Blote voetjes

Lopen jullie kinderen nog wel eens op blote voeten in huis ?

Marith wil soms geen sokken aan en dan vraag ik me (zoals nu) wel eens af of dat geen kwaad kan.

Mij is geleerd dat je daardoor kou kan vatten?

Ze heeft nu ook echt ijspootjes, maar kun je ziek worden door op blote voeten te lopen?

Ik denk het wel eigenlijk. Haar lijf zal in elk geval enorm hard werken om op temperatuur te blijven, niet echt gezond mijns inziens. Hier dragen ze verplicht sokken en sloffen.

wij hebben vloerverwarming, dus wordt veel op blote voeten gelopen

maar andes zou ik ze pantoffels aandoen

hier een peuter die altijd op blote voeten loopt binnen. op sokken glijdt hij uit en maakt flinke smakken. lopen op blote voeten is beter voor de ontwikkeling van je voet. en zo koud is het bij ons binnen ook weer niet (houten vloer).

mijn kinderen lopen veel op blote voeten, hebben dat ook altijd gedaan…

mijn zoon loopt zelfs op blote voeten de sneeuw in om even wat uit de schuur te halen, ze zijn nooit ziek eigenlijk …ik heb kinderen met een ijzeren weerstand geloof ik

persoonlijk geloof ik er niet zo in dat je daar ziek van wordt…koud zijn is onplezierig…maar je wordt ziek van een virus of bacterie niet van kou…

zo is t mij geleerd

wat net wil zeggen dat dat klopt hoor…alleen ik heb nooit een ziek kind gehad door kou :slight_smile:

Anique loopt altijd binnen op blote voeten. Ze begint met slofjes en sokken aan, maar die gaan al snel uit. Het liefst loopt ze gewoon op blote voeten. Ze geeft zelf wel aan of ze koude voeten heeft…

Ik vind jouw vraag over ziek worden door koude voeten in dezelfde categorie vallen als de vraag van hieronder:

Kun je door op de tocht te zitten, een verkoudheid oplopen?

Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Toch wordt er vaak gezegd: ‘Kleed je warm aan als je naar buiten gaat, anders word je verkouden’ of ‘Ga niet op de tocht zitten of staan…’. Is hier sprake van een misverstand of veroorzaakt kou of tocht bijvoorbeeld een verminderde weerstand en word je daardoor verkouden?

Durk Meijer, (homeopathisch) huisarts: Als iemand onnodig lang op de kou of de tocht staat, wordt er door het temperatuurverschil inderdaad een acute aanslag gepleegd op de lichaamsweerstand. Hierdoor wordt u vatbaarder voor verkoudheden en virusinfecties. Het warm aankleden vrijwaart u echter niet van een griep of verkoudheid. Het is bekend dat verkoudheids- en griepvirussen ook in een zeer koude omgeving kunnen gedijen. Of u ziek wordt of niet hangt zowel van de agressiviteit van het virus af, als van de kracht van uw afweersysteem om zich ertegen te verdedigen. Bij zeer agressieve virussen, zoals griepvirussen bij grote griepepidemieën, kunnen zelfs mensen met een zeer goede weerstand ziek worden door een overmatige aggressiviteit van het virus. Uiteraard kunt u op natuurlijke wijze de afweer ondersteunen, bijvoorbeeld met Influaforce (driemaal 20 druppels) en Echinaforce (driemaal 20 druppels) om de symptomen te beperken.

Trouwens, mijn zoontje van 2 trekt alles van zijn voeten af. Loopt dus hier altijd op blote voeten.

Ik wilde al zeggen: kou vatten bestaat niet, leerde mijn moeder altijd.

En zolang het binnen warm is, dan zullen kindjes niet zo snel ziek worden hoor denk ik, van blote voeten.

Mijn zoontje trekt altijd zijn sokken uit, ook in de auto. Nouja, bijna altijd. Nu hebben we in de kamer wel een houten vloer, maar in de keuken plavuizen, maar het doet hem niks of het koud is of niet aan zijn voeten. Hij vindt sokken gewoon niet fijn. Als ik daar al discussie over moet gaan voeren, dan wordt het hier helemaal niet meer leuk, dus daar begin ik niet aan. Hij heeft zelf echt wel door als het te koud is, dus dan komt hij er vast wel weer om :smiley:

Wij lopen hier ook veel op blote voeten. Daar word je niet sneller ziek van, en het is ook nog eens goed voor de voetjes. :slight_smile:

ik liep vroeger als kind de hele winter door op blote voeten, en dat in een huis zonder verwarming en met stenen vloer. En nee, ik was/ben zelden ziek.

En n loopt hier ook wel vaker op blote voeten, al is dat in mijn huis een minder grote beproeving, met laminaat en verwarming (maar die staat volgens sommigen wel veel te laag :angel: )

's morgens wil ie tegenwoordig wel meteen sokken aan, maar dan heb ik ook geen verwarming aan (en vaak nog raam open).

Hier wordt ook veel op sokken en of blote voeten gelopen. Maar bij koude voeten doen we sokken/pantoffels aan.

Misschien voor je dochter een maillot?

Dochter hier is precies haar moeder… loopt erg graag op blote voeten.

Mijn dochter loopt ook het liefst op blote voeten. Soms heeft ze echt van die ijsklompjes. Maar ik heb niet de indruk dat ze daar last van heeft. Op blote voeten lopen vindt ze fijn dus ik laat het maar zo

hier ook 2 anti-sokken kids…

schoenen gaan meteen uit, en de sokken vliegen om mijn oren…

maar ziek worden ze er ook niet van :thumbup:

Misschien worden ze neit ziek maar koude voeten is toch niet prettig :think:

DAt vind ik in ieder geval dus hier verplicht sokken en sloffen aan. Als ze erg kouden voeten hebben na het buitenspelen mogen ze even een warm voeten badje, dat vinden ze heerlijk. ze houden zelf ook neit van blote voeten!

Hier loopt Levi ook vaker op blote voetjes, maar soms vind hij dit niet prettig en trekt hij slofjes aan.

Ziek worden ervan doen ze niet.

Maantje… ik kan mijn jongste wel verplichten om sokken aan te trekken, maar hij heeft ze sneller uit dan ik ze aan kan doen. Dus verplichten heeft hier weinig zin. Een maillot heeft ook geen zin. Hij doet gewoon zijn broek uit, trek de maillot van zijn kont en trekt zijn broek weer aan.

Schoenen/sloffen trekt hij ook uit, ook al zitten er veters in.

Dus hoe moet ik de jongste verplichten iets aan zijn voeten te doen?

Tuurlijk… het lijkt mij ook niet prettig om koude voeten te hebben. Maar blijkbaar heeft hij daar geen last van.

Idd, hier hetzelfde. Hij mag best zijn eigen wil hebben hoor. Over dat soort simpele dingen ga ik de strijd niet aan. Als hij zijn sokken uit wil, prima. Net als buiten zijn wantjes, die trekt hij ook uit, met als gevolg dat hij huilend binnen komt, omdat ze ijskoud zijn. Dan troost ik hem zeker wel, maar ik kan er toch weinig aan doen verder. Daar ga ik echt niet boos om worden ofzo.

Ze worden er idd. niet ziek van maar als al hun energie moet gaan zitten in het warm houden van (in dit geval) de voetjes blijft er minder over om bacterien en virussen tegen te gaan. van de bloten voeten word je dus niet ziek maar wel sneller ziek.

Ik ga er ook geen strijd voor aan hoor…

Het is hier de gewoont en ze doen het. ze beginnen zelf ook te voelen dat warme voeten prettiger zijn dus dat is mooi.