billen zelf af kunnen vegen in groep 1?

Het ligt er voor mij aan op welke manier het gezegd en aangepakt wordt. Als dat heel pedagogisch is, is het voor mij geen probleem. Als mijn oudste bijvoorbeeld een nat scheetje heeft gelaten, gaat hij ook zelf een schone onderbroek aantrekken. Bij de middelste help ik even.

Bij ons op school moeten ze vanaf groep 2 toch zeker wel zelf hun billen af kunnen vegen.

Maar in groep 1 hoeft dat echt nog niet, zeker niet als ze net beginnen.



Justin wilde het laatst perse zelf doen thuis, nou z’n handen zaten helemaal onder de poep. Hij is motorisch nou niet één van de handigste, misschien scheelt dat ook nog, maar ik vond het een gesmeer.

Voorlopig doe ik het nog wel.

@Maxime wrote:

@konijn wrote:
En groep twee moet zich zelf redden met een plasbroek, om te voorkomen dat het niet een gezellig kletsmomentje wordt tussen juf en kind. Tja… verschilt nog wel eens per school hoe er mee om wordt gegaan.




Echt waar?? Ook als dit incidenteel voorkomt?? Als de reden om het niet te doen het voorkomen van een gezellig kletsmomentje is, vind ik het domweg te erg voor woorden. Alsof een kind zich fijn voelt met een natte broek.



Ik zie de moeite niet hoor; een verschonings-setje aanreiken en het natte goed in een plastic zak doen. De meesten kunnen zichzelf wel aankleden.

Hier op school lopen altijd wel hulpouders, stagiaires of conciërge rond die even kunnen helpen (klas in de gaten houden of even een kind helpen met verschonen) en anders heb je toch wel een collega die even een oogje op 2 klassen kan houden

Vorig jaar is er een incident geweest met een juf die voor een remspoor een oma belde om te laten komen en het kind met broek naar beneden in de algemene ruimte van de wc liet staan (om de toiletten niet bezet te houden). En maar roepen dat broekpoepers vies zijn en klasgenootjes vertellen dat E. in haar broek had gepoept. Die juf heeft te horen gekregen dat ze zo niet om mag gaan met kinderen en dat ze best even zelf had kunnen helpen.



Als het structureel voorkomt bij een kind kan ik het wel voorstellen dat ouders gebeld worden iig bij een poepbroek. bij structureel ‘broekplassen’ wordt hier voorgesteld zelf een verschoning mee te geven




Sta ook wel te kijken van je verhaal.

Met zo’n juf breng je zo’n kind alleen maar meer schade toe en leren ze er echt werkelijk helemaal niets van.



Dat ze nog niet kunnen afvegen, oke. Kan ik eigenlijk wel inkomen en hoe erg kan het eigenlijk zijn? Flink remspoor? Leren ze snel genoeg.

Heb het al een paar keer getest met de jongens en als wij er niet zijn,dat zal hij wel moeten,maar als je ziet hoe ze het doen,maken ze het alleen maar erger…



Natuurlijk moet een kind zelfstandig zijn en zindelijk. Als ouder wil je natuurlijk ook niet anders, helaas ligt de realiteit bij veel kinderen anders.

Je wilt niet weten hoeveel kids onder de 6 kampen met poep of plasproblemen.

De kinderarts van Jo (waar hij al komt sinds begin groep 1) is daar altijd erg fel in. School MOET meewerken, het kind kan er NIETS aan doen, het kind leert NIETS van een verkeerde aanpak en er bestaat GEEN pil om het even in 1 dag mee op te lossen. Bij een verkeerde aanpak kweek je alleen maar meer weerstand bij een kind,wat al in de nee-stand staat.

Zijn woorden “Als het een gevecht gaat worden,dan gaat het kind winnen”.

Bij enige vorm van weerstand bij school, belt de kinderarts zelf met de school waarom medewerking van belang is. Bij ons niet nodig geweest.

GELUKKIG is het achteraf allemaal meegevallen en op een natte broek na, geen structurele ongelukken (die hield hij wel op voor thuis,op school ging hij gewoon NIET). Hij kon zichzelf omkleden (soms met hulp van de juffen). De juffen hebben (alle 4) altijd meegewerkt en zijn nooit gebeld (had gemogen van ons).

