billen zelf af kunnen vegen in groep 1?

Tejo mocht vandaag dan eindelijk voor het eerst naar school. Hij vond het helemaal geweldig, vooral ook dat hij zelfs 2 keer heen mocht.



Bij het ophalen sprak ik nog even mijn z’n juf. Die melde dat Tejo toch nog wel wat problemen had met het toilet :o Daar snapte ik dus niets van, want hier heeft hij dat absoluut niet meer.

Blijkbaar vond Tejo het niet zo leuk dat hij nu ook zelf zijn billen moest afvegen :shock: Moet hij dat nu al kunnen dan?



We zullen het hem nu maar gaan leren en ik hoop maar niet nu het toilet onder de poep terug te vinden :roll: En na het uit school halen (lunch en 's middags) zal ik wel even vragen of hij nog heeft gepoept en eventueel zijn billen nog beter schoonmaken (vochtig doekje). Billen gaan zoiezo pijn doen als er poep tussenzit, maar Tejo heeft er altijd heel snel al last van. :roll:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

het is idd wel de bedoeling dat ze dat kunnen.

de juf heeft echt geen tijd om 30 billetje af te vegen terwijl ze met de groep bezig is…



went snel genoeg hoor! ik moet het jasper ook maar eens gaan leren (ben er een beetje gemakkelijk in geweest)

@Fietje wrote:

het is idd wel de bedoeling dat ze dat kunnen.

de juf heeft echt geen tijd om 30 billetje af te vegen terwijl ze met de groep bezig is…



went snel genoeg hoor! ik moet het jasper ook maar eens gaan leren (ben er een beetje gemakkelijk in geweest)
Ik snap wat je bedoelt, maar niet alle kindjes poepen natuurlijk tegelijkertijd, als ze al tijdens schooltijden poepen :wink: (het gaat dus echt om het poepen en niet de plas)

En het zijn bij lange na nog niet eens 20 kindjes, dus ook dat valt mee :lol:



Ik dacht dat ze alleen zindelijk hoefden te zijn. En gelukkig is hij dat (overdag dan tenminste, 's nachts krijgt hij toch maar weer luiers aan) Het was nog echt niet bij mij opgekomen dat hij nu ook al zelf zijn billen moest afvegen :o Ik vind hem er eigenlijk nog net een beetje te jong voor. Misschien over een half jaar / jaar.

Maar goed, we gaan het gewoon proberen, misschien valt het allemaal reuze mee. (of kunnen we niet oefenen en poept hij nu alleen op school :roll: :mrgreen: )



:clap: Overigens vind ik het wel geweldig dat hij dus ook gewoon poept op school en dat op zijn eerste schooldag. Je hoort toch ook wel vaak dat kids nergens anders poepen dan thuis. :think: Of misschien wel hierdoor :eh:

Hier zijn we onze middelste dus sinds gisteren aan het trainen. :wink: Nog drie maanden te gaan.

Ik heb het beide kinderen inderdaad geleerd voordat ze 4 werden. Juf kan niet de hele dag de klas uit om billen af te vegen. En ja, het zal soms niet helemaal goed gaan maar wat je zegt, dan controleer je hem gewoon extra.

:think: Ik vind wel dat ze mij dat even hadden mogen vertellen. Zindelijk (dus geen luiers meer om) vind ik logisch, maar dit wist ik niet.



Ik heb zojuist de schoolgids er ook maar bij gepakt en daar staat helemaal niets (ook niet zindelijkheid) over vermeld.

Meer dan dat en een brief dat hij is aangenomen op de school heb ik ook niet ontvangen.

Vorig jaar zelfs al, vond het ook al niet zo fijn/netjes dat ik niet nog wat info of dergelijks kreeg dat hij vandaag zou beginnen.



Mijn buuf kreeg voor haar zoontje (andere school) een uitnodiging van de juf. Dan voel je je tenminste welkom.



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Damian kon het ook nog niet in groep 1. Toen heb ik met de juf overlegd en Billendoekjes in zijn rugtas gedaan. en zo kan hij als hij ging poepen het zelf doen met die vochtige doekjes! En dat ging goed!

De kleine hier kan het sinds eind groep 2 pas en ik kijk het dan nog even na.

Hij kon er gewoon niet goed bij leek het wel.

