • Oudervereniging (2,- euro)
  • Niet-subsidiabele kosten (65,- euro)
  • Materiaalkosten/huur (32,- euro)
  • Proefwerkpapier (4,- euro)
  • Map arbeidsorientatie (5,75 euro)
  • Ringband (3,75 euro)
  • Twee opbergcassettes (7,75 euro)
  • Praktijkverbruik (31,75 euro) € 152,00



    Indicatie totaalbedrag Indicatie totaalbedrag

    Het totaalbedrag dat hier vermeld staat is indicatief. Het is mogelijk dat het factuurbedrag lager wordt, omdat gebruikte boeken worden geleverd in plaats van nieuwe boeken. Het totaalbedrag is exclusief eventuele administratiekosten en verzendkosten.

    € 152,00

Ik denk wel dat dit klopt, de boeken zijn tegenwoordig gratis maar wat ik op de lijst zie staan zijn de overige zaken? :think:

Heb je informatie ingewonnen bij de IB groep of het BAC van de gemeente. Er zijn bepaalde regeling voor schoolkosten

weet niet wat mag ed, maar vind het zot dat je serieus proefwerkpapier in rekening gebracht krijgt :thumbdown:

Vroeger hoefden wij niet voor deze dingen te betalen.

Maar toen moesten we de boeken betalen.

Voor boeken mogen ze geen geld meer vragen, alle overige materialen en ouderbijdrage daarentegen wel.

Dit lijkt me dus een redelijke rekening

Zo duur is de rekening toch niet?



Daar krijg je dochter het hele jaar gespecialiceerd onderwijs van en ook nog eens materiaal?



Is nog geen 12,70 per maand. 8)



Vind het niet schokkend hoor. :slight_smile:

wij moesten ook zelf de boeken betalen…en die ouderkosten hebben wij ook altijd moeten betalen… denk dat dat ook rond de 100/150 gulden was.



maar vind de meeste dingen wel vreemd klinken…

maar ze mogen toch ook geen borg vragen!

Ik had ook ongeveer 75 euro eigen kosten aan werkschriften etc. Zit wel een atlas bij (in die van mij waren er nog 2 Duitslanden bijv.) :mrgreen:



Borg mág niet gevraagd worden. Er is zelfs een zwarte lijst van scholen die dit jaar borg gevraagd hebben, staan ook scholen op die dit inmiddels aan het terugdraaien zijn of reeds teruggedraaid hebben. Weet even niet welke site het is maar met even googlen kom je er vast vlot op.

Dit lijkt wel verkapte inkomstenwerving van school. Belachelijk!

Hier werd ook borg gevraagd, en eerst stond er dat je zonder die borg de boeken niet kreeg…ik heb toen protest aangetekend, samen met wrs. nog meer ouders. Vlak voor het begin van het schooljaar is het teruggedraaid (onder het mom van foutje in de communicatie) en is de borg vrijwillig geworden.



Je kan e.e.a. eens opzoeken op http://www.voo.nl

Belachelijk natuurlijk dat je voor proefwerkpapier moet betalen. Ik zou zeker bezwaar aantekenen.

Ja maar iedereen betaald toch altijd voor de spullen die er gebruikt worden?



Ik betaal 65 euro per jaar, daar wordt vast van alles mee gedaan.



Mijn rekening is alleen niet gespecificeerd.



Over de borg had ik trouwens heengelezen, dat is bespottelijk.

Jawel, er is een ‘vrijwillige’ ouderbijdrage die er bij ons op school gevraagd wordt (huur kluisje, lidmaatschap leerlingenvereniging,scholierenongevallen verzekering,kopieerkaartje, en gebruik video en fotoapparatuur) , maar als dat in dit geval ook nog gevraagd wordt is het wel belachelijk natuurlijk.

Tja, misschien ben ik dan makkelijk ofzo, maar ik vind het helemaal niet zo raar dat ouders moeten investeren in de opleiding van hun kind(eren).



Blijkbaar is het een ok school (anders zou ts het niet kiezen) maar krijgen ze te weinig subsidie om alle kosten te dekken.

Het gaat er niet om of je wil investeren in de opleiding van je kinderen, het gaat er om of de school wel op de juiste manier omgaat met ‘de regels’. En je hoeft toch niet overal ja en amen op te zeggen. School lacht wel en verdient zo aardig wat aan rente wat ze daarop trekken als ze het apart zetten, daar zijn voorbeelden zat over.



Als ze goed onderbouwen waarom ze voor bepaalde zaken geld nodig hebben dan is dat oké maar ze moeten er niet aan gaan verdienen natuurlijk.

@Edanjelan wrote:

Jawel, er is een ‘vrijwillige’ ouderbijdrage die er bij ons op school gevraagd wordt (huur kluisje, lidmaatschap leerlingenvereniging,scholierenongevallen verzekering,kopieerkaartje, en gebruik video en fotoapparatuur) , maar als dat in dit geval ook nog gevraagd wordt is het wel belachelijk natuurlijk.


Van een ‘vrijwillige’ ouderbijdrage wordt toch (een deel van) de schoolreis betaald? Huur kluisje was bij ons altijd apart, omdat lang niet iedereen een kluisje wilde. Kopieerkaarten was altijd zelf kopen en gebruik foto/video apparatuur ging per keer dat je het ophaalde om te gebruiken.



Zit de scholierenongevallenverzekering niet gewoon bij het lesgeld in? Dat zou iets van 2 euro moeten zijn, met zoveel leerlingen.



Wat een bizarre dingen vragen ze zeg!



Ik weet van het basisonderwijs dat de vrijwillige ouderbijdrage ook echt vrijwillig is. Als je die niet betaald, mogen ze je kind niets onthouden, want het is immers vrijwillig.

vrijwillig is het officieel wel ook op de middelbare school, en ook al mogen ze je niks onthouden ik heb zelf meegemaakt dat het wel gebeurt.

Mijn ouders wilden die vrijwillige bijdrag niet betalen, en toen ging ik in het derde en laatste jaar op mijzelf wonen…mooi dat mij door de school de beide rekeningen alsnog werden gestuurd omdat ik anders geen examen mocht doen… :wall: :wall: :wall:



Maar goed borg mag dus niet, dat wist ik dan weer niet.

De school van mijn zoon doet dat altijd keurig hoor, alleen voor schoolreisje betalen we los bij, net als de fietsenstalling (optioneel).

EN dan nog moet je denken aan een bedrag dat luttele euro’s hoger ligt dan het schoolreisje van mijn kleuterdochter (zoon doet eindexamen dit jaar).

Bij de ouderbijdrage zit niet een schoolreis (culturele reis) in ,dat wordt weer apart in rekening gebracht. In tegenstelling tot de basisschool, daar zit de schoolreis vaak wel in de ouderbijdrage.

Weet je wat mij nog het meest voor de kop stoot dat de borg dus verplicht is en ook de ouderbijdrage terwijl dit nietmag.



ik ben verplicht ze te betalen anders kreeg ik geen boeken, moet ze bestellen via een bekende site en kreeg geen optie tot uitvinken.



ben zeker niet te beroerd iets aan bijdrage te betalen maar dit zaakje stinkt

Gewoon een klacht naar school sturen en verwijzen naar de site http://www.voo.nl, desnoods daaruit quoten.

Zo vast het in eerste instantie hier dus ook, geen borg geen boeken, maar na klachten toch maar weer ingetrokken.