Wie herkent mijn verhaal?
Vanaf 19 weken heb ik af en toe bloedverlies, soms veel soms weinig. Soms helder rood, en soms oudbruin met stolsels. Meestal is het er ineens en dan weer een aantal dagen niet. Tijdens de 20 weken echo heeft de arts gezien dat er een stukje van de placenta los zit en dat er een bloedprop onder zit. Het vervelende is dat met het bloedverlies ook krampen gepaard gaan, vanacht kwamen de krampen om de 7-8 minuten… Gelukkig hield het bloedvelies en de krampen na een paar uur op en is het nu weer rustig. Ik ben al een paar keer naar het ziekenhuis geweest, maar steeds kunnen ze niets doen dan op de echo kijken naar de bloedprop waarna ik weer naar huis wordt gestuurd met de boodschap het rustig aan te doen. Het blijft zo eng iedere keer, ik ben erg bang dat ik door de krampen en harde buiken die ik er van krijg, vroeg of laat een keer weeën ga krijgen. Ben intussen (hoe stom het misschien ook klinkt) aan het uitzoeken, in welk ziekenhuis ik in welke zwangerschapsweek terecht kan voor als het een keertje door gaat zetten, heb begrepen dat ze in België een kindje eerder in leven proberen te houden… Weet iemand daar misschien iets van? Wat de verschillen zijn?
Hopelijk blijft het gewoon tot 40 weken zitten, maar vertrouw het eerlijk gezegd niet! Ik heb intussen de vraag bij de gynaecoloog neergelegd dat ik een uitgebreide screening wil van de placenta om te kijken waar het nu precies vandaan komt, ik krijg vanmiddag antwoord, ben benieuwd, wil gewoon weten waar ik aan toe ben.
ken het niet.
en hopelijk mag je de kleine min tot de 37 weken dragen
maar wou je heel veel succes en sterkte wensen met dit alles :hug: :hug:
O, wat eng… Ik kan me je angst helemaal voorstellen. :hug:
Heel veel sterkte & hopelijk blijft het kindje nog minimaal 12 weken zitten!
wat vreselijk voor je meid…!
ik ken het ook niet, wel een vriendin van mij die daardoor nu in het ziekenhuis ligt aan de weeenremmers… bij haar zette het uiteindelijk wel door, ze had een loszittende voorliggende placenta… die gaf de weeen en het bloedverlies… ze is onlangs alweer 29 weken en ze proberen het te rekken tot 32 weken…
wil je heel veel sterkte wensen meid! maar het kan ook net zo goed wel goed blijven gaan he! wel goed van je dat je alvast uit voorzorg kijkt welk ziekenhuis het beste zal zijn voor je kleintje!!
Hou je goed…!
Volgens mij ligt in NL de grens bij 25 a 26 weken, dat ze het kindje in leven proberen te houden. Ik weet ook niet of het daarvoor realistisch is, eerlijk gezegd. (Zonder je daarmee voor het hoofd te willen stoten! :hug: )
De zus van een kennis van me is met 26 weken bevallen van een dochter. Zij hebben een hele tijd in een academisch ziekenhuis gelegen.
Ze proberen volgens mij vanaf 25 weken een actief beleid te voeren, wat overeigens niet wil zeggen dat je kindje voor die tijd geen kans heeft hoor…
Onze dochter is bij 28 weken geboren maar met een fikse goeiachterstand…
Ons is gezegd dat ze actief beleid toe zouden passen, zoals reanimatie en beademing, maar ze heeft het gelukkig niet nodig gehad… (wonder boven wonder alleen 2 dagen cpap en verder niets)
Ik zou zeker op mijn strepen staan als ik jou was… het is nog allemaal zo klein en pril wat je in je draagt en die onzekerheid zal zeker niet bijdragen tot een ontspannen zwangerschap, wat voor het kindje ook niet goed kan zijn natuurlijk.
Laat je duidelijk in en voorlichten meid!
Sterkte :hug:
ooh meid wat eng!
Ik woon n belgie en hier is het vanaf 24 weken die grens. Maar vaak hoor je dat een paar dagen eerder ook wel geprobeerd word :hug:
Toen ik de vorige zwangerschap in het zh lag, had mijn kamergenoot dit ook. ZIj was wel al 30 wk. Ze hebben het gerekt tot 34 wk, maar toen wilden ze echt niet nog meer risico nemen.
De kans dat je dan een volledige loslating krijgt of een ernstige bloeding die acuut gevaarlijk is voor het kindje wordt volgens mij steeds groter.
Het is idd kl*ten te moeten wachten omdat ze nu eenmaal niks kunnen betekenen bij deze termijn. Maar volgens mij kun je wel vanaf een levensvatbaar termijn worden opgenomen.
Is er een academisch bij je in de buurt? Anders second opinion?