Op school ging ie gewoon niet, Toeval of expres weet ik niet, maar hij deed het altijd thuis,

Lasse was zindelijk toen hij naar school ging anderhalf jaar geleden maar kreeg al vrij snel een briefje mee dat hij zijn billen af moest kunnen vegen. Kan me wel voorstellen dat je als basisschool leerkracht je het niet als je baan ziet om poepbillen af te vegen. En dat ze daar ook niet telkens achteraan kunnen rennen.



Het grappige is dat kinderen dan vaak ook niet op school gaan poepen. Lasse doet het er bijna nooit - die heeft echt een ik sta net op en ik moet dan gelijk poepen ritme.



Wel even goed dat ik me dit weer herinner voor Nena die in april naar school zal gaan.

@Zonneschijn wrote:

:think: Ik vind wel dat ze mij dat even hadden mogen vertellen. Zindelijk (dus geen luiers meer om) vind ik logisch, maar dit wist ik niet.



Ik heb zojuist de schoolgids er ook maar bij gepakt en daar staat helemaal niets (ook niet zindelijkheid) over vermeld.

Meer dan dat en een brief dat hij is aangenomen op de school heb ik ook niet ontvangen.

Vorig jaar zelfs al, vond het ook al niet zo fijn/netjes dat ik niet nog wat info of dergelijks kreeg dat hij vandaag zou beginnen.



Mijn buuf kreeg voor haar zoontje (andere school) een uitnodiging van de juf. Dan voel je je tenminste welkom.



:-* Liefs, Evelien :vlinder:




Lasse kreeg een ansichtkaartje dat hij ging beginnen.

Tejo zag vanmorgen er nog tegenop naar school te gaan en ik kreeg het idee ivm het naar het toilet gaan. (terwijl hij meestal 's middags poept)



Tussen de middag hoefde hij niet te poepen en toen ik hem uit school haalde en vroeg of hij nog had gepoept, antwoorde hij heel blij dat hij had gepoept en het zelf allemaal had gedaan :shock:



Ik heb zijn billen gechecked maar die waren zo goed als schoon. Hij blijft echter stug volhouden dat hij heeft gepoept en het zelf heeft schoongemaakt. Later melde hij dat hij het eerst met een papiertje had gedaan en daarna met zo’n ander doekje. (wat ik vanmorgen overigens ook nog heb geopperd om mee te geven, alleen toen waren we al onderweg en zat dus niet in zijn tas)



:think:



Klinkt in elk geval helemaal super :dance: Waar maakte ik mij gisteren eigenlijk druk over :eh: :lol:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Heerlijk toch :mrgreen: . Je mag trots zijn op je ventje :-*

@Wawa wrote:

Heerlijk toch :mrgreen: . Je mag trots zijn op je ventje :-*
Ben ik ook :inlove:

@Zonneschijn wrote:

@Wawa wrote:
Heerlijk toch :mrgreen: . Je mag trots zijn op je ventje :-*
Ben ik ook :inlove:




:mrgreen:

Heey Evelien,



Ik sta voor de klas en werk op de BSO, maar zowel bij de kleuters op school als bij de jongste BSO doe ik het niet. Bij de kleuters is het hele jaar door instroom en aan het eind van het jaar heb je dan soms meer dan 30 kleuters, als je dan 30 keer de klas uitmoet… Er kunnen altijd uitzonderingen zijn, voornamelijk in het begin. Je ziet aan Tejo hoe snel kinderen leren! Tijdens mn stage was er een kleuter die ik elke dag moest verschonen, dat heb ik een poosje gedaan, mAar toen kreeg ik op m’n kop van m’n mentor en vanaf dat moment belde we moeder op om hem te verschonen, die moest van haar werk komen om dat te doen, hij was toen wel snel zindelijk!



Maar als ik op de 3plus groep werk, bij de jongste kleuters en bij m’n eigen Pien probeer ik ze het wel te leren!

NOg verschonen :o :lol: Ik vind het wel een goede om de moeder uit haar werk te bellen daarvoor :thumbup: (ik help bij de peuters en daar was tot de zomer ook een meisje nog niet zindelijk, wilde wel op het toilet plassen als iedereen ging, maar thuis werd er denk ik weinig aan gedaan :roll: Lekker makkelijk zo’n luier!)



