BMR vaccinatie, eczeem, verband ?

Ladies,



Stuart heeft van het begin af aan al een droge huid met regelmatig eczeem.

Eczeem is vooral in de vorm van kloofjes in de holtes, in dit geval bij zijn elleboogjes.

Ik had dit prima onder controle, het was aanwezig en werd soms wel wat erger en dan trok het weer weg maar over het algemeen kon ik het insmeren met wat bepantheen of dr.Swaab lanoline en daarmee bleef het dan wel onder controle.

Vorige week bij het CB dit zelfs nog overlegd en was allemaal prima.



Maar de afgelopen dagen is hij wat jengelig en vorige week bij zijn bezoek aan CB heeft hij de BMR vaccinatie gehad.

Hij heeft ook wat kleine rode vlekjes op zijn billetjes, beentjes en op zijn handjes/vingertjes. Maar vanmorgen, toen ik zijn elleboogjes wilde insmeren, was deze exceem ineens verergert. Bruinige korsten, tot gebarsten huidje, echt vreselijk om te zien :frowning:

Ik ben vanmorgen naar HA geweest maar die zegt dat dit niet in verband staat met BMR vaccinatie, maar ik blijf het vreemd vinden en ik vind het een teveel toevallige samenloop van omstandigheden.



De vlekjes op zijn handjes is HA verder niet echt op door gegaan maar toen ik Stuart vanmorgen naar KDV bracht na de HA vertelde ze mij dat er een kindje de waterpokken had en of die vlekjes op zijn handje niet de waterpokken kon zijn.

Dus tja, dat is dan nog even afwachten, heb daar de HA nog voor gebeld maar moet vanmiddag even terug bellen.



Maar ik vroeg me af of er hier misschien meer moeders zijn met kindjes met een eczceemhuid die bij een BMR vaccinatie ook ineens meer last van exceem vertoonde ?

Ik kan het me wel voorstellen… Zo’n enting verminderd op dat moment natuurlijk wel de weerstand… Ze worden niet voor niet wat ziekg er van… Dus kan goed dat de eczeem er erger van wordt… Maar dan zou het ook snel weer over moeten zijn met smeren

maar als hij iets heeft opgepikt op het kdv is zijn weerstand ook lager en kan je de verergerde eczeem ook daaraan wijten…

Nou, de dokter zegt dat de vlekjes die hij op zijn handjes heeft geen waterpokken is. Dus blijkbaar heeft hij niet iets opgelopen/onder de leden.



Ik denk dat het inderdaad een weerstand verhaaltje is wat dan toch in verband staat met zijn vaccinatie.

Maar nu weer onder controle zien te krijgen :shock:

Heb deze vraag ooit gesteld aan het CB. Zij wisten het niet, was z.g.n. de eerste die het zei, moest het maar aan het RIVM gaan melden.



Eli was 17 maanden (al later dan normaal dus), kreeg zijn BMR prik 1 week voor kerst (wist dat hij mogelijk niet lekker kon worden, maar deden toch niets speciaals met die dagen).

Precies 1 week na zijn prik werd hij inderdaad heel erg ziek, zeer hoge koorts, ongeveer 3 dagen. Koorts is weg gegaan, huiduitslag (rode,droge beslagen huid) niet meer. Na een krap weekje is mijn man met hem naar de HA geweest voor de uitslag. Constitutioneel eczeem.



Wij hebben het beide niet, oudste heeft het niet, in de familie komt het niet echt voor, hij kreeg toen nog steeds BV en vast voedsel.

Rara hoe kan dat?



Gelukkig valt het mee, hij heeft het meer in periodes. Met erg warm weer, of juist in de winter. Vooral ellebogen en knieholtes, maar over zijn gehele huid ligt wel een erg droog kleurloos schubbenlaagje, die we ag en toe extra invetten. Behandelen het enkel als het ‘open’ gaat of als hij zichtbaar last krijgt. Vooral in de zomer ligt hij in zijn slaap wel eens te krabben. Alsof hij over leert krabt…



Ik denk wel degelijk dat het aan de BMR ligt…direct na zijn geboorte heb ik wel eens een zeer klein plekje gezien als hij zich niet goed voelde, maar verder een mooie gladde huid. Na de 17 maanden, ineens niet meer…

@Clair wrote:

Nou, de dokter zegt dat de vlekjes die hij op zijn handjes heeft geen waterpokken is. Dus blijkbaar heeft hij niet iets opgelopen/onder de leden.


