boek schrijven

geen ID of het hier goed staat maar…

Ik wil een soort van oei ik groei boek schrijven, eentje waar (no offence) de echte ontwikkeling van een kind in staat, waar je als ouder zijnde niet onzeker van word, waar mee je inzicht krijg op de ontwikkeling van een kind.



zou daar animo voor zijn ? hoe zit het met verwijzingen/quote/stukken tekst van andere mensen/auteurs?



wie helpt mij ?

ik weet niet. Ikzelf ben altijd inderdaad zeer sceptisch naar boeken toe, omdat het vaak zo’n onzin is :oops:



Een realistisch boek zou dan soms wel fijn zijn.

Maar ieder kind ontwikkeld zich weer compleet anders soms, dus of het dan werkelijk voor iedereen realistisch zou zijn?



Ook dan verhalen er in van ouders, waar hun tegen aan liepen qua ontwikkeling etc.?

Realistische verhalen :wink:

Een boek schrijven kan natuurlijk altijd, maar wat is er mis met het huidige oei ik groei boek? Daar vind ik alles juist heel duidelijk in staan. Met voldoende ruimte voor de verscheidenheid tussen kinderen en voor verschillende aanpakken van ouders. Het is juist een niet belerend boek.

In oei-ik-groei staat per fase aangegeven wat ze vanaf dat moment zouden kunnen gaan doen, maar sommigen denken dat hun kind dat dan ook zou moeten doen/kunnen en raken dan in de stress omdat ze dat dan nog niet kunnen.

Animo voor nog een oei-ik groeiboek? Ik denk het niet als je je beperkt tot de baby- en peutertijd want naast oei-ik-groei zijn er nog veel meer boeken over.

Er zijn echter wel weinig boeken over de ontwikkeling van een kind als ze kleuter worden of op de basisschool.

Niet echt ontopic, maar in het Oei ik Groei boek staat benadrukt dat je kind het vanaf zou kunnen doen… Vind het heel duidelijk en sommige kinderen doen dingen niet.



Nu ontopic. Ik vind dus Oei ik Groei heel duidelijk en vind het een leuk boek. Maar mocht je zoiets willen doen is dat denk ik vrij lastig, omdat je met onderzoek zit. Refereren is altijd verplicht, gebruik je tekst, afbeeldingen of gegevens, moet je altijd vermelden hoe je er aan komt.



En of mensen er op zitten te wachten, denk dat dit met ieder boek de vraag is… Zelfs met “gewone” boeken.

Ik zou eerder anecdotes verzamelen van hoe het soms geweldig in de knoop kan lopen. Dus voor iedere “Vanaf deze leeftijd zou uw kind etcetc kunnen” een aantal verhalen van hoe geweldig het kind het NIET wilt/kan doen. En dan niet al te serieus, maar meer “tongue in cheek”

Zoveel boeken die bijna op handleidingen lijken voor Bijna Perfect Ouderschap. Waar zijn de voorbeelden van werkende moeders die een vergadering binnen rennen met pap op de kraag? Of de thuisblijf vaders die zich niet echt geweldig op hun gemak voelen op de moeder/kind middag in de biep.

Oh zo… Meer de huis- tuin- en keuken verhalen. Ook de niet leuke kanten aan het ouderschap (want helaas zijn die er soms ook). En natuurlijk de blunders en flaters, ergernissen. De prachtige dingen. Maar denk dat het vrij lastig is om dit te doen. Vaak moet je (denk ik dan) toch een paar ouders hebben die willen meewerken, van heel jongs af aan. Je hebt verschillende “groepen” nodig. Van moeders die thuisblijven tot moeders die voltijd werken waarvan de vader thuisblijft.

@MegaMindy wrote:

geen ID of het hier goed staat maar…

Ik wil een soort van oei ik groei boek schrijven, eentje waar (no offence) de echte ontwikkeling van een kind in staat, waar je als ouder zijnde niet onzeker van word, waar mee je inzicht krijg op de ontwikkeling van een kind.



zou daar animo voor zijn ? hoe zit het met verwijzingen/quote/stukken tekst van andere mensen/auteurs?



wie helpt mij ?




volgens mij lukt dat nooit :wink:

Moeder A krijgt genoeg inzicht van Oei ik groei en moeder B wordt er onzeker van.

Je weet namelijk niet welk type kind je treft en wat je zelf uiteindelijk voor moeder wordt.

Boeken over de ontwikkeling van kinderen zijn er genoeg, maar aangezien kinderen zich niet gelijk ontwikkelen zal het nooit helemaal 100% aansluiten bij jouw eigen kind en dus niet realistisch lijken.