Ik snap ook best wel dat je als juf echt niet op poepbillen de hele dag zit te wachten, maar ik had eigenlijk gewoon nog niet verwacht dat ze dat met 4 jaar al helemaal zelf moesten kunnen.

Zindelijkheid wist ik wel en vind ik ook logisch.



Ik ben overigens wel benieuwd hoe het thuis zal gaan, wanneer Tejo weer thuis poept, want nu hij op school poept heeft hij dat thuis dus nog niet gedaan :lol:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Hier op school wordt er alleen geholpen bij wc als er medisch iets aan de hand is. Zo hadden we een keer een jongen met armen die wat korter waren dan de rst van het lichaam, dus kon hij er gewoon niet bij.



Verder moeten ze het dan toch zelf regelen. Maar de eerste dagen ging ik vaak wel met de nieuwste kindjes mee om beetje wegwijs te maken, mocht de klas dat natuurlijk toelaten.



bij structureel broekplassen en broekpoepen, bellen we ook de ouders. Hier werkt over het algemeen het grootst gedeelte niet. En groep twee moet zich zelf redden met een plasbroek, om te voorkomen dat het niet een gezellig kletsmomentje wordt tussen juf en kind. Tja… verschilt nog wel eens per school hoe er mee om wordt gegaan.

nou ik werk op een BSO

en echt heeeeeeeeeeeeeel veel kindjes kunnen dat nog niet hoor.



en weet je vaak kunnen ze het ook ECHT niet en is het lichamelijk ook niet mogelijk.



weet je wanneer kinderen het pas kunnen.



als ze met hun linker of rechter arm hun rechter of linker oor aan kunnen raken over hun hoofd heen.

als ze dat niet kunnen, kunnen ze ook niet voldoende goed bij hun billen om de ontlasting af te vegen.



op de BSO helpen wij de kinderen die het niet kunnen gewoon met billen af vegen, dit hoort bij mijn werk vind ik.



en tja op school kan ik me voorstellen dat de juffen dat echt niet bij alle kinderen kunnen doen, maar echt niet alle kinderen kunnen het niet.

hoeveel zullen het er gemiddeld in een klas zijn! misschien 4 die het neit kunnen



@ konijn: dus groep 2 moet bij jullie als ze in de broek hebben geplast, zichzelf verschonen :shock: :shock:

@konijn wrote:

En groep twee moet zich zelf redden met een plasbroek, om te voorkomen dat het niet een gezellig kletsmomentje wordt tussen juf en kind. Tja… verschilt nog wel eens per school hoe er mee om wordt gegaan.




Echt waar?? Ook als dit incidenteel voorkomt?? Als de reden om het niet te doen het voorkomen van een gezellig kletsmomentje is, vind ik het domweg te erg voor woorden. Alsof een kind zich fijn voelt met een natte broek.



Ik zie de moeite niet hoor; een verschonings-setje aanreiken en het natte goed in een plastic zak doen. De meesten kunnen zichzelf wel aankleden.

Hier op school lopen altijd wel hulpouders, stagiaires of conciërge rond die even kunnen helpen (klas in de gaten houden of even een kind helpen met verschonen) en anders heb je toch wel een collega die even een oogje op 2 klassen kan houden

Vorig jaar is er een incident geweest met een juf die voor een remspoor een oma belde om te laten komen en het kind met broek naar beneden in de algemene ruimte van de wc liet staan (om de toiletten niet bezet te houden). En maar roepen dat broekpoepers vies zijn en klasgenootjes vertellen dat E. in haar broek had gepoept. Die juf heeft te horen gekregen dat ze zo niet om mag gaan met kinderen en dat ze best even zelf had kunnen helpen.



Als het structureel voorkomt bij een kind kan ik het wel voorstellen dat ouders gebeld worden iig bij een poepbroek. bij structureel ‘broekplassen’ wordt hier voorgesteld zelf een verschoning mee te geven

@Maxime wrote:

@konijn wrote:
En groep twee moet zich zelf redden met een plasbroek, om te voorkomen dat het niet een gezellig kletsmomentje wordt tussen juf en kind. Tja… verschilt nog wel eens per school hoe er mee om wordt gegaan.




weet je als ik dit van tevoren zou weten, zou mijn kind niet naar die school gaan

een kind van groep 2 kan je dat toch niet zelf laten doen