Bij nader inzien denk ik toch dat hij ook waterpokken heeft.
Er zijn nog meer rode vlekjes bijgekomen :(

Mandy, bedankt voor delen van jouw ervaring. Ik blijf er ook bij dat het verband houdt met elkaar maar ja, ik heb nu hormoonzalf gekregen. Ik hoop dat deze snel helpt.

@Clair wrote:

@Clair wrote:
Nou, de dokter zegt dat de vlekjes die hij op zijn handjes heeft geen waterpokken is. Dus blijkbaar heeft hij niet iets opgelopen/onder de leden.


Bij nader inzien denk ik toch dat hij ook waterpokken heeft.
Er zijn nog meer rode vlekjes bijgekomen :(

Mandy, bedankt voor delen van jouw ervaring. Ik blijf er ook bij dat het verband houdt met elkaar maar ja, ik heb nu hormoonzalf gekregen. Ik hoop dat deze snel helpt.


Als het waterpokken is, beterschap. Ik denk ook niet direct dat de mijne eczeem heeft gekregen van de prik, maar dat de BMR wel degelijk erger heeft gemaakt.

Onze oudste zoon heeft ook eczeem. Na een prik welke dan ook wordt het altijd even weer wat heftiger. Zo ook rond dagen met spanning zoals sinterklaas of verjaardag.



Met ziektes die rode uitslag geven is het op een eczeem huidje vaak moeilijk te zien of het een ziekte is of dat het aan het eczeem ligt.



In oktober werd het eczeem van Steven ook plots weer heel heftig, dus meer smeren en verband pakjes weer aan, maar het werd maar erger en erger in het weekend, dus ik naar de huisarts en vertelde dat ik het niet meer op eczeem vond lijken. De husarts was het met me eens maar had ook geen idee wat het was, na een antibioticakuurtje ging het snel beter.

Een weekje later hadden mijn man en jongste zoontje ook vreemde uitslag en dat bleek krentenbaard te zijn. Wat dus waarschijnlijk is dat Steven dat had, maar door een al gevoelige huid is het soms erg moeilijk te zien.



Sterkte!

Hier een heel allergisch kind gehad (nu gelukkig beter)

Eczeem vlamde altijd op als ie iets onder de leden had dus denk zeker wel dat bij een enting dit kan zijn…

Als het eczeem is natuurlijk dan hè? Als je twijfelt of het iets anders is altijd arts even bellen… :angel:

Is ze ziek, of misschien heeft ze iets opgepikt en gaat ze ziek worden. Mijn dochter heeft ook last van eczeem, en als ze ziek is dan heeft ze 40% meer eczeem.

Ik twijfel nog steeds of hij wel of geen waterpokken heeft. Hij lijkt geen tot weinig jeuk te hebben maar vertoont wel vlekjes.

Maar verder kan ik niet zeggen dat hij ziekjes is, wel jenelig met periodes maar ook geen verhoging ofzo.

Eczeemplekjes beginnen wel al iets rustiger te worden.

Een waterpok is op een gegeven moment wel duidelijk. Echt een duidelijke pukkel met blaasje vocht er in. Dat zou nu wel zo’n beetje zichtbaar moeten zijn denk ik, maar toch…het kan…



Wat anderen schrijven, eczeem erger als ze even niet lekker zijn (dus ook na een prik), ja dat is natuurlijk ook wel zo.

Toch, geeft wel aan wat zo’n prik doet met je lichaam.

Hij heeft ook een paar plekjes die op waterpokken lijken maar ik kan niet overduidelijk zeggen dat hij er ook jeuk aan heeft. Maar goed, indien zo dan is het erg mld geweest.

Eczeem trekt nu al goed bij gelukkig :slight_smile:

@Clair wrote:

@Clair wrote:
Nou, de dokter zegt dat de vlekjes die hij op zijn handjes heeft geen waterpokken is. Dus blijkbaar heeft hij niet iets opgelopen/onder de leden.