Hij kwam wel eens nat uit de klas,omdat hij pas tegen 12 uur ging plassen,maar verder verschoonde hij idd zichzelf,net als thuis.

Even natte kleren uit en schone broek en onderbroek aan, kan best.



Later toen het weer wat vaker mis ging, hebben de juffen een plasschema gemaakt, thuis gaat Jo om het uur tot 1,5 uur. Om 08.26 gaat hij voor het laatst en daarna pas weer 12.15. Daar moest 1 plasbeurt tussen en dus stuurde de juffen hem om 10.00 uur. In de middag was dat 14.00 uur en kreeg hij als hij ging een sticker. Na een tijdje nam hij het schema zelf over en sindsdien is hij droog. Hij hoefde ook nooit te wachten op de ketting en mocht ook van de meisjeswc gebruik maken als de jongens bezet was.

Poepen op school doet hij gewoon niet.

In het begin deed hij het thuis (duurde vaak gemiddeld 45 tot 50 minuten per keer,niet gelogen). Dan belden we af als hij door het poepen te laat zou komen. Inmiddels poept hij binnen 1 minuut en gaat het allemaal erg goed (zijn er nog niet helemaal).



Zijn al sinds Jo 3,5 jaar is bezig. Als de juffen nooit geholpen hadden met bovenstaand,dan hadden we nu nog verder van huis geweest. Het heeft bijna 2,5 jaar geduurd,maar komen in de buurt. Zonder begrip en medewerking van school,had Jo niet naar school kunnen gaan.

Het was geen kwestie van luiheid bij ouders, het was geen kwestie van luiheid bij Jo. Het zit zoveel dieper dan dat. En zo zijn er nog veel meer in de klas (zijn eerste juf herkende het meteen, haar eigen dochter kampt er al jaren mee,scheelt zoveel begrip).



Eli start na de vakantie in groep 1 en is inmiddels meester in het kopieren van het gedrag van Jo. Eli is zindelijk, is hij al zeker 3 x geweest uit zichzelf,maar zijn er nu opnieuw mee bezig. Hij kan het, het lukt hem,maar ziet het doel soms niet zo. Op de PSZ ging het in de ochtend wel altijd goed,dus op hoop van zege…



Ik denk dat je gewoon op school moet aangeven dat je er wel degelijk mee bezig bent,maar het misschien niet altijd zomaar lukt. Ze zijn pas 4…komop…

Tegen de tijd dat ze 18 zijn snappen ze het vast allemaal,maar die rare regel dat kids op gezette tijden allemaal hetzelfde moeten kunnen,werkt gewoon niet.
Vorig jaar is er een incident geweest met een juf die voor een remspoor een oma belde om te laten komen en het kind met broek naar beneden in de algemene ruimte van de wc liet staan (om de toiletten niet bezet te houden). En maar roepen dat broekpoepers vies zijn en klasgenootjes vertellen dat E. in haar broek had gepoept


Kan ik wel om janken...

Verhaal van mijn vriendin was idem. Zoon op schoolreis die (uiteraard) van spanning in zijn broek plast. Juffen en ouders die mee waren hadden onderling besloten hem NIET te helpen. Laat hem maar lopen,dan voelt hij het wel.
Te erg...alsof een kind geen schaamte kent..

Als juf: ik veegde geen billen af bij de kleuters. Ik hielp kinderen wel met verschonen, herinner me zelfs gevallen van hogere groepen. Hulp werd dan geboden dmv even spullen halen, laten uitkleden, tas geven enz, kinderen voelen zich vaak zo rot over een ongelukje!

