billen zelf af kunnen vegen in groep 1?

@Wicky wrote:

Daar sta ik dus zo van te kijken, kleuters die zichzelf nog niet kunnen aankleden. Dat deed Pien al voordat ze drie was, elke dag! En uitkleden ook. Veters strikken (uiteraard) nog niet, maar verder… Alles! Ze doet ook zelf haar nachtluier aan ( geen broekje, gewone pamper). Naar de wc gaat ze zelf en alleen, handen wassen ook. Is Pien dan zo snel???




Mijn zoon kan het pas echt sinds dat hij op school zit omdat hij ziet dat andere kinderen het doen



tot die tijd ging het gewoon echt niet

en meisjes zijn vaak toch iets sneller onze dochter trekt zelf haar schoenen aan ook nog aan de goede voet terwijl zoon lief dat nog echt heel moeilijk vind



kai is zindelijk knoop word in de klas open gedaan en dicht gedaan verder moet hij het alleen kunnen.

en poepen doet hij in zijn luier s’ochtends want s’nachts is hij nog niet zindelijk



Ik vind het lastige van die verhalen over natte broeken dat ik de kinderen en de situatie niet ken

maar als ik naar mijn zoon kijk als hij in zijn broekplast omdat hij soms te veel in zijn spel opgaat en dus te laat bij de wc is dan vind hij dat zo erg en is zo van slag

dat ik niet blij zou zijn als er dan andere mensen bedenken dat hij er maar van moet leren en hem dus zouden laten lopen

dan ken je dat kind dus niet goed

Haha dat gaat wel een probleempje worden hier, Sanna kan er echt niet bij :think:

Met plassen lukt het wel maar haar billen afvegen dat haalt ze gewoon niet.

Nu maar hopen dat ze haar willen helpen totdat ze er wel bij kan.

Ondertussen gaat het hier niet goed wat poepen betreft.

Tejo vertelde vorige week een paar keer dat hij op school had gepoept en dat het heel gemakkelijk was. Ik stomverbaasd, maar wel verrast natuurlijk.

Op woensdagmiddag had hij in zijn broek gepoept (was aardig dun, dus dacht met een scheet meegekomen)

Op vrijdagochtend had hij het vast in zijn luier gedaan (heeft 's nachts ook of weer eigenlijk een luier om, omdat hij het gewoon vertikt als hij moet plassen, daarvoor uit zijn bed te komen, hij wil het liever ophouden, wat dan dus niet lukt… maar dat is dus een ander verhaal)



Vrijdagochtend aan de juf gevraagt hoe het ging, maar die wist van niets, Tejo ging idd naar het toilet, maar wat hij daar deed wist ze niet :eh: (wat ik eigenlijk ook wel een beetje raar vind, maar ok, daar heeft ze dan natuurlijk geen tijd voor, dus ik snap het wel)



Tejo ging vrijdagmiddag mee naar opa en oma om te logeren. Zaterdagavond bij het naar bed gaan zei hij dat hij had zelf had gepoept, maar oma melde gelijk dat hij dat niet had gedaan en Tejo corrigeerde zichzelf daarna :roll:

Zondagochtend vroeg riep Tejo vanuit zijn bed dat hij moest poepen. Echt super dus, dat hij niet in zijn luier poepte :clap:

Hij zocht even allemaal uitwegen om niet te poepen, maar uiteindelijk zat hij op het toilet en ging poepen.

En toen het afvegen… groot drama natuurlijk, op een gegeven moment stapte hij gewoon het toilet af, met poep aan zijn billen en al. Kortom heb ik zijn billen dus toch afgeveegt :frowning: Niet helemaal zoals ik had gehoopt, maarja, ik wist het anders ook niet meer.



Vanmorgen en vanmiddag gevraagt of hij nog even wilde poepen, maar dat wil hij niet, wat hij moet niet :roll: Ben benieuwd hoe het verder gaat en ik hoop en duim gewoon heel hard dat hij nu geen poepprobleem opdoet :evil:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Billen afvegen is hier nog steeds een drama, hij smeert het gewoon over zijn rug uit :sick:



Thuis veeg ik na en elders doet hij het zelf dacht ik… ong. sinds hij 5 is.



in de vakantie kwam ik er achter dat hij zijn billen gewoon niet afveegt… ( hij vergat nl. steeds de wc rol op de camping)…

Er over praten bleek dat hij steeds bang is dat het plakt en dan kan hij er net niet bij en gaat het over zijn hele bips/rug uitsmeren… Hij houdt niet van vies dus dat wil hij niet. Niet afvegen dan blijft het tenminste zitten zei hij :lol:



Nu hebben we de afspraak, hij probeert het en alleen als hij zeker weet dat het plakt roept hij nog en dan help ik en dat gaat prima.



Voor hij 18 is zal het vast lukken.



natas

Gisteren heeft hij thuis gepoept en zowaar wilde hij het wel proberen. Hij er kan met zijn toppen van zijn vingers net aan (of misschien dan net niet) bij. Ofterwijl, afvegen was niet zo’n succes en zat ook op zijn vingers.



Geen probleem, heel goed geprobeerd :clap: En nu mag je een snoepje (extra grote blijdschap :lol: )



Vanmiddag heeft hij weer gepoept, maar ook een snoepje in het vooruitzicht (die had hij gisteren overigens niet, maar hij mocht toen best een snoepje van mij en als beloning komt dat natuurlijk nog beter aan :wink: ) hielp niet. Hij weigerde pertinent.

Hij vind die poep veels te vies en vond het gisteren ook vreselijk dat het op zijn vingers zat, al had ik hem verteld dat dat helemaal niet erg is, want je moet toch je handen wassen.



Zijn juf is ziek, maar zodra ze er weer is, zal ik haar even melden, dat mijn zoon een week lang een poepprobleem heeft gehad (ik mag wel een beetje overdrijven toch? tenslotte heeft hij het opgehouden en een keertje in zijn broek gepoept) en dat hij er gewoonweg nog niet bij kan!



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Ze moeten het idd leren, maar een kind dat nét op school is, kán er niet altijd goed bij (hangt toch van de lengte van het kind af…) Bij de eerste wist ik niet dat hij het meteen moest kunnen, en vond hem al zo zelfstandig met alles. Maar daar hebben ze het ook niet gezegd hoor, heel snel kon hij het wel, dus geleerd op school…



Mijn tweede kon het al wel, maar daar heb ik ook niks voor gedaan: Als ik ging kijken of hij klaar was, was hij al aan het afvegen, en nog erg goed ook. (oke, er gaat wel wat papier doorheen dan…) Nu hebben we vochtig toilet papier, en daar mogen ze 1 van pakken na het vegen met droog papier, voor de zekerheid… Misschien is dat dus een idee? Maar dan niet meer dan 1, want goed voor het riool is het niet…