Heel veel sterkte in deze onzekere tijd en ik hoop voor jullie en jullie kindje dat alles goed zal komen.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben in inmiddels het streekziekenhuis geweest. Ik heb helaas weeën activiteit! De weeën zijn niet regelmatig (gelukkig!) en komen van het bloedverlies, door het bloedverlies wordt de baarmoeder constant geprikkeld om samen te trekken, en het bloedverlies komt weer door een hematoom (bloedprop) in de placenta. Met de baby is alles goed, ze is druk, lekker actief en doet het goed, het frustrerende is, het ligt niet aan haar, maar aan haar ‘huisje’.
Niet goed dus, ik voel het constant krampen, ik lig nu thuis op de bank en moet me rustig houden… Nu het grote probleem… ZE WILLEN NIETS VOOR MIJ DOEN!! Als het nu doorzet, heb ik pech en zal de baby overlijden, vanwege de zwangerschapsduur sturen ze mij niet naar een ander ziekenhuis, en mogen ook geen weeënremmers geven, terwijl daarmee een bevalling soms weken op zich laat wachten!
Over dat laatste ben ik zooooo boos! Het is landelijk bepaald, etische bullshit, (sorry heb er geen andere woorden voor) dat dat pas mag met 25 weken zwangerschap. Vanaf dat moment mogen ze me pas opnemen, weeënremmers geven, de baby beademen, de baby medicijnen geven, reanimeren enz… tot die tijd moet je het in Nederland maar uitzoeken en doen ze niet meer dan de baby zo pijnloos mogelijk te laten overlijden, of afwachten of een baby het volledig op eigen kracht haalt tot 25 weken. In België willen ze waarschijnlijk wel helpen (vanaf 23-24 weken)… daar zijn de regels landelijk anders, dus de kansen ook groter. We zijn nu contact aan het zoeken met een ziekenhuis daar. Misschien kan een bevalling met weeën remmers nog heel lang worden vermeden. Morgen avond moeten we naar maastricht voor een screening van de placenta, maar ook zij mogen niet meer doen dan dat… we voelen ons heel machteloos!
Ik ga er niet vanuit dat als de baby nu komt dat het in België wel goed zal gaan, maar wij willen er in ieder geval wel alles aan gedaan hebben, ik kan gewoon niet machteloos afwachten tot het mis gaat. Die kans is is zelfs in België heel klein dat alles goed gaat, dat realiseer ik me, maar ik moet er voor mezelf alles aan doen.
Och meid toch, wat een verhaal! :hug:
Wat erg dat ze je nu geen weeënremmers willen geven! :shock:
Ik woon ook in belgië en hier doen ze idd iets vroeger iets bij vroeggeboortes…
Ik hoop dat het niet zo snel nodig zal zijn en dat je meisje gewoon lekker blijft zitten maar zo machteloos zitten afwachten zou ik ook niet kunnen.
Ik hoop dat je niet werkt nu en krijg je wel hulp want ik zie dat je nog 2 andere jonge kindjes hebt,… lukt dat een beetje om écht te rusten??
Volgens mij moet je gewoon aan de platte rust, jeetje, dat ze je eigenlijk nog niet verplicht hebben opgenomen, dat snap ik niet!! :shock:
Ik blijf je even volgen als dat mag want ik hoop ontzettend hard dat alles gewoon goed komt!
Sterkte! :-*
Aan de belgische dames…
Welke ziekenhuizen in België hebben neonatale afdelingen? Welk ziekenhuis raden jullie aan?
Het universitair ziekenhuis te leuven, het UZ leuven dus! :thumbup: :-*
http://www.uzleuven.be/nl/neonatologie/neonatologie
Jeetje Marda… Ik hoop en duim heel erg dat je meisje ‘gewoon’ nog even wil blijven zitten!! Ik kan me je boosheid heel erg goed voorstellen, je zou denken dat ze dat toch tenminste kunnen proberen, met weeënremmers.
Ik hoop echt dat dat ziekenhuis in België niet nodig zal blijken te zijn. Hier wordt iig aan jou en je meisje gedacht! :hug:
Lieve Marda, ik denk aan je…
meis wat een verhaal…
is het weer rustig in je buik… en blijft je meisje mog een hele tijd zitten…
en kan een zkh je helpen…
Jeetje Marda… wat erg dat ze geen weeënremmers mogen/willen geven. Ik ga heel hard voor je duimen dat je kleine meid gewoon mag blijven zitten (het liefst tot een week of 37 maar anders toch in ieder geval lang genoeg dat ze haar in ieder geval gaan helpen met in leven blijven)
Sterkte en succes met het vinden van een zkh in België wat jullie wel wil helpen!
Hoe gaat het nu meid? :-*
ik wil laten weten dat ik aan je denk, en hoop dat je meisje nog lang blijft zitten. Ik zit sinds 27 weken zwangerschap ook in erge onzekerheid (slecht werkende placenta), ik herken je onzekerheid.
Ik :thumbup: :thumbdown: (duim voor je)!
Liefs Hannah
Mar, hier wordt ook aan je gedacht, ik heb je een pb gestuurd.
xxx Jo
lieve lieve lieve mar hier wordt er ook flink aan je gedacht meis :kaars: :-
het mag nou wel i sover zijn met die bloedingen en zo! het wordt tijd dat je mag gaan genieten van je zwangerschap :-
hoe is het vandaag met je ???