Als moeder: uhm… ik zie al op tegen school en de zindelijkheid… oudste is al ruim een jaar plas zindelijk, maar poepen is een issue en gebeurt in een luier. Voorlopig zie ik daar dus geen vordering in… ik zie haar dus nog niet haar billen af kunnen vegen als ze naar school gaat en als ze moet poepen dan moet ze echt poepen. Ik snap dus heel goed dat juf dat niet doet, maar hoop dus heel erg dat ze het nog wel gaat leren op de wc voor ze 4 wordt. Op de psz poept ze niet, dat bewaart ze voor thuis, ook bij anderen niet. Ze ging van de week bij een vriendinnetje eten. Die zaten net aan tafel en toen moest ze poepen. Ze heeft het op de wc geprobeerd en er is daar een luier aangeboden, maar ze wilde toch liever thuis. Gelukkig was het hier een paar deuren verder dus was het thuis poepen en weer terug. (bij ons mag ze niet onder het eten, maar ergens krijgt ze toch wat zenuwen als ze dat niet mag, ik herken het verschil met “smoesje” en echt moeten nu wel, dan kan ze echt niet ophouden en is ze echt bang het in haar broek te doen.)

Maarre even ontopic, ik snap het standpunt van de juf, maar ik denk dat veel kinderen van 4 het nog niet kunnen en dat die gewoon thuis poepen.

@mandy_d. wrote:

Vorig jaar is er een incident geweest met een juf die voor een remspoor een oma belde om te laten komen en het kind met broek naar beneden in de algemene ruimte van de wc liet staan (om de toiletten niet bezet te houden). En maar roepen dat broekpoepers vies zijn en klasgenootjes vertellen dat E. in haar broek had gepoept




Kan ik wel om janken…



Verhaal van mijn vriendin was idem. Zoon op schoolreis die (uiteraard) van spanning in zijn broek plast. Juffen en ouders die mee waren hadden onderling besloten hem NIET te helpen. Laat hem maar lopen,dan voelt hij het wel.

Te erg…alsof een kind geen schaamte kent…




Beide voorbeelden zijn verschrikkelijk - leven ze nog 40 jaar terug in de tijd ofzo :shock:

@knollie1 wrote:

…weet je wanneer kinderen het pas kunnen.



als ze met hun linker of rechter arm hun rechter of linker oor aan kunnen raken over hun hoofd heen.

als ze dat niet kunnen, kunnen ze ook niet voldoende goed bij hun billen om de ontlasting af te vegen…


Mijn moeder was onderwijzers (40 jaar geleden :wink: ) en die zij hetzelfde over schoolrijp. Ofterwijl, dat is dus rond 6 jaar dat ze dat kunnen. (groep 3 dus)



Overigens heb ik het vorige week toevallig nog getest bij Tejo. Hij kan bijna (net niet dus) bij zijn oor :lol:



Die andere verhalen die ik hier lees :shock: :shock: Ik hoop niet dat met Tejo mee te maken. En gelukkig wil en kan hij nog steeds op school poepen :dance:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

@Bella wrote:

@mandy_d. wrote:
Vorig jaar is er een incident geweest met een juf die voor een remspoor een oma belde om te laten komen en het kind met broek naar beneden in de algemene ruimte van de wc liet staan (om de toiletten niet bezet te houden). En maar roepen dat broekpoepers vies zijn en klasgenootjes vertellen dat E. in haar broek had gepoept




Kan ik wel om janken…



Verhaal van mijn vriendin was idem. Zoon op schoolreis die (uiteraard) van spanning in zijn broek plast. Juffen en ouders die mee waren hadden onderling besloten hem NIET te helpen. Laat hem maar lopen,dan voelt hij het wel.

Te erg…alsof een kind geen schaamte kent…




Beide voorbeelden zijn verschrikkelijk - leven ze nog 40 jaar terug in de tijd ofzo :shock:
idd. Ik kan mij voorstellen (hier thuis tenminste) dat wanneer het regelmatig gebeurd en je weet dat je kind er wat aan kan doen, dat je het hem/haar op die manier wilt proberen te leren.



Ik heb het zelfs geopperd bij de buurman. Hun zoon van 3 is al een jaar zindelijk en begon van de zomer plots continue in zijn broek te plassen. Puur omdat hij het vergeet (lees, is aan het spelen en heeft geen zin of wil het proberen op te houden, het is geen blaasontsteking in elk geval :wink: ) naar het toilet te gaan.