Bij nader inzien denk ik toch dat hij ook waterpokken heeft.
Er zijn nog meer rode vlekjes bijgekomen :(

Mandy, bedankt voor delen van jouw ervaring. Ik blijf er ook bij dat het verband houdt met elkaar maar ja, ik heb nu hormoonzalf gekregen. Ik hoop dat deze snel helpt.



Kijk uit met hormoonzalf! Het is troep en het helpt alleen maar tijdelijk.
Ik zelf heb het ook gebruikt bij mijn dochtertje en heb er achteraf spijt van, omdat het elke keer weer terug komt. Ik smeer nu zalf van de natuur winkel met dode zeezout en zwavel erin, dit smeer ik als het nodig is en het helpt super,dit kan iig geen kwaad!

Up…



Hier hetzelfde geval, An.nelot heeft 2 weken geleden een bmr prik gehad en zit sinds vorige week helemaal onder de eczeem… dat heeft ze nog nooit gehad, haar rugje is helemaal kapot en haar armpjes, beetjes en nekje zit ook vol, ook haar gezichtje zit vol uitslag. Ik ben er van overtuigd dat dit te maken heeft met de BMR… echt heel zielig, ik heb nu ook hormoonzalf gekregen, het is zo zielig. :frowning:

Erg he… :cry:



Ik moet wel zeggen, zo explosief dat et opgekomen is het toen ook weer weg gegaan.

Na een paar dagen was het ook weer zo goed al weggetrokken.



Maar Stuart staat nu weer onder extreme luieruitslag en ook gelijktijdig komen de eczeemplekjes ook weer opspelen.

Bij A. is het inmiddels al een week, en het was vanmorgen nog erger dan gister… Ze ziet er echt vreslijk uit, terwijl ze altijd een heel gaaf huidje had. Ik ga maandag of dinsdag terug naar de h.a… ik maak me wel zorgen.

@Marda wrote:

Bij A. is het inmiddels al een week, en het was vanmorgen nog erger dan gister… Ze ziet er echt vreslijk uit, terwijl ze altijd een heel gaaf huidje had. Ik ga maandag of dinsdag terug naar de h.a… ik maak me wel zorgen.




Bij Eli is het nooit meer weg gegaan (sinds een week na de BMR), er ligt altijd een laagje ‘schubben’ over zijn huid heen . Moet wel zeggen dat hij een licht geval is, zelf wil hij geen hydrocortison (de kleine tube zegt hij), maar mag incidenteel nog wel met vaselinezalf (Cetomagronol of zoiets) smeren als zijn huid weer kapot dreigt te gaan. Zomers is het eigenlijk vaste prik en gaat er weer een verse tube mee op vakantie…



Wij zijn alleen geen eczeemklantjes en in de familie valt het ook heel erg mee geloof ik, hij kreeg nog BV in die tijd, geen vaste voeding voor de 6 maanden en geen potjes… Toch, ineens met 17 maanden week na BMR (was al laat) blijvende eczeem.

Hier is het inmiddels zo erg dat ik dit weekend weer 2 x met haar bij de HAP ben geweest, ze zag er werkelijk monsterlijk uit. Ik kreeg op zaterdag een drankje tegen allergieën en op zondag Prednison. Dat laatste heb ik niet gegeven, dat durfde ik niet gezien de bijsluiter. Gister was het zo erg dat haar hele gezichtje kapot was, en haar oogjes zaten dicht, toen ik haar uit bed haalde heb ik meteen de huisarts gebeld, we zijn toen direct doorgestuurd naar de spoedhulp dermatologie. Daar waren we vanmorgen, haar hele huidje is hardstikke kapot…

Nu een of andere super zware zalf gekregen waar we 2x per dag heel dik mee moeten smeren. Verder een drankje gekregen waar ze suf van wordt zodat ze in elk geval kan slapen, volgens de dermatoloog moet het nu snel beter worden. Zo niet dan gaan we donderdag weer terug. De dermatoloog denkt overigens dat het niet van de BMR komt maar dat het een allergische reactie is op de antibiotica die ze kort daarna gekregen heeft voor een dubbele oorontsteking. Ze hebben vandaag ook bloed geprikt daarmee gaan ze kijken of ze allergiën heeft tegen bepaalde stoffen. Ik hoop gewoon dat het snel over gaat want dit is echt verschrikkelijk.