boekenpakket middelbaar onderwijs kosten

Onderzoek naar klachten over borg schoolboeken’

Uitgegeven: 22 september 2010 16:20

Laatst gewijzigd: 22 september 2010 16:20

AMSTERDAM – De onderwijsinspectie is een onderzoek gestart naar klachten over de borg die scholen bereken voor gratis schoolboeken. Een dergelijke borg mag niet verplicht gesteld worden, maar uit klachten blijkt dat ouders dit wel zo ervaren.





© Novum

Dat schrijft de NOS woensdag.

De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) heeft naar aanleiding van de klachten een zwarte lijst opgesteld van scholen die de fout in gaan.



Uit klachten die binnenkwamen bij de NOS zou blijken dat een aantal middelbare scholen de borg hebben opgenomen in de algemene voorwaarden. Deze voorwaarden moeten worden geaccepteerd als ouders de boeken willen bestellen, anders wordt de order niet verzonden.

Terugvragen

Ouders kunnen het bedrag achteraf wel terugvragen, maar de borg wordt door velen als verplichting ervaren. Staatssecretaris Van Bijsterveldt laat in een reactie weten dat er niet zal worden opgetreden tegen de scholen zolang er aan de voorwaarden wordt voldaan.

Die voorwaarden bestaan bijvoorbeeld uit een regeling voor ouders die de borg niet kunnen of willen betalen en heldere communicatie over de regeling. Soms hebben ouders echter niet de mogelijkheid de borg terug te vragen, meldt de NOS. Er zouden zelfs meldingen zijn van ouders die incassobureaus achter zich aankregen omdat ze de borg niet betaald hadden.

De borg bedraagt volgens de boekenleveranciers gemiddeld 75 euro en wanneer er geen schade is, wordt het volledige bedrag teruggestort op de rekening.

@ilsederooy wrote:

ik weet dat de meeste ama;s hier nog jonge kinderen hebben maar toch stel ik even deze vraag.



Wie weet wat een school mag vragen aan kosten voor het boekenpakket en overige zaken ?



Wilde zojuist de boeken voor mijn dochter bestellen en dit is de rekening en volgens mij mag dit niet eens :evil:

Bij deze kosten zit niet eens de 75 borg die nog boven op dit bedrag komen:



Vak Artikel Prijs

uiterlijke verzorging 1662 Wordt op verzoek van de school aan u gefactureerd:

Uiterlijke verzorging
  • Oudervereniging (2,- euro)
  • Niet-subsidiabele kosten (65,- euro)
  • Materiaalkosten/huur (32,- euro)
  • Proefwerkpapier (4,- euro)
  • Map arbeidsorientatie (5,75 euro)
  • Ringband (3,75 euro)
  • Twee opbergcassettes (7,75 euro)
  • Praktijkverbruik (31,75 euro) € 152,00



    Indicatie totaalbedrag Indicatie totaalbedrag

    Het totaalbedrag dat hier vermeld staat is indicatief. Het is mogelijk dat het factuurbedrag lager wordt, omdat gebruikte boeken worden geleverd in plaats van nieuwe boeken. Het totaalbedrag is exclusief eventuele administratiekosten en verzendkosten.

    € 152,00






De borg voor de boeken betaal je zelf, die heb ik vorig jaar ook netje sterug gekregen, maar dit jaar weer opnieuw de borg anders geen boeken.



Hier ook een verplichte bijdrage voor ook van dat soort zaken wat jij omschrijft… Ook over de 100 euro, tis niet normaal…

Dit jaar nog niet gehad, maar dat zal niet lang meer duren.

Ik heb 2 kinderen op het middelbaar, boeken kosten 250 euro per kind dus 500 euro in totaal.

Nu kreeg ik een andere rekening voor deze periode, 185 euro per kind. Das dus al bijna 900 euro en dan heb ik het nog niet eens over hun schooluniform, de mappen en pennen en dat soort dingen.



NU moet ik er wel bij zeggen dat ik in België woon dus daarom is het waarschijnlijk anders en ze zitten ook een goede katholieke school die streng is en waar alle rijke stinkerds zitten omdat ik wilde dat ze naar een goede school gingen. Die vinden dat natuurlijk helemaal niet duur.

Mijn dochter betaald ook iets van 160-180 euro voor schoolgeld.

Dr zit niets vrijwilligs aan dit bedrag.





Nu gaat zij volgend jaar doorleren voor Luchtvaartmedewerker en krijg ik de lieve som van ongeveer 1400 euro per jaar gepresenteerd…

En dat is INclusief kleding…



:shock:







Men wil allemaal tegenwoordig dat de jeugd van de straat gehouden moet worden, ze meer willen stimuleren om door te leren enzo, maar ja als je die schoolprijzen zo ziet per jaar kan ik me indenken dat mensen dit niet kunnen betalen en dus tegen hun kinderen moeten zeggen: sorry ga maar werken…want papa en mama kunnen je schoolgeld niet betalen.

Dus ik vind dat ze dan de schoolgelden best mogen verlagen, misschien dat het dan ook interessanter word voor de ouders…