:think: Nu ik erover nadenk heb ik hem ook een keer net gesnapt op het toilet dat hij zijn onderbroek weer aan het aantrekken was, terwijl hij net had gepoept en dus nog niet had schoongeveegt :o



En… ik had hem van de zomer ook een keer tuk. Hij kwam hier plassen en zijn onderbroek was nat en zijn broek een beetje. Ik vond al dat ze lekker buiten moesten spelen, maar hij wilde binnen spelen (en daar had ik geen zin in). Nu vertelde ik hem dat hij eerst thuis maar een schone broek aan moest trekken, maar nee dat hoefde niet het droogde wel weer op. Prima vond ik, maar dan ga je nu gelijk naar buiten. Op dat moment kijkt hij mij aan (zoals alleen hij dat kan :o ) en wil gaan zitten op de bank. Dus ik vertel hem dat hij nu heel snel naar buiten moeten gaan en niet met zijn vieze broek hier binnen blijft en zeker niet gaat zitten. (staarde mij aan zonder reactie) Ik vertellen dat wanneer hij niet heel snel luisterde ik hem naar huis zou brengen. (geen reactie). Ik zei tot drie en dan breng ik je naar huis (geen reactie). 1… 2… 3 en ik wil hem meepakken, maar hij rent hard en huilend naar huis.

:lol: :lol: … Eindelijk reactie :stuck_out_tongue:



Eht zoals hij kijkt en reageert (of niet dus), je bloed haalt hij daarmee onder je nagels vandaan. En dan is het niet jou kind, dus wat moet je doen. Ik was dus erg blij met deze reactie :lol:



Maar goed, ik hoop dat het hiernaast inmiddels is opgelost. Ze halen hem nu in elk geval regelmatig naar binnen om te plassen :wink:

Tja tav in broek blijven plassen of poepen zou ik wel uitkijken om daar zomaar over te oordelen - dat kan aan zoveel dingen liggen.



Een kind van een vriendin van mij bleef maar in zijn broek poepen - of ook niet schoonmaken - werd steeds groter 7,6,8 en hun ervaarde het echt als een probleem - het ging ook steeds meer stinken - want dan had hij ineens weer een vierze broek aan. Van alles aangedaan en op verzonnen. Ondertussen is eht wel goed gekomen maar het was niet makkelijk.



En je weet niet waarom een kind in zijn of haar broek blijft plassen of poepen - kan zoveel meespelen.

@Bella wrote:

Tja tav in broek blijven plassen of poepen zou ik wel uitkijken om daar zomaar over te oordelen - dat kan aan zoveel dingen liggen.



Een kind van een vriendin van mij bleef maar in zijn broek poepen - of ook niet schoonmaken - werd steeds groter 7,6,8 en hun ervaarde het echt als een probleem - het ging ook steeds meer stinken - want dan had hij ineens weer een vierze broek aan. Van alles aangedaan en op verzonnen. Ondertussen is eht wel goed gekomen maar het was niet makkelijk.



En je weet niet waarom een kind in zijn of haar broek blijft plassen of poepen - kan zoveel meespelen.
Als ik niet van de situatie af wist, had ik ook echt geen oordeel en anders gehandeld. Ik ken echter mijn buurjongetje en zeker als hij een brokkepruik (heel zacht uitgedrukt) op heeft.

Het was ook echt niet voor niets dat hij hier naar het toilet wilde en niet naar huis ging.

Overigens heeft hij gewoon hier te handelen naar mijn regels en dat heb ik hem ook gezegt. Ik was niet boos(heb ik ook nog tegen hem gezegt, al was ik wel boos om hoe hij reageerde, maar dat heb ik hem niet laten merken), maar ik wilde gewoon dat hij thuis wat schoons ging aantrekken of anders snel weer buiten ging spelen.

Hij is er zelf ook totaal niet vies van, dus ik vond dat hij ook best mocht weten dat ik het wel vies vond.



Maar goed, dit is wel een heel ander onderwerp dan het billen zelf moeten afvegen op je eerste schooldag :roll: en zonder dat ik die regel kende, want dan had ik op zijn minst al geoefend van te voren.