@Nef, ik heb een hele rij met dat soort boeken op zolder staan. Van moeders die cupcakes kopen en dan doen of ze ze zelf hebben gemaakt, die inderdaad met melkvlekken een vergadering inlopen, tot in den treuren beschreven :lol:



een boek over de basisschoolleeftijd, dat mis ik veel meer.

ik had dat idee ook ooit…

heb een soort dagboek bijgehouden van begin zwangerschap tot nu dochter 15,5mnd elke belevenis leuk of minder leuk…de roze wolk maar ook de donderwolk…want die mis ik dus in heel veel boeken…



Zelfs is de zwangerschaps boeken word niet tot nauwelijks gesproken over de evt donderwolk en hoe je die kan herkennen…had ik dat geweten dan had ik mijn einde zwangerschap en begin kraam tijd heel anders beleefd…zelfde geld is over het natuurlijkbevallen …je word er mee doodgegooid…maar wat als je een keizersnee hebt…



en dan de eerste maanden…wat te doen met voedingen wat te doen met een kindje die continu ooronsteking heeft…of ziek is…



dat mis ik in de boeken…



daarom schrijf ik elke handeling elke beweging en ervaring op om er ooit misschien iemand mee te kunnen helpen!



heel goed dat je een boek wil schrijven…maar idd het oei ik groei boek heb ik ook veel aan! als een van de weinige boeken die ik interesant vind…



maar of er uitgevers zijn en vraag… tja…

Er zijn honderd-en-een van zulke boeken, ik denk niet dat er een markt voor is. Als jij een boek wil schrijven omdat je graag schrijft, moet je dat doen. Maar ik zou het niet af laten hangen van de markt die er dan wel niet voor zou zijn. :slight_smile:

Denk dat er al heel veel boeken zijn vanuit allerlei invalshoeken over de ontwikkeling van babies en ik moet zeggen dat ik Oei ik groei juist ook relativerend vond.



@Lydia, er is wel een serie over wat kinderen in een bepaalde groep op school doen/leren. ‘Mijn kind op school’ maar weet niet of dat is wat je bedoelt, of dat je meer in de ontwikkelingsfasen bedoeldt?



Mouse

Geen een kind is met een boek te omschrijven.



Het boek Oei ik groei heb ik regelrecht de prullenbak ingeknetterd :oops:

ik zag alleen maar donkere wolken…




Veel boeken over opvoeding, heb ik bewust niet gelezen,

elk kind heeft andere handvaten, regels en structuur nodig.



wat ik wel kijk zijn die TV programma’s, dan zie je iets “live’”

als het ware, en misschien echte herkenning…

Er zijn inderdaad al heel veel boeken over babies :smiley:

Je zult dus iets moeten toevoegen wat er nog niet is.

Ik heb zelf veel gehad aan een boek dat ik gratis van mijn verzekeraar kreeg en waarin allemaal ervaringen stonden van kersverse ouders. Daar heb ik veel aan gehad omdat hier ook de niet leuke dingen in stonden.



Voor wat betreft verwijzingen/quote/stukken tekst van andere mensen/auteurs: je moet altijd toestemming vragen, ook als je ervaringen van iemand vraagt, duidelijk aangeven dat het voor publicatie is. Aangezien het commercieel is, zullen andere auteurs waarschijnlijk een vergoeding vragen. Geen ervaring mee hoor maar dat kan ik me zo voorstellen. Zij moeten immers ook hun brood verdienen.

nou ja ik vond oei ik groei dus ook verschrikkelijk! Totaal niet passend bij mijn kids.

en hier nog een gruwelaar van Oei ik groei! (iemand hem nog overkopen, staat nog wel in de kast stof te vangen :lol: ).



Hoewel er idd duidelijk genoeg gezegd wordt ‘vanaf nu zouden ze eventueel misschien als ze genegen zijn een poging kunnen ondernemen om de volgende dingen te gaan doen’ zijn de voorbeeldkindjes altijd voorbeeldige kindjes die zelfs nog wel een beetje eerder hun beste beentje/ teentje/ handje/ oogje voorzetten en het nog iets eerder kunnen zelfs dan de leeftijd waarop het eigenlijk mogelijk gaat worden.



Kreeg er echt lichtelijk jeuk van dat boek :oops: .



En veel heb ik er ook niet van geleerd.

Dat een kind namelijk ooit schijnt te gaan lopen was niet echt een verrassing :angel: .



Nog een babyboek… tja ik zou het niet lezen, ik vind een blad op zijn tijd heerlijk, maar de boeken… heb er een paar (gekregen) en bij de meesten ben ik niet verder gekomen dan de achterflap :oops: .

ik zou dan van kok een boek schrijven :wink:

staan een hoop ervaringen, minder en leukere dingen op…

Ik dacht dat er een boek geschreven zou worden nav het topic ‘azijn in de koelkast’ over alles zwangerschaps blunders?

nou dat zal wel realistisch en leuk zijn, ook alle zwangerschapsblunders er bij en hormonenacties etc. :mrgreen:

Trying was er mee bezig maar die is er wegens tijdgebrek/ziekte mee gestopt. Ze is ook al een tijd niet op Kok geweest.

Hier is de link naar dat topic:

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=41869&postdays=0&postorder=asc&start=0

Oh, ik zat maar te zoeken, maar had dus koelkast ingetikt… :roll:



edit, dit is niet het goede topic…