Gelukkig is dat goed afgelopen (of tenminste dat denk ik dus)



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

ik sta echt van sommige verhalen :shock:



hiet MOETEN ze dus met groep 1 al helemaal zindelijk zijn… :naughty:



Tim is nu half zindelijk, poepen op de wc gaat super,

en ook zijn eigen billen afvegen…

maar ik controleer altijd…

Met drukte plast hij in zijn luierbroekje…

maar goed hij is pas 3,5…



maar op school zijn ze nu druk bezig, om het uur op de wc,

en gisteren na een hele dag op school haalde ik hem op in een onderbroek,

ehhh van een ander kindje… :?



ik bracht hem in een luierbroekje :shock:

@knollie1 wrote:





@ konijn: dus groep 2 moet bij jullie als ze in de broek hebben geplast, zichzelf verschonen :shock: :shock:




dit jaar wel, twee kinderen structureel broekplassen. Beide kinderen stonden onder behandeling van de incontinentiearts, die had als tip gegeven om eht verschonen niet een leuk moment van te maken. Moeder moest een makkelijk kleedbare reserve kleding aan de kapstok hangen. Bij een foutje, zelf verschonen.



Overigens gebeurde het soms dat er dagelijks twee drie keer mis ging. Ik kon in deze klas echt niet zolang de klas uit, met twee kinderen in onderzoek voor adhd. Waarvan de eerste nu gediagnostiseerd is. Als je de klas uit was, was het binnen notime puinhoop. Tja… dan gaat de klas, waar dan 27 kinderen achterblijven wel voor.

maar nog even een aanvulling. Ik mag van een kind uti groep twee toch wel verwachten dat die makkelijk zittende kleding, zoals broek, onderbroek sokken en schoenen aan kant rekken? onze dochter redt zichzelf altijd al met aankleden. Ze had vanavond ook ind e broek geplast, maar ze mag het echt zelf uittrekken hoor! het was notabene haar eigen schuld omdat ze zo koppig was niet te gaan. Tja… zal nu wel een ontaarde moeder zijn. even gewassen en daarna heeft ze zelf de pyjama aangedaan.



Heb het in min geval ook over kinderen die vaak in de broek plassen. En niet over een kleutertje dat net amper een week op school is.



in groep 1 hielp ik ook altijd. Als de groep het toelaat, anders vroegen we hulp van een bovenbouwer. De scholen waar ik over het algemeen werk, hebben we niet het gemak van en onderwijsassistente of concierge. Als er wel een onderwijsassistente is, is die volle bak ingepland met het ondersteunen van kinderen, dus vaak in haar eigen lokaaltje aan de slag.

@konijn wrote:

maar nog even een aanvulling. Ik mag van een kind uti groep twee toch wel verwachten dat die makkelijk zittende kleding, zoals broek, onderbroek sokken en schoenen aan kant rekken? onze dochter redt zichzelf altijd al met aankleden. Ze had vanavond ook ind e broek geplast, maar ze mag het echt zelf uittrekken hoor! het was notabene haar eigen schuld omdat ze zo koppig was niet te gaan. Tja… zal nu wel een ontaarde moeder zijn. even gewassen en daarna heeft ze zelf de pyjama aangedaan.



Heb het in min geval ook over kinderen die vaak in de broek plassen. En niet over een kleutertje dat net amper een week op school is.



in groep 1 hielp ik ook altijd. Als de groep het toelaat, anders vroegen we hulp van een bovenbouwer. De scholen waar ik over het algemeen werk, hebben we niet het gemak van en onderwijsassistente of concierge. Als er wel een onderwijsassistente is, is die volle bak ingepland met het ondersteunen van kinderen, dus vaak in haar eigen lokaaltje aan de slag.




Ik vind inderdaad ook dat je bij groep 2 (maar 1 ook) best mag verwachten dat een kind zichzelf aan kan kleden. Als ouder kan je daar ook rekening mee houden,door ze zolang het nodig is er op te kleden (makkelijke broeken idd).

Hier is zelfs het verzoek op gymdagen de kids niet te lastig te kleden,maar als het even kan joggingbroeken e.d.

Juf kan niet 25 kids omkleden na de gym.

Nu hebben de kleuters wel het grootste gedeelte van het jaar op ten minste 3 dagen een stagaire. Die kan waar nodig op die dagen makkelijker bijspringen natuurlijk.

Maar anders kan een kind best een hoop zelf.



Wij helpen Jo dus vrijwel nooit als hij een ongeluk heeft (nu steeds minder). Hij raakt er vreselijk boos om,want hij vind het niet eerlijk, wij hoeven ons nooit te verschonen en hij moet het altijd zelf doen.

Tja, WIJ plassen niet meer in ons broek en ik moet me in de ochtend toch ook zelf aankleden?

Nu na 2 jaar zeurt hij er nog steeds om,maar gaat wel.

Ik laat hem beneden zijn broek uit doen (en leg die op de trap) en maak het even snel met een doekje schoon,maar boven moet hij zelf nieuwe kleren pakken. Niet boos worden, niets van zeggen,maar wel ZELF op laten lossen…

Daar sta ik dus zo van te kijken, kleuters die zichzelf nog niet kunnen aankleden. Dat deed Pien al voordat ze drie was, elke dag! En uitkleden ook. Veters strikken (uiteraard) nog niet, maar verder… Alles! Ze doet ook zelf haar nachtluier aan ( geen broekje, gewone pamper). Naar de wc gaat ze zelf en alleen, handen wassen ook. Is Pien dan zo snel???

@Wicky wrote:

Daar sta ik dus zo van te kijken, kleuters die zichzelf nog niet kunnen aankleden. Dat deed Pien al voordat ze drie was, elke dag! En uitkleden ook. Veters strikken (uiteraard) nog niet, maar verder… Alles! Ze doet ook zelf haar nachtluier aan ( geen broekje, gewone pamper). Naar de wc gaat ze zelf en alleen, handen wassen ook. Is Pien dan zo snel???




dat vraag ikm ij nu dus ook af. Hier in de omgeving kunnen alle kleutertjes zich over het algemeen goed aan en uitkleden. Vaak zie je dat een jongste in een gezin moeite heeft, omdat die het langst wordt geholpen door mama.

Hier kunnen de kinderen zich ook prima aan en uitkleden, wordt ook wel verwacht van school i.v.m. gymlessen.

Al helpen ze best kinderen uit groep 1 als het nodig is, maar billen vegen moeten ze dus echt zelf doen.



Ik was het bij Jasmijn vergeten te leren :oops: en ineens moest ze naar school. Snel een paar keer geoefend en het ging nog niet helemaal goed, maar ach…even controleren thuis en schoonmaken…klaar.

Nu kan ze het al een tijdje zelf, maar vraagt thuis geregeld nog of wij het doen. Als ze 5 jaar is moet ze het ook thuis zelf doen is de afspraak.



Heb wel eens gehoord dat als ze met hun rechterhand over hun hoofd hun linker ook kunnen aanraken ze fysiek ook in staat zijn hun billen af te vegen.

Lasse moest zich ook aan en uit kunnen kleden ivm gymles - kreeg wel een keer het verzoek of we met hem wilden oefen zijn kleding bij elkaar op een stapel te leggen ipv dat hij ze overal neergooide :mrgreen: Maar dat doet hij nu op school wel netjes maar thuis gooit hij het nog graag rond



Maar ik deed zeker in het begin nog wel vaak makkelijke broeken aan. Broeken met schuifknopen of alleen elastiek ofzo.

3 jaar is geen gekke leeftijd om jezelf aan en uit te kunnen kleden. Er blijven altijd kledingstukken of bepaalde knopen e.d. waar ze moeite mee kunnen hebben,maar als ik in de krappe tijd in de ochtend nog 2 kids aan moet kleden (naast mezelf douchen,aankleden,opmaken e.d.),dan zijn we elke dag een uur te laat. Heerlijk dus dat ze het zelf doen. Moet Eli (ivm de krappe tijd) nog wel een helpen met zijn hemd,maar verder komt het wel goed. Hemd kan hij wel,maar als hij eenmaal vast zit met zijn armen staat hij na 15 minuten nog steeds te worstelen…

Op school hoeft het hemd in ieder geval niet uit,dat scheelt weer.

we wijken wel heel erg af van het billenvegen, maar dertig knopen dichtdoen vind ik een kleine moeite. Anders dan kinderen helemaal aankleden!



Misschien ga ik over deze dingen anders denken als ik aan de andere kant sta. Ik heb die kant nog nooit bekeken.